فناوری Dynamic 3D Perspective در فایرفون آمازون چیست و چه کار می‌کند؟

پنج‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
شب گذشته آمازون، تلفن هوشمند فایرفون را با رابط کاربری کاملا متفاوت و امکاناتی که پیش‌از این در هیچ تلفن هوشمندی وجود نداشته، رونمایی کرد. یکی از این قابلیت‌های خاص، Dynamic 3D Perspective نام دارد که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.
تبلیغات

رابط کاربری فایرفون بسیار شبیه به تبلت‌های کیندل فایر این شرکت است. اما فایرفون برخلاف تلفن‌های رایج بازار که تنها یک دوربین در قسمت جلو دارند، از چهار دوربین جلو بهره می‌برد تا بتواند ۶۰ بار در ثانیه تصویر مقابل خود را دریافت کند و بر اساس موقعیت تلفن از کاربر، رابط کاربری نرم‌افزاری خود را تغییر دهد. مدیرعامل آمازون در زمان معرفی این قابلیت، نشان داد که با خم کردن تلفن به زوایای مختلف می‌توان در پرسپکتیو مناظر مختلف حرکت کرد.

با این روش می‌توان مثلا با خم کردن تلفن به سمت بالا و پایین بین صفحه‌ در مرورگر اسکرول کرد، یا در نقشه جابجا شد یا حتی در بازی‌ها از آن بهره برد. مثلا می‌توانید به دور یک ساختمان رندر شده سه بعدی درنقشه بچرخید بدون آنکه صفحه نمایش را لمس کنید. هنوز این قابلیت‌ها آنطور که باید و شاید کاربردی به نظر نمی‌رسند، اما از آنجایی که آمازون SDK مربوط به آن را در اختیار توسعه دهندگان قرار داده است، انتظار می‌رود، در آینده اپلیکیشن‌های سازگار با آن عرضه شوند.

نکته دیگری که در باره این قابلیت حائز اهمیت است، میزان مصرف انرژی است. برای فعال شدن قابلیت Dynamic 3D Perspective باید دوربین‌های جلو روشن شده و شروع به تصویربرداری کنند تا تصاویر توسط یک نرم‌افزار مورد پردازش قرار گیرند. همه این‌ها احتمالا نیاز به صرف انرژی زیاد و متقابلا  خالی شدن زود هنگام باتری شوند. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که همزمان تنها دو دوربین از چهار دوربین فعال می‌شوند تا اطلاعات مربوط به عمق (Z)  و مختصات X و Y را بدست آورند. اگر تلفن را بصورت عادی و عمودی روبروی خود بگیرید دو دوربین بالا فعال می‌شوند، اما اگر تلفن را بصورت افقی در مقابل خود بگیرید دو دوربینی که بهتر می‌توانند سر کاربر را تشخیص دهند، فعال می‌شوند. هر کدام از دوربین‌ها یک فرستنده کوچک اینفرارد نیز دارند تا از طریق آن‌ها حتی زمانی که تلفن در محیط تاریک استفاده می‌شود نیز بتواند حرکت سر کاربر را تشخیص دهد.  

مهم‌ترین کاری که فناوری Dynamic 3D Perspective انجام می‌دهد، تشخیص آنی حرکت سر کاربر است. این کار ۶۰ بار در ثانیه انجام می‌شود و از این رو تغییرات انجام شده در رابط کاربری نرم‌افزارها نیز همزمان با سر کاربر صورت می‌پذیرد. آمازون می‌گوید که چهار سال تمام روی این فناوری کار کرده است. دلیل استفاده از چهار دوربین به جای یک دوربین در جلوی تلفن نیز، آن بوده است که ترکیب این دوربین‌ها می‌تواند فضای به مراتب وسیع‌تری را پوشش دهد و در زوایای مختلف، سر کاربر را تحت کنترل خود بگیرد.  

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات