گوگل برنامه های خود برای هدست واقعیت مجازی و کنترلر حرکتی را اعلام کرد

پنج‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
نطق اصلی Google IO دیروز برگزار شد و یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن معرفی پلتفرم جدید واقعیت مجازی (VR) گوگل برای اندروید بود. در ادامه همراه زومیت باشید تا با Daydream بیشتر آشنا شوید.
تبلیغات

گوگل سال ۲۰۱۴ از Cardboard، هدست واقعیت مجازی مقوایی خود را رونمایی کرد تا کاربران گوشی‌های اندرویدی بتوانند واقعیت مجازی را با هزینه‌ی بسیار کم تجربه کنند. کاردبرد تبدیل به الگوی طراحی بسیاری از هدست‌های واقعیت مجازی شرکای گوگل مانند Gear VR سامسونگ شد. با رشد فناوری واقعیت مجازی و استقبال کاربران از این فناوری، گوگل روز گذشته از یک پلتفرم کامل برای واقعیت مجازی رونمایی کرد. گوگل نام Daydream را برای این پلتفرم در نظر گرفته است. این پلتفرم به همراه اندروید N عرضه می‌شود و توسعه دهندگان نیز کتابخانه‌های لازم برای ساخت بازی‌ها و اپلیکیشن‌های تحت واقعیت مجازی را در اختیار خواهند داشت.

گوگل در پلتفرم دی‌دریم خود، یک هدست واقعیت مجازی و یک کنترلر جدید را نیز معرفی کرد و از آن‌ها به عنوان الگوی طراحی برای تولیدکنندگان یاد کرد. در واقع گوگل سعی می‌کند تا کار شرکای تجاری خود را ساده کند و علاوه بر آن، یکپارچگی در پلتفرم واقعیت مجازی خود را حفظ کند. طراحی هدست دی‌دریم شباهت‌های بسیاری به هدست واقعیت مجازی Gear VR سامسونگ دارد. در این هدست نیز گوشی هوشمند نقش نمایشگر و پردازشگر تصویر را برعهده دارد. این هدست با یک کنترلر همراه می‌شود تا کاربر بتواند به کمک دکمه‌ها و ترک‌پد در محیط واقعیت مجازی حرکت کند. این کنترلر شبیه به کنترلر هدست واقعیت مجازی آکیولس ریفت است با این تفاوت که کنترلر گوگل دارای سنسورهای ابتدایی‌تری برای تشخیص حرکت است. گوگل در دمویی که از هدست و کنترلر واقعیت مجازی خود نشان داد، منوی اپلیکیشن را به تصویر کشید که کاربر با حرکت دادن کنترلر و و کلیک روی دکمه، گزینه‌ی مورد نظر در منو انتخاب می‌شد. این کنترلر به خوبی کنترلر حرکتی اچ‌تی‌سی در هدست وایو یا ریفتِ آکیولس نیست و حرکت را به خوبی آن‌ها تشخیص نمی‌دهد اما برای بسیاری از کاربران مفید است و از طرفی قیمت به مراتب پایین‌تری خواهد داشت. گوگل می‌گوید در پلتفرم دی‌دریم و هدست و کنترلر خود بر روی راحتی و خلاقت تمرکز کرده است.

اچ‌تی‌سی، ال‌جی، سامسونگ، هواوی و دیگر تولیدکنندگان شریک تجاری گوگل در پلتفرم دی‌دریم هستند

گوگل در زمام معرفی دی‌دریم اعلام کرد که شرکت‌های بزرگ از جمله سامسونگ، هواوی، ال‌جی و اچ‌تی‌سی جزو شرکای تجاری این پلتفرم هستند و از آن در محصولات آتی خود استفاده خواهند کرد. علاوه بر این کمپانی‌های آرم، کوالکام، مدیاتک و ایمجینیشن تکنولوژی نیز شریک تجاری گوگل برای پلتفرم واقعیت مجازی به شمار می‌روند. گوگل استراتژی مشخصی برای واقعیت مجازی دارد که در آن هدست به گوشی هوشمند شما وابسته است و قرار نیست بصورت مستقل کار کند. این استراتژی باعث می‌شود تجربه‌ی واقعیت مجازی با قیمت بسیار پایین‌تری در مقایسه با هدست‌های حرفه‌ای واقعیت مجازی مانند هدست آکیولس ریفت یا وایو اچ‌تی‌سی میسر شود. کاربران می‌توانند از گوشی هوشمندی که همیشه همراه خود دارند برای تجربه‌ی واقعیت مجازی استفاده کنند و نیاز به کامپیوتر گران قیمت و بزرگ نیز ندارد.

گوگل هنوز قیمت هدست واقعیت مجازی خود را اعلام نکرده است اما دور از انتظار نیست که این هدست نیز قیمتی شبیه به گیر وی‌آر سامسونگ یعنی حدود ۹۹ دلار داشته باشد. هرچند این قیمت بیشتر از کاردبرد ۲۰ دلاری است اما به مراتب کمتر از آکیولس ریفت ۶۰۰ دلاری به شمار می‌رود که البته برای استفاده از آن نیازی به کامپیوتر گران قیمت نخواهید داشت و همه چیز توسط گوشی موبایل شما اداره خواهد شد.

حال باید تا تابستان منتظر ماند و دید راه حل گوگل برای واقعیت مجازی تا چه اندازه کامل است و کتابخانه‌های مربوط به آن تا چه اندازه کارآمد هستند تا توسعه دهندگان بتوانند اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی بیشتری تولید کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات