وزیرصنعت:‌ صنعت خودرو نیاز به افزایش کیفیت تولید و خدمات پس از فروش دارد

یک‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
مطالعه 5 دقیقه
وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به توجه به خواسته‌های مردم اعلام کرد صنعت خودروسازی ایران نیاز به افزایش کیفیت تولید و خدمات پس از فروش دارد.
تبلیغات

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت در همایش بین‌المللی خودروی ایران گفت: «ما سال‌ها تحریم ظالمانه را متحمل شدیم و خوشحالیم که دنیا متوجه شد ملت ما حقوقی دارد و ما غیر از آن حقوق ملی خود را نخواسته و نمی‌خواهیم. دقیقا مانند زمان جنگ و بعد از آن که دنیا به خباثت صدام پی برد و آن را دستگیر کرده و از بین بردند. در مسائل هسته‌ای هم همین اتفاق رخ داد.»

نعمت زاده در مورد ارتباط صنعت خودرو با کشورهای دیگر اعلام کرد:‌ «شاید بتوانیم جبران بخشی از گذشته را در لحظات و دوران پسابرجام داشته باشیم. نباید لحظات کنونی خود را برای پیشرفت از دست دهیم. مشکلات خودروی ایران در حال حل شدن است و این را در گزارش مدیرعامل سیتروئن نیز می‌توانیم ببینیم. ما با آلمانی‌ها و فرانسوی‌ها در حال مذاکره تولید خودرو هستیم. دیروز نخست‌وزیر سوئد مهمان ما بود و امروز در حال کلنگ زدن پروژه‌ی خودرو در قزوین هستند که این نشان از اقبال کشورهای اروپایی به صنعت خودروی ایران دارد.»

وزیر صنعت معدن و تجارت با ابراز نارضایتی از همکاری نکردن صنعت خودروی کره جنوبی با صنعت خودروی ایران تأکید کرد: «با کره جنوبی در حال مذاکره هستیم و این کشور را در سرمایه‌گذاری‌های ایران خواهیم دید. به نظر می‌رسد با قرارداد هیوندای و کرمان موتور، ارتباط خودروسازی کره با ما در حال برقراری است اما ما از این کشور تاکنون برای سرمایه‌گذاری خودرو راضی نیستیم.»

نعمت زاده با اشاره به پتانسیل بالای جوانان ایرانی اعلام کرد:‌ «همان‌طور که رهبری به نخست‌وزیر سوئد گفتند، ما نسل جوانمان بهترین پتانسیل و فرصت برای همه‌ی شرکت‌ها جهت سرمایه‌گذاری است و باید شرکت‌های مختلف به این مورد توجه کنند.»

وزیر صنعت و معدن در مورد فعالیت‌های سه سال اخیر وزارت صنعت در مورد حوزه‌ی خودرو گفت: «من در ابتدای حضورم در وزارت صنعت، برخورد بسیار بد جامعه علیه صنعت خودرو را دیدم که واقعا به‌حق نبود هر چند که نقص‌هایی در صنعت خودروی ایران داشتیم و داریم. ما باید چهره‌ی بیرونی صنعت خودرو را درست کنیم و این در کیفیت تولید، قیمت و فروش و خدمات پس از فروش تعریف می‌شود که مشکلاتی در آن‌ها داریم. اولین کاری که در این راه انجام شد برنامه‌ی‌ راهبردی خودرو تا افق ۱۴۰۴ است.»

او در مورد یکی از مشکلات فنی موجود در صنعت خودرو اعلام کرد: «کشور ما نیاز به گیربکس اتوماتیک داریم که هم‌اکنون کلنگ تولید گیربکس اتوماتیک خورده است و همچنین شاهدیم که سایپا در حال تولید ساینا اتوماتیک است

نعمت زاده در مورد اهمیت بسیار خدمات پس از فروش خودرو و لزوم بهبود این خدمات توضیح داد: «امروز حلقه‌ی مفقوده صنعت خودروی ما در این همایش قرار است برطرف شود که همانا فروش و خدمات پس از فروش است و باید کاری کنیم که همه‌ی مردم از صنعت خودرو راضی باشند و همه برای شما خودروسازان کف بزنند. بحث مشتریان که صاحبان اصلی فعالیت‌های اقتصادی هستند حائز اهمیت است. از واحدهای خدمات پس از فروش و خودروسازان می‌خواهم که با تصمیم و تلاش مشکلات متعدد خدمات پس از فروش را برطرف کنید. ما اگر یک درصد از واحدهای خدمات پس از فروشمان با مشکل شود، شهر به هم می‌ریزد. پس باید هر مشکلی که واحدهای خدمات پس از فروش دارند حل شود. در هر بخشی که هست.»

وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: «اصرار من است که اگر خودرو تا یک حدی اگر مشکل داشت باید کل خودرو برای مشتریان تعویض شود؛ مانند فراخوان‌های عظیم خودروسازان جهانی باید عمل شود. فراخوان جمعی یکی از نکات خوب است که باید در ایران اجرا شود و نباید این کار را ایراد دانست. اجرای این کار می‌تواند برای خودروسازان بسیار خوب باشد و دید مردم را عوض کند.»

وی در مورد تغییر استاندارد آلایندگی خودرو در ایران:‌ «ما سه سال پیش خودروهایمان یورو ۲ بود که امروز توانستیم همه‌ی خودروهایمان را یورو ۴ تولید کنیم که این کار حدود یک تن آلاینده‌های هوا را کاهش داده است.»

نعمت زاده در مورد رشد صنعت خودروسازی بعد از افول سال ۹۲ گفت: «در سال ۹۲ حدود ۷۳۰ هزار دستگاه تولید داشتیم که امسال رکورد ۱.۳ میلیون تولید خودرو را خواهیم داشت. رتبه جهانی ما در سال ۹۲ رتبه ۱۸ بود و اکنون رتبه ۱۶ را داریم.»

وزیر صنعت معدن و تجارت با انتقاد از سیاست خودروسازان و سرمایه‌گذاری‌های بانکی ایران‌خودرو بیان کرد:‌ «خودروسازان ما حدود ۴ هزار میلیارد تومان سود به بانک‌ها پرداخت می‌کنند که کاهش این میزان می‌تواند کیفیت تولید را بالا ببرد. ایران خودرو سهام در یکی از بانک‌ها دارد که با واگذاری آن می‌توان تولید و کیفیت تولید را رونق داد.»

او در مورد کیفیت خودروسازی ایران و مشکلات موجود در این راه اعلام کرد: «در مسئله کیفیت دوستان خودروساز در سال‌های اخیر بسیار کار کرده‌اند و هر ماه گزارشی در این مبحث داریم. این کار را هم‌ اکنون در خدمات پس از فروش انجام می‌دهیم. یکی از مشکلات خودروسازان ما قطعه است. ما اگر قطعات استاندارد تولید کنیم مشکلات تولیدمان برطرف نمی‌شود. نباید حدود ۲۰ سال یک قطعه را تولید کنیم. قطعه سازان باید در کنار خود از واحدهای تحقیق و توسعه استفاده کنند تا با فناوری‌ها و استانداردهای جهانی هماهنگ بوده و قطعات به‌روزی را تولید کنند. کارگر ایرانی اگر آموزش درست ببیند، قطعه‌های بسیار خوب را تولید می‌کند. تولید باکیفیت شدنی است اما برخی از ماها نمی‌خواهیم این مشکلات حل شود.»

وزیر صنعت معدن و تجارت  با تأکید مجدد بر خدمات پس از فروش افزود: «خدمات پس از فروش مردمی‌تر است و باید این مشکلات مرتبط با مردم حل شود. تماس شما با مردم بیشتر است و باید رضایت مردم را شرط بدانیم و بدون رضایت آن‌ها نمی‌توانیم بازار را به دست آوریم.»

او در مورد کمپین ضد خودرو گفت: «سال قبل کمپینی راه افتاد برای کیفیت خودرو که ما را بدنام کنند. در حالی که ما خودروهای پیش از آن را با کیفیت کمتر تولید می‌کردیم؛ زیرا دیدند توسعه‌ی صنعت خودرو برابر با توسعه‌ی کشور است. ما این‌ها را شناسایی کردیم و امسال رشد و تولید خوبی در صنعت خودرو داشتیم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات