وقتی کلاغ‌ها هم، بلندپروازی می‌کنند

پنج‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۲
مطالعه 4 دقیقه
گاه گداری در طبیعت، شاهد صحنه‌های هستیم که شاید در باور نگنجند. روابط عجیب و البته جالب توجه جانوران با یکدیگر، که سبب ساز خلق صحنه‌های تماشایی می‌شود. عکاسی کلیفرنیایی به تازگی موفق به ثبت لحظاتی این چنینی شده است، لحظاتی تماشایی از بلندپروازی یک کلاغ.
تبلیغات

 فو چان (Phoo Chan)، عکاسی است مستعد و خوش ذوق که عمدتاً به ثبت تصاویری از پرندگان پرداخته و تصاویرش در نشنال جئوگرافی به نمایش درمی‌آیند. اما این بار او در حیات وحش با صحنه‌ای کاملاً متفاوت مواجه شد. صحنه‌ای که شاید تنها یک بار، فرصت مشاهده‌ی آن را در طول زندگی داشته باشیم. کلاغی سرخوش برای لحظاتی بر پشت یک عقاب طاس که در ارتفاع متوسط پرواز می‌کرد، فرود آمده و از سواری باشکوه لذت برد.

تصاویر تهیه شده توسط فو چان

یکی از تصاویر ثبت شده توسط فو چان

چان اشاره می‌کند که کلاغ‌ها عمدتاً به دلیل رفتارهای تهاجمی و انجام عملیات‌های ایذایی هوایی علیه دیگر شکارچیانی که به قلمروشان تجاوز می‌کنند، شناخته  شده‌اند. مهاجمانی که در اکثر مواقع از قامتی به مراتب بزرگ‌تر و قدرتی بیشتر برخوردارند. جالب آنکه معمولاً این نزاع بدون سر و صدا و درگیری آن چنانی به پایان می‌رسد.

رفتار تهاجمی کلاغ‌ها
رفتار تهاجمی کلاغ‌ها

آن چه این تصویر را جالب‌تر کرده، واکنش هر دو طرف ماجرا به حضور یکدیگر است. از سویی کلاغ علیرغم اینکه بر پشت عقاب نشسته و بسیار به او نزدیک است، هیچ رفتار تهاجمی از خود بروز نداده و از سوی دیگر عقاب نیز با وجود تجاوز کلاغ به فضای شخصیش، خونسرد و آرام به پرواز کردن ادامه می‌دهد. به علاوه کلاغ حتی به رغم این فرود عجیب، از جای خود تکان نخورده و همچون سواری مقتدر، از سواری خود لذت می‌برد و شگفت آنکه مرکب قدرتمند هم، صبور و مطیع، به خواست سوارش تن می‌دهد.

سواری کلاغ بر پشت عقاب
سواری کلاغ بر پشت عقاب
سواری کلاغ بر پشت عقاب
سواری کلاغ بر پشت عقاب
سواری کلاغ بر پشت عقاب

هر چند این صحنه در نوع خود بسیار عجیب و شگفت انگیز است، اما اولین نمونه‌ی رفتارهای این چنینی نیست. پیش‌تر عکاسی موفق به ثبت تصاویری تماشایی از سواری یک بچه راسو بر پشت یک دارکوب شده بود که در زمان خود بسیار مورد توجه قرار گرفت.

سواری یک بچه راسو بر پشت  یک دارکوب

به هر حال به نظر می‌رسد که هر چقدر ما انسان‌ها از هم دور شده و رفتاری خصمانه تر نسبت به هم پیدا می‌کنیم، موجودات دیگر این کره، با تفاهم  و صبر بیشتری با هم زندگی می‌کنند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات