مقایسه مک بوک پرو جدید اپل با سرفیس بوک مایکروسافت؛ کدام یک برنده است؟

چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 12 دقیقه
مک‌بوک پرو اپل و سرفیس بوک مایکروسافت رقبای سرسختی برای یکدیگر هستند. در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه‌ی موشکافانه‌ی آن‌ها بپردازیم.
تبلیغات

علاوه بر دنیای سیاست، چند ماه گذشته پر از اتفاقات غافلگیرکننده در دنیای فناوری هم بود. شرکت مایکروسافت و اپل؛ دو رقیب کهنه‌کار بازار رایانه، در پاییز امسال با معرفی لپ‌تاپ‌های جدیدی که کاربران حرفه‌ای تشنه‌ی قدرت را هدف قرار داده‌اند، یکدیگر را به چالش کشیدند. سرفیس بوک مایکروسافت که سال گذشته عرضه شد، همان‌طور که مطلع هستید امسال به طور قابل توجهی از لحاظ سخت‌افزاری ارتقا یافت. همچنین، مک‌بوک پرو اپل هم پس از گذشت چهار سال به‌طور قابل توجهی بازطراحی شد.

Surface Book VS MacBook Pro

هر لپ‌تاپ دارای ویژگی‌های جدید، قطعا برای سازنده‌ی خود باارزش و دل‌پسند است. در این مقاله قصد داریم با نگاهی موشکافانه به مقایسه‌ی لپ‌تاپ‌های سرفیس بوک و مک‌بوک پرو بپردازیم. زومیت را همراهی کنید.

مک‌بوک پرو

Surface Book VS MacBook Pro

مک ‌بوک پرو (MacBook Pro) جدید شرکت اپل به‌طور کامل بازطراحی شده است. مک‌بوک پرو جدید باریک‌تر و سبک‌تر از مک‌بوک ایر (MacBook Air) است؛ اما از لحاظ قدرت سخت‌افزاری در سطح بالاتری قرار دارد. دستگاه یادشده، به صفحه نمایش رزولوشن بالای موسوم به رتینا شرکت اپل مجهز است.

اما ویژگی کلیدی مک‌بوک پرو، نوار لمسی (Touch Bar) جدیدی است که جایگزین کلیدهای فیزیکی و سنتی فانکشن شده است. این نوار لمسی، شامل ردیفی از دکمه‌های دیجیتال است که بسته به نرم‌افزار در حال استفاده تغییر می‌کنند.

مک‌بوک پرو جدید در دو اندازه‌ی ۱۳ و ۱۵ اینچی عرضه شده است. با وجود این که مدل ۱۳ اینچی جدیدی هم بدون تاچ بار وجود دارد، اما در این مقاله صرفا بر روی مدل‌های مجهز به نوار لمسی تمرکز خواهیم کرد.

سرفیس بوک

Surface Book VS MacBook Pro

سرفیس بوک نتیجه‌ی تلاش شرکت مایکروسافت برای ساخت دستگاهی است که ردموند‌ نشینان آن را لپ‌تاپ تمام‌عیار (ultimate laptop) خطاب می‌کنند؛ چرا که این لپ‌تاپ مجهز به پردازنده‌ی بسیار قدرتمند، صفحه نمایش بزرگ و زیبای لمسی و قلم هوشمند سرفیس پن استایلوس برای یادداشت‌برداری و طراحی است.

کاربران می‌توانند به‌منظور افزایش توان پردازشی سرفیس بوک، مدل‌های معینی را که شامل واحد پردازش گرافیکی (GPU) اختصاصی هستند، انتخاب کنند. این مدل‌ها برای کاربردهای گیمینگ یا خلق آثار گرافیکی فوق‌العاده خواهند بود. همان‌طور که اطلاع دارید، مایکروسافت به‌تازگی سرفیس بوک جدیدی که عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد، معرفی کرد؛ نسخه‌ی ویژه‌ای که عملکرد محاسباتی آن به‌مراتب بسیار بهتر از نمونه‌های پیشین است. اما قابلیتی که باعث رضایت و خوشنودی همه شده، جدا شدن صفحه نمایش و تبدیل شدن به یک تبلت کاملا کاربردی در نوع خود است.

قیمت

Surface Book VS MacBook Pro

مک‌بوک پرو: قیمت مدل ۱۳ اینچی آن از ۱۷۹۹ دلار و مدل ۱۵ اینچی از ۱۹۹۹ دلار شروع می‌شود؛ اما قطعا اگر خواهان ارتقاء حافظه‌ی رم، پردازنده یا فضای ذخیره‌سازی آن باشید، باید هزینه‌ی بیش‌تری بپردازید.

سرفیس بوک: قیمت مدل پایه‌ای سرفیس بوک از ۱۴۹۹ دلار شروع می‌شود که طبق انتظارات، دارای قلم استایلوس و صفحه نمایش جداشونده است. قیمت مدل پایه‌ی گران‌قیمت سرفیس بوک که با پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی عرضه می‌شود، از ۱۸۹۹ دلار آغاز می‌شود. در نهایت، قیمت برترین مدل‌های آن از ۲۴۰۰ دلار شروع می‌شود که کاربران مجبور به پرداختن هزینه‌ی اضافه برای داشتن حافظه‌ی رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی بیش‌تر خواهند بود.

برنده: سرفیس بوک

اگرچه مک‌بوک پرو ارزان‌تر است؛ اما کاربران می‌توانند با پرداخت پول اضافه، ویژگی‌های بهتر و توان محاسباتی بیش‌تری مانند پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی را با سرفیس بوک در اختیار داشته باشند.

صفحه نمایش

Surface Book VS MacBook Pro

مک‌بوک پرو: نمایشگر رزولوشن بالای رتینا، صرفا یک صفحه نمایش استاندارد است. این نمایشگر بدون کنترل‌های لمسی است و هیچ نوع کارایی برای استفاده از قلم استایلوس ندارد. با این حال، مک‌بوک پرو دارای یک صفحه یا بهتر بگوییم، نوار لمسی در صفحه کلید خود است. این نوار لمسی (Touch Bar) جایگزینی برای دکمه‌های تابعی فیزیکی هستند و دکمه‌های دیجیتال آن بسته به نرم‌افزاری که کاربر از آن استفاده می‌کند، تغییر خواهند کرد. همچنین، این دکمه‌ها کاملا قابل سفارشی‌سازی هستند؛ بنابراین کاربران می‌توانند برای پرکاربردترین موارد استفاده‌ی خود، کلید میان‌بر ایجاد کنند.

با این تفاسیر، نوار لمسی کاربرد یک صفحه‌ی لمسی کامل را نخواهد داشت. برای مثال، هنگامی‌که از نوار لمسی برای ویرایش تصویر استفاده می‌کنید، تصویر مورد نظر بسیار کوچک است و مشاهده‌ی آن بسیار سخت خواهد بود. در حقیقت، نوار لمسی فقط روشی جدید برای دسترسی به دکمه‌های تابعی (Function) است.

سرفیس بوک: این دستگاه مجهز به یک صفحه لمسی درخشان و چالاک است. به این معنی که کاربران می‌توانند صفحه‌ی وب بارگذاری شده را با کشیدن انگشت روی نمایشگر، جابه‌جا کنند یا با ضربه زدن بر روی آیکون نرم‌افزار در نوار وظیفه، آن را راه‌اندازی کنند. به‌طور کلی، کاربران قادر به انجام هر کاری که می‌توان با یک صفحه‌ی لمسی انجام داد، خواهند بود و همین‌طور می‌توانند به‌ سادگی و سرعت، با استفاده از قلم استایلوس سرفیس، اقدام به یادداشت‌برداری در نرم‌افزار وان‌نوت (OneNote) یا طراحی کنند. کاربران می‌توانند از نرم‌افزارهای مختلفی در این زمینه‌ها بهره ببرند.

یک نکته‌ی جالب توجه در مورد سرفیس بوک، نسبت تصویر ۳ به ۲ (3:2) آن است. در این نسبت تصویر، اسناد و تصاویر نمایش داده‌شده در نمایشگر دستگاه، مشابه نسبت تصویر یک صفحه‌ی کاغذ چاپ‌شده‌ی واقعی هستند؛ به همین خاطر کاربران گاهی اوقات (مانند زمان تماشای فیلم) شاهد نوارهای سیاه‌رنگی در کناره‌های نمایشگر  خواهند بود.

برنده: سرفیس بوک

نمایشگر هردو رایانه مجلل است و رزولوشن بالایی دارد؛ اما وجود صفحه‌ی لمسی و ورودی قلم در سرفیس بوک (Surface Book)، امکان انجام کارهای بیش‌تری در اختیار کاربران می‌گذارد. نوار لمسی مک‌بوک پرو یک نوآوری به شمار می‌رود؛ اما در مقایسه با رقیب خود حس محدودیت به کاربر القا می‌کند.

سیستم عامل

Surface Book VS MacBook Pro

مک‌بوک پرو: این لپ‌تاپ مجهز به جدیدترین نسخه‌ی سیستم عامل macOS، موسوم به سیِرا (Sierra) است که اپل برای رایانه‌های مک در نظر گرفته است. در صورتی که از مدت‌ها قبل، از خدمات شرکت اپل مانند آیکلود (iCloud)، آیمسیج (iMessage) یا سیری (Siri) استفاده می‌کنید، سیستم عامل سیرا بهترین راه برای اتصال مستمر همه‌ی دستگاه‌های ساخت اپل با یکدیگر خواهد بود.

سرفیس بوک: لپ‌تاپ سرفیس بوک ویترینی برای به نمایش گذاشتن سیستم عامل ویندوز 10 است که یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های آن سازگاری با صفحات لمسی محسوب می‌شود. با وجود این که پلتفرم ویندوز نمی‌تواند به پای یکپارچگی پلتفرم اپل برسد؛ اما کاربران می‌توانند با استفاده از دستیار مجازی موسوم به کورتانای مایکروسافت، به ارسال و دریافت پیام‌های متنی از گوشی‌های اندرویدی متصل شده اقدام کنند. به علاوه، رایانه‌های ویندوزی هنوز هم بهترین گزینه برای انجام بازی‌های رایانه‌ای به شمار می‌روند.

برنده: مساوی

این مورد به سلیقه‌ی شخصی کاربران بستگی دارد. هر دو سیستم عامل مک اُو اِس سیرا و ویندوز ۱۰، قدرتمند هستند. تنها مزیت بزرگ ویندوز، قابلیت آن در مبحث گیمینگ است.

قدرت

Surface Book VS MacBook Pro

مک‌بوک پرو: چندین نوع پردازنده، حافظه‌ی رم و گزینه‌های ذخیره‌سازی برای مک‌بوک پرو وجود دارد. به منظور ساده‌تر کردن کار، ما تنها به فهرست مشخصات پایه‌ و حداکثری اشاره خواهیم کرد. البته در برخی موارد، گزینه‌های بینابینی هم وجود خواهد داشت. می‌توانید برای دسترسی به همه‌ی مشخصات مک‌بوک پرو به صفحه‌ی وب مربوطه در وب‌سایت اپل مراجعه کنید.

پردازنده

مدل ۱۳ اینچی پایه‌ی مک‌بوک پرو مجهز به پردازنده‌ی دو هسته‌ای ۲.۹ گیگاهرتزی Core i5 شرکت اینتل (intel) است. کاربران می‌توانند پردازنده‌ی لپ‌تاپ خود را به مدل ۳.۳ گیگاهرتزی Core i7 ارتقا دهند. مدل ۱۵ اینچی پایه‌ی مک‌بوک پرو، دارای یک پردازنده‌ی دوهسته‌ای ۲.۶ گیگاهرتزی Core i7 اینتل است که می‌توان آن را به پردازنده‌ی ۲.۹ گیگاهرتزی Core i7 با چهار هسته ارتقا داد.

حافظه‌ی رم

نسخه‌ی ۱۳ اینچی پایه‌ی مک‌بوک پرو مجهز به ۸ گیگابایت رم است که می‌توان آن را به ۱۶ گیگابایت ارتقا داد. مدل ۱۵ اینچی فقط دارای ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم است.

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی در مدل پایه، دارای ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی است که کاربران می‌توانند آن را تا ۱ ترابایت افزایش دهند. نسخه‌ی ۱۵ اینچی در مدل پایه مجهز به حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایتی و قابل ارتقا به ۲ ترابایت است.

پردازنده‌ی گرافیکی

نمونه‌ی ۱۳ اینچی مک‌بوک پرو دارای کارت گرافیک Iris شرکت اینتل با شماره مدل 550 است. مدل ۱۵ اینچی مجهز به یک کارت گرافیک Radeon Pro 455 شرکت AMD با ۲ گیگابایت حافظه‌ی رم است که کاربران می‌توانند آن را با کارت گرافیک Radeon Pro 460 دارای ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم جایگزین کنند.

طول عمر شارژدهی باتری

با وجود این که اپل مدعی شارژدهی ۱۰ ساعته برای مک‌بوک پرو است، اما در آزمایش‌ها نمی‌تواند بیشتر از ۸ ساعت دوام بیاورد.

سرفیس بوک: همانند مک‌بوک پرو اپل، سرفیس بوک مایکروسافت هم با پیکربندی سخت‌افزاری مختلفی عرضه می‌شود که می‌توانید طبق نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. تنها تفاوت موجود، یکسان بودن اندازه‌ی صفحه نمایش ۱۳.۵ اینچی سرفیس بوک است. مشخصاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، مشخصات مدل پایه‌ و مدل کامل سرفیس بوک است.

پردازنده

مدل پایه‌ی این لپ‌تاپ، مجهز به پردازنده‌ی Core i5 شرکت اینتل است و گران قیمت‌ترین مدل آن از پردازنده‌ی Core i7 سود می‌برد.

حافظه‌ی رم

کاربران می‌توانند در همه‌ی مدل‌های سرفیس بوک، حافظه‌ی رم ۸ و ۱۶ گیگابایتی را برحسب نیاز انتخاب کنند.

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

ابتدایی‌ترین مدل پایه‌ای سرفیس بوک دارای دیسک سخت ۱۲۸ گیگابایتی است و مدل گران‌تر آن با دیسک سخت ۲۵۶ گیگابایتی عرضه می‌شود. در همه‌ی مدل‌ها کاربران می‌توانند حافظه‌ی ذخیره‌سازی را تا ۱ ترابایت ارتقا دهند.

پردازنده‌ی گرافیکی

مدل ابتدایی سرفیس بوک مجهز به کارت گرافیک یکپارچه‌ی Intel HD است که برتری‌های زیادی نسبت به دیگر لپ‌تاپ‌ها ندارد. نسخه‌ی دارای پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی، مجهز به کارت گرافیک سفارشی جی‌فرس (GeForce) شرکت انویدیا (Nvidia) است. وظیفه‌ی پردازش‌های گرافیکی گران‌قیمت‌ترین مدل سرفیس بوک بر عهده‌ی کارت گرافیک GeForce GTX 965M انویدیا با ۲ گیگابایت حافظه‌ی GDDR5 است.

طول عمر شارژدهی باتری

سرفیس بوک مایکروسافت دارای دو عدد باتری مجزا است. یکی از آن‌ها مربوط به بخش تبلت است و دیگری در بخش دارای کی‌بورد قرار دارد. مایکروسافت ادعا می‌کند مدل پایه‌ی سرفیس بوک توانایی ارائه‌ی شارژدهی ۱۲ ساعته در هنگام پخش ویدیو دارد؛ درحالی که باتری مدل گران قیمت آن هنگام انجام وظایف سنگین پردازشی می‌تواند ۱۶ ساعت دوام بیاورد. طبق آزمایش‌هایی که انجام دادیم، مدل پایه‌ قادر به ارائه‌ی طول عمر شارژدهی ۷ تا ۸ ساعته و مدل گران‌تر هم قادر به ارائه‌ی طول عمر شارژدهی ۸ تا ۱۰ ساعته (بسته به نحوه‌ی استفاده و تنظیمات انجام‌شده) است.

برنده: سرفیس بوک

در این مورد نتایج نزدیک به هم است؛ اما به دلیل این که سرفیس بوک به ویژه در مدل Perfomance، دارای پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمندی است که می‌تواند هنگام انجام بازی‌های گرافیکی سنگین یا خلق آثار گرافیکی از طول عمر شارژدهی باتری شدیدا بکاهد، آن را برنده‌ی این بخش در نظر گرفتیم.

درگاه‌ها

Surface Book VS MacBook Pro

مک‌بوک پرو: فقط یک نوع درگاه در مک‌بوک پرو اپل وجود دارد که با نام Thunderbolt 3 شناخته می‌شود. این درگاه برای همه‌ی کارها از جمله شارژ دستگاه، اتصال لوازم جانبی و خروجی ویدیو مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این درگاه با استاندارد جدید USB نوع C کاملا سازگار است.

در این صورت اگر نیازمند اتصال لوازم جانبی قدیمی به مک‌بوک پرو باشید، به مشکل بزرگی برخورد خواهید کرد؛ به همین خاطر کاربران مجبور به خرید آداپتور، دانگل‌ یا کابل‌های جدیدی برای همه‌ی لوازم جانبی خواهند شد. پس از شکایت تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان، اپل تصمیم به شکستن موقتی قیمت لوازم جانبی مبتنی بر USB نوع C گرفت تا گذار به درگاه جدید راحت‌تر باشد. با این حال، مک‌بوک پرو حالا دیگر فاقد بسیاری از درگاه‌های مورد پسند کاربران حرفه‌ای از جمله: کارت اس‌دی، HDMI، اترنت و USB استاندارد است؛ اما خوشبختانه هنوز  جک ۳.۵ میلی‌متری استاندارد هدفون دارد.

سرفیس بوک: لپ‌تاپ مایکروسافت مجهز به درگاه‌های مختلفی از جمله یک کارت SD، دو درگاه USB، یک کانکتور مینی HDMI و البته یک جک صوتی هدفون است. سرفیس بوک دارای یک درگاه USB اضافه است که برای شارژ دستگاه به کار می‌رود. هرچند که این پورت فقط برای برق‌رسانی است و نمی‌توان از آن برای کارهایی مانند همگام‌سازی با گوشی هوشمند استفاده کرد، اما می‌توان آن را امتیازی مثبت برای سرفیس بوک به شمار آورد.

با این حال، عدم پشتیبانی سرفیس بوک مایکروسافت از USB نوع C، در حالی که رقبای آن از جمله شرکت‌های اپل و گوگل از این درگاه استفاده می‌کنند، می‌تواند نقطه‌ ضعف کوچکی برای سرفیس بوک در زمان حال باشد؛ زیرا به‌احتمال بسیار قوی شاهد استفاده از این درگاه در سرفیس بوک‌های آینده خواهیم بود.

برنده: سرفیس بوک

اگرچه گمان می‌رود سرفیس بوک در آینده از USB نوع C استفاده کند؛ اما واقعیت این است ‌که بسیاری از کاربران حرفه‌ای، هنوز نیازمند درگاه‌های قدیمی مانند پورت‌هایی که در سرفیس بوک وجود دارد، خواهند بود.

بررسی ارزش خرید مک‌بوک پرو و سرفیس بوک

Surface Book VS MacBook Pro

انتخاب هریک از لپ‌تاپ‌های مورد بررسی در این مقاله، واقعا بستگی به کاربر دارد. بسیاری از کاربران حرفه‌ای کهبه توان محاسباتی و درگاه‌های بیش‌تر برای ویرایش ویدیوهای با رزولوشن بالا، کد نویسی و... نیاز دارند، از مک‌بوک پرو به‌شدت ناراضی هستند و شکایات معتبری علیه اپل مطرح کرده‌اند. همان‌طور که در بخش‌های قبلی به آن اشاره کردیم، مک‌بوک پرو بیش‌تر لپ‌تاپی مابین یک دستگاه مصرفی و حرفه‌ای (prosumer) است. مک‌بوک پرو رایانه‌ی فوق‌العاده‌ای برای بیش‌تر کاربران است؛ اما به خاطر محدودیت‌هایی که دارد، نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیاز کاربران حرفه‌ای باشد.

سرفیس بوک به‌عنوان یک دستگاه با کارایی بالا و قدرتمند طراحی شده است. دستگاه یادشده تقریبا به همان خوبیِ رایانه‌های دسکتاپ ویندوزی است؛ اما قطعا گزینه‌های ارزان‌تری هم برای طرفداران مایکروسافت وجود دارد. هنوز سرفیس بوک به‌اندازه‌ی کافی دلربا است و این خاصیت آن را برای طرفداران اپل جذاب می‌کند. سرفیس بوک رایانه‌ای برای همه‌ی کاربران است.

سخن آخر

کاربران حرفه‌ای و گیمرها قطعا سرفیس بوک را انتخاب خواهند کرد. سرفیس بوک نسبت به مک‌بوک پرو در زمینه‌های بیشتری کاربرد دارد. باید اذعان کرد سخت‌افزار تازه‌وارد شرکت مایکروسافت در بالاترین رده‌های کیفی قرار می‌گیرد. اما مک‌بوک پرو هم حرف‌هایی برای گفتن دارد؛ کیفیت ساخت افسانه‌ای، صیقلی و براق بودن دستگاه به‌علاوه‌ی سیستم عامل MacOS Sierra بهبودیافته‌ی مک‌بوک پرو مثال‌زدنی هستند. در صورتی که برند اپل را دوست دارید و با درگاه‌های جدید تاندربولت ۳ (مجهز به کانکتور  USB نوع C) مشکلی ندارید، به‌طور قطع مک‌بوک پرو شما را ناامید نخواهد کرد.

شما عزیزان کدام لپ‌تاپ را انتخاب می‌کنید؟ لطفا نظرات خود را در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات