اصطلاحات فنی رایجی که تاکنون اشتباه می‌گفتید

دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
اصطلاحات زیادی در دنیای فناوری استفاده می‌شود که بعضی‌ از آن‌ها غلط هستند یا به‌اشتباه رایج شده‌اند. در این ویدئو همراه زومیت باشید تا به اصطلاحات رایج نادرست در دنیای تکنولوژی بپردازیم.
تبلیغات

ابتدا از شما دعوت می‌کنیم در ادامه، همراه ویدئوی زومیت باشید:

تماشا در یوتیوب | تماشا در IGTV

اصطلاحات زیادی در دنیای فناوری وجود دارد که با معنای واقعی، «کیلومترها» فاصله دارند. بیایید نگاهی به بعضی از این اصطلاحات داشته باشیم. با هارد دیسک شروع ‌می‌کنیم. افراد زیادی هستند که برای اشاره به همه‌ی دستگاه‌های ذخیره‌سازی دائمی، از کلمه هارد درایو استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که هارد درایو تنها به دستگاه‌هایی اشاره می‌کند که ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات را به کمک درایو‌هایی با چرخش‌‌های مکانیکی انجام می‌دهد.

اگر نگاهی به درون هارد دیسک داشته باشیم، دیسک‌های فلزی براق و سختی می‌بینیم که به آن‌ها پلاتر مغناطیسی گفته می‌شود؛ به همین دلیل هارد دیسک یا دیسک سخت نام گرفته است. همین ویژگی باعث وجود تفاوت بین هارد دیسک و SSD‌ می‌شود. به عبارتی SSD یا Solid-State Drive با هارد دیسک یا هارد درایو کاملاً فرق دارد. اگر قصد دارید بدون توجه به مکانیکی یا حالت جامد بودن و به‌صورت کلی درباره فضاهای ذخیره‌سازی صحبت کنید، باید از کلمه درایو استفاده شود.

اشتباه دیگر، GPU است. بعضی از کاربران زمانی‌که از کلمه GPU استفاده می‌کنند، منظور آن‌ها کارت گرافیک است درحالی‌که GPU، واحد پردازش گرافیک است و در واقع چیپ روی کارت گرافیک به‌حساب می‌آید؛ همانند نقش CPU در بورد اصلی. به‌عنوان مثال می‌شود به کارت‌های گرافیک‌ سری GP 104 انویدیا اشاره کرد؛ مثل GTX 1070 یا GTX 1080 که براساس تعداد هسته‌های پردازشی‌ موجود در GPU دسته‌بندی می‌شوند. به همین صورت وقتی درباره مدل خاصی از کارت گرافیک‌ها صحبت می‌کنید، می‌توانید بگویید GPU آن، RX 480 است.

مورد بعدی Removable Media یا رسانه‌ی جداشدنی است که عموماً در مورد دیسک‌های نوری استفاده می‌شود. در این رابطه دو کلمه‌ی Disk و Disc وجود دارد که تلفظ هر دو همانند یکدیگر است و به‌ جای هم استفاده می‌شوند؛ درحالی‌که Disc صورت خاص به رسانه‌های نوری مثل دی‌وی‌دی، سی‌دی و Disk به رسانه‌های مغناطیسی مثل فلاپی دیسک و هارد دیسک اشاره می‌کند.

اصطلاح بعدی HD است که محصولات زیادی استفاده می‌شود. از نظر فنی، اگر رزولوشن ۷۲۰ در ۱۲۸۰ باشد، HD غلط نیست. تولیدکنندگان تلویزیون وقتی بخواهند به‌صورت دقیق به رزولوشن 720P اشاره کنند، از کلمه HD بدون هیچ پیشوندی استفاده می‌کنند که باعث می‌شود محصولات سطح پایین‌تر، جذاب‌تر به نظر آیند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات