زومجی: معرفی فیلم The Martian

شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
مطالعه 2 دقیقه
«ریدلی اسکات» در فیلمِ «علمی تخیلیِ» جدیدش قرار است تنهاییِ یک بازمانده‌ی ناسا در کره‌ی مریخ را به تصویر بکشد. با این‌که «مریخی»، در میانِ طیفِ وسیعِ منتقدان و مردم، شدیدا مورد استقبال قرار گرفته، اما درحقیقت، فیلمی ژورنالیستی همراه با بیانیه‌ای بشردوستانه از طرفِ ناسا به حساب می‌آید، که نه روی زمین جایگاهی دارد و نه در مریخ! زومجی در مقاله‌ای جنجالی، نگاه عمیقی به این اثر سینمایی داشته است.
تبلیغات

اخبار می‌گوید که تا آخرِ هفته زلزله‌ای می‌آید و تهران را با خاک، یکسان می‌کند. بلافاصله بعد از شنیدنِ این خبر، همه کوله‌بارشان را جمع می‌کنند و می‌زنند به دلِ جاده‌های شمال! عده‌ای دیگر در آپارتمان‌ِشان لم داده‌اند و خاطره تعریف می‌کنند و گپ می‌زنند که ناگهان متوجه می‌شوند، طوفانِ وحشتناکی در و پنجره‌ی خانه‌شان را به لرزه می‌اندازد و می‌شکند. بندگانِ خدا فوراً گپ و گفت را بی‌خیال می‌شوند و در گوشه‌ای امن، پناه می‌گیرند و زانوهای‌ِشان را از ترس بغل می‌کنند. به راستی این ترس از کجا آب می‌خورد؟ چرا انسان‌ها انقدر از بلاهای طبیعی می‌ترسند؟ چرا از تنها ماندن در جایی مخوف و تاریک وحشت دارند؟ چرا زلزله، طوفان، کمبود منابعِ حیاتی، گرفتار شدن در ناکجاآبادی تنها، تا این حد ترسناک است؟ این دلهره از کجا نشات می‌گیرد؟ پاسخ کاملا ساده است؛ از میل به زندگی و بقا. جانِ آدمی آن‌قدر ارزشمند است که هیچکس، تحتِ هیچ‌ شرایطی نمی‌تواند به راحتی قیدش را بزند و بی‌خیالش ‌شود. همه‌ی آدم‌ها یک دلهره‌ی مشترک دارند و آن هم دلهره‌ی بقا است. دلهره‌ای برای زنده ماندن و از بین نرفتن. دلهره‌ای که همیشه در ضمیرِ ناخودآگاهِ وجودشان فعال است و هرگز هم از کار نمی‌افتد. قصه‌ی جدیدترین فیلمِ «ریدلی اسکات» نیز دقیقا دست روی همین موضوعِ دلهره‌آور گذاشته تا بیننده‌هایش را در تجربه‌ای تاثیرگذار و روان‌شناسانه همراه کند. تجربه‌ای که می‌خواهد جدالِ مرگ و زندگیِ انسانی تنها و دورافتاده را به تصویر بکشد و تجربه‌ای از جنس دلهره‌ی بقا را به نمایش درآورد، اما شدیدا در خلقِ آن، ناتوان است و نمی‌تواند از پس این کار برآید.

برای مشاهده کامل مطلب گیشه: معرفی فیلم The Martian به زومجی مراجعه کنید.

فیلم سینمایی مریخی

اگر به اخبار بازی و سرگرمی علاقه‌ دارید، به زومجی سر بزنید. شما همچنین می‌توانید آخرین رخدادهای زومجی را از صفحه‌ی اینستاگرام زومجی دنبال کنید. با کانال رسمی زومجی در تلگرام هم می‌توانید هر جا و هر لحظه از داغ‌ترین مطالب زومجی مطلع شوید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات