پژوهشگران موفق به ساخت پردازنده ۱۰۰۰ هسته ای شدند

دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
این روزها تعداد هسته‌ی پردازنده‌ها در حال افزایش است و این موضوع به افزایش توان پردازشی کمک می‌کند. به تازگی اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه محققان در حال ساخت پردازنده‌هایی با ۱۰۰۰ هسته هستند. در ادامه با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

به احتمال زیاد تا کنون در مورد پردازنده‌های چند هسته‌ای شنیده‌اید، اما شاید هیچ‌وقت پردازنده‌ای مثل نمونه‌‌ی ۱۰۰۰ هسته‌ای ندیده‌ باشید. US Davis یک پردازنده به نام KiloCore را توسعه‌داده و همانطور که از نامش پیداست شامل ۱۰۰۰ هسته‌ی پردازشی است. این چیپ قادر به انجام وظایف پردازشی بسیار سنگین نظیر عملیات‌ رمزگشایی، بخش بخش کردن داده‌های علمی و انکود کردن ویدیو‌ها است. اما عملکرد قدرتمند تنها اهمیت این پردازنده نیست. در این چیپ می‌توان هرکدام از هسته‌ها را به طور جداگانه خاموش کرد. چیپ مورد بحث قادر به انجام ۱۱۵ میلیارد دستور در هر ثانیه است و این در شرایطی رخ می‌دهد که از 0.7W انرژی بهره می‌برد. همین موضوع کافی به نظر می‌رسد که مطمئن شوید چرا این پردازنده امتیاز AA را در مصرف انرژی به دست آورده است.

البته باید گفت که این محصول هنوز به صورت عمده تولید نشده است. تیم طراحی این چیپ، آن را توسط IBM و با بکار گیری فرآیند ۳۲ نانومتری تولید کرده، این در حالی است که هم اکنون پردازنده‌های جدید معمولا با فرایندهای جدیدتری از جمله فرآیند ۱۶ نانومتری تولید می‌شوند. در هرحال امکان ورود این نوع پردازنده‌ها که هسته‌های زیادی دارند، به دستگاه‌های موبایل وجود دارد. اگرچه اضافه شدن تعداد هسته‌ها صرفا باعث افزایش عملکرد نخواهد شد چراکه بسیاری از وظایف در تعداد کمتری هسته که سرعت بالاتری داشته باشند بهتر اجرا می‌شوند. اما در هرصورت در لپ‌تاپ‌ها یا گوشی‌های موبایل به دلیل افزایش توان پردازشی زمان انجام آن‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش خواهند داد.

نظر شما در این باره چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات