حل پرونده بانوی تپه‌های شنی پس از نیم‌قرن؛ قاتل روث ماری تری شناسایی شد

جمعه ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
بانوی تپه‌های شنی
ماجرای قتل زن جوانی که به بانوی تپه‌های شنی معروف شد، یکی از پرونده‌های جنایی هولناکی است که ده‌ها سال در هاله‌ای از ابهام قرار داشت.
تبلیغات

سال گذشته، اف‌بی‌ای پس از نزدیک به ۵۰ سال توانست هویت مقتول معروف به «بانوی تپه‌های شنی» را کشف کند. این زن گمنام روث ماری تری نام داشت و جسد وی در سال ۱۹۷۴ در ماساچوست پیدا شد. اکنون پلیس ماساچوست سرانجام توانست قاتل این زن جوان را نیز شناسایی کند و پرونده‌ی قتل وی را بعد از نیم‌قرن به‌طور رسمی ببندد. به‌گزارش پلیس، قاتل روث همسرش گای راکول مولداوین بود که در سال ۲۰۰۲ در کالیفرنیا از دنیا رفت.

به‌گزارش ارز تکنیکا، در ۲۶ ژوئیه‌ی سال ۱۹۷۴ هنگامی که یک دختر ۱۲ ساله در تعقیب سگ خود بود، جسد مثله‌شده‌ی زنی را در تپه‌های شنی ریس پوینت شهرک پراوینستاون ماساچوست پیدا کرد. جسد به‌شدت تجزیه شده بود و فعالیت حشرات نشان می‌داد که تقریبا دو هفته از مرگ زن جوان می‌گذرد. خفگی شدید باعث شده بود تا سر جسد تقریبا از بدن جدا شود؛ اما علت مرگ، ضربات شدید به کناره‌ی سر بود.

هیچ نشانه‌ای از درگیری در بدن زن جوان وجود نداشت؛ اما شواهدی از تجاوز جنسی کشف شد که احتمالاً پس از مرگ رخ داده بود. درواقع زاویه‌ی ضربه‌ی واردشده به سر نشان می‌داد که ضارب در کنار او دراز کشیده بود. هردو دست و یکی از ساعدهای جسد ازبین رفته بودند و چند دندان نیز برداشته شده بود. بررسی‌ها نشان می‌داد که آخرین وعده‌ی غذایی مقتول شامل برگر و سیب‌زمینی سرخ‌شده بوده است. جسد زن جوان در گورستان سنت پیتر در نزدیکی مرکز شهر به خاک سپرده شد و کتیبه‌ای با این مضمون روی سنگ قبر او قرار گرفت: جسد زن ناشناس که ۲۶ ژوئیه ۱۹۷۴ در تپه‌های ریس پوینت پیدا شد.

به‌جز مجموعه‌ای از ردپاهایی که به جسد ختم می‌شدند و چند رد لاستیک ماشین، هیچ سرنخی برای پیگیری وجود نداشت. پلیس ماساچوست پس از بررسی پلاک ماشین‌هایی که در زمان قتل از پارک بازدید کرده بودند به این نتیجه رسید که زن جوان هرگز وارد پارک نشده و احتمالاً در محل دیگری به قتل رسیده و در این منطقه رها شده است.

مظنونان بالقوه درطول سال‌ها شامل وایتی بولگر، سردسته‌ی ایرلندی تبهکاران (معروف به درآوردن دندان‌های قربانیان) و دو قاتل زنجیره‌ای به نام‌های تونی کاستا و هادن کلارک بودند. بااین‌حال، تونی کاستا دو ماه پیش از قتل زن جوان درگذشته بود. کلارک به جنایت اعتراف کرد؛ اما ابتلای او به اسکیزوفرنی شدید باعث شد تا پلیس اعترافات وی را نادرست قلمداد کند.

جسد روث ماری تری
جسد روث ماری تری در ۲۶ ژوئیه‌ سال ۱۹۷۴ در پراوینستان ماساچوست پیدا شد.

پلیس شانس چندانی برای شناسایی مقتول نداشت. زن جوان، موهای بلند و قرمزی داشت که به‌شکل دم اسبی بسته شده بود، لاک ناخن‌های پا صورتی بود، شلوار جین رانگلر به تن داشت و زیر سرش دستمال‌سری آبی‌رنگ به‌چشم می‌خورد. جسد در سال‌های ۱۹۸۰، ۲۰۰۰ و ۲۰۱۳ برای تجزیه‌وتحلیل بیشتر و جمع‌آوری شواهدی مانند نمونه‌های DNA نبش قبر شد.

پلیس ماساچوست شانس چندانی برای شناسایی مقتول نداشت

درطول چندین دهه پس از کشف جسد، تلاش‌های متعددی برای بازسازی صورت قربانی انجام شد. نخستین بار این کار به کمک خاک رس در سال ۱۹۷۹ آغاز شد؛ حتی جمجمه‌ی قربانی که مدت‌ها روی میز رئیس پلیس ماساچوست قرار داشت نیز در سال ۲۰۱۰ سی‌تی‌اسکن شد تا صورت زن جوان توسط کامپیوتر بازسازی شود.

شناسایی مقتول ازطریق تبارشناسی ژنتیکی انجام شد؛ رویکردی که ترکیبی از آزمایش DNA و جمع‌آوری اطلاعات با تجزیه‌وتحلیل نسب‌شناسی سنتی برای ردیابی شجره‌ی خانوادگی است. این شیوه برای شناسایی قاتلی زنجیره‌ای به‌نام جوزف جیمز دی‌آنجلو (افسر پلیس سابق) در سال ۲۰۱۸ نیز استفاده شد.

به‌گزارش اف‌بی‌آی، تری یا بانوی تپه‌های شنی متولد سال ۱۹۳۶ بود و ارتباطاتی با ایالت‌های کالیفرنیا، میشیگان و ماساچوست داشت. جزئیات بیشتر مربوط به مقتول در آن زمان منتشر نشد؛ چراکه تحقیقات درباره‌ی جنایت ادامه داشت و به خانواده‌ی مقتول اطلاع داده نشده بود.

اکنون شرایط تغییر کرده است و ما اطلاعات بیشتری درباره‌ی تری و ماجرای ناپدید‌شدن او در دست داریم. وی سال ۱۹۷۵ پس از ازدواج کوتاه‌مدت خود به میشیگان نقل مکان کرد تا در کارخانه‌ی خودروسازی مشغول‌به‌کار شود. تری سال بعد پسری به‌نام ریچارد هنچت جونیور به‌دنیا آورد که سرپرستی او را ریچارد هنچت پدر برعهده گرفت؛ زیرا مادر جوان توانایی مالی کافی را برای تأمین مخارج پسر خود نداشت.

تری در فوریه‌ی سال ۱۹۷۴ با مولداوین (فروشنده‌ی عتقیه‌جات در رنو نوادا) ازدواج کرد. این زوج مدت کوتاهی پس از ازدواج با اعضای خانواده‌ دیدار کردند. خواهزاده‌ی تری به‌یاد می‌آورد که مولداوین نسبت به همسرش بیش‌ازحد غیرتی بود. زوج جوان در این دیدار به تصمیم خود برای سفر در ایالات متحده قبل از بازگشت به ماساچوست برای پیداکردن عتیقه اشاره کرده بودند. این آخرین باری بود که اعضای خانواده‌ی تری، او را ملاقات می‌کردند.

مولداوین اواخر تابستان همان سال به دیدار خانواده‌ی تری رفت تا خبر گم‌شدن او را به خانواده بدهد. جیمز (برادر تری) پس از استخدام کارآگاه خصوصی به این نتیجه رسید که خواهرش به یک فرقه‌‌ی مذهبی پیوسته است. بااین‌حال هیچ‌کس نمی‌دانست که حقیقت تا ۴۸ سال بعد آشکار نخواهد شد.

گای راکول مولداوین
گای راکول مولداوین، قاتل بانوی تپه‌های شنی

پلیس ماساچوست سال گذشته پس از تأیید هویت بانوی تپه‌های شنی، بلافاصله روی مولداوین به‌عنوان مظنون اصلی پرونده تمرکز کرد. این اولین باری نبود که مولداوین مظنون به قتل می‌شد. او که قبل از ازدواج با تری، چند ازدواج دیگر هم داشت، با همسر اولش از نیویورک به سیاتل نقل مکان کرده بود تا کار خود را به‌عنوان دی‌جی شروع کند. این زوج در سال ۱۹۵۶ از یکدیگر جدا شده بودند.

مولداوین قبلا هم به‌عنوان مظنون اصلی قتل همسر دومش و دختر او تحت‌تعقیب قرار گرفته بود

مولداوین دو سال بعد از جدایی، با مانزانیتا رایان که از ازدواج قبلی خود صاحب یک دختر شده بود ازدواج کرد. رایان و دخترش در سال ۱۹۶۰ ناپدید شدند و مولداوین به‌عنوان مظنون اصلی پرونده، قبل از دستگیری توسط اف‌بی‌آی از سیاتل گریخت. بازرسان اعضای تکه‌تکه‌شده‌ی بدن انسان را در مخرن فاضلاب مولداوین پیدا کردند؛ اما نتوانستند ثابت کنند آن‌ها به رایان و دخترش تعلق دارند. به‌همین دلیل مولداوین هرگز به‌طور رسمی محکوم به قتل نشد.

مولداوین در سال ۱۹۶۰ با همسر سوم خود ازدواج کرد و به کلاهبرداری ۱۰ هزار دلاری از خانواده‌ی همسرش محکوم شد؛ البته در ازای بازپرداخت این مبلغ به آن‌ها، حبس تعلیقی دریافت کرد. مولداوین در سال ۱۹۵۰ نیز مظنون اصلی قتل راننده‌ کامیونی به‌نام هنری بیرد و نامزد پیش‌خدمتش باربارا کلی در کالیفرنیا بود.

جسد برهنه‌ی بیرد درحالی پیدا شد که از پشت‌ به سر او شلیک شده بود؛ اما جسد باربارا هرگز پیدا نشد. باربارا در رستورانی کار می‌کرد که به والدین همسر اول مولداوین تعلق داشت؛ جایی که خود مولداوین هم مدت کوتاهی به‌عنوان آشپز کار کرده بود. این رستوران در مسیر تردد کامیون بیرد قرار داشت. درمورد این قتل نیز شواهد کافی برای متهم‌کردن مولداوین به قتل بیرد و باربارا در اختیار پلیس قرار نداشت.

مولداوین پس از نقل مکان به شهر کوچکی در نزدیکی سالیناس، بار دیگر ازدواج کرد. او در سال ۱۹۸۵ پس از بازنشستگی، به‌عنوان مجری یک برنامه‌ی رادیویی شبانه‌ی محلی مشغول‌به‌کار شد. مولداوین در سال ۲۰۰۲ در سن ۷۸ سالگی در منزل خود درگذشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات