این الگوریتم به شما نحوه ساخت انواع اوریگامی را توضیح می‌دهد

جمعه ۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اوریگامی هنر تا کردن کاغذ برای خلق اشکال مختلف بدون استفاده از چسب و قیچی است. اریک دیمین الگوریتمی برای توضیح چگونگی تبدیل کاغذ به جسم سه‌بعدی ابداع کرده است.
تبلیغات

 اوریگامی یا هنر بازی با کاغذ، قدمت زیادی دارد. کاغذ نخستین بار در چین اختراع شد و برخلاف تصور عمومی که سرمنشأ این هنر را ژاپن در نظر می‌گیرند، این هنر مربوط به چین است. در واقع اوریگامی، هنر تا کردن کاغذ برای خلق اشکال مختلف از قبیل حیوانات، وسایل تزئینی، شکل­‌های هندسی و اشکالی مرتبط با گرافیک، معماری و صنعت بدون نیاز به استفاده از چسب و قیچی است.

اریک دیمین، پروفسور علوم کامپیوتر در انستیتو تکنولوژی ماساچوست، یکی از افرادی است که  الگوریتمی برای طراحی اوریگامی ابداع کرد که چگونگی تبدیل یک کاغذ به یک جسم سه‌بعدی را توضیح می‌داد. او  نخستین بار این کار را در ۱۸ سالگی به‌عنوان دانشجوی PH.D (بله درست خواندید، ۱۸ ساله) در دانشگاه واترلو انجام داد.

 این الگوریتم  از لحاظ تئوری خوب عمل می‌کرد اما با دنبال کردن  الگوی پیشنهادی توسط الگوریتم، با تاخوردگی‌های عجیبی رو کاغذ مواجه می‌شدید.

 به این ترتیب نخستین تلاش دیمین با شکست مواجه شد. بعد از آن دیمین و همکارش توموهیرو تاچی الگوریتمی بهینه طراحی کردند که نه‌تنها می‌تواند هر جسم سه‌بعدی را از یک تکه کاغذ بسازد، بلکه این کار را با کمترین تعداد خطوط تاخوردگی ممکن انجام خواهد داد.

طبق توضیحات دیمین، این الگوریتم جسم چندوجهی مورد نظر شما را بررسی می‌کند و نهایتاً الگویی بسیار بهینه با کمترین مقدار تاخوردگی ممکن به شما پیشنهاد می‌دهد تا اوریگامی مورد نظر را به‌خوبی و بدون هیچ درزی میان لایه‌های جسم چندوجهی بسازید.  

جالب است بدانید که این الگوریتم کار خود را با نگاشت شکل مورد نظر به‌صورت یک سطح صاف شروع می‌کند و با بررسی این جزییات الگوی مورد نظر را ارائه می‌کند. این کار پیچیدگی‌هایی نیز دارد؛ زیرا ممکن است قسمت‌هایی که در جسم سه وجهی نهایی به هم متصل می‌شوند، در نقشه صاف کاغذ اصلا نزدیک به هم نباشند. از این نظر، هر چند طراحی این الگوریتم پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، اثبات درستی آن نیز مقداری پیچیده است.

اوریگامی ناسا

حالا سؤالی که مطرح می‌شود این است که مواردی این‌چنینی کاربردی در زندگی واقعی دارند؟ پاسخ مثبت است. برای مثال هم‌اکنون لایه‌های خورشیدی ماهواره‌ها و کشتی‌های فضایی نیز که سطح وسیعی دارند و از طریق این سطح، نیروی گردش خود را در فضا کسب می‌کنند، به همین روش اوریگامی تا می‌شوند و بعد از پرتاب، در فضا به‌راحتی باز می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات