مسیر توسعه آزادکاری در دنیای مدرن کسب و کار

یک‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
امروزه نحوه‌ی استخدام و همکاری در حوزه‌ی کسب‌وکار دچار تغییراتی شده و موقعیت‌های شغلی جدیدی به‌عنوان آزادکار و کارکنان از راه دور به وجود آمده است.
تبلیغات

طبق مطالعات انجام‌شده توسط کارشناسان، تعداد زیادی از مردم - حتی آن‌هایی که شغل خوبی دارند - آرزو می‌کنند که بتوانند صبح‌ها کمی دیرتر از خواب بیدار شوند و گاهی زودتر محل کار خود را ترک کنند. آن‌ها دوست دارند آزادکار باشند یا به‌صورت کارمند از راه دور وظایفشان را انجام دهند. درواقع آزادکاری فرصت کاری شگفت‌انگیزی برای افرادی متخصص است. البته این فرصت روحیه و توانایی خاص خودش را لازم دارد و شما باید پشتکار و تلاش مداوم برای اثبات خود و دریافت سفارش کار داشته باشید. سپس وقتی جایگاه خود را بیابید و اعتماد مشتریانتان را جلب کنید، از نتیجه‌ی مالی‌تان شگفت‌زده خواهید شد.

طبق تحقیقات انجام‌شده، اکثر صاحبان کسب‌وکار خصوصی در فضای مجازی و اینترنتی آگهی‌های رایگان استخدامی خود را منتشر می‌کنند و به این نتیجه رسیده‌اند که استخدام کارکنان به‌صورت پروژه‌ای، پیمانکاری و کارکنان از راه دور به نفع شرکت بوده و دوره‌ی کارمندان سلسله مراتبی به سر رسیده است؛ زیرا در این صورت می‌توانند در زمان کوتاه‌تر و با صرفه‌جویی در هزینه‌های استخدام، از نیروهای متخصص متناسب با هر پروژه بهره ببرند و بازدهی و تمرکز پروژه‌ها نیز بالاتر می‌رود. این تصمیم و این روند اجرایی به نفع آزادکاران است و می‌توانند برای کار کردن با شرکت‌های بزرگ بر تجربه و توانایی‌های خود بیفزایند.

همچنین بررسی‌هایی که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ در دانشگاه آکسفورد انجام شد، نشان داد تعداد شرکت‌هایی که از سایت‌های کسب‌وکار مجازی مانند Freelancer، Upwork و PeoplePerHour برای جذب نیروی کار استفاده می‌کنند، افزایش ۲۶ درصدی یافته است. به‌علاوه هرساله درخواست بازار کار برای جذب متخصصان حوزه‌ی فناوری، تکنولوژی و متخصصان توسعه‌ی وب بیشتر می‌شود.

این تحقیق نه‌تنها در آکسفورد که در مؤسسات دیگر نیز با حمایت و رضایت ۷۹ درصدی مدیران برای استخدام آزادکاران همراه بوده است و آن‌ها اظهار داشتند که سال به سال جذب پیمانکاران ماهر و نقش‌های تخصصی را برای سمت‌های مدیریت و نقش‌های اجرایی، افزایش خواهند داد. همچنین اعلام کردند که برای استخدام نیرو، ۳۵ درصد درجه‌ی علمی تخصصی و ۲۹ درصد تجربه‌ و سابقه‌ی کاری را مد نظر می‌گیرند. با این تفاسیر فارغ‌التحصیلانی که سابقه‌ی کار نیز دارند، در درجه‌ی اول اولویت برای استخدام در شرکت‌ها قرار می‌گیرند.

یک شرکت خدماتی حرفه‌ای به نام Deloitte، از جمله سازمان‌هایی است که سرمایه‌گذاری‌های هدفمندی روی جذب و پرورش نیروهای دورکار یا آزادکار داشته است. این شرکت تعداد ۵ مهارت شغلی و نوع فعالیت آزادکاری را برای پرورش و جذب نیروی آزادکار دسته‌بندی کرده است:

  • پیمانکار مستقل
  • پیمانکار شخص ثالث
  • آزادکار موقت
  • آزادکار فصلی
  • استعداد ذاتی

همچنین این شرکت برنامه‌ای با عنوان «جایگاهت را پیدا کن» راه‌اندازی کرده است که به کاربران کمک می‌کند سمت شغلی مناسب خود را پیدا کنند. Deloitte در کمتر از یک سال ۲۵ هزار کاربر را به خود جذب کرده است. کارکنان آن‌ها در سال گذشته متشکل از ۷ هزار پیمانکار‌ شخص ثالث و ۱۷۰۰ پیمانکار آزاد بوده‌اند. Soltis-Berner مدیرعامل شرکت می‌گوید: «ما به دنبال راه‌های جدید برای پیدا کردن نیروی کار حرفه‌ای هستیم و می‌خواهیم فرصت‌های ناب ایجاد کنیم.» طبق بررسی و آمارگیری انجام‌شده، درآمد یک آزادکار متخصص در مدت یک سال، برای ۴۰ ساعت کار در هفته، به‌طور متوسط ۱۴۷۶۸۰ دلار و بیش از درآمد نیروهای ثابت در این حوزه است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات