تشخیص بیماری‌های چشمی با استفاده از آیفون و گجت EyeGo

پنج‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
در طی سال گدشته، گروه کوچکی در دانشگاه استنفورد، مشغول کار و آزمایش با چند آیفون، پرینتر سه‌بعدی و قطعات لگو بوده‌اند و ماحصل کار آن‌ها، گجتی شده که می‌تواند از کوری میلیون‌ها نفر در جهان، جلوگیری کند.
تبلیغات

این وسیله EyeGo نام دارد و با اتصال آن به یک آیفون، مجموعه‌ای پدید می‌آید که قادر است بعضی از وظایف تجهیزات پیشرفته و گران‌قیمت پزشکی را انجام دهد. وسایلی که در بسیاری از نقاط دور‌افتاده و محروم دنیا، موجود نیستند.

با استفاده از این ابزار، می‌توان از جلوی چشم، قرنیه، عدسی چشم، اعماق شبکیه و حلقه‌های بخش پشتی چشم، تصاویر با کیفیت و دقیقی گرفت که در تشخیص بیماری‌های چشمی و امکان کوری افراد به کار می‌روند. EyeGo بسیار ارزان و استفاده از آن آسان است و نیاز به آموزش خاصی ندارد؛ در نتیجه در مناطق محروم و توسعه‌نیافته، بسیار کارآمد خواهد بود.

در مواقعی که افراد متخصص صدها کیلومتر از بیمار دور هستند، می‌توان عکس‌های گرفته شده را از طریق اینترنت برای آن‌ها فرستاد تا تشخیص دهند آیا بیمار به مراقبت‌های پزشکی و درمان فوری نیاز دارد یا خیر.

دکتر رابرت چَنگ، مدیر پروژه می‌گوید:

ما قصد نداریم استانداردهای طلایی جدیدی را جایگزین کنیم. هدف ما تنها تسهیل دسترسی افراد به امکاناتی است که می‌تواند امکان برخورداری آنان از مراقبت‌های پزشکی را، در کمترین زمان و با بیشترین سرعت ممکن فراهم کند.

دکتر چنگ در جواب به این پرسش که آیا این وسیله روزی آنقدر پیشرفت می‌کند که افراد بتوانند، شخصاً و بدون نیاز به کمک، از چشم خود عکس بگیرند گفت:

گرفتن عکس سلفی! (Selfie) از شبکیه باید بسیار جذاب باشد و ممکن است روزی محقق شود؛ اما فعلاً امکانش نیست.

لینک دانلود ویدیو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات