ماژول فرماندهی آپولو ۱۱ برای سفری به دور ایالات متحده آماده می‌شود

جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ماژول فرماندهی آپولو ۱۱ مدت‌ها است که در موزه و در معرض دید همگان قرار گرفته است و به‌زودی راهی یک سفر طولانی به دور آمریکا می‌شود.
تبلیغات

امسال، یکی از رویدادهای مهم فضایی در پیش‌ رو است. ماژول فرماندهی کلمبیا که روزگاری مرکز فرماندهی آپولو ۱۱ بود، قرار است به‌زودی و برای نخستین‌بار در ۵۰ سال گذشته، خانه‌ی خود را که در موزه‌ی ملی هوافضای اسمیتسونین واقع شده است، ترک کند. با توجه به گفته‌ی مسئولان موزه، ماژول کلمبیا قرار است در بهترین موزه‌های ایالات متحده در معرض دید عموم قرار گیرد تا مردم با تاریخ پر افتخار آمریکا در عرصه‌ی هوافضا آشنا شوند و ببینند چگونه فضانوردان در این ماژول قرار گرفتند و راهی ماه شدند تا آمریکا را در عرصه‌ی رقابت‌های فضایی با شوروی، پیروز کنند.

در تاریخ ۲۵ تیر ۱۳۴۸، نیل آرمسترانگ، مایکل کولینز و باز آلدرین در ماژول کلمبیا قرار گرفتند و راهی ماه شدند. آپولو ۱۱ به‌جز ماژول کلمبیا، دارای یک ماه‌نشین نیز بود که نیل آرمسترانگ و باز آلدرین در آن قرار گرفتند و به نخستین انسان‌هایی تبدیل شدند که توانسته‌اند روی سطح ماه قدم بگذارند. راکت Saturn V که ارتفاع آن به اندازه‌ی یک آسمان‌خراش بود، با نیروی بسیاری سفینه را راهی مدار ماه کرد. تمامی بخش‌های راکت در جریان مأموریت از بین رفتند و تنها چیزی که به هنگام بازگشت به زمین از آن باقی ماند، ماژول کلمبیا بود که آن‌هم در جو زمین دچار سوختگی شد؛ اما فضانوردان را صحیح و سالم به زمین بازگرداند. سایر تجهیزات یا به هنگام پرتاب از بین رفتند یا روی سطح ماه باقی ماندند.

ماژول کلمبیا

در طول مأموریت، ماژول کلمبیا به عنوان یک مرکز فرماندهی، اقامتگاه خدمه و وسیله‌ای برای بازگشت به زمین عمل کرد و تمام کارها از داخل ماژول کنترل می‌شدند. حال در سال ۲۰۱۷ هستیم و از آن دستاورد تاریخی ۵۰ سال می‌گذرد. در سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۷۱، ماژول کلمبیا به ۵۰ ایالت سفر کرد و با استقبال پر شور مردم رو‌به‌رو شد؛ افرادی که در آن رویداد حضور داشتند، می‌گویند مردم ساعت‌ها منتظر بودند تا بالاخره تریلی حامل ماژول کلمبیا از راه برسد و آن‌ها بتوانند این ماژول را از نزدیک ببینند. پس از یک سفر طولانی، سرانجام ناسا تصمیم گرفت که ماژول کلمبیا را به موزه ملی هوافضای اسمیتسونین منتقل کند؛ جایی که ماژول ۴۶ سال است در معرض دید عموم قرار دارد.

قرار است به‌زودی ماژول کلمبیا سفری دو ساله را آغاز کند و به تمام ایالت‌های آمریکا برود تا مجدداً مردم با آن دیدار کنند. ناسا نام این سفر را «Destination Moon: The Apollo 11 Mission» گذاشته و قرار است به مناسبت پنجاهمین سالگرد فتح ماه، ۲۰ عدد از تجهیزات و وسایلی را که فضانوردان در طول این سفر به همراه داشتند نیز به نمایش بگذارد و داستان ۸ ساله‌ای را که در پس مأموریت آپولو ۱۱ بود، بیان کند.

ماژول کلمبیا

جان اف کندی، رئیس جمهور وقت ایالات متحده‌ی آمریکا، در سال ۱۹۶۱ و به هنگام کلید خوردن پروژه آپولو ۱۱، مأموریت‌ آن را با عبارت «فرود آوردن یک انسان روی ماه و بازگرداندن او به زمین در امنیت و سلامت» توضیح داد.

در سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۷۱ مردم تنها می‌توانستند نمای بیرونی ماژول کلمبیا را مشاهده کنند؛ اما در سفری که قرار است امسال آغاز شود، مردم می‌توانند وارد ماژول شوند و درون آن را مشاهده کنند؛ حتی ناسا در نظر دارد امکان تماشای نمای درونی ماژول را به صورت ۳۶۰ درجه فراهم کند تا افراد بتوانند به کمک فناوری واقعیت مجازی، به درون کپسولی که انسان را به ماه برد نگاهی بیاندازند.

رئیس موزه ملی هوافضای اسمیتسونین می‌گوید:

سفر دوساله‌ی ماژول کلمبیا در واقع پیش‌نمایشی است از آنچه ما برای سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی کرده‌ایم. ما در نظر داریم که در سال ۲۰۲۱ گالری جدیدی در موزه افتتاح کنیم و در آن تمامی تاریخ شیفتگی و علاقه‌ی انسان به ماه از دوران باستان تا مأموریت‌های آپولو و مأموریت‌های امروزه را به نمایش بگذاریم.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات