تروانتز(Trovants)، صخره‌ای که رشد می‌کند

دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
وقتی که برای نخستین بار نام تروانتز شنیده شد، کسی باور نمی‌کرد چنین چیزی واقعاً وجود داشته باشد. ماجرا درست شبیه به چیزهایی بود که ممکن بود کاپیتان کرک و خدمه‌اش در سیاره‌ای بیگانه پیدا کنند. صخره‌های سنگی عجیبی که هنگام ریزش باران شروع به رشد کرده و علاوه بر آن از نقطه‌ای به نقطه دیگر جابجا می‌شوند؛ بدون آنکه هیچ وسیله کمکی در کار باشد. تا اینجای این مطلب شبیه به داستان‌های علمی-تخیلی است، به نظر شما این گونه نیست؟ با ما همراه باشید.
تبلیغات

به دنبال این مسئله و با کمی تحقیق مشخص شد تروانتز بخشی از دنیای تخیلات نبوده، بلکه پدیده زمین شناسی نادر و جالب توجهی است. رشد این سنگ‌ها انسان را دچار این تصور می‌کند که گویی حیات دارند؛ ولی در واقع چنین نیست. تروانتز در دهکده کوچک رومانیایی به نام «Costesti» یافت می‌شود. لغت تروانتز مترادف واژه آلمانی«Sandsteinkonkretionen» به معنای "ماسه سیمانی" است.

ماسه سیمانی اسمی عجیب برای یک صخره است؛ اما این نام بیانگر ماهیت و ذات وجودی این سنگ است. اشکال کروی شکلی از ماسه سنگ که به دنبال فعالیت‌های گسترده زمین شناختی و ارتعاشات زمین شکل گرفته‌اند. در حقیقت گفته می‌شود زلزله‌هایی که بانی اصلی به وجود آمدن این سنگ‌های عجیب هستند، در حدود 6 میلیون سال پیش به وقوع پیوسته‌اند. این سنگ هنگامی که با آب تماس پیدا کند شروع به رشد می‌کند. سنگ‌هایی که ابعادشان در حدود 6 تا 8 میلیمتر است، ناگهان به صخره‌هایی غول پیکر که 6 تا 10 متر بزرگی‌شان است تبدیل می‌شوند. بعضی از آنها حتی به خودی خود از مکانی به مکان دیگر حرکت می‌کنند. هنگامی که آنها را بشکنید، می‌توان حلقه‌های بیضوی و کروی شکلی را مشاهده کرد که به آن چیزی که در تنه درختان نیز قابل رؤیت است شباهت دارند.

Trovants-of-Costesti1

این گونه تصور می‌شود که تروانتز شامل یک هسته سنگی است که با پوسته‌ای از جنس ماسه احاطه شده است. گفته می‌شود که همه تروانتزها یکدیگر را می‌شناسند؛ اما بعید به نظر می‌رسد این باور نشانی از حقیقت درخود داشته باشد.

Trovants-of-Costesti2

اما چرا پس از یک بارش سنگین باران، این سنگ‌ها شروع به رشد می‌کنند؟ فرضیه‌های زیادی پیرامون این قضیه وجود دارند که برخی پایه علمی داشته و بعضی هم با رنگی از خیال و رویا آراسته شده‌اند و البته همگی سعی در توجیه و توضیح رفتارهای عجیب و نامتعارف تروانتزها دارند. در حال حاضر دانشمندان خود در مورد این پدیده دچار سردرگمی شده‌اند. آنها بر این باورند که زیر این پوسته، سنگ‌ها دارای ترکیبات معدنی خاص و ویژه‌ای هستند. وقتی سطح سنگ مرطوب می‌شود، این مواد معدنی شروع به پخش‌شدن کرده و سنگ را وا می‌دارند رشد کرده و بزرگ شود. شاید این فرضیه توأم با حقیقت بوده و رشد سنگ را توضیح دهد.

Trovants-of-Costesti3

اما البته باید این نکته را مد نظر داشت که این تنها در حد یک فرضیه است و نه بیشتر؛ تا به حال هیچ تحقیق مستند یا آزمایشات قاطعی روی این سنگ‌های اعجاز‌آور صورت نگرفته است.

Trovants-of-Costesti4

هم اینک آنها فعلاً در خدمت کشور رومانی و صنعت گردشگری آن هستند. «Muzeul Trovantilator» یا موزه نگهداری تروانتز که در سال 2004 راه‌اندازی شده، توسط سازمان میراث جهانی یونسکو حفاظت و حمایت می‌شود.

Trovants-of-Costesti5

برای آشنایی بیشتر با این سنگ‌های عجیب، می‌توانید ویدئوی ذیل را مشاهده نمایید:

اگر شما هم روزی گذرتان به این کشور افتاد، بازدید از این نقطه دیدنی و ساکنین عجیبش را از یاد نبرید. با این امید که این مطلب هم مورد توجه شما دوستان گرامی قرار گرفته باشد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات