تماشا کنید: چگونگی قبول گل فرانسه را از تصاویر اختصاصی فیفا ببینید

دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
فیفا تصمیم گرفت تا در جریان جام‌جهانی 2014 از فناوری خط دروازه استفاده کند و حالا باعث شده تا حق تیم‌ها ضایع نشود.
تبلیغات

 در صورتی که شب گذشته بازی فرانسه و هندوراس را دیده باشید، شاهد رقم خوردن یکی از تاریخی‌ترین لحظات در دنیای فوتبال بوده‌اید؛ چراکه برای اولین بار در مسابقات رسمی فیفا، تکنولوژی Goal Line خودی نشان داده و گل مهاجم فرانسه، کریم‌بنزما را در حالی که بسیاری از تصاویر ویدئویی دال بر عدم عبور توپ از خط دروازه بود، گل تشخیص داد. داور بازی نیز با استناد به این سیستم، گل را پذیرفت. همانطور که در تصاویر نیز ملاحظه می‌کنید، فناوری GoalLine در دو مرحله ورود توپ به دروازه را مورد بررسی قرار داده است؛ مرحله‌ی اول در زمان برخورد با تیر دروازه زاویه‌ی مخالف و مرحله‌ی دوم پس از رها‌شدن توپ از دست دروازه‌بان هندوراس است که نام وی نیز برای همیشه در تاریخ فیفا ماندگار شد.

استفاده از این فناوری در بازی‌های حساس نقش تأثیرگذارتری خواهد داشت؛ چراکه گل‌های این چنینی در بازی‌های حساس، سرنوشت یک جام را تغییر می‌دهند. برای مثال می‌توان به گل فرانک لمپارد اشاره کرد که در جام‌جهانی درون دروازه‌ی ژرمن‌ها قرار گرفت؛ اما با اشتباه داور، این گل پذیرفته نشد. در صورت پذیرفته‌شدن این گل توسط داور، نتیجه ۲ بر ۲ مساوی شده و یقیناً سرنوشت دیگری جز نتیجه 4 بر ۱ ثبت شده، رقم می‌خورد.

براساس اطلاعات منتشر شده، این فناوری با استفاده از 14 دوربین با نرخ ثبت تصاویر بالا، که در روی زمین و همچنین در فضای بالای دروازه و زاویه‌های مختلف تعبیه شده‌اند، ورود توپ به دروازه را زیر نظر می‌گیرند و درصورت عبور توپ، در کسری از ثانیه داور بازی از طریق لرزش ساعت خود متوجه عبور توپ می‌شود. هزینه‌ی نصب این سیستم برای هر ورزشگاه برابر 250,000 دلار است که هم‌اکنون هر 12 ورزشگاه برزیل مجهز به آن هستند. یعنی هزینه‌ی کلی نصب چنین سیستمی 3 میلیون دلار شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات