گری بوزر در کنار کنسول نینتندو سوییچ سفید

۱۴ میلیون دلار جریمه به‌خاطر کرک‌ کردن بازی؛ مرد ۵۴ ساله درس عبرت شد

شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
گری بوزر به‌خاطر کرک کردن بازی‌های‌ نینتندو، یک سال در زندان بود و برای پرداخت ۱۴ میلیون دلار تا آخر عمر به نینتندو بدهکار است.
تبلیغات

اگر قرار بود از زندگی گری بوزر (Gary Bowser) فیلم بسازند، صحنه‌ی اول مرد ناهشیاری را نشان می‌داد که ساعت چهار صبح به تخت می‌رود، اما پیش از آنکه بفهمد به خواب رفته است یا نه، سه نفر با اسلحه‌های نشانه‌گرفته به سرش، او را احاطه می‌کنند. آن‌ها او را از خانه بیرون می‌کشند، پشت وانت می‌اندازند و به سمت دفتر اینترپل به راه می‌افتند. این صحنه دقیقاً در زندگی بوزر رخ داده است؛ مردی که به‌عنوان واسطه برای گروه هکری کار می‌کرد، اما جنایتکاری مخوف و حرفه‌ای نبود.

گری بوزر ملقب به GARYOPA عاشق بازی‌های ویدیویی است، اما نینتندو او را به شخصیت شرور داستان تبدیل کرد؛ آن هم نه به این دلیل که او با Bowser، شخصیت شرور دنیای ماریو، نام مشترکی دارد. گری یکی از افرادی بود که به اصلاح کنسول‌ بازی نینتندو کمک کرد تا مردم بتوانند نسخه‌های رایگان و غیرقانونی بازی‌های ویدیویی این پلتفرم را بازی کنند.

او یک روز درحالی‌که سه تفنگ به سمت سرش نشانه رفته بود، از خواب بیدار شد. پس از آن تحت پیگرد وزارت دادگستری قرار گرفت و بیش از یک سال را در زندان گذراند، آن هم فقط به دلیل افزودن چند دانگل به نینتندو سوییچ. او در مصاحبه‌ای داستان خودش را شرح می‌دهد و می‌گوید که چگونه نینتندو از او درس عبرتی برای هکرها ساخت.

گری بوزر، هکر نینتندو در مقابل بوزر نینتندو
گری بوزر با شخصیت شرور ماریو نام مشترکی دارد

این برنامه‌نویس ۵۴ ساله‌ی کانادایی، عضوی از گروه Team Xecuter بود که تجهیزاتی را برای دور زدن نرم‌افزار ضدسرقت نینتندو تولید می‌کند. بوزر به دلیل اینکه بین توسعه‌دهندگان Xecuter و افرادی که دارای تراشه‌های ماد آن هستند، «واسطه» شده بود، در نهایت با یک عمر بدهی مواجه شد.

گری بوزر چگونه با نینتندو درگیر شد؟

زندگی گری بوزر از زمان کودکی با سرهم‌ کردن وسایل الکترونیکی در هم تنیده بود. پدرش مهندس مکانیک بود و به او کارهای فنی یاد می‌داد. وقتی ۱۵ سالش بود، مادرش از دنیا رفت. گری در نوجوانی کسب‌وکار کامپیوتری راه انداخت و از پدرش بازنشسته‌اش حمایت کرد.

گری بوزر ۱۹۸۰
بوزر عاشق کلنجار رفتن با وسایل الکترونیکی بود

بوزر یک کافه‌ی اینترنتی راه انداخت که در آن کاربران Counter-Strike و Dance Dance Revolution بازی می‌کردند. او برای امرار معاش به تعمیر سخت‌افزار نیز روی آورد و در جریان تعمیر کنسول‌های بازی در بازارهای غیرقانونی، به‌طور موقت با قانون درگیر شد. این موضوع تقریباً باعث شد همراه با فروشندگانی که فیلم‌ها را به‌شکل غیرقانونی به فروش می‌رسانند، به دردسر بیفتد.

بوزر در نهایت در سال ۲۰۱۰ به جمهوری دومینیکن نقل مکان کرد. او اسپانیایی صحبت نمی‌کرد، اما به هر حال این مکان را دوست داشت. بوزر به یاد می‌آورد که می‌توانست در عرض ۱۲ ساعت از یک سر کشور به سر دیگر آن برود. در همین کشور بود که جبر اسمی (شباهت نام‌خانوادگیش با شخصیت شرور نینتندو) بالأخره کار خودش را کرد تا او را به یکی از دشمنان نینتندو تبدیل کند.

گری فکر می‌کند تشابه اسمی‌اش با چهره‌ شرور بازی نینتندو بی‌دلیل نبوده است

در اواخر دهه‌ی ۲۰۰۰، بوزر با گروه هکری Team Xecuter تماس گرفت. این گروه تولیدکننده‌ی دانگل‌هایی است که برای دور زدن اقدامات ضدسرقت، روی نینتندو سوییچ و کنسول‌های دیگر استفاده می‌شوند تا بتوان بازی‌ها را به‌طور غیرقانونی دانلود کرد و محتوای آن‌ها را تغییر داد.

بوزر به «تسترها» در عیب‌یابی دستگاه‌ها کمک می‌کرد. او به واسطه‌ای بین افرادی که کار توسعه را انجام می‌دهند و افرادی که در واقع صاحب تراشه‌های ماد هستند و بازی‌ می‌کنند، تبدیل شد. از تسترها بازخورد دریافت می‌کرد و سپس آن‌ها را برای توسعه‌دهندگان می‌فرستاد. افرادی که با آن‌ها کار می‌کرد، چندان اجتماعی نبودند، اما بوزر به‌خاطر شخصیت اجتماعی‌ترش، بیشتر درگیر کار شد.

در سپتامبر ۲۰۲۰، بوزر در اقدامی غیرعادی دستگیر شد. وزارت دادگستری ایالات متحده بیانیه مطبوعاتی منتشر کرد که در آن برایان سی ربیت، دستیار دادستان کل، بوزر و هم‌مدافعانش را «رهبران یک گروه جنایتکار بدنام بین‌المللی» نامید؛ گروهی که سال‌ها با سرقت فناوری بازی‌های ویدیویی شرکت‌های آمریکایی سودهای غیرقانونی کلانی به دست آورده بودند.

وزارت دادگستری بوزر و همکارانش را رهبران گروه جنایتکار بدنام بین‌المللی نامید

بوزر می‌گوید: «روزی که این اتفاق افتاد، من در رختخوابم بودم. ساعت چهار صبح بود. ناگهان از خواب بیدار شدم و دیدم که سه نفر با تفنگ‌هایی که به سرم نشانه گرفته‌اند، تختم را احاطه کرده‌اند... آن‌ها مرا از خانه بیرون کشیدند، پشت وانت سوار کردند و به دفتر اینترپل بردند.»

دستگیری بوزر در اوج همه‌گیری کرونا اتفاق افتاد و باعث شد همه‌چیز پیچیده شود. او به زندان‌های مختلف منتقل می‌شد و هر انتقال با رعایت اقدامات احتیاطی ایمنی کووید همراه بود که او را ملزم به گذراندن زمانی در قرنطینه می‌کرد. با وجود این اقدامات، بوزر به ویروس کرونا مبتلا شد و به‌قدری بیمار شد که به گفته‌ی او، کشیشی هر روز بالای سرش می‌آمد تا برایش دعا بخواند.

دانگل نینتندو team-xecuter
دانگل SX OS نینتندو team-xecuter

بوزر به‌دلیل ارتباطش با Team Xecuter به کلاهبرداری متهم و متعاقباً در سال ۲۰۲۲ به ۳۰ ماه زندان محکوم شد. زمانی که در بازداشت بود، با یک دعوی مدنی از سوی نینتندو نیز مواجه شد که مشخص می‌کرد جرایم او در طول ده سال بیش از ۶۵ میلیون دلار به نینتندو ضرر زده است. بین پرونده‌های مدنی و جنایی، او به پرداخت ۱۴٫۵ میلیون دلار که پرداخت ۱۰ میلیون دلار به نینتندو در اولویت قرار داشت، محکوم شد. در آوریل سال گذشته، ۱۴ ماه پس از محکومیت و ۳۰ ماه پس از بازداشت فدرال، گری بوزر به‌دلیل رفتار خوب زودتر از موعد آزاد شد.

رابرت لسنیک، قاضی دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده ظاهراً با وکیل نینتندو موافق است و معتقد است تحسین هکرها در فیلم این تصور را ایجاد می‌کند که با توجه به میزان درآمد شرکت‌های بزرگ، سرقت آثار آن‌ها هیچ ضرر مالی به بار نمی‌آورد. وقتی لسنیک از سینگ پرسید چه کار دیگری می‌توانیم انجام دهیم تا مردم را متقاعد کنیم هک و نادیده گرفتن کپی‌رایت کار تحسین‌برانگیزی نیست، سینگ پاسخ داد آموزش بیشتر به مردم فواید زیادی خواهد داشت.

نینتندو با مجازات سنگین بوزر می‌خواست برای هکرهای دیگر درس عبرت شود

مجرمانی مثل بوزر معمولاً در دادگاه جریمه می‌شوند، اما پرونده‌ی بوزر درس عبرت بود. او می‌گوید حرف‌های وکیل نینتندو درواقع پیامی به هکرهای دیگری بود که هنوز گیر نیفتاده‌اند؛ اینکه اگر دست از هک‌کردن بازی‌های نینتندو نکشند و دستگیر شوند، مجازات سنگینی در انتظارشان خواهد بود.

سلفی گری بوزر پس از زندان
گری برای به‌روزرسانی وب‌سایت‌ها فقط چند صد دلار در ماه درآمد داشت

همان‌طور که بوزر می‌گوید، او محصولاتی را که باعث زندانی شدنش شده‌اند، توسعه نداده است. او «فقط» وب‌سایت‌هایی را که به مردم نشان می‌داد چه چیزهایی می‌توانند بخرند، به‌روزرسانی می‌کرد و آن‌ها را از محصولات و خدمات آینده مطلع می‌کرد. گری فقط چند صد دلار در ماه برای به‌روزرسانی این وب‌سایت‌ها دستمزد می‌گرفت.

درحالی‌که سایر اعضای گروه هکری دستگیر نشده‌اند، بوزر معتقد است می‌توانست در مقابل اتهامات مبارزه کند؛ اما مبارزه با ۱۱ فقره اتهام ازجمله کلاهبرداری، توطئه برای دور زدن اقدامات تکنولوژیکی و توطئه برای ارتکاب پولشویی، پرهزینه‌ و زمان‌بر بود.

بوزر برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، تصمیم گرفت به گناهش اعتراف کند

دو عضو دیگر تیم Xecuter به‌نام‌های ماکس لوارن و یوانینگ چن که در سال ۲۰۲۰ همراه با بوزر متهم شدند و به گفته‌ی وکلای او، نقش پررنگ‌تری در این عملیات داشتند، هنوز محاکمه نشده‌اند. در‌حالی‌که لوارن در حال حاضر در فرانسه به سر می‌برد و با درخواست استرداد دولت ایالات متحده مبارزه می‌کند، چن که در شنزن چین زندگی می‌کند، هنوز حتی دستگیر هم نشده است.

بوزر ادعا می‌کند که اعتراف به گناه و رسیدگی به چند مورد از اتهامات برایش آسان‌تر بود. به‌عنوان بخشی از این توافق، بوزر اکنون باید پس از پرداخت هزینه‌های ضروری مانند اجاره، ۲۰ تا ۳۰ درصد از باقی درآمد خود را به نینتندو بفرستد.

بوزر احتمالاً تا پایان عمر به نینتندو بدهکار خواهد بود

تحت این قرارداد، بوزر برای پرداخت کامل بدیهی‌ ۱۴ میلیون دلاری‌اش به نینتندو باید حداقل ۴۰ میلیون دلار (بدون کسر مالیات) درآمد کسب کند. با توجه به سن بوزر، بعید است که او هرگز بتواند بدهی خود را به‌طور کامل تسویه کند و احتمالاً تا پایان عمر خود به نینتندو بدهکار خواهد بود.

«من هرچه بتوانم به آن‌ها می‌پردازم؛ مطمئناً پول زیادی نخواهد بود.» بوزر علی‌رغم گرفتاری‌هایش، به خوش‌شانس بودنش هم اعتراف می‌کند. او می‌گوید: «می‌توانست خیلی بدتر باشد.» بوزر اکنون موفق به تأمین مسکن شده است و فکر می‌کند که بعد از اجاره، چند صد دلار برای غذا و سایر موارد ضروری برایش باقی بماند؛ اما گمان می‌کند که در نهایت به خدمات پشتیبانی غذایی روی خواهد آورد.

در حالی که ماه‌های پس از آزادی برای بوزر پر از دست‌انداز بوده است، می‌گوید شرایطش از اوایل ۲۰ سالگی‌اش که تنها و بی‌خانمان زندگی می‌کرده، بهتر است. بوزر در طی سال‌های زندگی‌اش طعم موقعیت‌های خوب و بد زیادی را چشیده است؛ اما حتی زمانی که در زندان گرفتار شد، دیدگاه خوش‌بینانه‌‌ی خود را حفظ کرد.

بوزر در زندان ماهانه ۲۵ دلار به نینتندو می‌پرداخت

بسیاری از زندانیان دیوانه می‌شدند، در سلول‌هایشان را می‌کوبیدند، داد می‌زدند و به خودشان آسیب می‌رسانند؛ اما شرایط روانی سالم بوزر باعث شد در یک مقطع زمانی به او پول بپردازند تا به زندانیانی که قصد خودکشی دارند، مشاوره بدهد. بوزر ساعتی یک دلار برای کمک به آن‌ها دستمزد می‌گرفت و شیفت‌های ۴ ساعته اجازه می‌داد تا صورت‌حساب‌هایش را پرداخت کند. زمانی که در زندان بود، ماهانه ۲۵ دلار به نینتندو می‌پرداخت که مجموعاً ۱۷۵ دلار از مبلغ ۱۰ میلیونی را پر کرد.

گری در زندان همیشه نمی‌توانست مراقبت‌های پزشکی موردنیازش را دریافت کند و از سوی دیگر، محیط زندان مشکلات سلامتی او را تشدید می‌کرد. او در پای چپش الفانتیازیس دارد. این بیماری که به پیل‌پایی نیز شهرت دارد، به‌دلیل تورم بافت منجر به بزرگ شدن و سفت شدن اندام می‌شود. در برخی مواقع، به‌دلیل کووید، بوزر تنها چند بار در هفته و فقط برای حدود ۱۰ دقیقه می‌توانست سلول خود را ترک کند؛ این یعنی تمام روز خود را بدون تحرک و در حالت نشسته به سر می‌برد.

بوزر پولی که در زندان به‌دست می‌آورد را برای نینتندو می‌فرستاد

با وجود تمام مشکلات در زندان، می‌توانست از صندلی چرخدار استفاده کند؛ اما اکنون که آزاد شده فقط از عصایی برای راه رفتن کمک می‌گیرد. بوزر سه بار در هفته به فیزیوتراپی می‌رود، اما هزینه آن برایش گران است. او هزینه‌ی مراقبت‌های پزشکی و بازسازی زندگی‌اش در تورنتو را از صفحه GoFundMe می‌پردازد که به او کمک می‌کند زندگی خود را دوباره شروع کند. این صفحه در حال حاضر نزدیک به ۱۰ هزار دلار جمع‌آوری کرده که نزدیک به هدف نهایی او یعنی ۱۲۰ هزار دلار است.

سیستم جدید گری بوزر، هکر نینتندو

بوزر ارتباط نزدیکی با خانواده‌اش ندارد و این دوستانش هستند که به او در خرید مایحتاج زندگی کمک می‌کنند. او امیدوار است که بتواند به زودی حقوق معلولیت دریافت کند. از زمانی که از زندان بیرون آمده است، اغلب به‌دلیل مشکل در پرداخت قبوض برق، به یخچال یا اجاق گاز دسترسی ندارد.

نینتندو در سال گذشته ۸٫۷ میلیارد دلار درآمد داشت

در این میان و پس از ماه‌ها دسترسی ناپایدار به اینترنت، بوزر به دنبال شغل می‌گردد. او در وب‌سایت خود، تمام خدماتی را که می‌تواند ارائه دهد، فهرست می‌کند. هر کارفرمای احتمالی با بررسی پیشینه گری، مطمئناً سابقه‌ی قانونی او را با نینتندو خواهد دید، اما این موضوع قرار نیست حتماً علیه او استفاده شود. شاید یک شرکت امنیت سایبری از تخصص او در فناوری، صرف‌نظر از اینکه چگونه آن را به دست آورده، استقبال کند.

در حال حاضر، بوزر توانسته است سیستم کامپیوتری مورد نیاز خود را برای انجام کارهایش تهیه کند. از نظر قانونی، او اجازه ندارد با سخت‌افزارهای بازی مدرن سروکار داشته باشد.

گری بوزر به استعداد خود ایمان دارد. قبل از این‌که ماجرای نینتندو زندگی‌اش را از هم بپاشد، چندین کسب‌وکار راه‌اندازی کرده بود که کارمند داشتند. او می‌گوید: «من باید مدیر اجرایی شرکت باشم، نه فردی که تازه مشغول به کار می‌شود.» به‌هرحال، او تنها کسی نیست که نام خانوادگی‌اش با دشمن ماریو مشترک است؛ بلکه رئیس فعلی نینتندو آمریکا، داگ بوزر، نیز نام‌خانوادگی یکسانی با گری دارد. بوزر مطمئن است که عنوانی مثل مدیر اجرایی را می‌توان جایی در شجره‌نامه‌اش پیدا کرد، شاید در شاخه‌ای بسیار دور.

با تمام این حرف‌ها، نینتندو لکه‌ای مادام‌العمر در زندگی گری بوزر باقی گذاشته است. بحث کپی‌رایت و سرقت آثار بسیار جدی است، حتی اگر یک سر ماجرا شرکت چند میلیارد دلاری و در سر دیگر، فردی با حقوق ماهانه چند صد دلار قرار داشته باشد. هرچند در این پرونده حق با نینتندو بود، مجازات بوزر شاید خیلی منصفانه به نظر نرسد. بااین‌حال، آجی سینگ، وکیل نینتندو، به قاضی پرونده گفت: «خرید بازی‌های ویدیویی عاملی است که نینتندو را سرپا نگه می‌دارد و این بازی‌ها هستند که لبخند را به لب مردم می‌آورند... به همین دلیل است که ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا از سرقت بازی‌های نینتندو جلوگیری کنیم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات