نسخه کاملاً جدیدی از ویندوز در دست توسعه است

دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اطلاعاتی که به‌تازگی از سوی منابع داخلی مایکروسافت منتشر شده‌اند، نشان می‌دهند که این شرکت روی نسخه‌ی کاملاً جدیدی از ویندوز کار می‌کند.
تبلیغات

در دنیای سیستم‌ عامل‌ها، ویندوز ۱۰ یک تازه‌وارد محسوب می‌شود. از زمان عرضه رسمی ویندوز ۱۰ تنها ۱۸ ماه می‌گذرد؛ اما اکنون مشخص شده است که مایکروسافت روی توسعه نسخه جدیدی از ویندوز کار می‌کند که نظیر آن تا به امروز دیده نشده است. منابع می‌گویند این ویندوز جدید،  با نام «ویندوز کلاود» شناخته می‌شود و همان‌طوری که از نام آن می‌توان فهمید، این ویندوز جدید تقریباً بر بستر پلتفرم ابری خواهد بود.

مایکروسافت هفته گذشته یک بیلد جدید از نسخه پیش‌نمایش بروزرسانی Creators برای اعضای پروژه ویندوز اینسایدر منتشر کرد که در این بیلد، برای نخستین بار کدهای مربوط به نسخه جدید ویندوز دیده شدند. مایکروسافت به وب‌سایت CNet اعلام کرده است که در حال حاضر اطلاعاتی در این خصوص به اشتراک نمی‌گذارد؛ اما این گفته مایکروسافت باعث نمی‌شود کاربران از گمانه‌زنی دست بردارند. امروز وب‌سایت ایتالیایی‌ Windows Blog Italia تصاویری از نسخه جدید ویندوز منتشر کرده است؛ اما وب‌سایت Thurrott توانسته به یکی از بیلدهای ویندوز کلاود دسترسی پیدا کند و اطلاعات جالبی به اشتراک بگذارد.

ویندوز کلاود

ویندوز کلاود چیست؟

ویندوز کلاود، نسخه‌ای جدید و سبک از سیستم‌ عامل ویندوز است و به گونه‌ای طراحی شده که تنها می‌تواند اپلیکیشن‌های یونیورسال (اپلیکیشن‌هایی که هم روی رایانه و هم روی موبایل اجرا می‌شوند) را اجرا کند. اگر کاربر سعی کند یک اپلیکیشن Win32 را روی ویندوز کلاود اجرا کند، با پیغام «این اپلیکیشن برای اجرا بر روی این نسخه از ویندوز طراحی نشده است» مواجه خواهد شد؛ در حال حاضر حتی اپلیکیشن‌هایی که به وسیله پروژه Centennial (ابزاری برای تبدیل اپلیکیشن‌های Win32 به یونیورسال) پورت شده‌اند، روی این نسخه از ویندوز اجرا نمی‌شوند.

کلاود به چه منظور است؟

استفاده از عبارت کلاود در نام نسخه جدید ویندوز ممکن است کاربران را گمراه کند. آن‌چه که باید بدانید این است که ویندوز کلاود بر خلاف سیستم عامل کروم شرکت گوگل، تماماً بر بستر ابر نیست. استفاده از کلاود به ابری بودن بخشی از این ویندوز اشاره دارد و بیشتر در جهت تحقق یک شعار است؛ مایکروسافت می‌خواهد به شعار «Cloud first» با ارائه یک نسخه سبک از ویندوز، جامه عمل بپوشاند.

آیا ویندوز کلاود جایگزین ویندوز ۱۰ می‌شود؟

در حال حاضر به نظر می‌رسد ویندوز کلاود نقش مکمل برای ویندوز ۱۰ را ایفا می‌کند و قرار نیست کاملاً جایگزین آن شود. ویندوز کلاود، پاسخ مستقیم مایکروسافت به سیستم عامل کروم شرکت گوگل است. کروم بوک‌ها این روزها به دلیل قیمت پایین و سهولت در استفاده به‌صورت گسترده در مراکز آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند و مایکروسافت نمی‌خواهد این بازار مهم را از دست دهد. کارشناسان بر این باورند که مایکروسافت می‌خواهد از ویندوز کلاود به‌عنوان وسیله‌ای برای آزمایش پلتفرم ابری استفاده کند؛ مایکروسافت می‌داند آینده ویندوز بر بستر ابر خواهد بود؛ اما حالا و با ارائه ویندوز کلاود، باید جوانب کار سنجیده شود. ویندوز کلاود به‌صورت نسخه‌ای کاملاً جدا از ویندوز ۱۰ عرضه خواهد شد اما احتمال این وجود دارد که مایکروسافت آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کند.

ویندوز کلاود

مایکروسافت در کنفرانس‌های خود بارها بر این موضوع تأکید کرده که ویندوز ۱۰، آخرین نسخه از سیستم عامل ویندوز است؛ بنابراین اگر حالا بخواهد ویندوز کلاود را در قالب نسخه جداگانه‌ای از ویندوز عرضه کند، گفته‌های خود را نقض کرده است. مایکروسافت پیش‌تر سعی کرده بود نسخه‌ای سبک از ویندوز با نام ویندوز RT عرضه کند؛ اما متأسفانه آن پروژه شکست خورد. با توجه به این تفاسیر، مایکروسافت در ویندوز کلاود جایی برای اشتباه ندارد و نباید مجدداً شکست ویندوز RT را تکرار کند.

در حال حاضر سؤالات بسیاری در مورد ویندوز کلاود وجود دارند و کاربران می‌خواهند بدانند این نسخه از ویندوز چگونه عمل می‌کند و قرار است چه آینده‌ای داشته باشد. مایکروسافت به احتمال زیاد در کنفرانس‌های آینده در این خصوص بیشتر توضیح خواهد داد.

نظر شما در مورد این نسخه از ویندوز چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات