۲۲ تصویر ماهواره‌ای ناسا از گوشه و کنار کره‌ زمین

شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲
مطالعه 8 دقیقه
اخیرا سازمان ملی هوانوردی و فضای ایالات‌متحده (ناسا) حدود ۳ میلیون تصویر ماهواره‌ای برای دسترسی همگانی منتشر کرده است که حاصل سال‌ها فعالیت این موسسه هستند. برای تماشای ۲۲ تصویر برگزیده از این مجموعه‌ی بی‌نظیر، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 از سال ۱۹۹۹ که ناسا تشعشع‌سنج بازتابی و انتشار گرمایی فضابرد پیشرفته یا به‌صورت خلاصه، اَستِر (ASTER) را در مدار زمین قرار داد، این دستگاه به‌صورت مداوم در حال گرفتن تصویر از سرتاسر کره زمین بوده و تاکنون از ۹۹ درصد سطح سیاره‌ی ما عکس‌برداری کرده است.

 تا چندی پیش بیشتر اطلاعات و تصاویر جمع‌آوری‌شده به‌وسیله‌ی استر که محصول نبوغ ژاپنی‌ها است، ولی بر روی ماهواره‌ی ترا (Terra) متعلق به ناسا حمل می‌شود، در دسترس عموم نبودند. در روز اول آوریل ۲۰۱۶، ناسا اعلام کرد که ۲.۹۵ میلیون تصویر استر به اشتراک گذاشته شده‌اند و اکنون همه می‌توانند این تصاویر را به‌صورت رایگان دانلود و بررسی کنند.

کندوکاو درنتیجه‌ی ۱۶ سال عکس‌برداری بی‌وقفه به زمان زیادی نیاز دارد؛ ولی برای شروع می‌توانید در ادامه ۲۲ تصویر برگزیده از این مجموعه را ببینید:

رشته کوه آند

دوربین فروسرخ استر می‌تواند به کمک اختلاف دما در سطوح مختلف، ناهمواری‌های طبیعی را با دقت بسیار به تصویر بکشد که به همین دلیل بسیاری از تصاویر آن ظاهری مانند یک نقاشی کودکانه دارند؛ مانند این عکس از رشته‌کوه آند.

رود لنا

نمایی از توندرای یخ‌زده در روزهای آخر زمستان، نزدیک شدن بهار باعث ذوب شدن یخ‌های دلتای رودخانه‌ی لنا و جریان یافتن دوباره‌ی آن به اقیانوس منجمد شمالی شده است.

مانائوس

  این تصویر فضایی از مانائوس (Manaus) برزیل، یکی از محبوب‌ترین عکس‌های گالری استرا محسوب می‌شود.

گالاپاگوس

 در این عکس، نحوه‌ی ایجاد جزایر گالاپاگوس (Galapago) و گسترده شدن آن‌ها در پهنه‌ی اقیانوس آرام در اثر فعالیت‌های آتش‌فشانی به‌خوبی قابل‌مشاهده است.

پل  اورسوند

پل ۱۷ کیلومتری اورسوند (Oresund) که سوئد و دانمارک به هم متصل می‌کند و جزیره‌ی مصنوعی پبرهولم (Peberholm) در میانه‌ی آن.

کره‌ی شمالی

در سال ۲۰۱۵ کره‌ی شمالی یکی از بدترین خشک‌سالی‌های تاریخ خود را تجربه کرد (سمت راست). در مقایسه با تصویر سمت چپ متعلق به سال ۲۰۰۲، می‌توان نابودی وسیع پوشش گیاهی (مناطق قرمزرنگ) را به‌وضوح دید.

بلیز

 حفره‌ی بزرگ آبی‌رنگ (Great Blue Hole) در بلیز؛ محلی که ژاک کوستو (کاشف، مخترع و دریانورد فرانسوی) آن را با زیردریایی اکتشافی کالیپسو (Calypso) موردبررسی قرار داد. در این تصویر می‌توانید صخره‌های کربناتی اطراف آن را نیز ببینید.

مخروط آبرفتی

 تصویری از یک مخروط آبرفتی در چین، محدوده‌ای مثلثی شکل که از رسوب شن، ماسه و نمک در اثر کاهش سرعت جریان آب رودخانه ایجاد شده است.

ونیز

۴۰۰ پل و ۱۲۰ جزیره‌ی شهر ونیز ایتالیا از فضا، کمی پیچیده‌تر به نظر می‌رسند.

تالاب‌های اکوادور

 تالاب‌های کشور اکوادور بین سال‌های ۱۹۹۱ (تصویر بالا) و ۲۰۰۱ (تصویر پایین) به مزارع ساحلی پرورش میگو منتقل می‌شدند.

 مک موردو

 در تمام کره‌ی زمین، دره‌های خشک مک موردو (McMurdo) در قطب شمال بیشترین شباهت را به مناظر مریخ دارند.

یخچال مالاسپینا

یکی از وظایف همیشگی استر، بررسی اندازه‌ی یخچال‌های طبیعی مثل یخچال مالاسپینا (Malaspina) در آلاسکا است. در این تصور یخ به رنگ آبی و بافت گیاهی به رنگ زرد دیده می‌شود.

رشته‌کوه اطلس کوچک

 یک تصویر رنگ کاذب از رشته‌کوه اطلس کوچک در مراکش. در این تصویر برای مشخص شدن تفاوت بخش‌های مختلف و تسهیل بررسی آن‌ها، سنگ‌آهک به رنگ زرد، ماسه‌سنگ به رنگ نارنجی، صخره‌های گچی به رنگ سبز و صخره‌های گرانیتی به رنگ آبی نمایش داده شده‌اند.

کانال ۱۹۰ کیلومتری سوئز

تصویری از کانال ۱۹۰ کیلومتری سوئز در مصر. این عکس در ماه می ۲۰۰۰ گرفته شد و تنها کشتی که در آن لحظه از کانال عبور می‌کرد (مربع بزرگنمایی شده) نیز به تصویر کشید.

ساحل هلند

مجموعه‌ای استادانه و به‌دقت طراحی‌شده شامل تعداد زیادی آبراهه، سد، پل و آب‌بند برای جلوگیری از پیشروی دریای شمال در ساحل هلند.

آتش‌سوزی هیمن

تصویری منحصربه‌فرد از آتش‌سوزی هیمن (Hayman). در سال ۲۰۰۲ این آتش‌سوزی حدود ۳۵ هزار هکتار از جنگل‌های کلرادو را نابود کرد.

توده‌کوه کوندیور

توده‌کوه کوندیور (Kondyor) در روسیه به شکل دایرهای کامل و ساخته‌شده به دست طبیعت. این سازه‌ی طبیعی بی‌نظیر بر اثر کریستالی شدن مواد مذاب در زیر زمین و رانش آن به سطح ایجاد شده است.

دریاچه‌ی داگزی

در این تصویر می‌توانید کوچک شدن خط ساحلی دریاچه‌ی داگزی (Dagze) تبت را در اثر خشک شدن تدریجی ببینید.

آتش‌فشان اتنا

جریان مواد مذاب در حال خروج از دهانه‌ی آتش‌فشان اتنا (Etna) در ایتالیا.

کارولینای جنوبی

مرز ایالات‌متحده و مکزیک به‌عنوان یکی از مناطق کاملا قابل‌تشخیص از فضا شناخته می‌شود. در این تصویر مزارع به رنگ قرمز نشان داده شده‌اند تا کارولینای جنوبی (نیمه‌ی بالایی) برجستگی بیشتری پیدا کند.

معدن اسکاندیدا

معدن اسکاندیدا (Escondida) در صحرای آتاکامای کشور شیلی بعد از سال‌ها استخراج فلزات گران‌بها نظیر طلا، نقره و مس، به یکی از نقاط قابل‌تشخیص از فضا تبدیل شده است.

نامیک-نوکلافت

 وزش بادهای ساحلی بر بلندترین تپه‌های ماسه‌ای دنیا واقع در پارک ملی نامیب-نوکلافت (Namib-Naukluft) کشور نامیبیا، نقش و نگار زیبایی ایجاد کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات