Daydream معرفی شد؛ پلتفرم اختصاصی واقعیت مجازی گوگل

پنج‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۴
مطالعه 4 دقیقه
روز گذشته گوگلپس از ماه‌ها گمانه‌زنی، در جریان نطق اصلی کنفرانس توسعه‌دهندگان، پلتفرم اختصاصی واقعیت مجازی خود را موسوم به Daydream که بر اساس اندروید N توسعه داده شده است، رونمایی کرد. بازومیت همراه باشید.
تبلیغات

سرانجام پس از ماه‌ها گمانه‌زنی به نظر می‌رسد که گوگل قصد ورود جدی‌تر به حوزه‌ی واقعیت مجازی را دارد. این شرکت روز گذشته در جریان نطق اصلی کنفرانس توسعه‌ دهندگان خود از پلتفرم واقعیت مجازی خود موسوم به Daydream که بر اساس اندروید N توسعه داده شده است، رونمایی کرد. گوگل می‌گوید که تلفن‌های هوشمند سازگار با Daydream به همراه سایر ابزار‌های مرتبط با حوزه‌ی VR نظیر کنترلر‌های حرکتی از فصل پاییز در دسترس خواهند بود.

پلتفرم Daydream که هر دو بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار را در بر می‌گیرد، در حقیقت یک جانشین پیشرفته‌تر برای گوگل کاردبورد، هدست مقوایی واقعیت مجازی گوگل که دو سال پیش معرفی شد، است. این پلتفرم یک سیستم واقعیت مجازی استاندارد است که توسط نسل جدید ابزار‌های اندروید N بکار گرفته خواهد شد. اگرچه گوگل کاردبورد تقریبا با هر تلفن هوشمندی سازگار بود، اما Daydream تنها با یک دسته‌ی خاص از تلفن‌های هوشمند جدید که به سنسورها و صفحات نمایش خاصی مجهز هستند، سازگار خواهد بود. هیچ نشانی از چیزی شبیه به نگاشت فضایی پروژه‌ی تانگو یا گزینه‌های مربوط به واقعیت افزوده وجود ندارد، اما قرار بر این است که اجزا و ابزارهای موجود تجربه‌ی روان‌تر و با تأخیر کمتری نسبت به حالتی که واقعیت مجازی صرفا به‌صورت یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری عرضه شود، ارائه دهند.

daydream

برای تلفن‌هایی با مشخصات سخت‌ افزاری قوی، گوگل قابلیتی موسوم به Android VR Mode را به آخرین نسخه از سیستم عامل خود اضافه کرده است. قابلیت VR Mode  شامل مجموعه‌ای از بهینه‌سازی‌ها است که عملکرد اپلیکیشن‌ها را بهبود ‌می‌بخشد. اما علاوه بر این، قابلیت یاد شده اکوسیستمی است که کاربران را قادر به حرکت در داخل محیط واقعیت مجازی می‌سازد. یک صفحه‌ی خانگی (Home Screen) نیز برای Daydream در نظر گرفته شده است تا برای کاربران امکان دسترسی به اپلیکیشن‌ها و محتواهای خود در حین استفاده از هدست را فراهم سازد؛ تصاویر اولیه‌ نشان‌ دهنده‌ی یک چشم انداز خیالی از یک جنگل تا حدودی با ظاهر Low Poly است که گوگل تا پیش از این در اپلیکیشن‌های کاردبورد بکار می‌گرفت. در داخل این محیط، گوگل‌، نسخه‌های ویژه‌ی واقعیت مجازی یوتیوب، استریت ویو فروشگاه گوگل پلی، Play Movies و گوگل فوتوز را ایجاد کرده است. این شرکت همچنین با همکاری با تعدادی از کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی مدیا نظیر نت فلیکس، یوبی‌سافت و الکترونیک آرتز، سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های آن‌ها را به Daydream آورده است.

گوگل در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان نام شرکای سخت‌افزاری خود را که تلفن‌های سازگار با Daydream تولید خواهند، اعلام کرد؛ سامسونگ، اچ تی سی، الجی، شیائومی، هواوی، زد تی ایی، ایسوس و آلکامل از جمله‌ی این شرکت‌ها هستند.

درحالی‌که تلفن‌های هوشمند، صفحه‌نمایش و قدرت پردازشی را برای Daydream فراهم می‌کنند، کاربران همچنین به یک نسخه‌ی جدید از هدست واقعیت مجازی جدید گوگل و یک کنترلر، نیاز خواهند داشت؛ گوگل در کنفرانس خود یک مرجع طراحی (Reference Design) را برای این ابزارها به نمایش گذاشت. با صرف‌نظر از یک رندر بسیار ساده که یک نگهدارنده‌ی تلفن را نشان می‌داد، در حال حاضر از خصوصیات ظاهری هدست جدید اطلاعی نداریم. اما همانند استاندارد کاردبورد، شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از طراحی "راحت و بصری" پلتفرم Daydream، نسخه‌ی اختصاصی خود را از هدست، به بازار عرضه کنند؛ هر چند که گوگل احتمالا این بار یک راهنمای DIY همانند راهنمای گوگل کاردبورد را منتشر نخواهد کرد.

ما در حال حاضر نمی‌دانیم که گوگل تا چه می‌تواند اکوسیستم Daydream را پیش از عرضه، غنی سازد یا اینکه قیمت ابزارهای Daydream چقدر خواهد بود؛ نزدیک‌ترین رقیب این هدست، سامسونگ گیر وی آر با برچسب قیمتی ۹۹ دلاری است. اما گوگل قادر به پنهان کردن جاه‌طلبی‌های خود در خصوص واقعیت مجازی نیست. هفته‌ی گذشته، یک گزینه‌ی Android VR در کنسول توسعه‌ دهنده‌ی اندروید رویت شد. پیش از آن نیز، نسخه‌ی پیش‌نمایش دوم از اندروید N نشانه‌هایی از واقعیت مجازی را در بر داشت. همچنین یک گزارش از وال استریت ژورنال در مورد یک تیم مخفی از مهندسان گوگل که در حال کار روی نسخه‌ای از VR برای آندروید هستند، منتشر شد.

و برای هر کسی که امکان خرید یک گوشی جدید را در فصل پاییز ندارد، به نظر نمی‌رسد که گوگل قصد رها کردن کاردبورد را داشته باشد، چرا که این شرکت هفته‌ی گذشته، نسخه‌ی آی او اس اپلیکیشن یوتیوب خود را به‌تازگی با قابلیت پشتیبانی از کاردبورد به‌روزرسانی کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات