توصیه‌های تیم فریس برای غلبه بر استرس و افسردگی کارآفرینی

پنج‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
تیم فریس، کارآفرین و نویسنده، با شرح راهکارهایی را برای مشکلات روحی کارآفرینان نظیر اضطراب و افسردگی، بازگشت پرانرژی به زندگی را دور از دسترس نمی‌داند.
تبلیغات

هیچ‌کس هرگز نگفته که کارآفرینی کار ساده‌ای است و اگر هم کسی چنین اظهاری کرده باشد، ‌مشخصاً در زندگی‌اش کارآفرینی را تجربه نکرده است.

به لحاظ روانشناسی کارآفرینان با چالش‌های سختی مواجه هستند. حتی در خوش‌بینانه‌ترین حالت، صرف راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی، بسیار استرس‌زا است.

یک محیط کار سنگین و چالش آفرین، کارآفرینان را در معرض افسردگی قرار می‌دهد و در برخی شرایط حتی تمایلات خودکشی را در آن‌ها افزایش می‌دهد.

تیم فریس به‌عنوان یک جوان، سرمایه‌گذار تکنولوژی، کارآفرین و نویسنده، در دوران دانشجویی‌اش در دانشگاه پرینستون، با افسردگی و افکار خودکشی مبارزه کرد. سختی‌های زندگی، مشکلات دانشگاه، مسائلی که در زندگی عاطفی‌اش پیش‌آمده بود، اعتمادبه‌نفس پایین و چشم‌انداز ناخوشایند شغلی، فریس را به پایان راه رسانده بود. او در سخنرانی معروفش در Ted Talk، همین چالش‌ها را موضوع بحث خود قرارداد.

اما فریس مانند بسیاری از کارآفرینان، با این مشکلات روحی مبارزه کرد و به موفقیت و شکوفایی حرفه‌ای دست‌یافت.

این افراد چگونه و با استفاده از چه ابزارهایی می‌توانند دوباره تمرکزشان را به دست آوردند و بر چالش‌های طاقت‌فرسای کارآفرینی، غلبه کنند؟

فریس در وب‌سایت خود، همه‌ی تلاش‌ها و مبارزاتش را یادآوری می‌کند و چند پیشنهاد برای غلبه بر استرس ذهنی ارائه می‌دهد. برخی از راهکارهای موردعلاقه‌ی او را باهم می‌خوانیم:

Major Stressors

مهم‌ترین منابع استرس‌زا را پیدا کنید

فریس توصیه می‌کند سه تا چهار موضوعی را که به‌طور مداوم باعث ناراحتی شما می‌شوند پیدا کنید. معمولاً این موضوعات، کارهایی هستند که از لیست وظایف یک روز، به ‌روز بعد منتقل می‌شوند. هنگامی‌که آن‌ها را شناسایی کردید، این دو سؤال را از خودتان بپرسید:

  • اگر این تنها کاری بود که امروز به پایان می‌رساندم، حالا خشنود بودم؟
  • آیا تکمیل این کار باعث می‌شود سایر امور ساده‌تر انجام شود یا اهمیت کمتری پیدا کند؟

اگر پاسختان حتی به یکی از این دو سؤال مثبت است، این کار را در اولویت برنامه‌هایتان قرار دهید. روزی دو تا سه ساعت را فقط برای این کار کنار بگذارید و محیطی فراهم کنید که بدون هیچ مزاحمتی، با تمرکز و عمیق روی این مسئله کارکنید.

به همین ترتیب تک‌تک عوامل استرس‌زا را بسنجید و برای برطرف کردنشان، یا کار روی آن‌ها، برنامه‌ریزی کنید. بعد از مدتی شما عواملی را که بیش از همه به زندگی‌تان استرس وارد می‌کنند و بهر‌‌ه‌وریتان را کاهش می‌دهند، از بین می‌برید.

Make Time for Yourself

برای خودتان زمان بگذارید

حس می‌کنید بار زیادی روی دوشتان است؟ کار سخت‌تر همیشه بهترین راه‌حل نیست. در حقیقت ممکن است عکس این قضیه صادق باشد.

فریس متوجه شده است که ارتباطات خارج از کار برای حفظ سلامت ذهنی ضروری است. او توصیه می‌کند هر هفته لااقل یک‌بار شام را با دوستانتان صرف کنید تا دوباره از ارتباطات غیر کاری لذت ببرید. بهترین حالت این است که با سه یا چهار نفر از دوستانتان دورهم جمع شوید و شام بخورید، ولی اگر شرایط مهیا نیست، حضور دو نفر از دوستان هم کافی است.

مؤلفه‌ی دوم، وقت گذاشتن برای تمرین‌های فیزیکی و ورزشی است. هرروز حداقل ۲۰ دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشید. او می‌گوید یک راه خوب این است که در باشگاه ثبت‌نام کنید و پیشاپیش پول دوره را بپردازید. به‌این‌ترتیب به‌احتمال بیشتری خودتان را موظف میدانید در جلسه‌های ورزش شرکت کنید.

اگر کمی از مشکل فعلی فاصله بگیرید، ذهن شما باز می‌شود و دید تازه‌ای برای بررسی این چالش پیدا می‌کنید.

Eat Right

درست غذا بخورید

یک رژیم غذایی نامناسب زندگی را از این هم سخت‌تر می‌کند. به غذاهایی رو بیاورید که مانع از نوسانات قند خون می‌شوند، یعنی مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده را کاهش دهید. رژیم غذایی‌تان را بر پایه‌ی گوشت، سبزیجات تازه و چربی‌های سالم تنظیم کنید. اجازه ندهید بین وعده‌های غذایی‌تان زیاد فاصله بیفتد، چراکه در این صورت روال بدن و ذهنتان به هم می‌خورد.

هنگامی‌که حس و حال خیلی بدی دارید، برای بهبود روحیه هیچ‌چیز مؤثرتر از این نیست که در جایگاه شکرگزاری قرار بگیرید. شما می‌توانید از این دو راه برای تغییر نگرش خود استفاده کنید:

  • به همه‌ی چیزهایی که بابت آن‌ها راضی و قدردان هستید فکر کنید و ۱۰ مورد از آن‌ها را بنویسید.
  • با یک نفر تماس بگیرید/ ایمیل بفرستید/ پیام بدهید و یک نکته یا پیام مثبت را با او به اشتراک بگذارید. همچنین قدردانی و خشنودی خودتان را از این موضوع اظهار کنید.

با ابراز قدردانی، یا هدایت ذهنتان به حمایت از یک فرد دیگر، مشکلات فعلیتان، به مسائل ثانویه تبدیل می‌شود. شما با کمک به دیگران درنهایت به خودتان کمک می‌کنید و این یک بازی برد-برد است.

Realize You're Not Alone

به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید

هرگاه زندگی‌تان به‌عنوان یک کارآفرین سخت می‌شود، به یاد بیاورید که تنها نیستید. باید درک کنید که افسردگی و اضطراب، شکست‌های شخصی نیستند. آنچه شما تجربه می‌کنید، بخشی از جریان زندگی است و با کمی کار روی آن، می‌توانید دوباره به مسیر زندگی برگردید.

تیم فریس، تنها کسی نیست که این تجربه‌ها را پشت سر گذاشته است. در حقیقت بسیاری از کارآفرینان طی دوران حرفه‌ای خود، با مشکلات سلامت روان مواجه می‌شوند. خوشبختانه در این سال‌ها، آن طرز تفکر سنتی منفی نسبت به چالش‌های روحی تا حد زیادی از بین رفته است. امروزه بسیاری از مردم در مورد مشکلات افسردگی و اضطراب خود با دیگران صحبت می‌کنند و اگرچه معضلات روحی کارآفرینان، مسئله‌ای است که باید بیشتر موردتوجه قرار بگیرد، ولی توانایی صحبت کردن در مورد آن، به‌تنهایی یک قدم بزرگ مثبت به شمار می‌رود.

وقتی دوره‌های سختی را تجربه می‌کنید، با خودتان مهربان‌تر باشید. برای انرژی گرفتن و بالا بردن روحیه‌ی خود وقت بگذارید. اهداف نسبتاً راحتی را تنظیم کنید که دستیابی به آن‌ها مشکل نباشد و بتوانید سریع نتیجه‌ی کارتان را ببینید. اهدافی که به‌دور از پروژه‌های بزرگ، شما را در رهایی از استرس یاری می‌دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات