آیا N54 می‌ تواند بهترین پیشرانه بی ام و برای تیونرها باشد

جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
یکی از پیشرانه‌های محبوب شرکت بی ام دبلیو، N54 است. این موتور از قابلیت‌های تیونینگ بالایی برخوردار است و طرفداران زیادی دارد.
تبلیغات

پیشرانه‌ی N54 بی ام دبلیو در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۶ رونمایی شد و برای اولین بار در سال گذشته، در خودروی تقویت‌شده‌ی E92 335i به کار رفت. این پیشرانه حالا با مدل N55 که از نوع خطی است جایگزین شده و قرار است در مدل‌های M2، M3 و M4 استفاده شود.

بااین‌حال، به‌هیچ‌وجه نمی‌توان پیشرانه‌ی N54 را یک مدل منسوخ‌شده دانست. هزاران خودروی بی ام دبلیو در حال حاضر دارای چنین موتوری هستند و این مدل یکی از محبوب‌ترین پیشرانه‌ها برای علاقه‌مندان به دنیای تیونینگ است. N54 به‌مانند پیشرانه‌ی RB26DETT شرکت نیسان توانایی تبدیل شدن به یک اسطوره، به‌خصوص در میان تیونرها را دارد.

ویژگی‌های فنی

N54 یک پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی با حجم ۳ لیتر و دو توربوشارژر فشار کم است و نسبت تراکم آن به ۱۰.۲:۱ می‌رسد. محفظه‌ی میل‌لنگ از جنس آلومینیم است و بوش‌های سیلندر آهنی هستند. میل‌سوپاپ این پیشرانه از فولاد ساخته شده است. میل‌لنگ و شاتون‌ها از نوع آهنگری پرسی هستند، اما پیستون‌ها ریخته‌گری شده‌اند. این پیشرانه از سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری مدل Bi-VANOS بهره می‌برد و دارای اینترکولر هوا به هوا است.

موتور BMW N54

هر سه مدل از این پیشرانه دارای قدرت خروجی ۳۰۰ تا ۳۴۰ اسب بخار هستند. پیشرانه‌ی ۳۰۰ اسب بخاری ۱۸۷ کیلوگرم وزن دارد.

کاربرد

N54 اولین بار در خودروی E9X به کار گرفته شد. این موتور بعدها در خودروهای E60 از سری ۵، F01 از سری ۷، X6 و Z4 به کار رفت، اما بهترین کاربرد این موتور در مدل 1M کوپه بود.

عملکرد

منتقدان، ازجمله ژورنالیست‌هایی از وب‌سایت Car and Driver و EVO این پیشرانه را به خاطر ارائه‌ی قدرت نرم و تلاش‌های بی ام دبلیو برای کم کردن زمان تأخیر توربوشارژر ستودند. حتی برخی از منتقدان این پیشرانه را بهتر از N62 و N63 نامیدند.

بی ام دبلیو

برای مثال، جرد گال از وب‌سایت Car and Driver نوشت:

اضافه‌وزن پیشرانه‌ی N62 باعث سنگین شدن بیش‌ازحد خودروی E60 شده است و لذت رانندگی با آن را کاهش می‌دهد. این خودرو با پیشرانه‌ی ۸ سیلندر N62 تنها اندکی سریع‌تر از خودروی 535i با موتور N54 است.

وب‌سایت Edmunds خودروی F01 از سری ۷ با پیشرانه‌ی N54 را بسیار جذاب خواند و آن را بهتر از 750i و 760Li با ۱۲ سیلندر دانست.

قابلیت تیونینگ

بسیاری از مالکان خودروها توانسته‌اند قدرت موتور خود را تنها با یک بار تقویت، ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش دهند. با توجه اطلاعاتی که از N54 و قطعات داخلی آن در دسترس است، این‌طور به نظر می‌رسد که این پیشرانه مشکلی در افزایش قدرت بین ۴۶۶ تا ۵۸۰ اسب بخار ندارد. ما پس از بررسی چند انجمن خودرو متوجه شدیم که برخی از مالکان توانسته‌اند قدرت پیشرانه‌ی خودروهای خود را به رقم باورنکردنی بیش از ۸۵۰ اسب بخار برسانند.

مشکلات

N54 نیز عاری از مشکل نبوده است. مشکلات در پمپ‌بنزین پرفشار این پیشرانه بارها گزارش شد و همین موضوع بی ام دبلیو را بر آن داشت تا برای برخی از خودروهای مدل ۲۰۱۰ فراخوان اعلام کند. به‌علاوه بسیاری از مالکان خودروها از ایراد توربوشارژر به خاطر خرابی سوپاپ خارج کننده‌ی گازهای خروجی از سیلندر گلایه داشتند و بی ام دبلیو در آمریکا مجبور شد گارانتی تعویض این قطعه را تا ۸ سال تمدید کند. N54 به‌مانند تمامی پیشرانه‌های دارای سیستم تزریق مستقیم سوخت، با مشکل تجمع کربن در روی سوپاپ‌های ورودی مواجه است.

موتور BMW N54

N54 یک پیشرانه‌ی قدرتمند است، اما زمانی که شما شروع به تقویت خودرو می‌کنید، فشار بیشتری بر موتور، شاسی و سایر اجزای مکانیکی می‌آید و شما باید آماده‌ی مواجهه با چنین مشکلاتی نیز باشید.

جوایز

N54 برای سه بار در فهرست ۱۰ پیشرانه‌ی برتر سال قرار گرفته است. به‌علاوه، این پیشرانه بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ توانسته است ۸ جایزه از مسابقات بین‌المللی موتور بریتانیا کسب کند. یکی از این جوایز، جایزه‌ی بهترین موتور بوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات