همگام با پیشروان: ضرورت چاپگرهای 4 بعدی در دنیای جدید

سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
حتما تاکنون با انواع چاپگرهای سه بعدی و قابلیت‌های خیره کننده‌ی آن‌ها در تولید انواع طرح‌ها و لوازم بشری آشنا شده‌اید. اگرچه توانایی‌های این چاپگرها حتی هم اکنون نیز به صورت جدی وارد زندگی ما نشده‌، با این وجود پژوهشگران آن‌ها را به یک بعد دیگر ارتقا داده‌اند و بعد زمان را نیز به آن‌ها افزوده‌اند تا هرچه بیشتر برای جهان پیش روی ما کارامد و مفید باشند.
تبلیغات

این بار اسکایلر تیبیتس معمار، طراح و دانشمند علوم رایانه از MIT برای ما از ضرورت بهره گیری از چاپگرهای 4 بعدی در دنیای جدید می‌‌گوید. در این چاپگرها علاوه بر ساخت اشیاء می‌‌توان آن‌ها را به شکلی فعال با قابلیت خود آرایی ساخت تا اجزای آن بتوانند خود را با استفاده از انرژی محیط یا شرایطی که در آن قرار می‌‌گیرند به شکل نهایی و مورد نظر ما درآورند. برای فهم بهتر کافی است لوله‌ی آبی را تصور کنید که بسته به نیاز ما می‌‌تواند دبی خروجی خود را تعیین کند یا حتی آب را با تغییر شکل خود پمپ کند یا مکعبی که خود را برابر چشمان ما می‌‌سازد. چنین ساختارهایی در طبیعت نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌‌گیرند، تغییر شکل پروتئین‌ها بسته به محل و شرایطی که در آن قرار می‌‌گیرند یکی از مثال‌های جالب این مواد هستند. در حقیقت پروتئین‌ها نیز در چاپگری به نام سلول و با طرحی که از رشته‌ی DNA گرفته می‌‌شود برای کاربردهای حیاتی چاپ می‌‌شوند.

چنین طرح‌هایی به خصوص در مواردی که دسترسی به منابع و نیروی انسانی بسیار محدود است – مواردی همچون سفرهای فضایی- بسیار کاربردی و ضروری خواهد بود چراکه می‌‌توانند بی نیاز از دخالت بیرونی، خود را در طول زمان به شکل نهایی در آورند.

البته باید توجه داشت که چاپگرهای سه بعدی حتی با وجود اینکه از سال 1970 در حال رشد و توسعه بوده‌اند تنها امروز در حال کاربردی شدن به صورت عمومی هستند بنابر این برای کاربردی شدن این چاپگرهای 4 بعدی جدید باید همچنان صبور بود.

همراه می‌‌شویم با اسکایلر تیبیتس و فناوری چاپ 4 بعدی.

بارگیری

لطفا پیشنهادها و انتقادهای خود را جهت هرچه بهتر شدن بخش همگام با پیشروان در بخش نظرات یا با ایمیل شخصی بنده در میان بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات