چین به بزرگ‌ ترین تولیدکننده‌ انرژی خورشیدی در جهان بدل شد

سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
سازمان ملی انرژی چین اعلام کرد این کشور پرجمعیت به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی انرژی خورشیدی جهان تبدیل شده است.
تبلیغات

چین نه‌تنها پرجمعیت‌ترین کشور دنیا است، بلکه اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی انرژی خورشیدی در جهان نیز محسوب می‌شود. سازمان ملی انرژی چین در روز شنبه (۱۶ بهمن ۱۳۹۵) به‌طور رسمی اعلام کرد این کشور پس از دو برابر کردن ظرفیت فتوولتائیک فعال خود نسبت به سال گذشته، به این مقام دست یافته است. ظرفیت چین در پایان سال ۲۰۱۶ به رقم ۷۷.۴۲ گیگاوات رسید. اگرچه این رقم بسیار شگفت‌انگیز است؛ اما در مقایسه با جمعیت بالای این کشور ناچیز محسوب می‌شود.

طبق آمار، انرژی خورشیدی تنها یک درصد از انرژی تولیدی این کشور را شامل می‌شود؛ اما این روند با توجه فزاینده‌ی چین به انرژی‌های پاک، به‌زودی تغییر خواهد کرد. سازمان ملی انرژی چین می‌گوید این کشور به دنبال افزایش بیش از ۱۱۰ گیگاواتی ظرفیت خود طی سه سال آینده است. این افزایش ظرفیت می‌تواند نسبت مصرف انرژی تجدیدپذیر این کشور را تا سال ۲۰۳۰ به ۲۰ درصد برساند. امروزه این رقم در حدود ۱۱ درصد است.

موقعیت جغرافیایی چین برای ساخت سایت‌های انرژی خورشیدی مناسب است. سال گذشته، استان‌های شاندونگ، شینجیانگ و هِنان از بیشترین رشد ظرفیت انرژی خورشیدی خود بهره بردند. بااین‌حال، شینجیانگ، گانسو، کینگای و مغولستان داخلی در صدر استان‌های چین با بیشترین ظرفیت تولید انرژی خورشیدی در سال ۲۰۱۶ قرار گرفتند.

انرژی خورشیدی

فاصله‌گرفتن تدریجی از سوخت‌های فسیلی نیازمند سرمایه‌گذاری هنگفتی است؛ چیزی که به‌ نظر می‌رسد چین از عهده‌ی آن برمی‌آید. طبق گزارش رویترز، این کشور تا پایان این دهه در حدود ۳۶۴ میلیارد دلار در تولید انرژی تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

این توجه به محیط‌ زیست و استفاده از منابع انرژی پاک از سوی چین می‌تواند به سایر کشورهای دنیا فشار وارد کند. ایرلند نیز اخیراً لایحه‌ای برای خودداری از مصرف سوخت‌های فسیلی به تصویب رسانده است. به‌موجب این لایحه، ایرلند اولین کشوری می‌شود که به‌طور کامل این سوخت‌ها را کنار می‌گذارد. برخی دیگر از کشورها نیز شدیداً به دنبال یافتن راه‌های خلاقانه‌ای برای حرکت به‌طرف انرژی‌های پاک هستند. برای نمونه، ایسلند در حال حفر بزرگ‌ترین چاه جهان برای استفاده از انرژی زمین‌گرمایی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات