گوگل آینده اندروید ور را در معرض خطر می‌بیند

جمعه ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اندروید ور سهم کمی در بازار از آن خود کرده و حمایت همکارانی مانند سامسونگ را از دست داده است. اما آیا گوگل می‌تواند آینده‌ی پلتفرم پوشیدنی خود را احیا کند؟
تبلیغات

در ماه فوریه‌ی ۲۰۱۶، رئیس بخش ساعت هوشمند گوگل در مصاحبه‌ای از خوش‌بینی خود به آینده‌ی فناوری‌های پوشیدنی صحبت کرد. دیوید سینگلتون گفت مچ دست «محلی ایده‌آل برای نمایش قدرت گوگل در کمک به زندگی مردم است». او جهانی را تصور می‌کرد که ساعت‌های هوشمند سلامت و فعالیت‌های شما را مدیریت و در ارتباط با دوستانتان به شما کمک می‌کنند. او می‌گفت این ساعت‌ها به هرکس قدرتی خواهند داد که امروز قابل تصور نیست.

یک‌ سال از انتشار این مصاحبه می‌گذرد و امروز آینده‌ی ساعت‌های هوشمند بسیار نامطمئن به نظر می‌رسد.

موتو متوقف می‌شود

برنامه‌ی گوگل برای ساعت‌ هوشمند خود (اندروید ور) از مدلی مشابه سیستم‌عامل اندروید پیروی می‌کند. به این معنی که گوگل نرم‌افزار را تولید خواهد کرد و همکاران تجاری، این نرم‌افزار را روی سخت‌افزار مورد تمایل خود پیاده‌سازی می‌کنند. اگر این پروژه مانند اندروید موفق عمل کند، نتایج بی‌نظیر خواهند بود و به نرم‌افزار اجازه می‌دهند به‌سرعت میلیون‌ها دستگاه را در بر بگیرند. هرچند این مدل اقتصادی سرنوشت گوگل را به دست همکاران آن خواهد سپرد.

moto smart watch

همین هفته خبر رسید که شرکت لنوو، پروژه‌ی برند ساعت هوشمند خود، موتو را برای «مدتی نامعلوم» متوقف خواهد کرد. این شرکت که موتو ۳۶۰ را در سال ۲۰۱۵ خریداری کرده بود، موفق نشد از آن زمان دستگاهی جدید وارد بازار کند؛ و حالا تأیید می‌کند که با وجود انتشار اندروید ور ۲، در سال ۲۰۱۷ ساعتی روانه‌ی بازار نخواهد کرد.

طبق گفته‌ی سرپرست محصولات لنوو، شکیل برکات، «لنوو در حال حاضر درخواست بازار را برای عرضه‌ی یک ساعت جدید مناسب نمی‌بیند. محصولات پوشیدنی به‌اندازه‌ی کافی وسوسه‌کننده نیستند و به همین دلیل این پروژه برای یک سال دیگر تمدید نخواهد شد».

هواوی و ال‌جی، دو شرکت دیگر که از اندروید ور استفاده می‌کردند، با وجود اینکه سالانه گوشی‌های هوشمند خود را به بازار ارائه می‌کردند، در سال ۲۰۱۶ محصولی ارائه نکرده‌اند. در کنار این‌ها، شایعات حاکی از آن هستند که سامسونگ پلتفرم گوگل را رها کرده و به دنبال توسعه‌ی سیستم‌عامل ساعت هوشمند خود، تایزن است.

آمار مبهم و ناامیدکننده

گوگل هرگز آمار فروش دستگاه‌های مجهز به اندروید ور را منتشر نکرده است. پس باید برای دستیابی به این اطلاعات به سراغ سایر منابع برویم. طبق گزارش تک‌کرانچ، تحلیل‌گران در آمار دقیق فروش ساعت‌های هوشمند اختلاف نظر دارند. IDC اعتقاد دارد که فروش این دستگاه‌ها به شکل نقطه به نقطه (سال به سال) در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۶، چهل درصد افت داشته و به ۲.۷ میلیون رسیده است. در همین حال Canalys اطلاعاتی کاملا متضاد منتشر می‌کند و می‌گوید این فروش با «۶۰ درصد پیشرفت به ۶.۱ میلیون رسیده است».

با وجود این تضادها دو نتیجه‌گیری قطعی خواهند بود. نخست اینکه ساعت‌های هوشمند چندان هم جهان را تحت تأثیر نداده‌اند. لری پیج، یکی از بنیان‌گذاران گوگل، می‌گوید تمامی محصولات این شرکت باید از تست «مسواک» عبور کنند. به این معنی که مانند مسواک باید به شکل روزانه توسط میلیاردها نفر استفاده شوند. تا اینجا این مسئله درباره‌ی این ساعت‌ها صادق نیست.

دوم اینکه اپل در این بخش به‌راحتی گوگل را شکست داده است. هردو تخمین‌ بالا، اپل را (که مانند رقیب خود آمار فروشش را منتشر نمی‌کند) مسئول تقریبا نیمی از فروش‌های این بازار می‌دانند. نیمه‌ی دیگر این فروش‌ها به سامسونگ (که به‌زودی به تایزن تغییر پلتفرم می‌دهد)، فیت‌بیت و سایر پوشیدنی‌های غیر اندروید اختصاص دارند.

خلاصه اینکه افراد زیادی اندروید ور نمی‌خرند و در نتیجه شرکت‌های همکارِ این پلتفرم در حال فکر کردن به سایر گزینه‌ها هستند.

David Singleton

روزهای خوب در راه هستند؟

باید اشاره کرد که با وجود وضعیت بهتر اپل‌واچ نصب به رقیب اندرویدی خود، این ساعت‌ها نیز موفقیت چندانی به دست نیاورده‌اند. اپل آمار فروش را به‌صورت عمومی اعلام نمی‌کند و با انتشار نسخه‌ی دوم این ساعت‌ها در سال ۲۰۱۶، این شرکت بیشتر از تمرکز بر مد و زیبایی (که محور اصلی تبلیغات نسخه‌ی اول بود) روی قابلیت‌های این ساعت برای مدیریت سلامتی مانور داده است.

گوگل نیز به نظر همچنان به دنبال موفقیت اندروید ور است. یک منبع آگاه از داخل شرکت گوگل می‌گوید: «این شرکت همچنان به پروژه‌ی اندروید ور علاقه‌مند است و شاید همانند گوشی‌های هوشمند، اسمارت‌واچ‌های خود را به بازار عرضه کند.»

این حرکت منطقی به نظر می‌رسد. زیرا از این طریق گوگل اختیار کامل طراحی و عرضه‌ی پلتفرم را به دست خواهد گرفت و با ارائه‌ی گوشی پیکسل (که نظر منتقدان  را به خود جلب کرده است) این شرکت نشان داده که بیش از پیش علاقه‌مند به عرضه‌ی سخت‌افزار در کنار نرم‌افزار است.

 دیوید سینگلتون در مصاحبه‌ی خود ادعا می‌کند که یک نقطه‌ی عطف در صنعت تکنولوژی‌های پوشیدنی پیش روی این محصولات است.  پیشرفتی که بسیار به محبوبیت گوشی‌ هوشمند در سال‌های گذشته شبیه خواهد بود.

او ادامه می‌دهد: «زمانی می‌رسد که مردم این دستگاه‌ها را به‌عنوان بخشی جدانشدنی از زندگی‌شان خواهند دید و به‌قدری از آن کمک می‌گیرند که آن را به دوستان خود نیز معرفی خواهند کرد. به این ترتیب پس از مدتی همه به فکر خرید چنین دستگاهی می‌افتند.»

این چشم‌انداز برای گوگل امیدوارکننده است؛ هرچند هنوز از آن نشانه‌ای دیده نمی‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات