۲۶ شهریور: عرضه اولین نسخه از کرنل لینوکس

یک‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۲۶ سال پیش در چنین روزی، لینوس توروالدز خالق سیستم‌عامل لینوکس، اولین نسخه از کرنل آن را برای دانلود در اختیار عموم قرار داد.
تبلیغات

۲۶ سال پیش در چنین روزی (۱۷ سپتامبر سال ۱۹۹۱)، لینوس توروالدز که آن زمان دانشجوی IT بود، اولین نسخه از کرنل لینوکس با نام Linux 0.01 را برای دانلود در یک سرور ftp قرار دارد. او ابتدا قصد داشت این کرنل را بانام FreaX عرضه کند که با مخالفت ادمین سرور ftp روبرو شد. در نهایت آن‌ها روی نام «Linux» توافق کردند.

نسخه‌ی عرضه‌شده در این روز، محدودیت‌های زیادی داشت. این کرنل تنها روی پردازنده‌های ۳۸۶ کار می‌کرد و تنها از طراحی صفحه‌کلید فنلاندی پشتیبانی می‌کرد. از دیگر محدودیت‌های این نسخه می‌توان به محدودیت اجرا از روی فلاپی دیسک اشاره کرد. نرم‌افزارهای این کرنل نیز محدود بودند و تنها نسخه‌هایی از بش یونیکس و کامپایلر زبان C داخل آن قرار داشتند. به‌هرحال تعدادی از کاربران یونیکس که قابلیت‌های مینیکس را محدود می‌دانستند و از گران بودن یونیکس شکایت داشتند، به سمت این سیستم‌عامل و کرنل جذب شدند و پیشنهادهایی برای بهبود آن به لینوس توروالدز ارائه کردند تا عصری جدید از سیستم‌عامل‌ها شروع شود.

یکی دیگر از اتفاقات تاریخی روز ۱۷ سپتامبر، در سال ۱۹۷۶ رخ داده است. در این روز، سازمان فضایی ناسا از شاتل فضایی اینترپرایز رونمایی کرده است. این شاتل آزمایشی با حضور تعدادی از بازیگران و عوامل سریال استار تِرِک معرفی شد. شاتل اینترپرایز برای آزمایش‌های اولیه‌ی برنامه‌ی شاتل‌های فضایی ناسا طراحی و ساخته شد. این شاتل هیچ‌گونه موتور یا سپر حرارتی واقعی نداشت. البته آزمایش‌های متعدد پرواز اتمسفری روی آن انجام شد. در نهایت با این‌که قرار بود اینترپرایز تبدیل به نمونه‌ی واقعی شود، تصمیم بر این شد که یک شاتل جدید طراحی و ساخته شود و این شاتل هیچ‌گاه پرواز واقعی را تجربه نکرد.

دیگر اتفاقات مهم تاریخ ۲۶ شهریور (۱۷ سپتامبر)

۱۸۴۴ - ثبت پتنت دستگاه پرینت رنگی در ایالات متحده آمریکا

۱۸۵۴ - زادروز دیوید دانبار بیوک، مؤسس شرکت خودروسازی بیوک موتور

۱۹۰۱ - ثبت پتنت لامپ بخار جیوه

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات