تماشا کنید: فناوری نمایشگر بریل که امکان مطالعه، کار با نمودارها و جداول را به افراد نابینا می‌دهد

شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
بینایی نعمتی است که به لطف آن زیبایی‌ها و البته ناملایمات دنیا را می‌بینیم. حالا به لطف پیشرفت‌های حاصل شده در دنیای فناوری، جلوه‌‌های بصری زیادی برای کاربران ایجاد شده است. ولی آیا افراد نابینا هم شانسی برای لذت بردن از ابزارهای دنیای فناوری و کار با آن‌ها دارند؟ به تازگی پژوهشگران دانشگاه میشیگان راه حلی برای مطالعه و کار با نمودارها بر روی تبلت‌ها، برای افراد نابینا یافته‌اند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

افراد نابینا می‌توانند با استفاده از صدای خود و بازخوردهایی که دریافت می‌کنند از گوشی هوشمند یا تبلت خود استفاده کنند؛ ولی این تمام نیازهای آن‌ها را برآورده نمی‌کند. اگر آن‌ها نیاز به خواندن نمودارها یا جدول‌ها داشته باشند چطور؟ آیا باز هم صدا به تنهایی نیاز آن ها را برآورده می کند؟ به نظر می‌رسد دانشگاه میشیگان پاسخی برای این چالش پیدا کرده است. این دانشگاه در حال توسعه‌ی یک نمایش‌دهنده بریل است که از حباب‌های میکرو سیال استفاده می‌کند. 

برخلاف نمایشگرهای بریل فعلی که به موتورها متکی هستند، فناوری بکار رفته در این نمایشگرهای جدید فضای زیادی اشغال نمی‌کند. فناوری معرفی شده توسط این دانشگاه در هر زمان و هر مکانی برای کاربر نقاطی را ایجاد می‌کند تا  بتواند به کمک آن‌ها متن را بخواند. 

از همه مهم‌تر این که  این فناوری تقریبا ارزان است. در حالی که یک نمایشگر بریل چند خطی با فناوری فعلی چیزی حدود ۵۵ هزار دلار قیمت دارد، نمایشگر جدید ساخت پژوهشگران دانشگاه میشیگان قادر است تا قیمت یک تبلت را تا کمتر از ۱۰۰۰ دلار پایین بیاورد. این قیمت به قدری پایین است که حالا بسیاری از افراد نابینا بتوانند تبلتی برای مطالعه، برقراری ارتباط و البته برخی عناصر پایه‌ای طراحی را در اختیار داشته باشند. 

دانلود ویدیو

هر چند این فناوری جایگزین کاملی برای مفاهیم بصری و ورود داده‌ها توسط نمایشگرهای لمسی نیست، ولی قادر است تا برخی اطلاعات و تجربیات کاربری که افراد بینا از آن بهره می‌برند را به کاربران نابینا هم هدیه کند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات