تماشا کنید: نگاه نزدیک به تبلت اندرویدی N1 نوکیا در MWC 2015

چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
وقتی ماه نوامبر سال گذشته شنیدیم که قرار است برند به حاشیه رفته نوکیا، تبلت اندرویدی خود را به نام N1 عرضه کند، کمی شگفت‌زده شدیم. اما عجیب دیگر مربوط به طراحی این محصول می‌شد که دقیقا از آیپد مینی اپل به امانت گرفته شده است. اکنون قصد داریم به بهانه حضور تبلت N1 نوکیا در MWC2015 نگاهی نزدیک‌تر به آن داشته باشیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 این تبلت در حال حاضر فقط در کشور چین عرضه می‌شود و از آنجایی که قرار است نوکیا آن را در سال جاری میلادی وارد دیگر بازارهای دنیا کند، نسخه‌ای از N1 را به کنگره جهانی موبایل آورده بود که از لحاظ نرم‌افزاری کمی دستکاری شده است. این اولین باری است که می‌توان از نزدیک نگاهی دقیق‌تر به این دستگاه داشت، ولی اگر آیپد مینی اپل داشته‌اید یا آن را از نزدیک دیده‌اید باید بگوییم هیچ چیزی را از دست نداده‌اید و تنها اندروید جایگزین آی‌او‌اس شده است.

nokia-n1-6669.0

سیستم عامل پیشفرض N1، اندروید نسخه 5.0 یا همان آب نبات چوبی است، اما نسخه‌ای از رابط کاربری سفارشی نوکیا موسوم به Z Launcher برای آن در نظر گرفته شده است. این رابط کاربری دو ویژگی متمایز دارد. اول چیدمان یا همان شبکه 4×3 اپلیکیشن‌ها روی صفحه خانگی اندروید است که بسته به اپلیکیشن‌های استفاده شده و زمان اجرای آنها قابلیت انطباقی دارد. بنابراین اگر صبح‌ها عادت دارید تا ایمیل‌های خود را چک کرده یا اخبار را مرور کنید، صفحه خانگی تبلت شما حاوی اپلیکیشن‌های مرتبط با علایق شما خواهد بود که نسبت به دیگر برنامه‌ها اولویت دارند. اما اگر شب‌ها به یکی از کاربران پر و پا قرض Netflix تبدیل می‌شوید، صفحه هوم تبلت دربرگیرنده اپلیکیشن‌های پخش محتوای آنلاین خواهد بود. در اکثر نسخه‌های اندروید چنین لانچری دیده نمی‌شود و برای دسترستی به دیگر اپلیکیشن‌ها کافی است با کشیدن انگشت روی نمایشگر تبلت به صفحه دوم بروید.

دومین نکته بارز زد لانچر نوکیا قابلیت Scribble search یا جستجوی بر اساس حرف اول کلمات با توانایی تشخیص دست خط شماست. یعنی شما می‌توانید بر مبنای کل کلمه یا حتی یک حرف جستجوی خود را انجام دهید و ناراحت دست خط بد خود هم نباشید. به عنوان مثال اگر حرف "n" را بر روی صفحه N1 بنویسید، اپلیکیشن‌هایی که از این حرف تشکیل شده‌اند مانند Netflix و Fruit Ninja یاحتی مخاطبینی که حرف اول نام یا نام خانوادگی آنها با "n" شروع می‌شود نیز نمایش داده خواهد شد. آیکون‌های دایره‌ای شکل، رنگ‌های ترکیبی و عدم امکان سفارشی‌سازی، همه و همه نشان می‌دهد سیستم نرم‌افزاری تبلت N1 نوکیا مخلوطی از آبنبات چوبی و iOS است.

nokia-n1-6638.0

البته سخت‌افزار این تبلت نیز برای ما آشناست. استفاده از بدنه آلومینیومی مشابه آیپد مینی همان حس دستگاه اپل را به دست منتقل می‌کند، دوربین پشت در همان گوشه‌ای قرار گرفته که دروبین آیپد مینی تعبیه شده است و میزان حاشیه نمایشگر و اندازه 7.9 اینچی آن هم ما را به یاد تبلت اپل می‌اندازد. تنها تفاوت لبه‌های پخ‌دار یا کلید هوم است. پس اگر قبلا آیپد مینی اپل را در دست گرفته باشید، حس نگه‌داشتن N1 را درک خواهید کرد.

البته این موضوع لزوما هم نمی‌تواند بد باشد که بخواهیم به نوکیا خرده بگیریم. تبلت N1 نوکیا محکم و در عین حال سبک و خوش‌دست است. قرار است این دستگاه در بازار آمریکای شمالی نیز عرضه شود و اگر این موضوع تحقق یابد قیمت آن 249 دلار در نظر گرفته شده است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای بازار تبلت‌های رده‌بالا و گران‌قیمت باشد. در ادامه می‌توانید ویدئوی تبلت N1 نوکیا را تماشا کنید:

دانلود ویدیو

کلیه‌ی اخبار و مقالات نمایشگاه را در آدرس zoomit.ir/mwc-2015/ مشاهده کنید.

مارکت اندرویدی مایکت ، اسپانسر ویژه زومیت در پوشش خبری نمایشگاه MWC 2015، با بیش از ۵۰ هزار برنامه و بازی ایرانی و خارجی در خدمت شما است.

 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات