تماشا کنید: تارهای صوتی در حنجره چگونه تولید صدا می‌کنند؟

دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۴
مطالعه 3 دقیقه
صدا یا صوت از انواع انرژی است که از تحرک ذرات ماده ایجاد می‌شود. صدا هر چند تعریف ساده‌ای دارد، اما بنیادی‌ترین مولفه برای ایجاد ارتباط و تعامل بین انسان‌ها است. اما انسان چگونه صدا تولید می‌کند. با زومیت همراه باشید تا نحوه‌ی تولید صدا در حنجره را که از طریق ارتعاش تارهای صوتی صورت می‌پذیرد، ببینیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

صدا، فاکتوری لازم و حیاتی برای ارتباط انسان‌ها است. از لحظه‌ای که از خواب بر می‌خیزیم تا زمانی که به خواب می‌رویم، روزانه با افراد مختلفی ارتباط برقرار می‌کنیم که در حالت عادی و با کسر ارتباطاتی که از طریق ارسال متن با استفاده از فناوری موجود انجام می‌پذیرد، صدا نقش اصلی را در برقراری ارتباط ما بازی می‌کند. ما برای ارتباط با دیگران صحبت می‌کنیم و صدایی که از خود ساطع می‌کنیم عامل اصلی ایجاد تعامل با دیگران است. اما چگونه صدا توسط ما انسان‌ها تولید می‌شود؟ پاسخ این سوال در حنجره‌ی ما و در تارهای صوتی نهفته است. مطمئنا تاکنون بارها نام تارهای صوتی را شنیده‌ایم. اگر دوست دارید تا نحوه‌ی ایجاد صوت در حنجره و از طریق تارهای صوتی را مشاهده کنید، پس بهتر است ویدیویی را که در ادامه قرار گرفته مشاهده کنید.

تار‌های صوتی متشکل از دو پرده‌ی از جنس غشاء مخاطی است که بصورت افقی به حنجره‌ چسبیده‌اند. تارهای صوتی درون حنجره قرار دارند؛ خود حنجره در پایین حلق قرار دارد و با استفاده از هوای خارج شده از شش‌ها و ارتعاش تارهای صوتی اقدام به تولید صدا می‌کند. تارهای صوتی در زمان دم، باز شده و در بازدم بنابر نیاز به ارتعاش در می‌آیند که نتیجه‌ی آن تولید صدا و در نتیجه امکان برقراری ارتباط از طریق صحبت کردن یا هر واکنش دیگری که در آن به وجود صدا نیاز احساس می‌شود. تارهای صوتی توسط عصب مغزی موسوم به واگ کنترل می‌شود. عصب واگ طولانی‌ترین عصب مغزی و دهمین زوج عصب از مجموع ۱۲ جفت عصب مغزی است. این عصب وظایف مختلفی نظیر صحبت کردن، بلعیدن غذا و فعالیت‌های پاراسمپاتیک را بر عهده دارد.

همانطور که اشاره کردیم تارهای صوتی درون حنجره در بالایی‌ترین قسمت نای قرار گرفته است. تارهای صوتی در خانم‌ها و آقایان نیز با یکدیگر تفاوت دارند که صدای متفاوت در این دو جنس برگرفته از همین تفاوت‌های موجود در تارهای صوتی است. برای مثال طول تارهای صوتی در مردان بین ۱.۷۵ تا ۲.۵ سانتی متر است در حالی که طول این ارگان در خانم‌ها بین ۱.۲۵ تا ۱.۷۵ سانتی‌متر اندازه‌گیری شده است. همچنین ضخامت تارهای صوتی نیز در خانم‌ها با آقایان متفاوت است. در بالاتر از حنجره، دریچه‌ی نای یا اپیگلوت قرار دارد که وظیفه‌ی آن ممانعت از ورود انواع محتویاتی است که مقصد نهایی آنها مری و معده است. در صورتی که این دریچه قادر نباشد جلوی محتویات دهان را از ورود به نای و برخورد با تارهای صوتی بگیرد، سرفه سرنوشتی است که به سراغ انسان خواهد آمد. در این حالت است که سرفه باعث جدا شدن محتویات خارجی از حنجره می‌شود.

در ادامه می‌توانید ویدیوی مربوط به واکنش تارهای صوتی در زمان خروج هوا و ارتعاش را مشاهده کنید.

لینک دانلود

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات