همگام با پیشروان: مهندسی ژنتیک و تغییر ژنتیکی غذاهایمان

یک‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
مطالعه 2 دقیقه
پاملا رونالد متخصص ژنتیک گیاهان است که ما را با فواید علم ژنتیک و نتایجی که آن برای بشریت به دنبال داشته است آشنا می‌‌‌کند.
تبلیغات

او که توانسته با همراه کردن بنیاد بیل و ملیندا گیتس، از یافته‌های خود در زمینه‌ی ژنتیک برای تأمین غذای کشورهای محروم بهره ببرد، می‌‌‌خواهد ما را از مزایای بهره بردن از گیاهان مقاوم و پرباری که با استفاده از مهندسی ژنتیک پرورش داده شده‌اند آگاه کند و به ما نشان دهد که مهندسی ژنتیک در عمل از زمان شروع عصر کشاورزی با انتخاب گونه‌های پربار یا مقاوم تر توسط بشر وجود داشته است و امروزه تنها ابزارها قوی‌تر شده و شتاب بیشتری به خود گرفته است.

مهندسی ژنتیک یکی از علومی خواهد بود که در آینده‌ای نه چندان دور بشریت را به سمت تکامل هرچه بیشتر خود سوق خواهد داد. تصور کنید بتوانید خود، ویژگی‌های بدن خود را انتخاب کنید یا در موردی در دسترس‌تر، ویژگی‌های فرزند خود را تعیین کنید –این کار در برخی کشورها حتی هم اکنون نیز انجام می‌‌‌شود-.

اما هرگاه علم جدیدی پا به عرصه‌ی ظهور گذاشته است همواره بوده‌اند مخالفانی که گاه به دلایل منطقی و البته در بیشتر موارد به دلایلی غیر منطقی و بر پایه‌ی اعتقادات نادرست با آن مخالفت کرده‌اند و راه را برای پیشرفت آدمی بسته‌اند. حتی امروزه نیز می‌‌‌توان شاهد مخالفت‌هایی علیه واکسیناسیون یا استفاده از گیاهان تراریخته جهت ایجاد مقاومت و یا باردهی بیشتر بود. کسانی که مخالفت خود را نه در گفتار و منطق بلکه در آتش زدن مزارع – آن هم با وجود کمبود شدید منابع غذایی- بیان می‌‌‌کنند.

برای من که دشوار است بپذیرم فردی 11 سال از عمر خود را تنها صرف یافتن یک ژن بکند؛ آن هم ژنی که امکان دارد هیچگاه نتوان از آن بهره‌ای برد. اما این حقیقتی است که در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته‌ی دنیا اتفاق می‌‌‌افتد. اتفاقی که هر چند می‌‌‌توان انتظار آن را در کشور خود نیز داشته باشیم؛ اما به دلایل بسیاری از جمله اقتصاد و سرمایه‌گذاری ضعیف در فناوری و دانش، عملاً جز در حوزه‌هایی خاص، انجام چنین پژوهش‌های با خطرپذیری بالا ناممکن می‌‌‌نماید.

در ویدیو همراه می‌‌‌شویم با پاملا رونالد و موضوع تغییر ژنتیکی غذایمان.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات