لنوو: تغییر شرایط موتورولا از آنچه تصور می‌کردیم دشوارتر است

چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مدیرعامل لنوو در گفتگویی با وال‌استریت ژورنال اعلام کرده که علت موفق نشدن موتورولا، تفاوت‌های فرهنگی و مدل‌های کسب‌وکار بوده است.
تبلیغات

لنوو در سال ۲۰۱۴ کمپانی موتورولا را خرید. در آن زمان، خرید موتورولا توسط لنوو به قیمت ۲.۹۱ میلیارد دلار بزرگ‌ترین معامله در تجارت تلفن‌های هوشمند محسوب می‌شد.

با وجود اینکه گوگل برند موتورولا را به کمپانی چینی فروخت، اما اکثر پتنت‌ها را در اختیار خود نگه داشت و لنوو از آن زمان مجبور شد کمپانی بزرگ موتورولا را بار دیگر به شهرت گذشته بازگرداند. در هر صورت مدیرعامل لنوو، یانگ یوانکینگ در مصاحبه‌ای با وال‌استریت ژورنال گفته است که تغییر شرایط لنوو از آنچه فکر می‌کرده‌اند سخت‌تر بوده است.

دولت چین از کمپانی‌های داخلی می‌خواهد بیشتر در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کنند و این دقیقا کاری بود که لنوو با خریداری موتورولا انجام داد. البته در آن زمان محصولات لنوو در بازار چین فروش بسیار بالایی داشت و لنوو به برترین کمپانی چینی تبدیل شده بود، اما دو سال پس از خرید موتورولا، لنوو مجبور شد ۲۰۰۰ نفر را در ایالات‌متحده از کار برکنار کند و به جایگاه هشتم در بازار جهانی تلفن‌های هوشمند نزول کند. یوانکینگ در مصاحبه گفت:

ما تفاوت‌های فرهنگی و مدل‌های کسب‌وکار را دستِ کم گرفتیم.

کمپانی لنوو به تغییر شرایط مشهور است و این موضوع را در محصولات ThinkPads که متعلق به آی‌بی‌ام بودند، نشان داده است. پس از اینکه این محصولات در سال ۲۰۰۵ توسط لنوو عرضه شد، شاهد فروش فوق‌العاده آن‌ها در سراسر جهان بودیم.

با این حال، جادوی لنوو روی موتورولا اثر نکرد. لنوو می‌خواست بار دیگر موتورولا را به شکوه گذشته برساند، اما وجود انبوهی از محصولات مقرون به‌صرفه در بازار باعث شد این کمپانی نتواند به خوبی گذشته بدرخشد.

تنها گزینه منطقیِ باقی‌مانده، عرضه تلفن‌های هوشمند بالارده توسط موتورولا بود که آن نیز با موفقیت رو‌به‌رو نشد. تلفن‌های هوشمند اپل به قیمت یکسان با پرچم‌داران موتورولا عرضه می‌شدند و همین امر باعث شد فروش محصولات موتورولا زیاد نباشد.

جدول مقایسه موتورولا و لنوو
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات