بهترین، قدرتمندترین و امن ‌ترین کشورهای جهان کدامند؟

پنج‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
با در نظر گرفتن معیارهای متفاوتی می‌توان بهترین و قدرتمندترین کشورهای جهان یا حتی امن‌ترین کشورها را برای اقشار مختلف جامعه لیست کرد.
تبلیغات

در شرایطی که درگیری‌های سیاسی، نظامی یا حتی تغییرات شرایط آب و هوایی، جهان پیرامون ما را به شدت تحت تاثیر قرار داده شاید به سختی بتوان کشوری را واجد شرایط مناسب و معیارهای سطح بالا برای انتخاب به عنوان بهترین کشور جهان دانست. این در حالی است که انتخاب برترین کشور جهان، بر اساس معیارهای متنوع، برای اقشار مختلف جامعه هم به شکلی متفاوت انجام می‌شود.

نظرسنجی سالیانه‌ای که از طرف U.S News & World Report و با همکاری شرکت مشاور BAV و دانشکده اقتصاد دانشگاه پنسیلوانیا انجام و نتایج آن به تازگی منتشر شده، برترین کشورهای جهان را از نگاه‌های متفاوتی لیست کرده است. در این نظرسنجی، معیارهایی نظیر صلح، ثبات جایگاه و موفقیت‌های به ثبت رسیده، بالاترین اولویت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. به گفته جان گرزما، مدیر اجرایی BAV، نتایج این نظرسنجی در واقع نشان‌دهنده ارادت و توجه افراد جامعه به سیاست‌های مناسب، پایداری اقتصادی و وضعیت اجتماعی مناسب در کشورهای مختلف است.

این نظرسنجی بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایالات متحده آمریکا و با حضور بیش از ۲۱ هزار شرکت‌کننده انجام شده است. افراد حاضر در این نظرسنجی با تعابیری نظیر رهبران تجاری، نخبگان آگاه از مسائل جامعه و البته شهروندان عادی، تفکیک شده‌اند. در این نظرسنجی، آمریکا با تنزل سه پله‌ای در مقایسه با رتبه سال گذشته، در جایگاه هفتم لیست برترین کشورهای جهان قرار گرفته است.

نتایج این نظرسنجی با عناوین مختلفی نظیر قدرتمندترین کشور جهان، بهترین کشور جهان برای سرمایه‌گذاری، بهترین کشور جهان برای زنان، کودکان و حتی افراد بازنشسته منتشر شده است. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به برترین کشورهای جهان در دسته‌های یادشده خواهیم داشت.

بهترین کشورهای جهان

برای اولین‌بار در تاریخ این نظرسنجی، سوئیس با درنظر گرفتن معیارهایی نظیر کیفیت تحصیلات، دموکراسی، توسعه کسب و کار و کیفیت زندگی در رتبه‌ی نخست برترین کشورهای جهان قرار گرفته است. کانادا در جایگاه دوم و بریتانیا نیز در جایگاه سوم این لیست قرار گرفت. آلمان، کشوری که سال گذشته عنوان برترین کشور جهان را از آن خود کرده بود حالا در رتبه چهارم این لیست قرار گرفته است. مجموعه‌ای از حملات تروریستی و البته تنش‌های سیاسی در خصوص سیاست‌های این کشور برای پذیرش گروه زیادی از پناهجویان، از دلایل این تنزل جایگاه برای کشور آلمان بوده است. ژاپن در مکان پنجم این لیست قرار گرفته و ایالات متحده آمریکا نیز جایگاهی بهتر از مکان هفتم را در این لیست به‌دست نیاورده است. مصاحبه‌شوندگان، به این کشور در مواردی نظیر ایجاد فضای مناسب برای کسب و کارها، احترام به حقوق انسانی، دموکراسی و کیفیت آموزش امتیازهای پایینی دادند. تقریبا 75 درصد از مصاحبه‌شوندگان مدعی شدند پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، احترام کمتری برای این کشور قائلند.

بهترین کشورها

قدرتمندترین کشورها

تنزل جایگاه آمریکا در فهرست برترین کشورهای جهان هم باعث نشده مصاحبه‌کنندگان گزینه دیگری را به عنوان قدرتمندترین کشور جهان انتخاب کنند. در این تقسیم‌بندی، قدرت نظامی و اقتصادی و نفوذ سیاسی کشورها در جهان مورد توجه قرار گرفته است.

ایالات متحده آمریکا در زمینه هزینه‌های انجام شده در بخش نظامی نیز پیشتاز است. صنایع نظامی و دفاعی این کشور، بیشترین میزان بودجه دولتی را در مقایسه با دیگر بخش‌ها به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که ترامپ هم سیاست‌هایی را برای افزایش این بودجه به 54 میلیارد دلار در دستورکار قرار داده است. پس از آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و آلمان در این لیست در مکان‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

قدرتمندترین کشورها

بهترین کشورها برای زندگی زنان

سوئد عنوان بهترین کشور جهان برای زندگی زنان را به خود اختصاص داده است. نظرسنجی این بخش با درنظر گرفتن معیارهایی نظیر جایگاه حقوق شهروندی در جامعه، برابری جنسیتی، برابری دریافت حقوق، امنیت و پیشرفت کلی در این بخش انجام شده است. کشورهای اسکاندیناوی در این بخش رتبه‌ی خوبی را به خود اختصاص دادند و پس از سوئد، دانمارک و نروژ مکان‌های دوم و سوم این لیست را در اختیار گرفته‌اند. هلند و کانادا هم به ترتیب رتبه‌های چهارم و پنجم این لیست را به‌دست آوردند.

بهترین کشورها برای زنان

بهترین کشورها برای زندگی کودکان

کشورهای اسکاندیناوی در نظرسنجی بهترین کشورها برای رشد و تربیت کودکان هم رتبه مناسبی را به‌دست آوردند. سوئد در این بخش رتبه نخست را به خود اختصاص داد و پس از آن کشورهای دانمارک، نروژ، فنلاند و کانادا قرار گرفتند. ایالات متحده آمریکا در این بخش نتیجه‌ای بهتر از رتبه نوزدهم را به ثبت نرساند. این کشور بعد از اکثر کشورهای اروپایی و البته در رتبه‌ای بهتر در مقایسه با کشور ژاپن قرار گرفت.

بهترین کشورها برای زندگی کودکان

در این بخش، شرکت‌کنندگان در نظرسنجی با مد نظر قراردادن معیارهایی نظیر تعهد دولت و جامعه به حقوق انسانی، برابری جنسیتی، برابری درآمدی، سطح تحصیلات و سلامت جامعه، برترین کشورها برای زندگی کودکان را لیست کردند. علاوه بر این، از مصاحبه شوندگان در خصوص شرایط ایمن و شاد در هر کشور نیز پرسش شد.

بهترین کشورها برای بازنشستگان

شاید نظرسنجی از شرکت‌کنندگانی که سابقه حضور در دانشکده اقتصاد و شرکتی فعال در حوزه ارائه خدمات مشاوره‌ای را دارند باعث شده تا در رده‌بندی کشورها بر اساس معیارهای مختلف، اشاره‌ای هم به لیستی شود که بهترین مقصد برای بازنشستگان (بدون درنظر گرفتن محدودیت‌های مالی افراد) را در خود جا داده است. در این دسته‌بندی، ایالات متحده آمریکا نتوانست در میان ۲۰ کشور برتر جهان قرار گیرد.

بهترین کشورها برای بازنشستگان

شماره یک این لیست کشوری نیست جز نیوزیلند و پس از آن هم استرالیا، سوئیس، کانادا و پرتغال در مکان‌های بعدی قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقدند این کشورها از آب و هوای مناسبی برخوردار بوده، هزینه‌های پایینی را برای زندگی بازنشستگان به همراه خواهند داشت، جو صمیمی دارند و به ارائه خدمات در حوزه سلامت اجتماعی و رعایت قوانین مالکیت افراد نیز پایبند هستند. علاوه بر این، افراد حاضر در نظرسنجی معتقدند این کشورها، مالیات پایینی را هم پیش روی بازنشستگان قرار می‌دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات