فیس بوک درصدد متمرکز کردن بخش ویدیویی خود همچون یوتیوب است

چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۷
مطالعه 3 دقیقه
مدت زمان زیادی است که فیس‌بوک امکان آپلود و تماشای ویدیوها را در اختیار کاربران قرار داده؛ اما برای تماشای ویدیوها باید در فید خبری به جستجوی گزینه‌ی مدنظر خود بپردازید. به نظر می‌رسد فیس‌بوک در حال ایجاد تغییراتی در مورد نحوه‌‌ی نمایش ویدیوها است و براساس شنیده‌ها در آینده‌ی نزدیک، ساز و کاری همچون یوتیوب برای نمایش ویدیوهای فیس‌بوک ارائه خواهد شد.
تبلیغات

امکان آپلود و تماشای ویدیوها در فید خبری فیس‌بوک از جمله‌ی قابلیت‌هایی است که طرفداران بسیاری را در این شبکه‌ی اجتماعی به خود جلب کرده است. اما یکی از نقاط ضعف چنین سیستمی، فرآیند یافتن دوباره‌ی ویدیوهایی است که پیش‌تر توسط کاربر دیده شده است. به نظر می‌رسد فیس‌بوک درصدد حل این مشکل از طریق ایجاد ساز و کار جدیدی برای نمایش ویدیوها است.

بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی اینترنت در حال پیاده‌‌سازی روشی است که از طریق آن می‌توان همچون یوتیوب، ویدیوها را بدون نیاز به جستجو در میان فید خبری مشاهده کرد. فیس‌بوک اعلام کرده که در حال آزمایش بخشی درون سرویس خود است که از طریق آن تنها می‌توان ویدیوهای موجود در این شبکه‌ی اجتماعی را مستقیما مشاهده کرد. در این بخش می‌توان ویدیوها را پس از تماشا در صورت تمایل با سایر کاربران به اشتراک گذاشت.

ارائه‌ی چنین ویژگی توسط فیس‌بوک همزمان با وجود چنین سرویسی از یوتیوب اتفاقی نیست؛ بطوریکه بسیاری از متخصصان در حوزه‌ی ویدیوهای آنلاین از چندی پیش انتظار در پیش گرفتن چنین استراتژی را از سوی فیس‌بوک پس از ارائه‌ی سرویس ویدیویی در یک سال اخیر داشتند. از نظر کارشناسان در صورتی که فیس بوک درصدد رقابت با یوتیوب بوده و بخواهد تبلیغ‌کنندگان را به سوی خود جلب کند، این تنها راهی است که می‌تواند در پیش بگیرد. در پیش گرفتن چنین سیاستی توسط فیس‌بوک این امکان را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد تا به جستجو و تماشای هر آنچه که در نظر دارند، بپردازند؛ در حالی که در روش کنونی نمایش ویدیو، محتوایی در فید خبری به کاربر نمایش داده می‌شود که وی آن را در خواست نکرده و شاید انتظار مشاهده‌ی آن را نیز ندارد.

فیس بوک به این نکته اشاره کرده که ویدیوهای نمایش داده شده برای کاربر در این قسمت از سرویس، براساس تمام کلیپ‌هایی چیده خواهد شد که کاربر پیش‌تر آن‌ها را تماشا کرده یا ذخیره کرده است. همچنین این ویدیوها شامل مواردی که دوستان کاربر به وی ارسال کرده‌اند نیز می‌شود. فیس‌بوک برای بروز نگه داشتن این قسمت، ویدیوهایی مرتبط با ترند‌های خبری نیز نمایش خواهد داد. به نظر می‌رسد نمایش ویدیوهای مرتبط با وقایع روزانه تقریبا از الگوریتمی مشابه آنچه که فیس‌بوک برای پرکردن فید خبری از آن استفاده می‌کند. پیروی خواهد کرد.

لینک دانلود

فیس‌بوک برای نمایش ساز و کار بخش جدیدی که به این سرویس اضافه خواهد شد، ویدیویی ۴۳ ثانیه‌ای منتشر کرده که در آن می‌توان به روشنی تمام تغییرات و بهبود‌هایی که قرار است در بخش ویدیوها مشاهده شود را دید. در حال حاضر این بخش از فیس‌بوک برای تمام کاربرانی که از فیس‌بوک استفاده می‌کنند، قابل مشاهده نیست و تنها بخشی از کاربران قادر به بهره‌گیری از این ویژگی هستند که البته با عرضه‌ی رسمی آن، تمام کاربران قادر خواهند بود از این سرویس استفاده کنند.

حال سوال اصلی اینجا است که کاربران فیس‌بوک چگونه در ساز و کار جدید فیس بوک برای تماشای ویدیوها تعامل خواهند کرد. شیوه‌ی جدید در پیش گرفته شده توسط فیس‌بوک مستلزم درگیر شدن کاربر است؛ در حالی که تاکنون فیس‌بوک کاربر را آنچنان در فرایند نمایش محتوا شریک نکرده بود و براساس یک روش مشخص، محتوای مورد نظر را برای کاربران به نمایش می‌گذاشت. در صورتی که فیس‌بوک روشی مشابه یوتیوب را در پیش گیرد، باید ظهور سرویسی مشابه آنچه که گوگل ارائه داده را انتظار داشت که این موضوع به ضرر یوتیوب است؛ چراکه فیس بوک قابلیت‌هایی را در اختیار دارد که یوتیوب از داشتن آن‌ها بی بهره است.

البته باید به این نکته اشاره کرد که فیس‌بوک در حال حاضر روش‌های دیگری را در پیش گرفته که از جمله‌ی آن‌ می‌توان به نمایش ویدیوهای پیشنهادی اشاره کرد که امکان تماشای سایر ویدیوهای مشابه را در اختیار کاربر می‌گذارد. با استفاده از این قابلیت تبلیغ‌کنندگان شانس نمایش ویدیوهای خود را داشته و تولیدکنندگان ویدیو نیز می‌توانند بخشی از درآمد حاصل را تصاحب کنند.

فیس‌بوک ویژگی استفاده از پنجره‌ی شناور ویدیو را نیز در اختیار کاربران قرار خواهد داد تا بتوان همزمان با تماشای ویدیو به اسکرول کردن فید خبری در فیس بوک نیز ادامه داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات