طرح مفهومی از اپلیکیشن‌ها در هدست اپل ویژن پرو

این عامل ظاهرا ساده، هدست فوق پیشرفته اپل ویژن پرو را زمین می‌زند

یک‌شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
تنها چند روز به عرضه هدست فوق پیشرفته اپل باقی مانده، اما به‌نظر می‌رسد عاملی ظاهرا ساده موفقیت ویژن پرو را با چالش بزرگی روبه‌رو کند.
تبلیغات

سال گذشته اپل با معرفی ویژن پرو نام دستگاهی را که تیم کوک آن را «پیشرفته‌ترین دستگاه الکترونیکی شخصی تاریخ» نامید، به‌سرعت بر سر زبان‌ها انداخت. هدست واقعیت ترکیبی اپل باوجود قابلیت‌های شگفت‌انگیزش از همان روز نخست با فرازونشیب‌های فراوانی مواجه شد؛ از قیمت نجومی گرفته تا سنگینی وزن که باعث تولید میم‌های زیادی در پلتفرم‌های آنلاین شد. اما حالا که تنها چند روز به عرضه‌ی این هدست باقی مانده، به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین چالش اپل برای محصول جدیدش چیز دیگری باشد؛ اپلیکیشن!

هنگام معرفی ویژن پرو، انتظارات منتقدان آنقدر بالا بود که معتقد بودند این هدست، انقلابی در کارنامه‌ی اپل خواهد بود و طولی نخواهد کشید که جایگاه آیفون را تسخیر کند؛ اما امروز می‌بینیم که شرکت‌هایی مانند نتفلیکس، یوتیوب و اسپاتیفای نسخه‌ی اختصاصی‌ از اپلیکیشن‌های خود را برای اپل ویژن پرو توسعه نداده‌اند و به این زودی‌ها هم قصد چنین کاری را ندارند؛ چون معتقدند که باید «درباره‌ی سرمایه‌گذاری در جاهایی که واقعاً بازدهی ندارند، مراقب باشیم.»

هدست اپل ویژن پرو / Apple Vision Pro از نمای نیم رخ عکس واقعی

بدون شک موفقیت ویژن پرو مانند هر محصول دیگری به پشتیبانی از اپ‌های کلیدی و متفرقه بستگی دارد؛ اما هدست اپل در روز عرضه از این اپلیکیشن‌ها بی‌بهره است. ظاهراً گوگل و متا هم قصدی برای انتشار اپلیکیشن مجزا برای ویژن پرو ندارند.

به نظر می‌رسد خود اپل نیز از توسعه‌دهندگان نخواسته که محصول جدیدش را همراهی کنند. منتقدان رویکرد اپل درباره‌ی ویژن پرو را «انزواگرایانه» می‌دانند و می‌گویند اپل می‌توانست توسعه‌دهندگان را متقاعد کند، اما این کار را انجام نداد.

رفتار اپل درخصوص ویژن پرو انزواگرایانه است

این اتفاق درحالی درجریان است که محصولات اپل همیشه با استقبال فراوانی از سوی توسعه‌‌دهندگان مواجه می‌شوند؛ برای مثال، اپ استور آیپد و آیفون پس از معرفی با اپلیکیشن‌های اختصاصی شرکت‌های مختلف پر شدند و امروزه از میلیون‌ها اپ کاربردی پشتیبانی می‌کنند؛ اما این بار داستان برای ویژن پرو کمی پیچیده‌تر از حد انتظار است.

در حالت عادی شاید اپل حق انتخاب داشته باشد که درباره‌ی محصولاتش چطور رفتار کند، اما وقتی پای محصولی با قیمت بسیار بالا در میان است، لازم است برای تضمین فروش آن به فکر «کیلر اپ» (Killer App) باشد. کیلر اپ یا اپلیکیشن قاتل درواقع اپلیکیشنی کاربردی با قابلیت‌های هیجان‌انگیز است که ساعت‌ها می‌تواند کاربران را به خود مشغول کند؛ مثل بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که روی گوشی‌های ما وجود دارد و اگر چند ساعت به آن‌ها سر نزنیم، جای خالی‌شان را به‌شدت احساس می‌کنیم.

حتی خود اپل هم اپلیکیشن‌های اصلی‌اش را برای ویژن پرو بازطراحی نکرده است

البته اپل مدعی است ویژن پرو از یک میلیون اپلیکیشن مختلف مانند دیزنی، تیک‌تاک و آمازون پشتیبانی می‌کند؛ اما به‌گزارش بلومبرگ، این اپ‌ها با همان نسخه‌ی آیپد دردسترس قرار می‌گیرند و نسخه‌ای مجزا برای هدست واقعیت ترکیبی اپل مبتنی‌بر سیستم‌عامل visionOS ندارند؛ درواقع تمام اپلیکیشن‌های اختصاصی آیپد برای ویژن پرو نیز دردسترس خواهند بود، مگر اینکه توسعه‌دهندگان مخالفت کنند؛ همان‌طور که تاکنون اسپاتیفای، یوتیوب و نتفلیکس مخالفت صریح خود را اعلام کرده‌اند.

نکته‌ی عجیب‌تر اینکه ظاهرا خود اپل نیز چندان از موفقیت ویژن پرو، حداقل در آغاز کار، مطمئن نیست؛ زیرا اپلیکیشن‌های اصلی‌اش مانند اپل پادکست، اخبار، تقویم و سایر برنامه‌های ضروری را به‌طور جداگانه برای ویژن پرو بهینه‌سازی نکرده و از همان نسخه‌ی آیپد استفاده می‌کند.

اما دلیل اینکه توسعه‌دهندگان علاقه‌ای به توسعه‌ی اپلیکیشن اختصاصی برای ویژن پرو از خود نشان نداده‌اند چه می‌تواند باشد؟ آن هم زمانی‌که اپل از این محصول با عنوان «کامپیوتر مکان‌مند انقلابی» یاد کرد و انتظار می‌رفت دوران پسا-آیفون را استارت بزند؟

طمع اپل برای دریافت کارمزد، با وجود نارضایتی توسعه‌دهندگان

دلایل زیادی برای رفتار عجیب توسعه‌دهندگان با محصول جدید اپل مطرح شده است که برخی از آن‌ها منطقی به نظر می‌رسند. یکی از دلایل اصلی این است که زمان‌بندی اپل برای عرضه‌ی ویژن پرو چندان مناسب نیست؛ زیرا این شرکت به‌تازگی با یک عقب‌نشینی کم‌سابقه، تصمیم گرفت به توسعه‌دهندگان اجازه دهد در برنامه‌های خود از روش پرداخت جایگزین استفاده کنند. تا اینجا، تصمیم اپل به نفع توسعه‌دهندگان به‌نظر می‌رسد؛ اما غول دنیای تکنولوژی قصد دارد از آن‌ها ۲۷درصد کارمزد دریافت کند و همین موضوع خشم توسعه‌دهندگان را برمی‌انگیزد.

نمای روبرو هدست واقعیت مجازی اپل ویژن پرو / Apple Vision Pro
نیم رخ دختر سیاه پوست با اپل ویژن پرو / Apple Vision Pro

اسپاتیفای هفته‌ی گذشته از اقدام اپل به دریافت کارمزد انتقاد کرد و گفت:

اپل نشان داد از سودی که از طریق توسعه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان اپلیکیشن‌ها به این شرکت می‌رسد، به‌هیچ‌وجه دست نمی‌کشد.

آینده مبهم ویژن پرو در مقابل هزینه‌بر بودن توسعه اپلیکیشن

برخی از توسعه‌دهندگان به‌دلیل اینکه از موفقیت‌ عرضه‌ی ویژن پرو اطمینان ندارند، تمایلی برای ساخت اپلیکیشن اختصاصی ندارند؛ زیرا ساخت نسخه‌های مجزای اپ‌ به‌ویژه برای سیستم‌عامل جدید و اختصاصی visionOS می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد و هرکسی حاضر به پذیرش ریسک آن نیست.

ناهماهنگی امکانات ویژن پرو با اپ‌های گیمینگ

عده‌ای از توسعه‌دهندگان درباره‌ی هماهنگی محیط هدست واقعیت ترکیبی اپل و اپلیکیشن خود تردید دارند؛ زیرا ویژن پرو براساس حرکات دست و چشم طراحی شده است و برخی از بازی‌ها باید با کنترلرهای VR اجرا شوند تا عملکرد بهتری را ارئه دهند. همچنین هنوز چگونگی ردیابی حرکات دست و چشم ویژن پرو در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و هیچ‌کس نمی‌داند این هدست دقیقاً چطور کار می‌کند.

هیچ‌کس از عملکرد ردیاب حرکت دست و چشم ویژن پرو مطمئن نیست

اگرچه ردیابی حرکات دست و چشم در هدست، قابلیتی هیجان‌انگیز و نوآورانه به نظر می‌رسد، با برخی از بازی‌های واقعیت مجازی محبوب مانند Assassin's Creed و Asgard's Wrath 2 که با کنترلر VR کار می‌کنند، سازگاری ندارد که این خبری ناامیدکننده برای گیمرها است.

البته اپل از کنترلرهای ایکس باکس و پلی استیشن پشتیبانی می‌کند، اما گیمرها و توسعه‌دهندگان کنترلرهای دستی مبتنی‌بر حرکت را ترجیح می‌دهند؛ چیزی که اپل با آن مخالف است.

تجربه ناموفق اپل در ارائه اپ‌ها

ارائه‌ی اپلیکیشن‌های مختلف برای تلویزیون و ساعت هوشمند اپل چندان موفق نبود و اپل از این آزمون سربلند خارج نشد؛ به همین دلیل توسعه‌دهندگان ترجیح می‌دهند ابتدا موفقیت ویژن پرو را با چشم خود ببینند و سپس برای توسعه‌ی اپ اختصاصی اقدام کنند.

توسعه‌دهندگان، محیط اپ استور اپل واچ را به «شهر ارواح» تشبیه می‌کنند

برخی از توسعه‌دهندگانی که برای اپل تی‌وی، آی‌مسیج و اپل واچ اپلیکیشن طراحی کرده‌اند، اکنون اپ استور را به شهر ارواح تشبیه می‌کنند، چون هیچ پشتیبانی‌ای از اپ‌های اختصاصی آن‌ها وجود ندارد.

اگرچه اپل واچ محصولی موفق است، پلتفرم مناسبی برای اپ‌های جانبی نیست. اپ‌هایی مانند ایکس، اوبر، اسلک و فیسبوک در ابتدا برنامه‌ای اختصاصی برای ساعت هوشمند اپل طراحی کردند و پس از تجربه‌ی ناموفق، آن‌ها را از اپ استور اپل واچ حذف کردند.

موجودی کم و قیمت نجومی

کارمند هندی اپل در حال توضیح قابلیت های ویژن پرو برای یک زن جوان

ویژن پرو محصولی بسیار گران‌قیمت به‌شمار می‌آید که در تعداد کم عرضه می‌شود. موجودی اولیه‌ی اپل برای عرضه‌ حدود ۸۰٬۰۰۰ دستگاه خواهد بود که در همان ساعت اول آغاز پیش‌فروش، فروخته شد؛ بنابراین حتی اگر اپل تا آخر امسال بتواند ۳۰۰٬۰۰۰ یا ۴۰۰٬۰۰۰ هدست واقعیت مجازی بفروشد، باز هم برای توسعه‌دهندگان چندان خوشایند نیست؛ به‌خصوص با سیاست دریافت ۲۷ درصدی کارمزد.

پاول حداد، توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن‌های محبوب آیپد و آیفون، می‌گوید علاقه‌ی چندانی برای بررسی پتانسیل‌ ویژن پرو ندارد. او در حساب کاربری شبکه اجتماعی مستودون خود نوشت:

مطمئنم بسیاری از علاقه‌مندان حاضرند ۳٬۵۰۰ دلار هزینه کنند تا بفهمند ویژن پرو چه قابلیت‌هایی دارد، اما من حاضر نیستم چنین هزینه‌ای بپردازم.

همان‌طور که گفتیم، ویژن پرو اپل با اما و اگرهای بسیاری همراه است و با وجود چشم‌انتظاران بسیار، مشخص نیست آینده‌ی روشنی خواهد داشت یا نه؛ اما همچنان روزنه‌های امید وجود دارند؛ مثلاً مایکروسافت با Office 365 ویژن پرو را همراهی می‌کند و اسلک با چشم‌پوشی از تجربه‌ی ناخوشایند در اپل واچ، به هدست اپل فرصتی دیگر می‌دهد و اپلیکیشنی اختصاصی برای آن منتشر می‌کند؛ اکنون باید منتظر ماند و دید آیا اپل می‌تواند پس از عرضه‌ی ویژن پرو، توسعه‌دهندگان را به طراحی اپلیکیشن‌های اختصاصی برای visionOS متقاعد کند یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات