وداع با آیپاد کلاسیک

شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۵
مطالعه 4 دقیقه
خود را برای خداحافظی با کلید چرخان آیپاد کلاسیک آماده کنید، آیپاد با دیسک سخت و حافظه ذخیره سازی بالا که امسال آخرین سال تولیدش است.
تبلیغات

چند روز تا آغاز کنفرانس معرفی محصولات جدید اپل باقی مانده است که در آن جدیدترین آیفون تولیدی این شرکت با نام 5S، نسخه‌ی پلاستیکی آیفون با نام 5C که برای ادامه‌ی حیات آیفون پا به عرصه‌ی وجود نهاده‌اند به‌صورت رسمی معرفی خواهند شد. همه‌ی این تلفن‌های هوشمند دارای سایز یکسانی برای صفحه‌ی نمایش بوده و از نسبت تصویر یکسانی برخوردار هستند. همچنین از درگاه ارتباطی جدید آیفون که در زمان عرضه‌ی آیفون 5 در سال 2012 عرضه شد، استفاده می‌کنند. امید است این درگاه جدید در آیپدهای جدید نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

در کنار معرفی همه‌ی این محصولات جدید، خبری از نسخه‌ی جدید آیپاد کلاسیک نیست.

بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران دنیای IT خبر از عدم تمایل اپل برای سرمایه‌گذاری بیشتر برروی آیپاد کلاسیک می‌دهند. همچنین اپل طی سال‌های گذشته پس از اعمال آخرین تغییرات و ارائه نسخه‌ی دوم از نسل ششم آن تغییری در آیپاد کلاسیک ایجاد نکرده است.

اپل در مورد نقاط ضعف و قوت تمامی محصولات خویش فکر می‌کند و می‌توان تنها نقطه‌ی قوت آیپاد کلاسیک را حافظه‌ی 160 گیگابایتی آن عنوان کرد که شعار معروف تبلیغاتی آن، «تمام آهنگ‌های خود را در جیبت داشته باش» است. آخرین آیپاد کلاسیک که در سال 2009 معرفی گردید دارای حافظه‌ی 160 گیگابایتی بود که قادر است 40,000 قطعه‌ی موسیقی را در خود جای دهد. سایر محصولات اپل علارغم ارائه میزان حافظه‌ی کمتر امکانات دیگری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند که از نظر اپل توجیه بیشتری برای تولید دارند.

آریل دیاز یکی از کارشناسان دنیای IT با بیان اینکه آیپاد کلاسیک با قابلیت ذخیره‌ی تعداد بسیار بالای آهنگ مزیت بسیار خوبی را به کاربر ارائه می‌کند اشاره کرد، در دنیای امروز که به سمت پخش موسیقی از طریق ایستگاه‌های آنلاین پیش می‌رود، داشتن دستگاهی با قابلیت حمل حجم بالایی از موسیقی اهمیت کمتری پیدا می‌کند.

آیپاد کلاسیک پس از عرضه در سال 2001 به یکی از ستارگان بی‌مانند اپل در بازار بدل شد، بطوریکه با افزایش فروش آن به‌طور متناوب، در آذر ماه سال 1387 به 22.7 میلیون دستگاه رسید. پس از آن با کاهش مشتریان این محصول، بسیاری از کاربران ترجیح می‌دادند به‌جای استفاده از دستگاه‌های پخش موسیقی از تلفن‌های هوشمند که دربردارنده‌ی امکانات پخش موسیقی نیز بودند، استفاده نمایند. فروش آیپاد در سال جاری به اندازه‌ای کاهش یافت که اپل در ارائه آمار فروش مربوط به سه ماهه‌ی دوم سال جاری، آیپاد را از لیست حذف کرد.

این کاهش فروش در مورد همه‌ی آیپاد‌های تولیدی این شرکت صادق نبود چراکه آیپاد شافل همچنان یکی از محصولات پرفروش این شرکت در میان سایر محصولات به شمار می‌رود و دلیل این فروش بالا استقبال بسیاری از افرادی که تمایل به یک دستگاه پخش موسیقی کوچک داشتند، بود تا در هنگام دویدن، کوه‌پیمایی و سایر شرایطی که کاربران تحرک بالایی دارند، از آن استفاده کنند. نسخه‌ای دیگری از آیپاد که با کاهش فروش روبرو نشده بود، آیپاد تاچ بود که تمامی ویژگی‌های یک آیفون غیر از قابلیت مکالمه در آن تعبیه شده است. این نسخه از آیپاد به دلیل قابلیت دسترسی به فروشگاه محصولات اپل و همچنین امکان اجرای اپلیکیشن‌ها در کنار قیمت پایین، طرفداران فراوانی داشته و دارد. حتی در برخی موارد توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها از این دستگاه‌ برای تست اپلیکیشن خود بهره می‌برند.

اما علارغم کاهش فروش آیپاد کلاسیک هنوز هستند افرادی که از این آیپاد برای گوش کردن به موسیقی استفاده می‌کنند. این افراد دلیل خود را برای استفاده از آیپاد کلاسیک داشتن حجم بالا و قابلیت آن برای نگه‌داری تمامی آهنگ‌های مورد علاقه‌ی خود عنوان می‌کنند که احتمالا با عرضه‌ی آیفون‌های جدید با ظرفیت 128 گیگابایت این افراد نیز به جمع افرادی خواهند پیوست که از آیپاد کلاسیک خود استفاده نمی‌کنند و امکان بهره‌گیری از ظرفیت بالا در کنار سهولت استفاده از صفحه نمایش لمسی را به صفحه‌ی گردان آیپاد کلاسیک ترجیح می‌دهند.

مهاجرت کاربران آیپاد کلاسیک به نسخه‌های دیگر این محصول برای اپل نیز خبر خوشی است، چراکه از لحاظ سود مالی نیز برای مثال آیپادتاچ به‌دلیل استفاده از پردازنده قوی‌تر، صفحه‌ نمایش لمسی به نفع اپل می‌باشد.

شاید با وجود شایعات متعدد در مورد عرضه‌ی محصولی جدید توسط اپل با نام iWatch این شرکت نیز تمایلی به تولید محصولاتی که دیگر فروش بالایی ندارند، نداشته باشد.

آیپاد یکی از محصولاتی است که صنعت موسیقی را متحول کرده است و شاید بتوان آن را سکوی پرتاب محصولات دیگر اپل از جمله آیفون نامید، اما به احتمال زیاد با معرفی نسل جدید آیفون در سه‌شنبه‌ی آینده، دیگر شاهد معرفی نسل جدیدی از آیپاد کلاسیک نباشیم. شاید خالی از لطف نباشد تا بار دیگر تصاویر معرفی آیپاد کلاسیک را توسط استیو جابز که در سال 2001 برای اولین بار به جهانیان معرفی گشت به نظاره بنشینیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات