بررسی هواوی واچ فیت ۲ [به‌همراه بررسی ویدیویی]

جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 17 دقیقه
هواوی واچ فیت ۲ با GPS داخلی، قابلیت پاسخ به تماس و حالت‌های متنوع سلامت و ورزشی یکی از کامل‌ترین ساعت‌های هوشمند بازار است؛ اما آیا برچسب قیمتی بالایش را توجیه می‌کند؟
تبلیغات

هواوی واچ فیت ۲ جدیدترین ردیاب سلامت این برند مطرح چینی است که ۷ جولای (۱۷ تیر) روانه‌ی بازار شد و نسبت به نسل پیشین، با پیشرفت‌های قابل‌توجهی همراه بوده است. هواوی با اضافه کردن برخی از قابلیت‌های ساعت‌های پرچم‌دار خود از جمله Watch GT 3 Pro و GT Runner و افزایش ابعاد نمایشگر در حدواندازه‌ی اپل واچ سری ۶، از یک مچ‌بند معمولی اما همچنان کاربردی، حالا یک ساعت هوشمند تمام‌عیار و درعین حال، میان‌رده ساخته است.

واچ فیت ۲ درمقایسه با نسل قبلی، به نمایشگری بزرگ‌تر، اسپیکر و میکروفون برای پاسخگویی به تماس ازطریق بلوتوث،‌ مسیریابی دقیق‌تر و فعالیت‌های ورزشی بیشتری مجهز شده است و با گزینه‌هایی چون رصد ۲۴ ساعته‌ی ضربان قلب، سطح اکسیژن خون و استرس، پایش خواب و عمر یک هفته‌ای باتری، گزینه‌ی بسیار جذابی را پیش‌ روی کاربرانی می‌گذارد که می‌خواهند سبک زندگی سالم‌تری را در پیش بگیرند. بااین‌حال، اضافه شدن این قابلیت‌ها برچسب قیمتی این ساعت هوشمند را بالا برده و آن را در رقابت نفسگیری با گلکسی واچ ۴ سامسونگ و فیت‌بیت Charge 5 قرار داده است که از اعتبار برند بیشتری نزد کاربران برخوردارند. آیا واچ فیت ۲ می‌تواند رقیبان را کنار زده و برچسب قیمتی بالایش را توجیه کند؟ برای یافتن پاسخ این سؤال، با بررسی هواوی واچ فیت ۲ همراه زومیت باشید.

بررسی ویدیویی هواوی واچ فیت ۲

لطفا با تماشای ویدئو در یوتیوب و سابسکرایب کانال یوتیوب زومیت، ما را در مسیر تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند حمایت کنید.

طراحی و کیفیت ساخت هواوی واچ فیت ۲

اگر از کاربران نسل پیش واچ فیت هواوی باشید،‌ اولین چیزی که در مورد نسل دوم این ساعت هوشمند نظر شما را جلب خواهد کرد، افزایش چشمگیر نمایشگر و درنتیجه‌ی آن، فاصله گرفتنش از طراحی مچ‌بند و نزدیک‌تر شدنش به شکل مربعی اپل واچ و دیگر ساعت‌های هوشمند است.

واچ فیت ۲ بر مچ دست

واچ فیت ۲ از نمایشگر لمسی OLED با ابعاد ۱٫۷۶ اینچی بهره می‌برد که به لطف ترکیب هوشمندانه‌ای از باریک‌تر شدن حاشیه‌ها و افزایش ابعاد نمایشگر، ۱۸٫۶ درصد نسبت به نسل قبل بزرگ‌تر است. این افزایش ابعاد نمایشگر (۴۶ در ۳۳٫۵ در ۱۰٫۸ میلی‌متر) را می‌توان به فال نیک گرفت؛ چراکه حالا فضای بیشتری برای خواندن اعلانات و تعامل با اپلیکیشن‌ها دردسترس کاربر قرار دارد. بااین‌حال، برای مچ‌‌های باریک که بهترین سایز ساعت برایشان در بازه‌ی ۳۸-۴۲ میلی‌متری است، واچ فیت ۲ بیش‌ازحد بزرگ به نظر می‌رسد و کل عرض مچ را فرا می‌گیرد.

دکمه‌های واچ فیت ۲ هواوی

چینی‌ها واچ فیت ۲ را در سه نسخه‌ی Active و Classic و Elegant عرضه کرده‌اند که از نظر جنس بند و بدنه، وزن، رنگ، قیمت و پشتیبانی از NFC با هم متفاوت هستند. نسخه‌ی اکتیو که با قیمت ۱۳۰ پوند (حدودا ۱۵۶ دلار) از دو مدل دیگر ارزان‌تر است، با بند سیلیکونی، بدنه‌ی تمام پلاستیک و وزن ۲۶ گرم در رنگ‌های مشکی، صورتی و آبی کم‌رنگ موجود است و از قابلیت NFC برای پرداخت همراه پشتیبانی نمی‌کند؛ نسخه‌ی کلاسیک که در سری واچ فیت قبلی موجود نبود، از بند چرمی، بدنه‌ی آلومینیومی در اطراف نمایشگر و پشت پلاستیکی و قابلیت NFC بهره می‌برد و با وزن ۳۰ گرم و قیمت ۱۶۰ پوند (۱۹۲ دلار)، در رنگ‌های خاکستری و سفید عرضه شده است. درنهایت، مدل الگنت با برچسب قیمتی ۱۹۰ پوند (۲۲۸ دلار)، گران‌ترین ساعت هوشمند این مجموعه در دو رنگ نقره‌ای و طلایی با مشخصات مشابه نسخه‌ی کلاسیک است که افزایش قیمت آن احتمالاً به‌خاطر بند فلزی‌اش است.

واچ فیت ۲ هواوی در دست

بااین‌حال، هواوی واچ فیت ۲ از مکانیزم کارآمد و نوآورانه‌ای به نام «Link» در پشت ساعت برای جدا کردن و تعویض بند بهره می‌برد که به‌راحتی فشار دادن یک دکمه است. معمولاً یکی از چالش‌هایی که هنگام بررسی ساعت‌های هوشمند با آن روبه‌رو هستیم، جدا کردن و جا زدن بند است، اما واچ فیت ۲ به‌راحتی این مشکل را برطرف کرده است.

هواوی واچ فیت ۲ که برای بررسی دراختیار زومیت قرار داشت، از نوع اکتیو و به رنگ آبی روشن بود که متأسفانه خیلی زود کثیف می‌شود، اما تمیز کردن آن با مایع دستشویی و دستمال نرم به‌راحتی امکان‌پذیر است. بند سیلیکونی این ساعت در نگاه اول چندان با‌کیفیت به‌نظر نمی‌رسد، اما منعطف و سبک است و بعد از چند روز استفاده، هیچ حساسیتی ایجاد نکرد. با‌این‌حال، استفاده از قابلیت‌های سلامت این ساعت نیازمند سفت بستن بند است، به‌طوری که بعد از چند ساعت، جای سوراخ‌ها روی دست می‌ماند. همچنین، محل قرار گرفتن حسگرها در پشت ساعت کمی برآمدگی ایجاد کرده است که در طول روز، رد عمیقی روی پوست می‌گذارد. به‌همین‌خاطر، شاید لازم باشد ساعت را هر از گاهی از مچ باز کنید تا پوست دستتان استراحت کند.

نمایشگر هواوی واچ فیت ۲

هواوی واچ فیت ۲ در هر سه مدل اکتیو، کلاسیک و الگنت از نمایشگر ۱٫۷۴ اینچ OLED با رزولوشن ۴۸۰ × ۳۳۶ پیکسل و تراکم ۳۳۶ پیکسل‌بر‌اینچ بهره می‌برد که وضوح، طیف رنگ‌ها و میزان کنتراست آن به‌اندازه‌ی نمایشگر گلکسی واچ ۴ سامسونگ رضایت‌بخش است. همان‌طور که در بخش طراحی به آن اشاره شد، ابعاد نمایشگر واچ فیت ۲ حالا ۱۸٫۶ درصد نسبت به نسل قبل بزرگ‌تر شده و از آن شباهت نامطلوب با مچ‌بند فاصله گرفته است؛ با‌این‌حال، تنها حدود ۷۰ درصد از فضای جلوی ساعت دراختیار نمایشگر قرار دارد که البته برای خواندن پیام‌ها و تعامل با فعالیت‌های مختلف ورزشی آن کافی است. سمت راست نمایشگر نیز دکمه‌ای برای دسترسی به منوی اپلیکیشن‌ها و بازگشت به صفحه‌ی قبلی قرار دارد.

پاسخ دادن پیام‌ها در واچ فیت ۲ هواوی

واچ فیت ۲ برخلاف نسل قبل از نمایشگر همیشه‌روشن برای نشان‌ دادن زمان بهره می‌برد که برای صرفه‌جویی در مصرف باتری، به‌طور پیش‌فرض غیرفعال است. این قابلیت که با نام AOD از مسیر Settings > Watch Face & Home قابل فعال‌سازی است، برای هر واچ فیس به‌طور ویژه‌ای طراحی شده که از جزییات طراحی بسیار جذاب این ساعت است. هرچند،‌ پیام هشدار مصرف باتری که هواوی هر بار هنگام فعال کردن AOD نمایش می‌دهد، احتمالاً کاربر را از انجام این کار دلسرد کند.

از سوی دیگر،‌ ساعت هوشمند میان‌رده هواوی از قابلیت Raise-to-Wake برای روشن کردن نمایشگر با بلند کردن دست پشتیبانی می‌کند که اتفاقا به‌طور پیش‌فرض فعال است و به‌نوعی نیاز به نمایشگر همیشه‌روشن را از بین می‌برد؛ بااین‌حال، عملکرد این قابلیت گاهی با تأخیر همراه بود و در ۲۰ درصد از موارد، مجبور بودیم بیش از یک بار برای روشن شدن نمایشگر تلاش کنیم.

نمایشگر OLED هواوی واچ فیت ۲ زیر نور شدید آفتاب نیز روشنایی بسیار خوبی دارد و متن اعلان‌ها و پیام‌ها و حتی نوشته‌های ریز خاکستری‌رنگ نیز به‌راحتی خوانده می‌شوند؛ از این منظر می‌توان نمایشگر واچ فیت ۲ را هم‌پای گلکسی واچ ۴ سامسونگ دانست.

مشخصات فنی و عملکرد هواوی واچ فیت ۲

از مشخصات فنی واچ فیت ۲ اطلاعات زیادی در دست نیست؛ مثلا اینکه نمی‌دانیم از چه پردازنده‌ یا رمی استفاده می‌کند. پردازنده‌ی نسل قبلی این ساعت DK3.5+ST نام داشت که تنها چیزی که از آن می‌دانیم این است که از پردازنده‌ی Kirin A1 که در ساعت پرچم‌دار Huawei Watch GT 2 Pro به کار رفته بود، متفاوت است و با توجه به برچسب قیمتی واچ فیت، احتمالاً تراشه‌ی ارزان‌تری باشد. بااین‌حال، در بررسی‌های زومیت، هم نسل اول و هم نسل دوم واچ فیت عملکرد رضایت‌بخشی از خود نشان دادند و تعامل با اپلیکیشن‌ها به‌راحتی و بدون لگ انجام شد.

سنسورهای واچ فیت ۲ هواوی

واچ فیت ۲ مشابه نسل پیش از ۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی برای ذخیره‌سازی آهنگ و دانلود واچ فیس و اپلیکیشن بهره می‌برد؛ هرچند نسل یک این ساعت باوجود دراختیار داشتن این حجم از فضای داخلی، تنها قادر به کنترل آهنگِ در حال پخش از گوشی بود و این فضا تقریباً بی‌استفاده مانده بود. اما واچ فیت ۲ به اسپیکر و میکروفون مجهز شده تا امکان پخش موسیقی (حتی بی‌نیاز از گوشی) و پاسخ‌گویی به تماس ازطریق بلوتوث را ممکن شود. بلندی صدای اسپیکر واچ فیت ۲ رضایت‌بخش است و کیفیت تماس نیز در محیط‌های آرام، خوب ارزیابی شد.

واچ فیت ۲ از حسگر اپتیکال ضربان قلب و حسگر ۹ محوره‌ی سنجش لَختی (IMU) بهره می‌برد که درواقع ترکیبی از شتاب‌سنج، ژیروسکوپ و حسگر ژئومغناطیس است. وجود این حسگرها، اندازه‌‌گیری ضربان قلب، میزان اکسیژن خون، سطح استرس، پایش خواب و شمارش تعداد گام‌ها را ممکن می‌کند.

برخلاف نسل قبل، واچ فیت هواوی حالا به GPS داخلی مجهز است تا مسیر حرکت کاربر را هنگام دویدن یا دوچرخه‌سواری، بدون نیاز به همراه داشتن گوشی ثبت کند. اگرچه هواوی به گوگل‌ مپس دسترسی ندارد و این موضوع برای بسیاری از کاربران ناامیدکننده خواهد بود، نقشه‌‌ای که خود هواوی برای مسیریابی استفاده می‌کند نسبت به قبل بهبود پیدا کرده و در بررسی‌های ما دقت بالایی داشت.

ضربان قلب در واچ فیت ۲ هواوی

از دیگر محدودیت‌های واچ فیت ۲، نبود کیبورد برای پاسخگویی به پیام‌ها است. این ساعت تنها از قابلیت پاسخ سریع در گوشی‌های اندرویدی پشتیبانی می‌کند و اضافه کردن پیام‌های پیش‌فرض حتی به زبان فارسی از داخل اپلیکیشن میسر است؛ بااین‌حال، آیفون‌دارها فقط می‌توانند متن پیام‌ها را از روی نمایشگر ساعت بخوانند و قادر به تعامل با آن‌ها نخواهند بود.

واچ فیت ۲ از بلوتوث 5.2 در تمامی مدل‌ها و قابلیت NFC در مدل کلاسیک و الگنت پشتیبانی می‌کند؛ علاوه‌براین، واچ فیت ۲ از همان مقاومت ۵ اتمسفری (5ATM) دربرابر نفوذ آب بهره می‌برد که در نسل پیشین و Watch GT 3 به کار رفته بود. این درجه از مقاومت، فشار آب تا عمق ۵۰ متر را تحمل می‌کند؛ به‌همین‌خاطر می‌توانید با خیال راحت به حمام، استخر و دریا بروید تا واچ فیت اطلاعات مربوط به فعالیت‌های بدنی شما را در بخش شنا ثبت کند.

منوی اپ‌ها در واچ فیت ۲ هواوی

ساعت هوشمند جدید هواوی از همان موتور هپتیک پیشین برای ایجاد ارتعاش و ویبره‌ی اعلانات استفاده می‌کند که به‌صورت پیش‌فرض روی درجه‌ی Strong تنظیم شده، اما می‌توانید از بخش تنظیمات ساعت آن را به Soft یا Off تغییر دهید؛ البته حالت Soft تنها مدت زمان ویبره را کوتاه‌تر می‌کند و در بررسی ما، برخی اعلانات همچنان با شدت ارتعاش بیشتری همراه بود. هواوی از موتور هپتیک ساعت همچنین برای قابلیت One-touch Drainage استفاده کرده که با آیکون قطره‌ی آب در تنظیمات ساعت دردسترس است؛ این گزینه با ایجاد ارتعاش به خارج شدن قطرات آب بعد از شنا کمک می‌کند.

واچ فیت ۲ با اندروید 6.0 و بالاتر و iOS نسخه‌ی 9.0 و بالاتر سازگاری دارد؛ بااین‌حال، به‌خاطر محدودیت‌های بسیار اپلیکیشن در iOS که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، استفاده از این ساعت برای آیفون‌دارها چندان رضایت‌بخش نخواهد بود.

اپلیکیشن و رابط کاربری هواوی واچ فیت ۲

شاید مهم‌ترین چیزی که باید درمورد واچ فیت ۲ بدانید، بحث محدودیت‌های آن برای کاربران ایرانی و آیفون‌دارها است. اپلیکیشن Huawei Health برای دانلود از اپ استور اپل و گوگل پلی موجود است که می‌توانید آن‌ها را از لینک‌های زیر دریافت کنید، اما تنها افرادی که این اپلیکیشن را از فروشگاه اختصاصی اپلیکیشن هواوی موسوم به AppGallery یا لینک‌های APK دیگر دانلود کنند، به تمام قابلیت‌های این ساعت دسترسی خواهند داشت.

اگر گوشی اندرویدی دارید، توصیه می‌کنیم به‌جای دانلود اپلیکیشن از گوگل پلی، از AppGallery یا از وب‌سایت Apkmirror استفاده کنید، چراکه برخی از قابلیت‌های مهم این ساعت، از جمله گالری واچ‌فیس‌ها و گزینه‌ی اپ‌گالری برای دانلود اپلیکیشن‌های اختصاصی هواوی، تنها در این نسخه دردسترس است. برخی قابلیت‌های دیگر از جمله رصد عادت ماهانه‌، بخش چالش‌ها و اچیومنت‌ها (Discover) و مهم‌تر از همه، اضافه کردن Huawei ID برای ذخیره کردن اطلاعات و همگام‌سازی بین دستگاه‌های مختلف تنها در برخی کشورها دردسترس است و کاربران ایرانی نیاز دارند آی‌پی خود را به یک کشور اروپایی، مثلا انگلیس تغییر دهند.

منوی واچ فیت ۲ هواوی بر مچ دست

زمانی که اپلیکیشن Huawei Health را با آی‌پی یک کشور اروپایی باز می‌کنید، با پیغام وارد کردن Huawei ID روبه‌رو می‌شوید که نشان می‌دهد دسترسی‌تان به تمام قابلیت‌های این ساعت هوشمند باز است (درغیر این‌صورت،‌ با آی‌پی دیگری امتحان کنید). در طول مراحل راه‌اندازی اپلیکیشن نیز با پیام‌های زیادی برای اجازه‌ی دسترسی روبه‌رو خواهید شد که ممکن است حرص‌تان را درآورد، اما به‌هرحال، برای ساعتی که قرار است تمام رفتار و وضعیت جسمانی و اعلانات گوشی شما از جمله متن پیامک‌هایتان را رصد کند، الزامی است.

تا صحبت از محدودیت‌ها است، اشاره کنیم که در سطح سیستم‌عامل، امکان پاسخ سریع به پیام‌ها فقط در گوشی‌های اندرویدی (نسخه ۷ و بالاتر) میسر است و آیفون‌دارها فقط می‌توانند پیام‌ها را روی ساعت بخوانند، اما هیچ تعاملی با آن‌ها نخواهند داشت. قابلیت دستیار صوتی اختصاصی، کنترل شاتر دوربین و انتقال تصویر برای استفاده به‌عنوان واچ فیس نیز فقط برای گوشی‌های هواوی موجود است. قابلیت انتقال و کنترل آهنگ نیز عملا برای آیفون امکان‌پذیر نیست. به‌همین‌خاطر، واچ فیت ۲ اول از همه برای کاربران گوشی‌های هواوی، بعد برای دیگر گوشی‌های اندرویدی و در آخر برای آیفون‌دارها مناسب است.

واچ فیت ۲ هواوی

در بخش Watch Face در تنظیمات گوشی، ۱۲ واچ فیس مختلف برای انتخاب وجود دارد که تعدادشان اصلا راضی‌کننده نیست. اما کاربران اندرویدی با دانلود Huawei Health از اپ‌گالری و تغییر آی‌پی، می‌توانند به مجموعه‌ی بزرگی از واچ فیس‌های رایگان و پولی دسترسی داشته باشند که برای حالت نمایشگر همیشه‌روشن نیز بهینه شده‌اند.

واچ فیت ۲ مبتنی بر سیستم‌عامل اختصاصی هواوی موسوم به HarmonyOS (نسخه‌ی 2.1) است و رابط کاربری ساده‌ای دارد؛ سوایپ از بالا به پایین انگشت، میان‌بر‌های ضروری مثل تنظیمات، آلارم و فعال‌سازی ویبره و سوایپ از پایین به بالا نیز صفحه‌ی اعلان‌ها را نمایش می‌دهد. سوایپ چپ، دمای هوا (که همیشه چند درجه از دمای واقعی پایین‌تر است!) و میان‌بر پخش‌کننده‌ی آهنگ را نشان می‌دهد و با سوایپ راست می‌توانید بین سنجش خودکار ضربان قلب، سطح اکسیژن خون (Spo2) و سوابق تماس جا‌به‌جا شوید. دسترسی به منوی اپلیکیشن‌ها و خارج شدن از صفحه‌ی کنونی نیز با فشار دادن دکمه‌ی کنار نمایشگر ممکن است.

به‌نظر می‌رسد هواوی در بهینه‌سازی سیستم عامل HarmonyOS برای ساعت‌های هوشمند خود سنگ تمام گذاشته است، چراکه در تمام مدتی که واچ فیت ۲ برای بررسی دراختیار ما بود، عملکرد HarmonyOS نرم و تقریباً بدون لگ بود و فقط در چند مورد جزیی، مثلا هنگام بلند کردن مچ برای روشن شدن نمایشگر، گاهی با وقفه رو‌به‌رو می‌شدیم. به‌روزرسانی سیستم عامل به‌راحتی ازطریق اپلیکیشن امکان‌پذیر است، اما فرایند آن با‌وجود کم‌حجم بودن آپدیت، وقت‌گیر است و در تمام مدت انتقال باید اپلیکیشن باز باشد، وگرنه ممکن است به‌روزرسانی متوقف شود.

اعلانیه پیام‌های دریافتی در واچ فیت ۲ هواوی

اما شاید مهم‌ترین نکته‌ی منفی HarmonyOS، نداشتن دسترسی به مجموعه‌ی متنوعی از اپلیکیشن‌ها است. درحالی‌که سیستم عامل WearOS گوگل دسترسی به اپلیکیشن‌های سازگار در گوگل پلی را برای ساعت‌هایی چون گلکسی واچ 4 و سیستم‌عامل WatchOS دسترسی به اپلیکیشن‌های اپ استور را برای سری اپل واچ ممکن می‌کند، کاربران واچ فیت ۲ و دیگر ساعت‌های هوشمند هواوی تنها به اپلیکیشن‌های موجود در AppGallery آن هم به شرط تغییر آی‌پی دسترسی خواهند داشت که تعدادشان به‌طرز ناامید‌کننده‌ای محدود است.

از سوی دیگر، واچ فیت ۲ به‌خوبی از پس نمایش پیام‌های فارسی برمی‌آید و اگرچه هنگام راه‌اندازی، گزینه‌ی زبان فارسی را نیز دراختیار کاربر قرار می‌دهد، تمام اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌های ساعت همچنان به زبان انگلیسی نمایش داده می‌شوند. ساعت هوشمند هواوی همچنین به فهرستی از ایموجی‌های جذاب برای پاسخ سریع به پیام مجهز است، اما به‌طرز عجیبی از نمایش ایموجی‌های پیام‌های دریافتی عاجز است که احتمالاً در به‌روزرسانی‌های آینده برطرف شود.

قابلیت‌های سلامت و ورزش هواوی واچ فیت ۲

واچ فیت ۲ هواوی برخلاف اپل واچ، فیت‌بیت و گلکسی واچ ۴ از حسگر ECG برای تشخیص اختلال در ریتم ضربان قلب برخوردار نیست؛ اما از آنجایی‌که این قابلیت در هر صورت برای کاربران ایرانی فعال نیست، نبود آن در واچ فیت ۲ دست‌کم در ایران اهمیتی ندارد. از سوی دیگر، این ساعت بسیاری از قابلیت‌های سلامت ساعت‌های هوشمند مطرح بازار را دارا است؛ از جمله پایش ضربان قلب، اکسیژن خون (SpO2)،‌ پایش استرس، ردیاب خواب با قابلیت تشخیص مراحل مختلف آن، یادآوری تحرک و میزان سوزاندن کالری که بی‌شک دل دوستداران مچ‌بند و ساعت‌های تندرستی را به دست خواهد آورد.

برای بررسی دقت سنجش ضربان قلب و میزان اکسیژن خون واچ فیت ۲، آن را با گلکسی واچ ۴ مقایسه کردیم که نتایج نسبتاً دقیقی را ارائه می‌دهد. در کل، واچ فیت ۲ وضعیت سلامت را کمی بهتر از گلکسی واچ ۴ نشان می‌دهد؛ اما اختلاف آن‌ها تنها در حد ۳ یا ۴ رقم است و می‌توان گفت نتایج قابل‌اطمینان هستند، هرچند نباید آن‌ها را جایگزین چکاپ‌های پزشکی کرد. سنجش سطح استرس نیز براساس ضربان قلب تعیین می‌شود، اما بعید می‌دانم آمار دقیقی ارائه دهد. مثلا زمانی که از خواب بدی بیدار شده بودم، سطح استرس نرمال نشان داده شد، بااینکه احساس می‌کردم استرس زیادی دارم.

سنجش ضربان قلب در واچ فیت ۲ هواوی

اما پایش خواب واچ فیت ۲ که باید از بخش Heart monitoring اپلیکیشن فعال شود، به‌طرز مبهوت‌کننده‌ای دقیق بود. در سه شبی که از این ساعت برای پایش خواب استفاده کردم،‌ ساعت دقیق به خواب رفتن، از خواب پریدن و در نهایت بیدار شدن از خواب در اپلیکیشن ثبت شده بود. علاوه بر‌این، می‌توانید جزئیات بیشتری را درباره‌ی کیفیت خواب خود در این اپلیکیشن مشاهده کنید؛ مثلا چند دقیقه خواب سبک، خواب عمیق و خواب REM (مرحله‌ای که در آن رویا می‌بینیم)‌ داشتیم و اینکه آیا میزان آن‌ها نرمال است یا کم یا زیاد.

گام‌شمار واچ فیت ۲ نیز تقریباً دقیق بود و فقط گاهی تعداد گام‌ها را با کمی اختلاف و کمتر از میزان واقعی نشان می‌داد. به‌گفته‌ی هواوی،‌ این ساعت از ۹۷ حالت مختلف ورزشی پشتیبانی می‌کند، هرچند شاخه‌های اصلی شامل ۶ مدل از جمله دوچرخه‌سواری، شنا و طناب‌زنی است. واچ فیت ۲ به‌ویژه برای افرادی که عاشق دویدن هستند، بهینه شده است؛ این دسته از کاربران می‌توانندبه‌لطف GPS داخلی ساعت، مسیر حرکت خود را در اپلیکیشن ثبت کنند، از تمرینات پیش‌فرض ساعت استفاده کنند (که جزییاتی مثل درجه‌ی سختی، زمان استراحت و میزان سوزاندن کالری را مشخص می‌کند) و پیش از هر فعالیت ورزشی، با نرمش‌هایی که به صورت انیمیشن و با راهنمایی صوتی همراه است، بدن خود را گرم کنند.

برخی از حالت‌های ورزشی واچ فیت ۲ از جمله دویدن و پیاده‌روی در محیط‌های باز و سرپوشیده، استفاده از دستگاه‌های ورزشی و روئینگ به‌طور خودکار فعال می‌شوند. مقاومت ۵ اتمسفری دربرابر نفوذ آب نیز استفاده از این ساعت را هنگام شنا ممکن می‌کند. در طول این فعالیت‌های ورزشی نیز واچ فیت ۲ علاوه‌بر ثبت گام‌ها و مسیر حرکت، ضربان قلب، سطح استرس و مقدار کالری سوازنده شده را اندازه‌گیری می‌کند، که سنجش ضربان قلب در این شرایط گاهی با وقفه همراه بود.

واچ فیس و ویجت‌های واچ فیت ۲ هواوی

واچ فیت ۲ همچنین از قابلیت سنجش دمای پوست بهره می‌برد که تنها برای برخی کشورها دردسترس است و می‌توان آن را از بخش Health Monitoring اپلیکیشن فعال کرد؛ با‌این‌‌حال ما حتی با تغییر آی‌پی نیز موفق به استفاده از آن نشدیم. البته دمای پوست اندازه‌گیری شده در هیچ فعالیت ورزشی به کار نمی‌آید و بودونبود آن تفاوتی در تجربه‌ی کاربری ایجاد نخواهد کرد.

یکی دیگر از قابلیت‌های جالب این ساعت،‌ Shamrock (برگ شبدر) نام دارد که برای هر روز، یک سری فعالیت برای ایجاد عادت‌های سالم، از جمله آب نوشیدن، نفس عمیق کشیدن، لبخند زدن و راه رفتن در نظر گرفته است؛ کاربر با انجام هر یک از این فعالیت‌ها، برگ‌های شبدر را پر می‌کند تا آخر روز، با شبدری کاملاً رنگی به خواب رود. هواوی برای تشویق کاربران به‌دنبال کردن سبک زندگی سالم، علاوه‌بر Shamrock، بخش اچیومنت‌ها و رویدادها را معرفی کرده از تب Discover اپلیکیشن دردسترس است. کاربران می‌توانند در این رویدادها شرکت کرده (مثلا یک هفته خواب کافی داشته باشند) و در پایان، مدال دریافت کنند.

در کل، واچ فیت ۲ هواوی را می‌توان دستگاه کاربردی و ارزشمندی برای دوستداران ورزش و افرادی که تازه می‌خواهند زندگی سالم‌تری داشته باشند، دانست؛ و باوجود محدودیت‌هایی که برای iOS وجود دارد، دست‌کم در مورد فعالیت‌های ورزشی، کاربران آیفون نیز به یک اندازه‌ از قابلیت‌های این ساعت بهره خواهند برد.

عمر باتری هواوی واچ فیت ۲

درحالی‌که باتری اپل واچ و ساعت‌های هوشمند مبتنی بر Wear OS تنها یک روز دوام می‌آورد، برندهایی مانند فیت‌بیت، هواوی و امیزفیت وعده‌ی یک هفته شارژدهی را می‌دهند. واچ فیت ۲ از همان باتری ۲۹۲ میلی‌آمپرساعتی نسل پیش بهره می‌برد که به‌گفته‌ی هواوی‌، در استفاده‌ی معمولی تا ۱۰ روز و در استفاده سنگین تا ۷ روز دوام می‌آورد.

در بررسی زومیت، درحالی‌‌که پایش خودکار و ۲۴ ساعته‌ی خواب، ضربان قلب، استرس و اکسیژن خون فعال و نمایشگر همیشه‌روشن غیرفعال بود و یک تماس زیر یک دقیقه، پخش ۳ دقیقه‌ی موسیقی و ۳۰ دقیقه تمرین ورزشی با GPS فعال انجام شد، عمر باتری ۵ روز دوام آورد. درحالیکه ساعت فقط روشن باشد، اما تقریباً هیچ استفاده‌ای از آن نشود، عمر آن به ۱۲ روز نیز خواهد رسید.

بااین‌حال، در بررسی‌ها متوجه شدیم هیچ‌چیز به‌اندازه‌ی نوتیفیکیشن شارژ مصرف نمی‌کند. اگر در شبکه‌های اجتماعی معروف هستید و در هر دقیقه با انبوهی از نوتیفیکیشن لایک و کامنت رو‌به‌رو می‌شوید، توصیه می‌کنیم گزینه‌ی دریافت نوتیفیکیشن را برای آن اپلیکیشن خاص غیرفعال کنید. متأسفانه در iOS غیرفعال کردن نوتیفیکیشن برای هر برنامه ممکن نیست و مجبور خواهید شد این قابلیت را به‌طور کلی غیرفعال کنید، وگرنه شارژ ساعت بعد از تنها سه روز به صفر خواهد رسید.

شارژر واچ فیت ۲ به‌صورت مغناطیسی به پشت آن وصل می‌شود و حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد تا از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ شود. هواوی مدعی است با شارژ سریع می‌توانید تنها با ۵ دقیقه شارژ، یک روز کامل از ساعت استفاده کنید؛ هرچند به نحوه‌ی استفاده از ساعت اشاره‌ای نکرده است.

جمع‌بندی: واچ فیت ۲ برای چه کسانی مناسب است؟

هواوی واچ فیت ۲ با بهره‌مندی از نمایشگر OLED بزرگ، GPS داخلی، قابلیت پاسخ به تماس، مقاومت 5ATM دربرابر نفوذ آب، پایش ۲۴ ساعته‌ی اکسیژن خون، ضربان قلب و خواب و حالت‌های مختلف ورزشی و عمر طولانی باتری، یکی از کامل‌ترین ساعت‌های هوشمند بازار است که بیش از همه، آن دسته از کاربرانی را هدف گرفته که می‌خواهند سبک زندگی سالم‌تری را در پیش بگیرند. البته قابلیت‌های زیاد واچ فیت ۲ ممکن است در ابتدا برای افرادی که تابه‌حال تجربه‌ی استفاده از ردیاب‌های سلامتی را نداشته‌اند، کمی گیج‌کننده باشد؛ اما پس از چند روز استفاده، به سازوکار آن عادت خواهید کرد.

از سوی دیگر، اضافه کردن این قابلیت‌ها، از جمله GPS و اسپیکر باعث افزایش برچسب قیمتی این ساعت نسبت به نسل قبل شده و آن را در رقابتی سخت با گلکسی واچ ۴ سامسونگ، اپل واچ سری ۳ و فیت‌بیت ورسا ۳ قرار می‌دهد که برخلاف ساعت هواوی، به مجموعه‌ی بسیار متنوع‌تری از اپلیکیشن‌های سازگار در گوگل پلی و اپ استور دسترسی دارند.

واچ فیت ۲ بر مچ دست

واچ فیت ۲ می‌توانست برای کاربران آیفون که به‌دنبال ساعت هوشمندی با امکانات کم‌وبیش مشابه اما قیمت به‌مراتب کمتری از اپل واچ هستند، گزینه‌ی جذابی باشد؛ اما متأسفانه محدودیت‌های اعمال شده در آیفون، از جمله نبود دسترسی به بیش از ۱۰۰ واچ فیس رایگان به‌خاطر نبود امکان سایدلودینگ در iOS و برخی باگ‌های آزاردهنده از جمله همگام نشدن گزارش‌های آب‌وهوا و پایش خواب بین ساعت و اپلیکیشن، توصیه‌ی خرید واچ فیت ۲ را به آیفون‌دارها مشکل می‌کند.

درکل، هواوی واچ فیت ۲ ساعت هوشمند میان‌رده‌ با حسگرهای نسبتاً دقیق و امکانات متنوعی است که اول از همه برای کاربران گوشی‌های هواوی و بعد برای گوشی‌های اندرویدی دیگر گزینه‌ی جذابی است و باوجود پشتیبانی از iOS، نمی‌توانیم آن را به‌خاطر برخی محدودیت‌ها به آیفون‌دارهایی که قصد خرید ساعت هوشمند اقتصادی‌تری از اپل واچ را داشتند،‌ توصیه کنیم. اگر قابلیت‌های جدید واچ فیت برایتان مهم است و برچسب قیمتی این ساعت را توجیه می‌کند، از تجربه‌ی کاربری آن لذت خواهید برد.

نکات مثبت

  • نمایشگر OLED بزرگ و درخشان
  • عمر باتری فوق‌العاده
  • امکان پاسخ به تماس
  • پایش بسیار دقیق خواب
  • رصد ۲۴‌ساعته سطح اکسیژن خون
  • بهره‌مندی از GPS و اسپیکر داخلی
  • عملکرد رضایت‌بخش HarmonyOS

نکات منفی

  • نامناسب برای مچ‌های باریک
  • نبود دسترسی به گالری واچ فیس در iOS
  • نیاز به تغییر آی‌پی برای دسترسی به برخی قابلیت‌ها
  • قیمت بالا نسبت به برندهای مطرح
  • تعداد بسیار محدود اپلیکیشن
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات