تماشا کنید: ۱۱ ویدیوی سوپر اسلوموشن باورنکردنی

سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۹
مطالعه 6 دقیقه
ویدیوهای آهسته یا اسلوموشن (Slow Motion) باعث می‌شوند متوجه جزئیات زیبا و باورنکردنی رویدادهایی شویم که معمولاً با بی توجهی از کنار آن‌ها می‌گذریم.
تبلیغات

به لطف دوربین‌های فوق پیشرفته می‌توانیم لحظات نابی را ضبط کنیم؛ از جزئیات دویدن یک یوزپلنگ گرفته تا شلیک گلوله. با زومیت همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با دوربین‌ها و ساز و کار ساختن ویدیوهای فوق آهسته، با هم به تماشای ۱۱ مورد از زیباترین آن‌ها بنشینیم.

اسلوموشن چگونه کار می‌کند؟

اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن توضیح بدهیم، هنگام ضبط ویدیوی اسلوموشن، شما در هر ثانیه تعداد بسیار زیادی فریم تصویر برداری می‌کنید و هنگام پخش، آن را با سرعت معمولی (مثلاً ۲۵ یا ۳۰ فریم بر ثانیه) به نمایش می‌گذارید. سرعت یک ویدیو با تعداد فریم‌هایی که در یک ثانیه ضبط یا پخش می‌کنیم مشخص می‌شود. اگر ویدیوی خود را با سرعت ۱۲۰ تا ۳۰۰ فریم بر ثانیه (Frames Per Second) یا به اختصار FPS ضبط کنیم، ویدیوهای آهسته‌ی معمولی با سرعت یک چهارم یا یک دهم حالت عادی به دست می‌آوریم. اما با سرعت‌های بالایی در حدود ۱۰۰,۰۰۰  فریم بر ثانیه، پرواز گلوله از جلوی دوربین عکاسی را هم می‌توان به تصویر کشید.

وقتی نوبت به پخش ویدیوهایی که ضبط کرده‌ایم می‌رسد، باید آن‌ها را با سرعتی برابر ۲۴ تا ۳۰ فریم بر ثانیه پخش کنیم. برای نمونه ویدیوی زیر که با سرعت ۳۰۰ فریم بر ثانیه ضبط شده و با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه پخش می‌شود را مشاهده کنید:

همانطور که متوجه شده‌اید، در اصل کیفیت کلی ویدیوی اسلوموشن شما بستگی زیادی به سرعت ضبط دوربین‌تان دارد. بسیاری از دوربین‌های SLR پایین رده تنها می‌توانند با سرعت ۶۰FPS فیلم‌برداری کنند؛ یعنی با پخش ویدیوهای ضبط شده توسط آن‌ها با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه، تنها خواهید توانست سرعت را به نصف کاهش دهید.

این میزان برای یک ویدیوی اسلوموشن زیبا به هیچ وجه کافی نیست و اگر قصد تهیه‌ی یک ویدیوی سوپر اسلوموشن دارید، با این سرعت حتی به مرز ویدیوهای فوق آهسته نزدیک هم نشده‌اید. برای این منظور به دوربین‌های بسیار سریع‌تری احتیاج خواهید داشت.

قبل از انتخاب دوربین مورد نیاز برای ضبط ویدیوهای سوپر اسلوموشن، بد نیست با گشتن در یوتیوب به دنبال بررسی‌ها، نمونه‌ی ویدیوهای ضبط شده را مشاهده کرده و ببینید آیا واقعاً ویدیوها کیفیت مورد انتظار شما را دارند. برای مثال، اگر دوربینی ادعا می‌کند که قادر است با سرعت ۳۰۰FPS فیلم‌برداری کند، عبارت "[اسم دوربین] ۳۰۰FPS" را در یوتیوب جستجو کرده تا ببینید آیا نمونه‌ی ویدیوهای ضبط شده توسط این دوربین شما را راضی می‌کند یا خیر.

slo mo cam fdca3

توصیه می‌کنیم برای شروع به سراغ دوربینی با سرعت ضبط حداقل ۶۰۰FPS که قانون "معکوس نرخ فریم" را رعایت می‌کند بروید. (قانون معکوس نرخ فریم می‌گوید اگر نرخ فریم را دوبرابر کرده و سپس معکوس کنید، باید به سرعت شاتر دوربین برسید) این یعنی یک دوربین با نرخ ۶۰۰FPS باید سرعت شاتری برابر با ۱/۱۲۰۰ ثانیه داشته باشد.

هرچه سرعت شاتر سریع‌تر باشد، تصاویر شفاف‌تر خواهند بود. البته تصاویر شفاف و واضح نیازمند رعایت عوامل دیگری از جمله نور کافی و ثبات دوربین هستند (هرچند در ویدیوهای فوق آهسته، اثرات لرزش دست، هنگام پخش خود به خود خنثی می‌شود).

وقتی نوبت به انتخاب دوربین می‌رسد، گزینه‌های متعددی با سرعت‌های متفاوت در بازار وجود دارند که در زیر به چند نمونه از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. باز هم تاکید می‌کنیم که حتماً قبل از اقدام به خرید دوربین، با جستجو در اینترنت، نمونه‌هایی از ویدیوهای ساخته شده توسط دوربین مورد نظرتان را مشاهده کنید. لیست زیر از ضعیف‌ترین گزینه‌ها شروع شده و به دوربین‌های بالارده‌ی گران قیمت ختم می‌شود.

• (iPhone 6 and Samsung Galaxy Edge (60 FPS

• (LGViewty (120 FPS

• (Fastec TS3 (720 FPS

• (Phantom Micro (1200 FPS

• (Casio EX-F1 (1200 FPS

• (Phantom Flex (5000+ FPS

چند نمونه به همراه توضیحاتی درباره‌ی شرایط فیلم‌برداری

حالا که با ساز و کار ویدیوهای اسلوموشن و دوربین‌هایی که این ویدیوها را تولید می‌کنند آشنا شدیم، ببینیم با سرعت‌هایی در حد یک میلیون تا یک تریلیون فریم بر ثانیه چه می‌توان کرد. برخی از این ویدیوها علاوه بر سرگرم کننده بودن، حاوی نکات علمی و آموزنده نیز هستند.

۱۱. اسکیت بورد (۶۰۰FPS)

این سرعت برای ویدیوهای تاثیرگذار مانند صحنه‌های رمانتیک در فیلم‌ها و یا هنرنمایی با اسکیت بورد کفایت می‌کند و برای شروع ضبط ویدیوهای اسلوموشن توسط افراد مبتدی خوب است. ویدیوی زیر توسط دوربین پر سرعت Redlake N3 تهیه شده است.

۱۰. پخش جوهر در آب (۱۰۰۰FPS)

ویدیوی هیپنوتیزم کننده‌ی زیبای زیر با دوربین Phantom Flex4K از پخش جوهر رنگی در آب گرفته شده است. این ویدیو نشان می‌دهد که با دوربین‌های "نسبتاً" سریع‌تر چه کارهایی می‌توان انجام داد.

۹. حیات وحش سریع (۱۲۰۰FPS)

اگر می‌خواهید جزئیات بیشتری را شاهد باشید، سرعت‌های ۱۲۰۰FPS و بالاتر از آن تازه شروع جذاب شدن ماجرا است! برای کسانی که از پس هزینه‌ی تهیه‌ی چنین دوربین‌هایی بر نمی‌آیند، دوربین GoPro HD Hero 2 که می‌تواند با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه تصویربرداری کند، کار راه انداز خواهد بود. بعد از فیلم‌برداری و با استفاده از ابزارهای ادیت ویدیویی مانند Twixtor می‌توانید ضعف دوربین را جبران کرده و سرعت پخش ویدیو را بسیار پایین‌تر بیاورید. هرچند کیفیت ویدیوها اندکی افت خواهد کرد، اما برای شروع ویدیوهای تاثیرگذاری به دست خواهید آورد.

(ویدیوی زیر با دوربین GoPro ضبط نشده است.)

۸. برخورد مشت با صورت (۵۰۰۰FPS)

ویدیوهای مشت زدن به صورت، پای ثابت ویدیوهای فوق آهسته هستند. امکان ندارد مجموعه‌ یا لیستی از ویدیوهای اسلوموشن پیدا کنید که در میان آن‌ ویدیوی مشت زدن به صورت وجود نداشته باشد. این نمونه با سرعت ۵۰۰۰FPS توسط دوربین Photron SA1.1 ضبط شده است.

۷. ترکیدن حباب (۱۸,۰۰۰FPS)

کانال یوتیوب Slow Mo Guys پر از ویدیوهای فوق اسلوموشن باورنکردنی مانند همین ویدیو است. در این ویدیو سرعت ترکیدن حباب با استفاده از دوربین Phantom v1610 (که سرعتی برابر ۱۸,۰۰۰ فریم بر ثانیه و کیفیت 720p دارد) و لنز ماکرو (macro)، بیش از ۷۰۰ برابر کند شده است.

۶. شلیک زیر آب (۲۷,۰۰۰FPS)

ویدیوی دیگری از Slow Mo Guys، این بار با استفاده از V1610 Phantom که با کیفیت فول اچ‌دی سرعتی برابر با ۱۸,۰۰۰ فریم بر ثانیه ارائه می‌دهد، که می‌توان با کاهش رزولوشن این سرعت را تا ۲۷,۰۰۰ فریم بر ثانیه افزایش داد. این ویدیو شاید یکی از خارق‌العاده‌ترین ویدیوهایی باشد که تا به حال دیده‌اید.

۵. ترکیدن بادکنک (۶۰,۰۰۰FPS)

با کمک دوربین Phantom V2010 می‌توانیم زیبایی حیرت‌انگیز ترکیدن بادکنکی که بیش از حد باد شده است را ببینیم.

۴. خرد شدن "قطره‌ی پرنس روپرت" (۱۳۰,۰۰۰FPS)

قطره‌ی پرنس روپرت یا اشک هلندی، قطعه‌ای شیشه‌ای است که با ریختن مقداری شیشه‌ی مذاب درون آب سرد به وجود می‌آید. فرآیند سردشدن سریع شیشه باعث می‌شود تنش پسماند زیادی در قطعه باقی بماند و آن را به نوعی شیشه‌ی سخت شده تبدیل می‌کند. این شیشه در قسمت قطره شکل تقریبا غیر قابل شکستن است؛ بطوریکه می‌تواند ضربات محکم چکش را هم تحمل کند. اما در صورت وارد آوردن کوچکترین فشاری به قسمت دُم آن، منفجر خواهد شد.

با استفاده از دوربین Phantom V1610 و با سرعت ۱۳۰,۰۰۰ فریم بر ثانیه به راز قطره‌ی شاهزاده روپرت پی خواهیم برد.

۳. خرد کردن سی‌دی (۱۷۰,۰۰۰FPS)

در این ویدیو، یک سی‌دی با سرعت ۲۳۰۰۰RMP (دور در دقیقه) چرخانده خواهد شد و با استفاده از دوبین Phantom V2511 و با سرعت باورنکردنی ۱۷۰,۰۰۰ فریم بر ثانیه از خرد شدن آن فیلم‌برداری می‌شود. جالب است بدانید این دوربین در پایین ترین رزولوشن خود قادر است تا یک میلیون فریم بر ثانیه را هم ضبط کند. حجم فیلم چند ثانیه‌ای خرد شدن سی‌دی که توسط این دوربین فیلم‌برداری شد، چیزی حدود ۹۶ گیگابایت شده است!

۲. برخورد گلوله (یک میلیون FPS)

گلوله‌های استفاده شده در این ویدیو سرعتی حدود ۲۲۰۰ کیلومتر بر ساعت دارند. به لطف تصویربرداری با سرعت ۱,۰۰۰,۰۰۰ فریم بر ثانیه، شاهد برخورد باشکوه آن‌ها به مواد مختلف هستیم.

۱. حرکت پرتو نور (یک تریلیون FPS)

بر اساس آنچه در ویدیوی زیر (که مستندی کوتاه از دانشگاه MIT است) ادعا می‌شود، برای به تصویر کشیدن حرکت نور به جای استفاده از دوربین‌های رایج و متداول، از ۵۰۰ سنسور که هر کدام یک تریلیونیم ثانیه با هم اختلاف زمانی دارند استفاده شده است. این سرعت ما را قادر می‌سازد که حرکت پرتو نور را ببینیم.

البته این کار برای سرگرمی انجام نشده است؛ بلکه کاربردهای عملی زیادی از جمله اسکن سه بعدی اجسام و کاربردهای شبیه سونار دارد. هرچند جهت مقاصد فیلم‌برداری شخصی و برای سرگرمی هم می‌توان از آن استفاده کرد.

اگر شما هم دوربین فوق آهسته‌ی خودتان را داشتید، از چه چیزهایی فیلم‌برداری می‌کردید؟

هرچند دوربین‌های سوپر اسلوموشن ارزان نیستند، اما به کمک نرم‌افزارهایی خاص قادر خواهیم بود تا با استفاده از دوربین‌های پایین رده‌ هم ویدیوهای اسلوموشن زیبایی بسازیم. اگرچه استفاده از این روش کیفیت کلی فیلم را کاهش خواهد داد. اما اگر توانایی تهیه‌ی دوربینی که بتواند با کیفیت Full HD و با نرخ فریم بالا فیلم‌برداری کند را داشتید، برای ساخت ویدیوهای اسلوموشن خود چه چیز یا پدیده‌ای را به تصویر می‌کشیدید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات