چطور در اینستاگرام لایو بگذاریم؟

شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
می‌توانید به کمک قابلیت لایو اینستاگرام به صورت زنده با مخاطبان خود تعامل داشته و به سؤالات آن‌ها پاسخ دهید.
تبلیغات

این مقاله در بهمن ۱۳۹۵ توسط حمیدرضا مالکی نوشته و در تیر ۱۴۰۲ توسط مصطفی عسگری به‌روزرسانی شده است

شاید تصور اینکه در اینستاگرام به صورت زنده با فالوورهای خود صحبت کنید شما را می‌ترساند، اما باید بگوییم که لایو گذاشتن در اینستاگرام کار بسیار آسانی است و می‌تواند سرگرم‌کننده باشد. همچنین اگر به نزدیک‌تر کردن دنبال‌کنندگان خود و ساختن جامعه‌ مجازی وفادار هستید، این قابلیت به شما کمک شایانی خواهد کرد.

برای لایو گذاشتن در این پلتفرم نیازی نیست که آموزش جامع اینستاگرام را مطالعه کرده باشید، تنها کافی است چند نکته را رعایت کنید تا بتوانید تجربه‌ای عالی هنگام پخش زنده داشته باشید و با مخاطبان خود ارتباط بیشتری بگیرید.

پخش‌ زنده چهارمین نوع محتوای ویدیویی محبوب در سراسر جهان است در نتیجه استفاده از لایو اینستاگرام به رشد صفحه شما یاری می‌رساند. در این مقاله قصد داریم علاوه بر آموزش گام‌به‌گام نحوه استفاده از قابلیت لایو اینستاگرام، نکات بسیار مهم مربوط به آن را ذکر کنیم تا بتوانید تجربه بهتری هنگام صحبت‌ کردن به‌صورت مستقیم با فالوورهای خود داشته باشید.

روش لایو گذاشتن در اینستاگرام

پیش از شروع آموزش باید گفت هر کسی که حساب اینستاگرام داشته باشد می‌تواند در این پلتفرم لایو بگذارد. قبل از شروع باید به برنامه اجازه دسترسی به دوربین و میکروفون خود را بدهید. به خاطر داشته باشید که اگر سن حساب کاربری شما کمتر از ۳۰ روز باشد، ممکن است پخش زنده کمی با محدودیت روبه‌رو شود.

شروع پخش زنده در اینستاگرام توسط گوشی هوشمند بسیار آسان است و تفاوتی ندارد از گوشی اندرویدی استفاده می‌کنید یا آیفون. در ادامه نحوه لایو گذاشتن در این پلتفرم به‌صورت گام‌به‌گام آموزش داده می‌شود.

  • ابتدا وارد اینستاگرام شوید و سپس روی گزینه به‌علاوه (+) پایین صفحه کلیک کنید.
  • چند گزینه ظاهر می‌شوند که باید با اسکرول کردن میان آن‌ها Live را بیابید.
  • روی Title کلیک کرده و در پنجره بازشده عنوان لایو خود را بنویسید. در نهایت روی دکمه Add Title کلیک کنید.
صفحه فید اصلی اینستاگرام با پستی از زومیت و فلشی که روی + قرار دارد
صفحه لایو اینستاگرام و فلشی که روی Live قرار گرفته
صفحه لایو اینستاگرام و فلشی که روی Title قرار گرفته
پنجره تایل اینستاگرام برای عنوان لایو
  • گزینه بعدی به شما امکان می‌دهد به صورت تمرینی لایوی برگزار کرده و شرایط موجود را بررسی کنید. به منظور انجام این کار تنها کافی است با کلیک روی Audience به‌جای Public (عمومی)، Practice را انتخاب کنید.
  • در ضمن، اگر قصد دارید لایو خود را از پیش زمان‌بندی کنید، روی آیکون Schedule کلیک کنید. اکنون تنها باید عنوان و زمان لایو تعیین شوند.
  • وقتی آماده پخش زنده هستید، روی دکمه Live در پایین صفحه ضربه بزنید.
  • پس از آغاز لایو، می‌توانید تعداد بینندگان را در بالای صفحه و نظرات را در پایین صفحه ببینید.
صفحه لایو اینستاگرام و فلشی که روی Audience قرار گرفته
صفحه انتخاب Audience لایو اینستاگرام
صفحه لایو اینستاگرام و فلشی که روی آیکون تقویم قرار گرفته
صفحه زمان بندی لایو اینستاگرام
  • می‌توانید با کلیک روی تب کامنت در لایو خود مطالب مهم را بنویسید. همچنین با قابلیت پین کردن می‌توان کامنت‌های مهم را هایلایت کرد تا دیگران نیز بتوانند آن را ببینند.
  • پس از پایان لایو، روی X در بالا سمت راست و سپس End video (End now در iOS) ضربه بزنید.
  • اینستاگرام به‌طور خودکار لایوهای شما را در فید پست نمی‌کند. روی Share ضربه بزنید تا در صفحه به اشتراک گذاشته شده و باقی افراد نیز بتوانند آن را مشاهده کنند. همچنین می‌توانید ویدئو را در دستگاه خود دانلود کنید.

توجه داشته باشید که وقتی لایوی را در فید خود به اشتراک می‌گذارید یا آن را در تلفن خود دانلود می‌کنید، عناصر تعاملی مانند نظرات، لایک‌ها و بینندگان ذخیره نمی‌شوند.

نحوه اضافه کردن کاربران دیگر به لایو اینستاگرام

می‌توانید حداکثر سه مهمان به پخش زنده اینستاگرام خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید درخواست کنید به لایو دیگری بپیوندید. البته به یاد داشته باشید که مهمانان پخش زنده شما باید شما را فالو کرده باشند.

  • برنامه اینستاگرام خود را باز کرده و وارد حساب خود شوید.
  • پخش زنده خود را آغاز کنید.
  • برای دعوت از افراد برای پیوستن به لایو به عنوان مهمان روی آیکون Person کلیک کرده و از لیست دنبال کنندگان خود کاربر مورد نظر را یافته و برای او درخواست ارسال کنید.
  • همچنین می‌توانید برای مشاهده درخواست‌های پیوستن به لایو خود، روی نماد دوربین در پایین صفحه ضربه بزنید.
صفحه لایو اینستاگرام و فلشی که روی گزینه Person قرار گرفته
صفحه لایو اینستاگرام و فلشی که روی آیکون دوربین قرار گرفته
صفحه لایو اینستاگرام و فلشی که روی آیکون دوربین قرار گرفته

در ضمن، برای حذف یک مهمان فعال از پخش زنده خود، روی X در سمت راست بالای قاب ویدیوی او ضربه بزنید.

نحوه دانلود لایو اینستاگرام

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، پس از پایان لایو اینستاگرام می‌توان آن را در دستگاه ذخیره و در پلتفرم‌های دیگر به عنوان پست ویدئویی به اشتراک گذاشت. باید برای این کار از اینستاگرام گوشی هوشمند خود استفاده کنید.

  • ابتدا اینستاگرام را باز کرده و وارد حساب خود شوید.
  • روی منوی (سه خط افقی) در گوشه بالا سمت راست ضربه بزنید.
  • روی Archive ضربه بزنید.
  • از منوی کشویی گزینه Live Archive را انتخاب کنید.
  • لایوهای گذشته شما به صورت فهرست‌شده دیده می‌شوند. می‌توانید آن‌ها را در فید اینستاگرام خود به اشتراک بگذارید یا آن‌ها را در دستگاه خود ذخیره کنید.
صفحه پروفایل اینستاگرام
منوی آبشاری تنظیمات اینستاگرام
صفحه لایوهای آرشیو شده اینستاگرام

به همین راحتی ویدئوی لایو شما در دستگاه ذخیره خواهد شد.

مزایای استفاده از لایو اینستاگرام

لایو اینستاگرام به کاربران این امکان را می‌دهد که ویدیوهای زنده را در پلتفرم اینستاگرام تماشا و پخش کنند. این سرویس در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد و هر کسی که یک حساب کاربری اینستاگرام داشته باشد می‌تواند از آن استفاده کند.

اینستاگرام یکی از محبوب رسانه‌های اجتماعی در جهان است و روزانه بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر دارد. اگر می‌خواهید راهی برای دسترسی به این پایگاه عظیم کاربران داشته و از بین میلیون‌ها پستی که مورد توجه قرار نمی‌گیرند متمایز شوید، از قابلیت پخش ویدئوی زنده استفاده کنید.

در ادامه سه راهی که ویدیوهای لایو اینستاگرام می‌توانند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کنند، ذکر شده‌اند:

در ذهن مخاطبان خود باقی بمانید: در الگوریتم اینستاگرام، لایو نسبت به باقی انواع محتوا ارجحیت دارد. زمانی که لایو شما در این پلتفرم آغاز می‌شود، دنبال‌کنندگانتان علامت آن را جلوتر از همه استوری‌ها در بالای صفحه مشاهده می‌کنند.

در لحظه با مخاطبان ارتباط برقرار کنید: می‌توانید در لحظه متوجه شوید کدام افراد لایوهای شما را تماشا کرده و در بخش نظرات مشارکت می‌کنند. حتی قادر خواهید بود به آن‌ها اجازه دهید با دوربین و میکروفون روشن به پخش زنده پیج شما بپیوندند.

طرفداران پروپاقرص به‌دست بیاورید: یکی از راه‌های داشتن طرفداران پروپاقرص این است که با آن‌ها صادق باشید. در ویدئوهای پخش زنده نیز شما بدون هیچ ادیت خاصی جلوی آن‌ها حضور پیدا کرده و بدون متن قبلی با آن‌ها صحبت می‌کنید. همین مسئله باعث می‌شود افراد با شما راحت‌تر شوند.

ایده‌هایی برای لایو اینستاگرام

شاید برای شما هم سؤال شده باشد که اصلاً چه نوع محتوایی را باید در لایو اینستاگرام پخش کنید؟ در پاسخ باید گفت می‌توانید تقریباً هر چیزی را در اینستاگرام به اشتراک بگذارید، از جلسات پرسش و پاسخ گرفته تا بررسی محصول. بستگی به این دارد که مخاطب شما به چه نوع محتوایی علاقه‌مند باشد.

جلسات پرسش و پاسخ: با انجام یه جلسه پرسش و پاسخ زنده به مخاطبان خود نزدیک‌تر خواهید شد. می‌توانید از آن‌ها بخواهید توسط بخش سوالات لایو، پرسش‌های خود را مطرح کنند تا بتوانید در لحظه به آن‌ها جواب دهید.

مصاحبه با یک متخصص: بنا به حوزه فعالیت خود، می‌توانید از یک متخصص درخواست کنید در لایو شما حضور داشته باشد تا بتوانید درباره‌ی مسئله‌ای با آن‌ها صحبت کنید.

آموزش: می‌توانید از لایو برای آموزش نحوه استفاده از یک محصول، ابزار یا خدمات به فالوورهای خود استفاده کنید. برای مثال، آموزش‌های مربوط به آرایش، آشپزی، طراحی، صنایع دستی و موارد بسیار دیگر.

همکاری اینفلوئنسرها: یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش مخاطبان همکاری با دیگر بلاگرها در برگزاری لایو است. بدین شکل فالوورهای هر دو اینفلوئنسر پخش زنده را تماشا خواهند کرد و احتمال اینکه فرد دیگر را نیز دنبال کنند کم نیست.

رویداد حضوری: اگر رویداد حضوری با فالوورهای خود ترتیب داده‌اید، می‌توانید آن را به صورت زنده برای فالوورهای خود نیز پخش کنید تا همه بتوانند در این تجربه شریک شوند. بدین شکل ممکن است آن‌ها نیز برای حضور در مراسم بعدی شما ترغیب شوند.

نکاتی برای برگزاری لایو اینستاگرام

هنگامی که اصول اولیه پخش زنده در اینستاگرام را بدانید، می‌توانید از برخی از این نکات استفاده کنید تا لایوهای خود را حرفه‌ای‌تر و جذاب‌تر نشان دهید.

هدف و برنامه داشته باشید: لایوهای غیررسمی و صحبت‌ کردن معمولی با مخاطبان برای ایجاد حس راحتی بسیار گزینه خوبی هستند اما برای موفقیت بیشتر حتماً هدفی تعیین کرده و برای لایو‌های خود برنامه داشته باشید.

کامنت‌ها را مدیریت کنید: صحبت کردن در مقابل دوربین تنها بخشی از پخش زنده اینستاگرام است. همچنین باید با مخاطبان خود تعامل داشته باشید. بینندگان را تشویق کنید در لایو کامنت بگذارند و به آن‌ها پاسخ دهید.

نور و کیفیت صدای خوب فراموش نشوند: برای اینکه لایو اینستاگرام شما حرفه‌ای‌تر به نظر برسد، حتماً سعی کنید در مکانی پرنور باشید و از میکروفون مناسب استفاده کنید. این موارد باعث می‌شود صدا و تصویر بهتری داشته باشید و مخاطب به تماشای لایو ترغیب شود.

این تغییرات ساده کیفیت پخش شما را افزایش می‌دهد و حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسید. همچنین اگر قصد دانلود فیلم ضبط‌شده و استفاده مجدد آن برای پلتفرم‌های دیگر را دارید، ویدئوی نهایی باکیفیت‌تر خواهد بود.

سعی کنید بهترین میکروفون برای ضبط پادکست و استریم را خریداری کنید تا نه تنها در لایو بلکه در پست‌های ویدئویی معمولی خود نیز صدای رسایی داشته باشید.

در این مقاله سعی کردیم تمام نکات مورد نیاز برای داشتن پخش‌ زنده‌ای موفق را در اختیارتان قرار دهیم. اگر به مطالب آموزشی مربوط به این شبکه اجتماعی علاقه‌مند هستید می‌توانید «آموزش تصویری گذاشتن ریلز در اینستاگرام به‌همراه ترفندهای جدید» و «آموزش اضافه کردن ادمین به اینستاگرام» را نیز مطالعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات