جف بزوس از ایلان ماسک برای معرفی راکت با قابلیت استفاده‌ی مجدد، پیشی گرفت

پنج‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
بلو اوریجین، آژانس فضایی خصوصی است که مالک آن جف بزوس، مالک آمازون است. این شرکت از ایلان ماسک و شرکت Space X برای معرفی راکت با قابلیت استفاده‌ی مجدد پیشی گرفته و به تازگی وسیله‌ی نقلیه‌ی فضایی New Shepard را که متشکل از راکت BE-3 و کپسولی برای حمل سرنشینان است به ارتفاع ۱۰۰.۵ کیلومتری که فضای زیر جو است، پرتاب کرده است.
تبلیغات

جف بزوس مالک آمازون و آژانس فضایی بلو اوریجین، ایلان ماسک و شرکت فضایی او را در رقابت برای راکت با قابلیت استفاده‌ی مجدد، شکست داده و فضاپیمای نیوشپرد شرکت وی که متشکل از کپسولی برای حمل فضانوردان و یک راکت است به ارتفاع ۱۰۰.۵ کیلومتری زمین پرتاب شده است.

اما نکته‌ی جالب در مورد راکت BE-3 این است که پس از طی مسافت ۵۰۰۰ پایی این راکت از فضاپیما جدا شده و با سرعت تقریبی ۷ کیلومتر بر ساعت بر روی زمین فرود می‌آید. این در حالی است که اولین تلاش ایلان ماسک برای ساخت راکت‌های دارای قابلیت استفاده‌ی مجدد، در تلاش برای فرود آمدن بر روی زمین دچار شکست شد.

با این حال ایلان ماسک و راکت فالکون ۹ شرکتش قصد دارند تا راکتی قابل استفاده برای فضاپپماهایی بسازند که می‌توانند از جو زمین خارج و از جاذبه‌ی آن رهایی یابند. هر چند راکت Space X نیز در ارتفاع ۵۰ مایلی از فضاپیما جدا می‌شود، اما به دلیل این که فالکون ۹ سرعت بالایی دارد، نمی‌توان آن را در هنگام فرود به زمین کنترل کرد. سرعت این راکت در هنگام جدا شدن از فضاپیما ۱۰ ماخ است؛ در حالی است که راکت نیوشپرد تنا ۳.۷ ماخ سرعت دارد. در نتیجه‌ی این سرعت بالا راکت به ارتفاع ۹۰ مایلی رفته و از آن ارتفاع بر روی زمین فرود می‌آید. به این دلیل در آخرین تلاش، راکت ساخت Space X در فضا منفجر شد.

در ویدیوی زیر می‌توانید فرود زیبای این راکت را ببینید. این راکت با سرعت بسیار زیاد به زمین نزدیک شده و سپس سرعت آن آٰرام آرام کم شده و در نهایت بر روی زمین فرود می‌آید:

نیوشپرد برای طرح‌های درون جو زمین بلو اوریجین در نظر گرفته شده و بیشتر برای کارهای تبلیغاتی به کار خواهد رفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات