تفاوت رام چین و رام گلوبال به زبان ساده

یک‌شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
در بازار گوشی‌های چینی، احتمالاً زیاد با اصطلاح رام چین و رام گلوبال رو‌به‌رو شده‌اید؛ منظور از این دو اصطلاح چیست، چه تفاوت‌هایی باهم دارند و برای کاربران ایرانی خرید کدام توصیه می‌شود؟
تبلیغات

اگر قصد خرید گوشی هوشمند چینی از برندهایی چون شیائومی یا هواوی را دارید، یکی از مواردی که پیش از خرید ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کند، تفاوت رام چین با رام گلوبال است؛ دانستن تفاوت این دو کمک می‌کند از خرید خود رضایت‌خاطر بیشتری داشته باشید.

این مقاله‌ی در تاریخ ۱۳ آذر ۱۴۰۱ با افزوده‌شدن محتوای جدید به‌روز شد.

به‌طور ساده، رام چین نسخه‌ای از محصول است که مناسب بازار چین و با در نظر گرفتن نیازهای کاربران چینی عرضه شده است؛ درحالی‌که رام گلوبال (Global) یا جهانی همان‌طور که از نامش پیدا است، مناسب بازار جهانی است.

تفاوت رام چین و گلوبال یا به‌طور عامیانه‌تر پک چین و پک گلوبال، در بسته‌بندی، اجزای داخل جعبه، برخی جزئیات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و برچسب قیمتی خود را نشان می‌دهد. هرچند این‌روزها دستگاه رام چین به‌ندرت در بازار ایران پیدا می‌شود؛ مگر اینکه بخواهید از خیر گارانتی بگذرید.

درادامه، به‌ توضیح مفصل رام چین و تفاوت‌های آن با رام گلوبال خواهیم پرداخت تا با در نظر گرفتن مزایا و معایب هر کدام، دستگاهی را که برایتان مناسب‌تر است، خریداری کنید.

رام چین چیست؟

تفاوت رام چین با رام گلوبال

رام چین یا نسخه CN، مدلی از محصول است که مناسب بازار چین و با در نظر گرفتن نیازهای کاربران چینی عرضه شده است؛ به‌ویژه در شرایطی که برخی از سرویس‌های آمریکایی از جمله نرم‌افزارهای گوگل در کشور چین دردسترس نیست. رام چین با رام گلوبال تفاوت‌های عمده‌ای دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

  • از آن‌جایی‌که در بازار چین رقابت بین شرکت‌های سازنده موبایل تنگاتنگ و نفس‌گیر است و هریک سعی می‌کند قیمت محصولات خود را به حداقل ممکن برساند، گوشی‌های رام چین برچسب قیمتی ارزان‌تری نسبت به رام گلوبال دارند.
  • از سوی دیگر، این شرکت‌ها برای جلب رضایت بیشتر کاربران چینی، گزینه‌های سخت‌افزاری بیشتری را پیش روی آن‌ها قرار می‌دهند؛ برای مثال، در رام چین برخی گوشی‌های شیائومی دو نسخه ۶ و ۸ گیگابایت رم موجود است، در‌حالی‌که نسخه گلوبال همان گوشی تنها با رم ۶ گیگابایتی عرضه شده است.
  • شارژر گوشی‌های رام چین از نوع دوشاخه تخت هستند و برای اتصال به پریز برق در ایران، به تبدیل نیاز دارند.
  • به‌دلیل تحریم، نرم‌افزارهای گوگل به‌صورت پیش‌فرض روی رام چین نصب نیستند؛ هرچند برای افرادی که با رام و راه‌های جایگزین آشنایی داشته باشند، روش‌هایی برای نصب اپلیکیشن‌های گوگل وجود دارد.
  • تعداد زیادی اپلیکیشن چینی به‌طور پیش‌فرض روی آن‌ نصب شده است که به کار کاربران ایرانی نمی‌آید؛ اما می‌توانید آن‌ها را حذف کنید.
  • گوشی‌های رام چین از جمله شیائومی به‌دلیل بی‌نیازی از انتظار برای دریافت تأیید گوگل، به‌روزرسانی‌های سیستم عامل را سریع‌تر از رام گلوبال دریافت می‌کنند.
  • زبان پیش‌فرض گوشی، چینی است؛ اما می‌توان آن را بعدا به انگلیسی تغییر داد؛ هرچند ممکن است برخی از بخش‌های رابط کاربری همچنان به زبان چینی باشند. مهم‌تر آنکه امکان انتخاب زبان فارسی برای تغییر زبان گوشی وجود ندارد.
  • پشتیبانی از زبان فارسی در کیبورد دستگاه موجود نیست؛ هرچند می‌توان کیبوردهای دیگری از جمله Swiftkey و GBoard را که از زبان فارسی پشتیبانی می‌کنند، با کیبورد پیش‌فرض جایگزین کرد.
  • دستگاه‌های رام چین به جای گوگل پلی از اپ استور دیگری استفاده می‌کنند که شاید تنوع اپلیکیشن‌های موجود در گوگل پلی را نداشته باشد؛ هرچند همان‌طور که پیش‌تر به آن‌ اشاره شد، امکان نصب نرم‌افزارهای گوگل از جمله گوگل پلی در این دستگاه‌ها وجود دارد.
  • طبق ادعای شیائومی، کاربرانی که از رام چین استفاده کرده‌اند، رضایت بیشتری از میزان شارژدهی گوشی خود داشته‌اند.
  • گوشی‌های رام چین تنها از باندهای شبکه موجود در کشور چین پشتیبانی می‌کنند و خبری از پشتیبانی از نسل ۴.۵ اینترنت موبایل (+4G) نیست؛ هرچند این‌طور گفته می‌شود که این موضوع در شهرهای بزرگ مشکلی در آنتن‌دهی ایجاد نمی‌کند.
  • در رام چین گوشی‌های شیائومی، اپلیکیشن‌ Phone قابلیت ضبط مکالمه دارد؛ درحالی‌که در رام گلوبال، این قابلیت موجود نیست.
  • کاربران رام چین گوشی‌های شیائومی برای دانلود تم باید هزینه پرداخت کنند؛ درحالی‌که دانلود تم برای رام گلوبال رایگان است.
  • رام چین دارای گزینه‌ای برای روت‌کردن دستگاه است؛ اما این گزینه در رام گلوبال وجود ندارد.

رام گلوبال چیست؟

رام گلوبال / Global ROM

رام گلوبال نسخه‌ای از گوشی‌های چینی است که برای بازار جهانی در نظر گرفته شده است و از بسیاری جهات با رام چین که مخصوص کاربران چینی است، تفاوت دارد. در ادامه شما را با برخی از این تفاوت‌ها آشنا خواهیم کرد تا متناسب با نیاز و نوع کاربری خود، با اطمینان‌خاطر بیشتری به خرید رام گلوبال گوشی مدنظر خود بپردازید.

  • رام گلوبال معمولاً با برچسب قیمتی بالاتری نسبت به رام چین عرضه می‌شود.
  • تمام نرم‌افزارهای گوگل به‌طور پیش‌فرض در رام گلوبال نصب است و گوشی به‌طور کامل از آن‌ها پشتیبانی می‌کند.
  • ازآنجاکه گوشی برای بازار جهانی عرضه می‌شود، خبری از هیچ برنامه از پیش نصب‌شده مخصوص کاربران چینی نیست.
  • رام گلوبال از زبان فارسی در منو و کیبورد پشتیبانی می‌کند و نیازی به نصب کیبوردهای دیگر برای استفاده از زبان فارسی نیست.
  • رام گلوبال با معضل تبلیغات پاپ‌آپ رو‌به‌رو است که البته در گوشی‌های جدید به‌مراتب کمتر شده و روش‌هایی برای غیرفعال‌کردن آن‌ها وجود دارد.
  • دسترسی به گوگل پلی امکان نصب برنامه‌های متنوع‌تر را ممکن می‌کند؛‌ درحالی‌که در رام چین به‌طور پیش‌فرض از گوگل پلی خبری نیست و کاربران باید از اپ استور مخصوص خود گوشی استفاده کنند.
  • گوشی‌های رام گلوبال درمقایسه با رام چین، با فاصله زمانی بیشتری به‌روزرسانی نرم‌افزاری دریافت می‌کنند؛ چراکه گوگل برای استفاده سازندگان موبایل از سرویس‌های خود محدودیت‌هایی اعمال می‌کند.
  • برخی از قابلیت‌های جدیدی که شرکت‌های چینی برای رام چین در نظر می‌گیرند، در رام گلوبال عرضه نمی‌شود.
  • شارژر گوشی‌های دارای رام گلوبال عموماً برای استفاده در ایران نیازی به تبدیل ندارند.
  • مدل‌های بالارده گوشی‌های دارای رام گلوبال از نسل ۴.۵ اینترنت موبایل (+4G) پشتیبانی می‌کنند.

چگونه رام گلوبال یا رام چین‌ بودن گوشی‌های شیائومی را تشخیص دهیم؟

رام چین یا گلوبال شیائومی

رام گلوبال یا رام چین بودن محصول گاهی از روی خود بسته‌بندی قابل تشخیص است. برای مثال، نوشته‌های روی جعبه گوشی‌های پک چین کاملاً به زبان چینی است، در‌حالی‌که در پک گلوبال هیچ کلمه چینی به چشم نمی‌خورد و طبق قوانین اتحادیه اروپا باید روی جعبه نشان CE (استاندارد اروپا) یا WEEE (لوگوی سطل زباله مربوط به بازیافت زباله الکترونیکی) حک شده باشد.

داخل جعبه نیز دفترچه راهنما در رام چین به زبان چینی و در رام گلوبال به زبان انگلیسی موجود است. مدل آداپتور شارژی که داخل جعبه گذاشته شده نیز ممکن است در رام چین و گلوبال متفاوت باشد. برای مثال، شارژر رام چین در اکثر گوشی‌ها از نوع دوشاخه تخت است و برای استفاده در ایران نیاز به تبدیل دارد، درحالی‌که در نسخه گلوبال، بیشتر شارژها با پریز برق در ایران سازگاری دارند.

با‌این‌حال، گاهی پیش می‌آید که برخی از عمده‌فروشان، گوشی‌های رام چین شیائومی را برای راحتی کاربر به رام گلوبال تغییر دهند، درحالی‌که مشخصات ظاهری جعبه همان پک چین است. در این مورد، برای اطمینان از اینکه رام گوشی شیائومی با آنچه مد نظرتان بوده، سازگار است، می‌توانید از مسیر Setting > About Phone > MIUI Version، رام گوشی را چک کنید یا مراحل زیر را انجام دهید:

۱. وارد وب‌سایت شیائومی شده و به صفحه Product Authentication بروید.

۲. کد IMEI یا سریال گوشی را از روی جعبه گوشی مشاهده کرده و در قسمت IMEI or S/N وارد کنید. در صورت نبود جعبه می‌توانید با شماره‌گیری #۰۶#* به این کد دسترسی پیدا کنید.

۳. کد امنیتی نمایش‌داده شده را در بخش Verification Code وارد کرده و روی گزینه Verify کلیک کنید.

تشخیص رام گلوبال یا چین در گوشی‌های شیائومی

۴. اگر گوشی شما دارای رام گلوبال باشد، اطلاعات گوشی از‌جمله نام مدل، رنگ، رم و حافظه را به زبان انگلیسی مشاهده می‌کنید؛ اما اگر گوشی دارای رام چین باشد، این پیغام به زبان چینی نشان داده خواهد شد.

رام چین بهتر است یا رام گلوبال؟

رام چین و رام گلوبال / Global ROM Chinese ROM

درمجموع، رام گلوبال برای کاربران غیرچینی توصیه می‌شود؛ اما با‌‌‌توجه‌‌‌‌‌به نکاتی که در توصیف تفاوت‌های رام گلوبال و رام چین ارائه شد، مشخص است که هر دو رام مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب بین آن‌ها به این بستگی دارد که برای شما کدام قابلیت‌ها اهمیت بیشتری دارند و ترجیح می‌دهید از خیر کدام قابلیت‌ها بگذرید.

به‌طور‌کلی، گوشی‌های دارای رام چین کمی از رام گلوبال ارزان‌تر هستند؛ اما درمقابل، کار‌کردن با آن‌ها برای کاربران آماتور سخت‌تر است. برای مثال، کاربر ایرانی لازم است برای استفاده از کیبورد فارسی یا اپلیکیشن‌های گوگل در گوشی رام چین، از روش‌های مختلف کمک بگیرد یا به دانلود رایگان تم دسترسی ندارد؛‌ اما از سوی دیگر، می‌تواند از گزینه روت خود دستگاه یا قابلیت ضبط مکالمات تلفنی استفاده کند یا در برخی موارد، گزینه‌های بیشتری برای ظرفیت رم دراختیار داشته باشد.

این در حالی است که کاربران رام گلوبال با پرداخت هزینه بیشتر، دردسر نصب اپلیکیشن‌های گوگل و پشتیبانی از زبان فارسی را ندارند، می‌توانند تم گوشی را به‌طور رایگان دریافت کنند و شارژر گوشی‌ عموماً برای استفاده در ایران نیازی به تبدیل ندارد. از سوی دیگر، رام گلوبال معمولاً به‌روزرسانی اندروید را دیرتر از رام چین دریافت می‌کند و در برخی گوشی‌ها گاهی با معضل تبلیغات پاپ‌آپ رو‌به‌رو است.

با‌این‌حال، می‌توان رام گلوبال را روی پک چین نصب کرد تا از قیمت ارزان‌تر رام چین با ویژگی‌های رام گلوبال بهره برد؛ اما نصب رام گلوبال کار دشواری است و احتمالاً به متخصص نیاز داشته باشد؛ همچنین، نصب دستی رام گلوبال ممکن است سرعت و کارایی گوشی را کاهش دهد و باگ‌های احتمالی، تجربه کاربری را تحت تأثیر قرار خواهند داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات