تماشا کنید: روبات‌ های کوچک با توانایی کشیدن اشیایی 2000 برابر سنگین تر از خود

دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مهندسان در دانشگاه استنفورد موفق به طراحی و تولید روبات‌های بسیار کوچکی با عنوان MicroTugs شده‌اند که قادرند اشیایی با وزن 2000 برابر سنگین‌تر از خود را جابجا کنند.
تبلیغات

مهندسان دانشگاه استنفورد روبات‌هایی طراحی کرده‌اند که نمونه‌ای از آنها تنها 12 گرم وزن دارند، با این حال می‌توانند اشیایی با وزن 2000 برابر سنگین‌تر از خود را جابجا کنند. البته باید به این نکته اشاره کرد که این نمونه قوی‌ترین MicroTug تولید شده است. نمونه‌های ضعیف‌تر تنها می‌توانند باری با 100 برابر وزن خود را حمل کنند.کشیدن باری با وزن 2000 بار بیشتر را می‌توان به کشیدن یک وال آبی توسط انسان تشبیه کرد.

یکی از این روبات‌های جالب توجه که وزن آن تنها ۹ گرم است، می‌تواند باری را که وزن آن بیش از یک کیلوگرم است همزمان با صعود از یک دیوار عمودی به سمت بالا بکشد. قدرت مورد نیاز برای کشیدن چنین باری در دیوار عمودی برابر کشیدن یک فیل توسط انسان بصورت عمودی است. کوچکترین روبات از این خانواده تنها 20 میلی‌گرم وزن دارد و فرآیند ساخت آن زیر میکروسکوپ و با استفاده از موچین تکمیل می‌شود. این روبات قادر است بارهایی را که 25 برابر وزن خود هستند، حمل کند.

راز قدرت خارق‌العاده‌ی این روبات‌های مینیاتوری، از طبیعت الهام گرفته شده است. دانشمندان ساز و کار قدرتمند کردن این روبات‌ها را با مطالعه‌ی مارمولک‌های خانگی فراگرفته‌اند. دانشمندان در محل تماس پای روبات‌ها با سطح مورد نظر، از خوشه‌های پلاستیکی استفاده کرده‌اند که در زمان وارد آمدن فشار، خم شده و در نتیجه سطح تماس این ماده با سطح بیشتر می‌شود. در مورد حرکت صعودی روی سطوح عمودی نیز، دانشمندان روبات را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که در زمان جدا شدن نصف بدن روبات، نصف دیگر همچنان به سطح چسبیده، تا روبات کنده نشود.

لینک دانلود

دانشمندان امیدوارند تا نمونه‌های بزرگ‌تر این روبات‌ها را در کارخانه‌ها و تاسیسات سنگین مورد استفاده قرار دهند. مطمئنا بهره‌گیری از این روبات‌ها برای بالا بردن اجسام سنگین و حمل و نقل بسیار کاربردی خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات