اختصاصی زومیت: بررسی جدیدترین پردازنده Intel i7 6950X

دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
چندی پیش کمپانی اینتل، نسل جدید پردازنده‌های خود با نام Boradwell-E را به‌صورت رسمی معرفی کرد که i7-6950X به‌عنوان پرچم‌دار اصلی آن‌ها شناخته می‌شود. با زومیت و بررسی اختصاصی این پردازنده همراه باشید.
تبلیغات

پردازنده‌های نسل Boradwell-E کمپانی اینتل چندی پیش معرفی شدند و پردازنده i7-6950X با داشتن ۲۰ هسته فیزیکی و مجازی به‌عنوان بهترین آن‌ها شناخته می‌شود. این پردازنده مبتنی بر پلتفرم X99 اینتل است. در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد.

معرفی پلتفرم X99 اینتل:

Intel X99 که با اسم رمز «ولس‌بورگ» شناخته می‌شود، یک تراشه مادربرد (PCH) ساخته شده توسط کمپانی مشهور اینتل است که با هدف استفاده در ایستگاه‌های کاری، سیستم‌های تولید محتوا و سیستم‌های خانگی قدرتمند توسعه یافته است. این تراشه از پردازنده‌های Intel Core i7 Extreme و Intel Xeon E5-16xx v3 and E5-26xx v3 پشتیبانی می‌کند که جزو پردازنده‌های خانواده Haswell-E و Haswell-EP هستند و اخیرا پشتیبانی از پردازنده‌های Broadwell-E نیز به آن اضافه شده است. تمامی پردازنده‌های پشتیبانی شده در این تراشه از سوکت LGA ۲۰۱۱-v3 بهره می‌برند.

تراشه X99 اولین‌بار اواخر اوت ۲۰۱۴ همراه‌با پردازنده‌های Haswell-E عرضه شد و پردازنده‌های Haswell-EP هم اوایل ماه سپتامبر همان سال وارد بازار شدند.

CPU

معرفی پردازنده Broadwell-E i7-6950X:

کمپانی اینتل فعلا در مجموع ۴ پردازنده سطح بالای i7 را با استفاده از معماری Boradwell-E معرفی کرده است که شامل Core i7-6800K، Core i7-6850K، Core i7-6900K و در نهایت Core i7-6950X می‌شوند که آخری پرچم‌دار پردازنده‌های برادول-ای است. این CPU دارای ۱۰ هسته پردازشی فیزیکی و ۱۰ هسته مجازی است که تعداد کل هسته‌ای آن را به ۲۰ می‌رساند. فرکانس پایه این پردازنده 3.00Ghz است که در حالت توربو به 3.50Ghz می‌رسد. میزان Cache L3 این پردازنده هم ۲۵ مگابایت است. این پرازنده مبتنی بر تراشه X99 اینتل است و درنتیجه تمامی مادربرد‌های Gigabyte X99 قابلیت پشتیبانی از این پردازنده را دارند.

توان حرارتی این پردازنده ۱۴۰ وات است و امکان پشتیبانی از حافظه‌های DDR 4 تا فرکانس 2400MHz در آن فراهم شده است. در ادامه می‌توانید مشخصات کامل این پردازنده را در جدول زیر مشاهده کنید:

برای داشتن درک بهتری از توان این پردازنده، بنچمارک‌های مختلفی را روی سیستمی مجهز به آن اجرا کردیم که در ادامه می‌توانید نتایج این تست‌ها را مشاهده کنید:

مشخصات سیستم تست:

Test-bed
  • مادربرد: Gigabyte X99-Gaming 5
  • کارت گرافیک: Gigabyte GTX980Ti 6GB Xtreme Gaming
  • حافظه رم: 4x4GB Crucial Ballistix Sport 2400MHZ
  • خنک‌کننده پردازنده: CoolerMaster V8 GTS
  • هارد دیسک: Samsung 840 EVO 120GB SSD
  • منبع تغذیه: CoolerMaster B700 V2
Cinebench-R15

نتیجه تست Cinebench پردازنده i7-6950X

در ادامه می‌توانید نتیجه تست XTU این پردازنده را قبل و بعد از اورکلاک مشاهده کنید، کاملا واضح است که i7-6950X پتانسیل بسیار بالایی برای اورکلاک دارد و می‌تواند عملکرد بسیاری عالی را ارائه دهد:

XTU

نتیجه تست XTU بدون اورکلاک

XTU-OC

نتیجه تست XTU پس از اورکلاک کردن پردازنده

در پایان هم می‌توانید نتیجه تست 3D Mark را در ترکیب این پردازنده با کارت گرافیک Gigabyte GTX980Ti 6GB Xtreme Gaming مشاهده کنید که روی تست Fire Strike این برنامه اجرا شده است که بهترین گزینه برای سنجش توان پردازشی گرافیکی در سیستم‌های حرفه‌ای و مخصوص بازی است. همان‌طور که در تصویر زیر هم مشاهده می‌کنید، میزان فریم متوسط سیستم تست در این آزمایش در حدود ۴۰ است که رقم بسیار ایده‌عالی به‌شمار می‌رود.

3Dmark13

زومیت به‌عنوان یکی از اولین رسانه‌های دنیا است که پردازنده i7-6950X را بررسی کرده است. این پردازنده توسط کمپانی گیگابایت (Gigabyte) دراختیار زومیت قرار گرفته است. 

مشخصات فنی کامل، قیمت پردازنده در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی کامل انواع CPU را در بخش محصولات مشاهده کنید؛انواع CPU اینتل از  جمله سری‌ Core i3، Core i5 و Core i7 و انواع پردازنده‌ مرکزی AMD رایزن (Ryzen) برای مقایسه و خرید دردسترس کاربران است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات