تبر جدید Leveraxe شکستن هیزم را تسهیل می‌کند

یک‌شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۳
مطالعه 2 دقیقه
ظاهرا طراحی تبرهای فعلی، فنلاندی‌ها را راضی نکرده و از این‌رو وی تبر را با طراحی جدیدی که کارها را ساده‌تر می‌کند، روانه‌ی بازار خواهد کرد.
تبلیغات

تبر یکی از اولین ابزار‌های اولیه ایجاد شده توسط بشر است که عمر آن به بیش از ۱.۵ میلیون سال پیش باز می‌‌گردد.

هیکی کارنا یک شهروند فنلاندی است که طرح جدیدی را برای تبر ارائه کرده است. هدف کارنا از طراحی مجدد تبر تسهیل استفاده از این وسیله در کنار بالا بردن بهره‌وری آن است؛ بطوریکه کاربر با صرف انرژی کمتری بتواند کارهای سنگین را با استفاده از تبر انجام دهد.

وی برای طراحی این تبر مطالعات فراوانی را صورت داده و در نهایت Vipukirves Leveraxe را معرفی کرده است. در واقع می‌توان طرح کارنا را یک باز طراحی خواند که هدف از آن افزایش نفوذپذیری این وسیله است. برخلاف تبرهای معمولی، انتهای تیغه به دسته‌ متصل نشده و تیغه از شیاری که در وسط آن پیش‌بینی شده به دسته متصل شده است. تغییر مرکز اتصال دسته به تیغه باعث تغییر در مرکز ثقل تبر شده است.

در واقع مرکز ثقل به کنار تیغه منتقل شده است. به عبارتی این تبر از نیروی چرخشی برای بالا بردن انرژی نفوذ استفاده می‌کند و از این‌رو با فشار کم نیز می‌توان نتیجه‌ی دلخواه را دید.

AXEInt

کارنا با اشاره به فرآیند سخت شکستن هیزم با استفاده از تبرهای معمولی که مستلزم صرف انرژی زیادی است، استفاده از تبر جدید با طراحی نوین را فارغ از این مشکل توصیف می‌کند. براساس اطلاعات ارائه شده توسط کارنا می‌توان به راحتی و با وارد آوردن فشار اندکی به تبر و اصابت آن با حاشیه‌ی تنه‌ی درخت، آن را قطعات کوچک‌تری شکست. ضمنا تبر جدید مشکل جا ماندن درون توده‌ی چوب را ندارد و می‌توان پس از شکافتن قسمتی از تنه، تبر را به راحتی خارج کرد.

این تبر پس از عرضه در فنلاند، در کیک استارتر قرار گرفته است. علاقمندان می‌توانند با پرداخت ۹۹ دلار این تبر را پیش خرید نموده و سرمایه‌ی مورد نیاز برای تولید انبوه این تبر را تامین کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات