مک بوک ایر دربرابر مک بوک پرو؛ لپ تاپ‌های اپل چه تفاوتی با هم دارند؟

سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
مطالعه 18 دقیقه
طراحی مک بوک ایر M2
مک بوک‌های اپل در عین پای‌بندی به اصولی مشترک، تفاوت‌های اساسی با هم دارند. زومیت در ادامه لپ تاپ‌های اپل را زیر ذره‌بین می‌برد.
تبلیغات

این مقاله را امین فیض‌پور در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ نوشته و مبین احمدی در تاریخ ۲۲ آذر ۱۴۰۱ به‌روزرسانی کرده است

مک بوک‌هایی که اپل تولید می‌کند، در کنار محصولاتی مثل سرفیس، جزو بهترین لپ تاپ‌های دنیا هستند. این لپ تاپ‌ها طراحی چشم‌نوازی دارند و در عین ارائه‌ی قدرت پردازشی قابل توجه، بسیار باریک‌اند. با این‌که ضخامت مک بوک در نسل جدید کمی بیشتر شده، این لپ تاپ همچنان بسیار جمع‌و‌جور و حمل کردن آن راحت است.

اپل در سال‌های نه‌چندان دور سه سری لپ تاپ عرضه می‌کرد: مک بوک (یا به‌طور عامیانه‌تر مک بوکِ رتینا)، مک بوک ایر و مک بوک پرو. تولید لپ تاپ‌های استاندارد سری مک بوک به پایان رسیده و در لحظه‌ی نوشته شدن این مقاله اپل صرفاً مک بوک ایر و مک بوک پرو را در بازار دارد.

جدیدترین مدل‌های مک بوک اپل در بازار

پارامتر / نام محصول

مک بوک ایر ۲۰۲۰

مک بوک ایر ۲۰۲۲

مک بوک پرو ۱۳ اینچ ۲۰۲۰

مک بوک پرو ۱۳ اینچ ۲۰۲۲

مک بوک پرو ۱۴ اینچ ۲۰۲۱

مک بوک پرو ۱۶ اینچ ۲۰۲۱

قیمت پایه

۹۹۹ دلار

۱٬۱۹۹ دلار

۱٬۲۹۹ دلار

۱٬۲۹۹ دلار

۱٬۹۹۹ دلار

۱٬۲۹۹ دلار

نمایشگر

۱۳٫۳ اینچ (۱٬۶۰۰×۲٬۵۶۰)، LCD

۱۳٫۶ اینچ (۱٬۶۶۴×۲٬۵۶۰)، LCD

۱۳٫۳ اینچ (۱٬۶۰۰×۲٬۵۶۰)، LCD

۱۳٫۳ اینچ (۱٬۶۰۰×۲٬۵۶۰)، LCD

۱۴٫۲ اینچ (۱٬۹۶۴×۳٬۰۲۴)، مینی LED

۱۶٫۲ اینچ (۲٬۲۳۴×۳٬۴۵۶)، مینی LED

پردازنده

M1 (واحد CPU با ۸ هسته / واحد GPU با ۷ یا ۸ هسته)

M2 (واحد CPU با ۸ هسته / واحد GPU با ۸ هسته)

M1 (واحد CPU با ۸ هسته / واحد GPU با ۷ یا ۸ هسته)

M2 (واحد CPU با ۸ هسته / واحد GPU با ۱۰ هسته)

M1 Pro یا M1 Max (واحد CPU با ۱۰ هسته / واحد GPU با ۱۶ یا ۳۲ هسته)

M1 Pro یا M1 Max (واحد CPU با ۱۰ هسته / واحد GPU با ۱۶ یا ۳۲ هسته)

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

۲۵۶ گیگابایت تا ۲ ترابایت

۲۵۶ گیگابایت تا ۲ ترابایت

۲۵۶ گیگابایت تا ۴ ترابایت

۲۵۶ گیگابایت تا ۲ ترابایت

۵۱۲ گیگابایت تا ۸ ترابایت

۵۱۲ گیگابایت تا ۸ ترابایت

رم

۸ یا ۱۶ گیگابایت

۸ تا ۲۴ گیگابایت

۸ تا ۳۲ گیگابایت

۸ تا ۲۴ گیگابایت

۱۶ تا ۳۲ گیگابایت

۱۶ تا ۶۴ گیگابایت

درگاه

دو تاندربولت، یک جک هدفون

دو تاندربولت

، یک جک هدفون، یک مگ‌سیف

دو تاندربولت، یک جک هدفون

دو تاندربولت، یک جک هدفون

سه تاندربولت، یک جک هدفون، یک مگ‌سیف، یک HDMI، یک کارت‌خوان SD

سه تاندربولت، یک جک هدفون، یک مگ‌سیف، یک HDMI، یک کارت‌خوان SD

تاچ بار

خیر

خیر

بله

بله

خیر

خیر

شارژدهی باتری (ادعای رسمی اپل)

۱۸ ساعت

۱۴ ساعت

۲۰ ساعت

۱۸ ساعت

۱۷ ساعت

۲۱ ساعت

وزن

۱٫۲۷ کیلوگرم

۱٫۲۲ کیلوگرم

۱٫۳۶ کیلوگرم

۱٫۳۶ کیلوگرم

۱٫۵۹ کیلوگرم

۲٫۱۳ کیلوگرم

در حال حاضر خانواده‌ی مک بوک پرو اپل شامل مدل ۱۳ اینچ M2، مدل ۱۴ اینچ M1 Pro / M1 Max و مدل ۱۶ اینچ M1 Pro / M1 Max می‌شود. مک بوک ایر در مدل‌های M1 و M2 قابل تهیه است.

محصولات خانواده‌ی مک بوک به‌طور کامل به پردازنده‌ی اختصاصی مبتنی‌بر معماری آرم (اپل سیلیکون) مهاجرت کرده‌اند و در حال حاضر هیچ مک بوکی با پردازنده‌ی اینتل ازطریق خرده‌فروشی‌های رسمی فروخته نمی‌شود. البته در بازار ایران لپ تاپ‌های دست دوم قدیمی مک بوک با تراشه‌ی اینتل همچنان قابل تهیه‌اند که خرید آن‌ها را به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنیم. اپل مهاجرت به معماری آرم را تا حد زیادی تکمیل کرده است و قطعاً بهترین پشتیبانی را در سال‌های آینده برای مک بوک‌های مجهز به اپل سیلیکون ارائه می‌دهد.

اپل تنوع مناسبی از لپ تاپ را در قالب خانواده‌ی مک بوک عرضه می‌کند

مک بوک‌های اپل مجموعه‌ی قابل توجهی از لپ تاپ‌ها را شامل می‌شوند که برای استفاده‌ی خانگی، دانشجویان و حتی کارمندان ساخته شده‌اند. به همین دلیل دانستن تفاوت مک بوک ایر و پرو برای کسانی که به‌دنبال لپ تاپ جدید می‌گردند، ضروری است.

مک بوک ایر ۱۳٫۶ اینچ و مک بوک پرو ۱۳ اینچ ۲۰۲۲ هر دو از تراشه‌ی جدید M2 استفاده می‌کنند و جدیدترین لپ تاپ‌های اپل در بازار هستند. مک بوک‌ پروهای ۱۴ اینچ و ۱۶ اینچ که در اواخر ۲۰۲۱ از راه رسیدند، بیشتر به درد کاربران حرفه‌ای می‌خورند.

بسیاری از کاربران فرق مک بوک ایر با پرو را در حرفه‌ای‌بودن مدل پرو می‌دانند، بااین‌حال مدل ایر در نسل جدید به حدی پیشرفت کرده است که شماری از پردازش‌های سنگین مهم را نیز انجام می‌دهد. در ضمن، تغییر در طراحی مک بوک ایر، این لپ تاپ را بسیار جذاب‌تر کرده است.

کیبورد و ترک پد مک بوک ایر M2

لیست مهم ترین تفاوت های مک بوک ایر و پرو

تفاوت مک بوک ایر و پرو موضوعی است که باید از جوانب مختلف بررسی شود. کاربران به هنگام ورود به بازار با مک بوک‌هایی مواجه می‌شوند که غالبا شباهت قابل توجهی به هم دارند، اما هر یک مخصوص گروه خاصی از مصرف‌کنندگان‌اند. اگر با سؤال «مک بوک ایر بهتره یا پرو» مواجه شده‌اید، باید اول نیاز خود را از لپ تاپ مشخص کنید.

این‌که برای شما مک بوک پرو بهتر است یا ایر، موضوع مهمی است. انتخاب لپ تاپ مناسب می‌تواند به شما برای انجام کارهای مدنظرتان کمک شایانی بکند. تفاوت مک بوک ایر و پرو در برخی زمینه‌ها مثل نمایشگر بیشتر است، بااین‌حال ساختار داخلی این لپ تاپ‌ها نیز یک‌سری تفاوت‌ها دارد.

لپ تاپ‌های سری مک بوک ایر برخلاف مک بوک پرو فن ندارند و در پردازش‌های سنگین زودتر از مک بوک پرو برای پردازنده‌ گلوگاه ایجاد می‌کنند. در کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند اگر پردازنده بیش از حد داغ شود، عملکرد آن افت می‌کند تا دستگاه آسیب نبیند. لپ تاپی که فن داشته باشد دیرتر قدرت پردازنده را کاهش می‌دهد.

مک بوک ایر فن ندارد و عملکرد تراشه را زودتر محدود می‌کند

مک بوک پروهای ۱۴ اینچ و ۱۶ اینچ به دو فن مجهزند و از این حیث بهترین عملکرد ممکن را دارند. مک بوک پروهای ۱۳ اینچ دارای یک فن هستند.

در زمان رونمایی مک بوک پروهای ۱۴ اینچ و ۱۶ اینچ، طراحی لپ تاپ‌های اپل تا حد قابل توجهی تغیری کرد و این محصولات ظاهر منحصربه‌فردتری به‌خود گرفتند. مک بوک ایر ۲۰۲۲ نیز با طراحی مشابه مک بوک پروهای ۲۰۲۱ از راه رسید. این در حالی است که مک بوک پرو ۱۳ اینچ ۲۰۲۲ همچنان از طراحی قدیمی مبتنی‌بر تاچ بار (نوار لمسی) استفاده می‌کند.

مک بوک پرو به‌طور کلی در پردازش‌های سنگین عملکرد بهتری دارد و یکی از دلایل این موضوع بهره‌مندی از فن است. بنابراین اگر پردازش‌های سنگین انجام می‌دهید توصیه می‌کنیم مک بوک پرو بخرید. تفاوت مک بوک ایر و پرو به‌گونه‌ای است که باعث می‌شود مدل پرو برای اکثر کاربران لپ تاپ هیجان‌انگیزتری باشد.

باز کردن در مک‌بوک پرو M2

مقایسه سخت‌افزاری مک بوک ایر و پرو

اپل در سال ۲۰۲۰ اولین لپ تاپ‌هایی را که پردازنده‌ی اختصاصی داشتند رونمایی کرد. وعده‌های اپل به حدی هیجان‌انگیز بود که بسیاری از کاربران باورشان نمی‌شد اعدادی که روی صفحه می‌بینند حقیقی باشد، اما بررسی مک بوک ایر و بررسی مک بوک پرو نشان داد ادعاهای اپل با واقعیت سازگار است.

تراشه‌ی M1 که در سال ۲۰۲۰ از راه رسید، غوغای زیادی به پا کرد. این تراشه در هر دو مدل مک بوک استفاده شد و مدل جدید آن یعنی M2 بار دیگر در سال ۲۰۲۲ به هر دو لپ تاپ پرفروش اپل راه پیدا کرد.

اپل اواخر سال گذشته لپ تاپ‌های جدید مک بوک پرو ۱۴ اینچ و مک بوک پرو ۱۶ اینچ را روانه‌ی بازار کرد که از تراشه‌های تقویت‌شده‌ی M1 Pro و M1 Max استفاده می‌کنند. این دو تراشه حتی قوی‌تر از M2 هستند و بهره‌مندی لپ تاپ‌های موردبحث از دو فن باعث می‌شود تراشه دیرتر با افت عملکرد مواجه شود.

تفاوت مک بوک ایر و پرو در زمینه‌ی سخت‌افزار بستگی به لپ تاپ‌های موردمقایسه دارد؛ برای نمونه اگر مک بوک ایر ۲۰۲۲ را با مک بوک پرو ۲۰۲۲ مقایسه کنید تفاوت خیلی زیادی به چشم نمی‌خورد، اما وقتی مک بوک پرو ۱۴ اینچ یا ۱۶ اینچ وارد معادله شوند، شرایط بسیار متفاوت خواهد بود.

مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچ در زمینه‌ی سخت‌افزاری یک‌سرو‌گردن بالاتر از بقیه‌ی مدل‌ها هستند

مک بوک پروهای ۱۳ اینچ و مک بوک ایرهای اپل در کانفیگ پایه هشت گیگابایت رم دارند، اما مک بوک پروهای ۱۴ و ۱۶ اینچ با ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی عرضه می‌شوند.

سرعت درایو SSD در کانفیگ پایه‌ی لپ تاپ‌های ۲۰۲۲ اپل پایین و آزاردهنده است. اپل در کانفیگ پایه‌ی نسل قبل، از دو ماژول SSD استفاده می‌کرد و عملکرد موازی آن‌ها باعث می‌شد که سرعت بسیار خوبی ارائه شود. در کانفیگ پایه‌ی مک بوک پرو ۱۳ اینچ ۲۰۲۲ و مک بوک ایر ۲۰۲۲ به‌جای دو ماژول مجزا از یک ماژول ۲۵۶ گیگابایتی استفاده شده است. همین باعث می‌شود در کمال تعجب سرعت SSD کانفیگ پایه‌ی مک بوک‌های ۲۰۲۲ نصف مک بوک‌های ۲۰۲۰ باشد. در کانفیگ‌های مجهز به ۵۱۲ گیگابایت SSD و بیشتر، این مشکل دیده نمی‌شود. از طرفی، مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچ در کانفیگ پایه ۵۱۲ گیگابایت درایو SSD دارند که از دو ماژول تشکیل شده است و سرعت بسیار بالایی ارائه می‌دهد.

مک بوک‌های اپل عموماً وزن زیادی ندارند و لپ تاپ‌های بسیار قابل‌حملی هستند. در این بین مک بوک ایر دارای کمترین وزن است و به‌سادگی می‌توانید آن را در کوله‌ی خود قرار دهید و به جاهای مختلف ببرید. سنگین‌ترین لپ تاپ اپل، مک بوک پرو ۱۶ اینچ است. البته همین لپ تاپ نیز محصولی قابل‌حمل محسوب می‌شود و گذاشتن آن در کوله یا کیف آزاردهنده نیست.

مک بوک پرو و مک بوک ایر به داشتن اسپیکر بسیار باکیفیت معروف‌اند. هر دو لپ تاپ صداها را با قدرت خوبی پخش می‌کنند، بااین‌حال مک بوک پرو در این زمینه بسیار بهتر است. مک بوک‌ پروهای ۱۴ و ۱۶ اینچ قدرت قابل توجهی در پخش صداهای باکیفیت دارند و لذت تماشای فیلم را دوچندان می‌کنند.

بریدگی مک بوک ایر M2

مقایسه طراحی و قابلیت های مک بوک پرو و ایر

تفاوت قابلیت‌های مک بوک ایر و پرو وابستگی مستقیمی به سخت‌افزار دارد. مک بوک ایر - خصوصا در سال ۲۰۲۲ - به لپ تاپ نسبتاً قدرتمندی تبدیل شده است و حتی امکان تدوین ویدیو را فراهم می‌کند. یکی از نکات جالب درباره‌ی مک بوک ایر ۲۰۲۲، استفاده از زبان طراحی جدیدی است که اپل در سال ۲۰۲۱ شروع کرد.

در همین حین مک بوک پرو ۱۳ اینچ ۲۰۲۲ همچنان از طراحی قدیمی استفاده می‌کند. این لپ تاپ در بالای صفحه‌کلیدش تاچ‌بار (نوار لمسی) دارد. تاچ‌بار در ابتدا با وعده‌های هیجان‌انگیزی از راه رسید، اما در عمل چندان جذاب ظاهر نشد و افراد زیادی از آن استقبال نکردند.

اپل در سال ۲۰۲۱ با مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچ نشان داد که علاقه‌ای به ادامه‌ی استفاده از تاچ‌بار ندارد، اما در سال ۲۰۲۲ مک بوک پرو ۱۳ اینچ را مجددا با تاچ‌بار معرفی کرد. در نگاه اول واقعاً نمی‌دانیم که دلیل استفاده از طراحی قدیمی در مک بوک پرو ۱۳ اینچ چیست. در هر صورت شکی نداریم مک بوک پرو ۱۳ اینچ ۲۰۲۲ آخرین لپ تاپ اپل با تاچ‌بار خواهد بود. تمامی لپ تاپ‌های اپل در بالای صفحه‌کلید خود از حسگر اثر انگشت میزبانی می‌کنند.

اپل دیگر تمایلی به استفاده از تاچ‌بار ندارد

اپل در نسل جدید مک بوک ضخامت بدنه را افزایش داده، اما همچنان با لپ تاپی باریک طرف هستیم (این گفته به‌ویژه درباره‌ی مک بوک ایر ۲۰۲۲ صدق می‌کند). در طراحی جدید شاهد لبه‌ای هستیم که از یک طرف تخت است و از طرف دیگر خمیدگی دارد. این خمیدگی باعث می‌شود دستگاه طراحی ارگونومیک‌تری داشته باشد. به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۳ گوشی آیفون ۱۵ نیز از طراحی مشابهی استفاده خواهد کرد.

مک بوک پروهای ۱۴ و ۱۶ اینچ همچون مک بوک ایر ۲۰۲۲ حاشیه‌ی بسیار باریکی در اطراف نمایشگر دارند و برای اولین بار به ناچ مجهزند. این طراحی در نگاه اول بسیار هیجان‌انگیز است. اپل در نسل جدید مک بوک ایر افزون‌بر استفاده از نمایشگری با حاشیه‌ی باریک، رنگ‌بندی را متنوع‌تر کرده است. رنگ مشکی مک بوک ایر ۲۰۲۲ در هنگام عرضه‌ی این لپ تاپ، بسیار محبوب شد. متأسفانه مک بوک پروهای ۲۰۲۱ صرفاً در دو رنگ خاکستری و نقره‌ای عرضه می‌شوند.

مک بوک‌های اپل همواره به دلیل محدودیت درگاه، مورد انتقاد بوده‌اند. این محدودیت به‌وضوح در مک بوک پرو ۱۳ اینچ ۲۰۲۲ دیده می‌شود. مک بوک ایر ۲۰۲۲ به‌لطف بهره‌مندی از درگاه شارژ مگ‌سیف، عملکرد بهتری در این زمینه دارد.

مک بوک پروهای ۲۰۲۱ از لحاظ تنوع درگاه بسیار بهتر شده‌اند. این لپ تاپ‌ها در کمال تعجب از اسلات کارت حافظه‌ی SD و درگاه HDMI بهره‌مند هستند و درگاه شارژ مگ‌سیف نیز دارند. استفاده از مگ‌سیف باعث شده است مک بوک‌های نسل جدید به هنگام شارژ یک درگاه تاندربولت اضافی دراختیار کاربر قرار دهند. متأسفانه مک بوک پرو ۱۳ اینچ ۲۰۲۲ درگاه مگ‌سیف ندارد.

چندوظیفگی با مک‌بوک پرو M2

مک بوک ایر برای برنامه نویسی بهتر است یا پرو؟

تفاوت مک بوک ایر و پرو در زمینه‌ی سخت‌افزاری باعث می‌شود این دو لپ تاپ قدرت پردازشی متفاوتی داشته باشند. به هنگام برنامه نویسی، قدرت پردازشی لپ تاپ و همچنین شارژدهی آن اهمیت قابل توجهی پیدا می‌کند. عموماً باور بر این است که مک بوک ایر به درد برنامه‌نویسی نمی‌خورد، اما آیا این ادعا واقعاً حقیقت دارد؟

مک بوک ایر اپل برای بسیاری از پردازش‌های مرتبط به برنامه نویسی لپ تاپی مناسب است، بااین‌حال اگر در سطح حرفه‌ای از لپ تاپ خود استفاده می‌کنید و مشکلی با پرداخت هزینه‌ی اضافی ندارید، مک بوک پرو قطعاً می‌تواند انتخاب منطقی‌تری باشد.

مک بوک پرو قدرت پردازشی بیشتری دارد و اگر سراغ مدل‌های ۱۴ و ۱۶ اینچ ۲۰۲۱ بروید، به‌این‌زودی‌ها نیاز به تعویض لپ تاپ نخواهید داشت. مک بوک پرو به شما امکان می‌دهد هم‌زمان چند مانیتور را مدیریت کنید. مک بوک پرو واحد گرافیکی قوی‌تری نسبت‌به مک بوک ایر دارد و بهره‌مندی از فن باعث می‌شود عملکرد باثبات‌تری ارائه دهد.

اگر برنامه نویسی انجام می‌دهید، مک بوکی بخرید که حداقل ۱۶ گیگابایت رم دارد

در مک بوک می‌توانید برای همه‌ی پلتفرم‌های دیگر برنامه نویسی انجام دهید. اگر به‌دنبال کدنویسی برای ویندوز هستید باید از ماشین‌های مجازی در مک بوک استفاده کنید. اگر به‌دنبال توسعه‌ی اپلیکیشن برای اپ استور هستید، دانستن تفاوت مک بوک ایر و پرو اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. ابزار اصلی توسعه‌ی macOS و iOS را باید ازطریق Xcode در لپ تاپ‌های اپل اجرا کنید.

به‌طور کلی مک بوک ایر مشکلی برای برنامه نویسی ایجاد نمی‌کند، اما توصیه‌ی ما به شما این است که کانفیگ پایه را تهیه نکنید. حتی اگر به مک بوک پرو ۱۳ اینچ علاقه دارید، از تهیه‌ی کانفیگ پایه خودداری کنید. هشت گیگابایت رم به‌راحتی اشغال می‌شود و سرعت پایین SSD می‌تواند آزاردهنده باشد.

اختلاف قیمت کانفیگ ۵۱۲ گیگابایتی مک بوک ایر ۱۳ اینچ با مک بوک پرو ۱۴ اینچ کم نیست، اما تفاوت بین این دو لپ تاپ، اختلاف قیمت را توجیه می‌کند. برای انجام برنامه نویسی توصیه می‌کنیم مک بوکی بخرید که حداقل ۱۶ گیگابایت رم داشته باشد.

تدوین ویدیو با مک بوک ایر M2

مک بوک ایر قوی تر است یا مک بوک پرو؟

فرق مک بوک ایر با پرو در زمینه‌ی قدرت پردازشی مشهود است، البته به شرطی که مک بوک ایر را با مک بوک پروهای ۲۰۲۱ مقایسه کنید. مک بوک‌های سال ۲۰۲۲ (پرو و ایر) پردازنده‌ی مشابهی دارند و قدرت پردازشی آن‌ها تا حدی هم‌سطح است. البته مک بوک پرو ۲۰۲۲ از واحد گرافیکی قوی‌تری بهره می‌گیرد.

اپل هیچ کانفیگی از مک بوک ایر را با پردازنده‌های پرقدرت M1 Pro و M1 Max عرضه نمی‌کند. در حالت کلی مک بوک پرو لپ تاپ قوی‌تری نسبت‌به مک بوک ایر است، اما فراموش نکنید که مک بوک ایر به‌لطف پردازنده‌ی M2 عملکرد قوی‌تری نسبت‌به اکثر لپ تاپ های ویندوزی بازار دارد.

مک بوک ایر پردازش‌های عمومی را سریع انجام می‌دهد، مشکلی با باز کردن اپلیکیشن‌های سنگینی مثل فتوشاپ ندارد و به‌طور کلی تجربه‌ای روان تقدیم کاربر می‌کند.

اگر به‌دنبال تهیه‌ی هیولایی بی‌شاخ‌و‌دم هستید، باید سراغ مک بوک پروهای ۲۰۲۱ و خصوصا مدل ۱۶ اینچ بروید. این لپ تاپ در قوی‌ترین کانفیگش از پردازنده‌ی M1 Max بهره می‌گیرد و ۶۴ گیگابایت رم دارد. چنین لپ تاپی تمامی پردازش‌های سنگین را مثل آب خوردن انجام می‌دهد.

زومیت گردی با مک بوک پرو M2
زومیت

مقایسه قیمتی مک بوک ایر و مک بوک پرو

لپ تاپ‌های سری مک بوک پرو عموماً محصولات گران‌تری نسبت‌به مک بوک ایر هستند، چون اولا قدرت بیشتری دارند و دوما ساختار داخلی آن‌ها به‌دلیل بهره‌مندی از فن کمی متفاوت است. مک بوک پروها غالبا از نمایشگر بهتری بهره می‌گیرند.

در حال حاضر جدیدترین لپ تاپ‌های سال ۲۰۲۲ مک بوک ایر و مک بوک پرو M2 هستند که به ترتیب برچسب قیمت ۱٬۱۹۹ دلار و ۱٬۲۹۹ دلار را در کانفیگ پایه یدک می‌کشند. در لحظه‌ی نوشته شدن این مقاله، مک بوک‌های جدید با قیمت حدودا ۴۵ میلیون تومان قابل تهیه هستند. البته تهیه‌ی کانفیگ پایه را به دلیل بهره‌مندی از SSD نه‌چندان سریع، توصیه نمی‌کنیم.

قیمت مک بوک پرو ۱۴ اینچ ۲۰۲۱ در کانفیگ پایه ۱٬۹۹۹ دلار است و در ایران با قیمت حدودا ۶۵ میلیون تومان می‌توان این لپ تاپ را خریداری کرد. کانفیگ‌های قوی‌تر از مرز ۱۰۰ میلیون تومان نیز عبور می‌کنند.

مک بوک‌های اپل لپ تاپ‌های گران‌قیمتی محسوب می‌شوند، بااین‌حال ارزش خرید بالایی دارند. اگر از لپ تاپ به‌صورت حرفه‌ای و برای کسب درآمد استفاده می‌کنید، مک بوک در اکثر سناریوها بهترین انتخاب ممکن است.

کار با متلب در مک بوک ایر M2

مقایسه سایز صفحه‌نمایش مک بوک ایر و پرو

تفاوت مک بوک ایر و پرو در زمینه‌ی نمایشگر چشمگیر است. مک بوک پروهای سال ۲۰۲۱ اولین لپ تاپ‌های اپل (و به‌طور کلی اولین محصولات خانواده‌ی مک) هستند که از نمایشگر ۱۲۰ هرتز استفاده می‌کنند. فناوری ProMotion که پیش‌تر در آیپد و آیفون استفاده شده بود، اکنون راه خود را به مک بوک باز کرده است. نمایشگر ۱۲۰ هرتز مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچ ۲۰۲۱ تجربه‌ی لذت‌بخشی به کاربر ارائه می‌دهد.

دو لپ تاپ رده‌بالای سال ۲۰۲۱ اپل اولین مک بوک‌های بازار با نمایشگر مینی LED هستند (سایر مک بوک‌های اپل از پنل LCD استفاده می‌کنند). پنل‌های LCD مجهز به نور پس‌زمینه‌ی LED هستند، بااین‌حال پنل‌های مینی LED همان‌طورکه از نام‌شان پیدا است از چراغ‌های کوچک‌تری به ابعاد ۰٫۲ میلی‌متر استفاده می‌کنند. پنل‌های مینی LED نسبت‌به پنل‌های LCD دارای چراغ‌های LED بسیار بیشتری هستند و این یعنی صفحه‌نمایش، ناحیه‌های نوردهی پرتعدادتری دارد.

مک بوک پروهای ۲۰۲۱ نمایشگر کم‌نظیری دارند

از آن‌جایی که در نمایشگرهای مینی LED تعداد چراغ‌های LED و ناحیه‌های نوردهی بیشتر است، این پنل‌ها رنگ مشکی را مشکی‌تر و رنگ روشن را روشن‌تر نمایش می‌دهند و به‌طور کلی کنتراست بهتری دارند. نمایشگرهای مینی LED در زمینه‌ی نمایش عمیق رنگ مشکی و ارائه‌ی HDR عملکردی نزدیک‌به OLED دارند اما با مشکلاتی مثل سوختگی داخلی مواجه نمی‌شوند.

به‌غیر از مک بوک پرو ۱۴ اینچ و ۱۶ اینچ، بقیه‌ی لپ تاپ‌های اپل از صفحه‌نمایش LCD استفاده می‌کنند. مک بوک پروهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ نمایشگر ۱۳٫۳ اینچ دارند. مک بوک ایر ۲۰۲۰ نیز از نمایشگری با همین ابعاد استفاده می‌کند، اما مک بوک ایر ۲۰۲۲ به‌لطف کاهش حاشیه‌ها به نمایشگر ۱۳٫۶ اینچ مجهز است. مک بوک ایر ۲۰۲۲ با وجود پیروی از زبان طراحی مک بوک پروهای ۲۰۲۱، برخلاف آن‌ها از نمایشگر LCD استفاده می‌کند.

مک بوک پروهای ۲۰۲۱ وضوح تصویر بسیار بالایی دارند و نمایشگر آن‌ها دارای نسبت ۱۶:۱۰ است، بدین معنی که محتویات بیشتری از صفحه را در خود جای می‌دهد. اگر به‌دنبال مک بوکی هستید که بهترین تجربه‌ی بصری را ارائه دهد، مدل‌های ۱۴ اینچ و ۱۶ اینچ سال ۲۰۲۱ در نوع خود بهترین‌اند.

چندوظیفگی مک بوک ایر M2

فرق عمر باتری و شارژدهی مک بوک پرو و ایر

اپل در سال ۲۰۲۰ ازطریق مهاجرت به پردازنده‌های سری M و خداحافظی با پردازنده‌های اینتل، شارژدهی لپ تاپ‌هایش را به‌شکل قابل توجهی بهبود داد. مک بوک ایر M1 در بررسی‌ها نزدیک‌به ۱۵ ساعت دوام می‌آورد. مک بوک پرو M1 در بررسی‌های زومیت نزدیک‌به ۱۷ ساعت شارژدهی کرد که در نوع خود بسیار قابل توجه بود.

مک بوک ایر M2 و مک بوک پرو M2 در بررسی‌های زومیت به ترتیب حدودا ۱۴ ساعت و ۲۶ ساعت دوام آوردند. شارژدهی ۲۶ ساعته‌ی مک بوک پرو M2 تحسین‌برانگیز است. مک بوک پرو ۱۴ اینچ ۲۰۲۱ در بررسی‌های زومیت حدودا ۱۸ ساعت فیلم پخش کرد. مک بوک پرو ۱۶ اینچ فعلاً به دست زومیت نرسیده، بااین‌حال کارشناسان می‌گویند این لپ تاپ نیز شارژدهی بسیار خوبی دارد.

در زمینه‌ی شارژدهی، مک بوک پرو M2 بهترین لپ تاپ حال حاضر اپل است. البته سایر محصولات این شرکت نیز به‌خوبی شارژدهی می‌کنند و می‌توانید یک روز کاری کامل از آن‌ها استفاده کنید. شارژدهی ۱۸ ساعته‌ی مک بوک پرو ۲۰۲۱ با در نظر گرفتن بهره‌مندی این لپ تاپ از نمایشگر ۱۲۰ هرتز، تحسین‌برانگیز است. در ادامه باید گفت راهکارهایی برای افزایش عمر باتری مک بوک وجود دارد که شما می‌توانید با مراجعه و مطالعه آن بهترین کار برای مراقبت از لپ تاپ خود را انجام دهید.

مک‌بوک پرو M2 روی میز

نقاط ضعف و قوت مک بوک پرو

مک بوک پروهایی که اپل می‌سازد، از لحاظ طراحی و کیفیت ساخت در بالاترین سطح بازار قرار می‌گیرند. مک بوک پرو اپل بدنه‌ی آلومینیومی مقاوم و سرسخت دارد. برخلاف بسیاری از لپ تاپ‌ها، بدنه‌ی مک بوک پرو با وارد کردن فشار محکم سرجایش می‌ایستد و لید لپ تاپ تقریباً هیچ حرکتی ندارد. باز شدن مک بوک با یک دست و بدون نیاز به نگه‌داشتن بخش پایینی، کیفیت لولای محصول را به رخ می‌کشد.

طراحی مبتنی‌بر ناچ به هنگام برخورد اولیه با مک بوک ممکن است حس عجیبی به کاربر منتقل کند، اما همچون ناچ آیفون، پس از مدتی کوتاه می‌توان به ناچ مک بوک پرو نیز عادت کرد.

مک بوک پرو اسپیکر بسیار قدرتمندی دارد و تجربه‌ی شنیداری هیجان‌انگیزی ارائه می‌دهد. اپل مشکلات کیبورد را پشت سر گذاشته است و کیبورد مک بوک پرو به هنگام تایپ کردن حس رضایت‌بخشی منتقل می‌کند. وجود حسگر اثر انگشت باعث می‌شود که ورود به لپ تاپ ساده‌تر و سریع‌تر باشد. با فاکتور گرفتن از مک بوک پرو ۱۳ اینچ ۲۰۲۲، اپل تاچ بار را نیز کنار گذاشته که خبر خوبی است. ترک‌پد مک بوک با بازخورد هپتیک عملکرد بسیار خوبی دارد و ابعاد بزرگش کار با آن را ساده‌تر می‌کند.

مک بوک پرو بهترین‌های بازار را به چالش می‌کشد

مک بوک پرو اپل به نمایشگر باکیفیتی مجهز است و این گفته به‌ویژه برای مدل‌های سال ۲۰۲۱ صدق می‌کند. نمایشگر پرنور، روان و سرزنده‌ی مک بوک پرو که مبتنی‌بر فناوری مینی LED است زاویه‌ی دید فوق‌العاده‌ای دارد و گستره‌ی وسیعی از رنگ‌ها را پوشش می‌دهد.

یکی دیگر از نقاط قوت مک بوک پرو، قدرت پردازشی است. تراشه‌های سری M در عین کم‌مصرف‌بودن، قدرت زیادی دارند و انجام کارهای سنگین را ممکن می‌کنند. مک بوک پرو شارژدهی بسیار خوبی نیز ارائه می‌دهد.

یکی از نقاط ضعف مک بوک پرو این است که امکان ارتقاء قطعات لپ تاپ وجود ندارد. مک بوک پرو از سیستم-روی-چیپ استفاده می‌کند و رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی به تراشه‌ی اصلی متصل شده‌اند. بدین ترتیب کاربر نمی‌تواند قطعات را ارتقاء دهد.

مک بوک پرو در سال ۲۰۲۱ به درگاه‌های متنوع‌تری مجهز شد، اما همچنان تنوع پایین درگاه لپ تاپ‌های اپل تا حدی آزاردهنده است. همچنین قیمت بالای مک بوک پرو باعث می‌شود تهیه‌ی این لپ تاپ برای هر کسی امکان‌پذیر نباشد.

مک بوک ایر M2

نقاط ضعف و قوت مک بوک ایر

بدنه‌ی باکیفیت، جزو جدانشدنی مک بوک است. مک بوک ایر همچون مک بوک پرو از بدنه‌ای چشم‌نواز استفاده می‌کند که قطعاتش با دقتی مثال‌زدنی روی هم سوار شده‌اند. وزن پایین مک بوک ایر باعث می‌شود که بتوان این لپ تاپ را به‌سادگی حمل کرد. لمس بدنه‌ی آلومینیومی مک بوک ایر حس بسیار خوبی به کاربر منتقل می‌کند.

ترک‌پد بزرگ و دقیق و استفاده از کیبورد باکیفیت جزو دیگر نقاط قوت مک بوک ایر است. لپ تاپ‌های مک بوک ایر نیز همچون مک بوک پرو از حسگر اثر انگشت بهره می‌گیرند و شارژدهی بسیار خوبی ارائه می‌دهند.

با وجود بهره‌مندی از پنل LCD، مک بوک ایر نیز در زمینه‌ی تجربه‌ی بصری لپ تاپی جذاب است. وضوح ۱٬۶۰۰×۲٬۵۶۰ پیکسلی برای نمایشگری ۱۳ اینچ بسیار عالی است. رنگ‌ها در نمایشگر مک بوک ایر دقتی قابل‌قبول دارند. مک بوک ایر همچون مک بوک پرو به‌صورت پیش‌فرض اپلیکیشن‌های کاربری زیادی نظیر iMovie دارد که برای ویرایش ویدیو کاربردی است.

مک بوک ایر در نسل جدید با قیمت پایه‌ی ۱٬۱۹۹ دلار عرضه می‌شود. این لپ تاپ بیشتر متمرکز بر کاربران عمومی و دانشجویان است. قیمت ۱٬۱۹۹ دلاری باعث می‌شود با لپ تاپی گران‌قیمت طرف باشیم، خصوصا در بازار ایران.

عدم امکان ارتقاء رم و سایر قطعات نیز جزو نقاط ضعف مک بوک ایر محسوب می‌شود. وب‌کم این لپ تاپ با وجود ارتقاء در نسل جدید، همچنان عملکرد فوق‌العاده‌ای ندارد. همچنین مک بوک ایر به دلیل نداشتن فن زودتر از مک بوک پرو برای پردازنده گلوگاه ایجاد می‌کند و برای انجام کارهای سنگین چندان مناسب نیست.

سوالات متداول زومیت

  • تفاوت مک بوک ایر و پرو در چیست؟

    فرق مک بوک ایر و پرو به مواردی مثل طراحی، قیمت، قدرت پردازشی و سخت‌افزار برمی‌گردد.

  • بهترین لپ تاپ اپل مک بوک کدام است؟

    هر سری از مک بوک‌های اپل مختص‌به گروه خاصی از کاربران است. مک بوک ایر بیشتر به درد کارهای روزمره می‌خورد و مک بوک پرو مخصوص کارهای حرفه‌ای و پردازش‌های بسیار سنگین است.

  • قیمت مک بوک ایر و پرو در ایران چقدر است؟

    قیمت مک بوک ایر M2 و قیمت مک بوک پرو اپل در کانفیگ‌های مختلف متفاوت است، اما از حدودا ۴۵ تا ۵۰ میلیون تومان شروع می‌شود.

  • نقاط ضعف و قوت مک بوک ایر و پرو چیست؟

    مک بوک ایر و پرو به‌خاطر طراحی جذاب و قدرت زیاد لپ تاپ‌های بسیار خوبی هستند، اما امکان ارتقاء قطعات وجود ندارد. یکی از نقاط ضعف مک بوک ایر نداشتن فن است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات