تماشا کنید: تراژدی فضایی؛ انفجار موشک آنتارس ناسا

پنج‌شنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱
مطالعه 6 دقیقه
روز گذشته موشک آنتارس که حامل سفینه‌ای مدار گرد به مقصد ایستگاه فضایی بود لحظاتی پس از برخواستن از سکوی پرتاب والوپ ناسا واقع در ویرجینیا منفجر شد.
تبلیغات

قرار بود سفینه‌ی مدارگرد بی‌نام ناسا که حامل ۲۲۶۸ کیلوگرم مواد غذایی و مایحتاج ضروری و علمی برای ساکنان ایستگاه فضایی بود به وسیله‌ی راکت آنتارس از میدان جاذبه‌ی زمین فرار کرده و به فضا پرتاب شود که متاسفانه لحظاتی پس از برخواستن از زمین به دلیل اشکال فنی نامعلوم منفجر شد و جهنمی از آتش و خاکستر را از خود به جای گذاشت.

ناسا این عملیات‌ها را طی قراردادی ۱.۹ میلیارد دلاری بر عهده‌ی اربیتال ساینسز سپرده است. به گفته‌ی متخصصان این حادثه از یک ناهماهنگی در این موتور موشک شروع شده اما هنوز دلیل قطعی این حادثه مشخص نشده است. انفجار موشک آنتارس تلفات جانی در پی نداشت، اما علاوه بر از بین رفتن موشک و فضاپیما به قسمت‌هایی از جنوب جزیره‌ی والوپ نیز آسیب رسیده است.

orb3-cygnus-orbital-science-sunset
antares-rocket-launch-explosion-before-liftoff
antares-rocket-liftoff-explosion
antares-rocket-explosion-orb3-nasa-photo-4
antares-rocket-explosion-1
antares-rocket-explosion-2
antares-rocket-explosion-3
cygnus-launch-antares-explosion
antares-rocket-explosion-orb3-nasa-photo-1
antares-rocket-explosion-orb3-nasa-photo-2
antares-rocket-launch-explosion-fire-3
antares-rocket-launch-explosion-fire-4
antares-rocket-launch-explosion-fire
antares-rocket-launch-explosion-flames
مقاله‌های مرتبط:

پس از بازنشستگی شاتل فضایی در سال ۲۰۱۱ موشک‌های سایوز روسی وظیفه‌ی حمل فضاپیماهای ناسا را بر عهده می‌کشیدند. موشک ۲ مرحله‌ای آنتارس اربیتال ساینسز ۴۰ متر بلندی دارد و پرتاب روز ۳ شنبه قرار بود اولین پرتاب این موشک با موتور تقویت شده‌ی Castor 30XL برای مرحله‌ی دوم آن باشد. هنوز مشخص نیست این موتور دلیل ناهماهنگی و رخ‌دادن این حادثه بوده است یا خیر، محققان ناسا و اربیتال ساینسز در حال بررسی این موضوع هستند؛ بعید است قبل از مشخص شدن دلیل این حادثه شاهد پرواز دیکری توسط این نسل از موشک‌ها باشیم.

antares-cygnus-night-nose-cone
antares-cygnus-orb3-preparation

برآوردها حاکی از ضرر مالی ۲۰۰ میلیون دلاری بر اثر این انفجار است. ناسا به ساکنان محلی هشدار داده است که در صورت مشاهده‌ی قطعات این موشک به آن دست نزنند زیرا ممکن از به مواد شیمیایی خطرناک حاصل از سوخت موشک آلوده باشد. پرتاب ۳ شنبه شب به وقت محلی دومین تلاش برای پرتاب این موشک بود، ۲ شنبه شب قرار بود این موشک پرتاب شود که به دلیل ورود یک قایق به منطقه‌ی امن، پرتاب کنسل شد. قرار است اربیتال ساینسز ۸ پرتاب را به سوی ایستگاه فضایی با استفاده از موشک آنتارس برای ناسا انجام دهد.

قبل از این ۲ پرتاب در ماه‌های ژآنویه و جولای میلادی با موفقیت انجام شده بود و ۲ پرتاب نیز در سال ۲۰۱۳ میلادی با موفقیت به پایان رسیده بود. شرکت آمریکایی SpaceX نیز قرار است با قراردادی ۱.۶ میلیارد دلاری ۱۲ پرتاب رباتیک با استفاده از کپسول Dragon و موشک فالکون ۹ انجام دهد که تاکنون ۴ پرتاب بدون حادثه انجام شده است. با برون سپاری چند میلیارد دلاری ساخت و پرتاب فضاپیما به شرکت‌های بوئینگ و SpaceX ناسا عملا خود را از ساخت و پرتاب فضاپیما کنار کشیده است.

antares-cygnus-launch-pad-night
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات