نمایش محتوا در تلویزیون QNED80 ال جی

بررسی تلویزیون QNED80 ال‌جی؛ ۱۲۰ هرتزی و مناسبِ کنسول‌های نسل نهمی

چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۴
مطالعه 13 دقیقه
تلویزیون جدید QNED80 ال‌‌جی با انبوهی از قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی‌، سعی دارد کاربران را به خرید یک تلویزیون جدید تشویق کند.
تبلیغات

اگر به فرآیند معرفی فناوری‌های جدید نگاه کنید، متوجه الگوی جالبی خواهید شد. برخلاف دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند یا لپ‌تاپ‌ها، لوازم خانگی مسیری سخت‌تر و طولانی‌تر برای رونمایی از فناوری‌های جدید دارند. به‌همین ترتیب، سازندگان چنین محصولاتی هم با چالش‌های بیشتر و سخت‌تری برای قانع‌کردن کاربران برای خرید مدل‌های جدیدتر روبه‌رو هستند. برای اثبات این نکته تنها کافی است بازه‌ی زمانی بین خرید یک گوشی جدید تا تعویض آن را با بازه‌ی زمانی خرید تا تعویض یکی از لوازم خانگی مانند یخچال یا تلویزیون مقایسه کنید.

تماشا در یوتیوب

بخشی از روند طولانی استفاده از لوازم خانگی به ماهیت آن‌ها ارتباط پیدا می‌کند؛ برای مثال کسی از سازنده‌ی ماشین لباس‌شویی انتظار ندارد در بازه‌های ۱۲ ماهه، فناوری‌های جدیدتری توسعه دهد و آن‌ها را به محصول خود اضافه کند؛ اما بخشی دیگر از این چالش‌ها، به زنجیره‌ای از محدودیت‌ها وابسته هستند که هم‌زمان کاربران، توسعه‌دهندگان و تولیدکنندگان یک کالا را درگیر می‌کنند. بهترین نمونه از چنین گروهی، تلویزیون‌ها هستند.

نمایشگر تلویزیون تلویزیون QNED80 ال جی

وضوح تصویر تلویزیون‌ها را در نظر بگیرید؛ حتی با فرض اینکه سازندگان تلویزیون بتوانند وضوح تصویر محصولاتشان را هر سال ارتقا دهند،‌ قادر به راضی‌کردن کاربران برای تعویض هرساله، یا هر دو سال یک بار تلویزیون نخواهند بود؛ زیرا در گام اول، شبکه‌های تلویزیونی و سرویس‌های پخش آنلاین باید زیرساخت لازم برای ارتقای کیفیت تصاویر خود را فراهم کنند (که خود با چالش‌های بسیار زیادی روبه‌رو است)، سپس باید سراغ قیمت‌گذاری‌های جدید و تشویق کاربران برای خرید سرویس‌ها و محصولات جدید رفت.

ال‌جی راه‌حل جالبی برای تشویق کاربران به خرید یک تلویزیون جدید دارد!

نسل‌های جدید تلویزیون‌ها در چنین شرایط پیچیده‌ای معرفی می‌شوند و به‌نظر می‌رسد ال‌جی، راه‌حل ساده و در عین حال هوشمندانه‌ای برای عبور از این بحران به دست آورده باشد.

جدیدترین تلویزیون ال‌جی که برای بررسی به زومیت آمده، از سری QNED80 این شرکت است. تلویزیونی با وضوح 4K، پردازنده‌ی نسل پنجم آلفا ۷ و پشتیبانی از تکنولوژی Quantum Dot که با توجه به بهره‌گیری از پورت HDMI 2.1 و صدالبته نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی، گزینه‌ای بسیار عالی برای استفاده با کنسول‌های نسل بهم به‌حساب می‌آید.

بازی کردن روی تلویزیون QNED80 ال جی

تلویزیون QNED80 ال‌جی از نمایشگر IPS LCD با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز بهره می‌برد و در ابعاد ۵۵، ۶۵، ۷۵ و ۸۵ اینچ وارد بازار کشور شده که نسخه‌ی ۷۵ اینچی با قیمت تقریبی ۸۰ میلیون تومان در اختیار ما قرار گرفته است؛ البته مدل ۵۵ اینچی این تلویزیون قیمتی کمتر از ۴۰ میلیون تومان دارد و قیمت تلویزیون ۶۵ اینچی هم در محدوده‌ی ۵۰ میلیون تومان قرار دارد.

شاید بد نباشد پیش از آن‌که به اعداد و ارقام بپردازیم، درباره‌ی راه‌حل هوشمندانه‌ی ال‌جی برای قانع‌کردن کاربران صحبت کنیم: هوش مصنوعی. تلویزیون QNED جدید ال‌جی به انبوهی از امکانات مرتبط با هوش مصنوعی مجهز شده است تا در دورانی که همه‌ی ابزارها و گجت‌ها از این فناوری‌ها استفاده می‌کنند، به کاربران دلیل مناسبی برای انتخاب و پرداخت هزینه بابت خرید هدیه کند.

این روزها همه از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، تلویزیون‌ها هم همین‌طور!

از جمله فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی که در تلویزیون QNED80 ال‌جی به کار رفته‌اند می‌توان به AI Acoustic Tuning، AI Upscaling، AI Picture Pro، AI Sound Pro، Dimming Pro و AI Brightness Control اشاره کرد؛ البته توجه داشته باشید که این قابلیت‌ها در طیف گسترده‌ای از محصولات میان‌رده و بالارده‌ی ال‌جی نیز وجود دارند.

به کمک قابلیت AI Acoustic Tuning، تلویزیون به‌صورت خودکار فاصله‌ی بیننده تا صفحه را مشخص کرده و بهترین حالت خروجی صدا را براساس این فاصله تنظیم می‌کند. همچنین AI Sound Pro نیز با توجه به محتوای در حال پخش، کیفیت صدا را بهینه‌سازی خواهد کرد تا صدای پخش‌شده در زمان تماشای یک مسابقه‌ی ورزشی، واقعی‌تر و متفاوت‌تر از صدای پخش‌شده در زمان تماشای یک فیلم باشد.

امکانات هوش مصنوعی تلویزیون QNED80 ال جی

سه قابلیت AI Upscaling، AI Picture Pro و AI Brightness Control همگی برای افزایش کیفیت تصویر به‌کار گرفته می‌شوند. با استفاده از قابلیت اول، تلویزیون می‌تواند با کم‌ترین افت کیفیت، تصاویری را که در حالت عادی ابعاد کوچک‌تری از اندازه نمایشگر دارند، برای پخش روی یک صفحه‌ی بزرگ 4K تنظیم کند. AI Picture Pro بهترین تنظیمات کنتراست و رنگ را برای محتوای در حال پخش فراهم می‌کند و AI Brightness Control هم وظیفه‌ی انجام کار مشابهی را برای میزان روشنایی برعهده دارد.

فناوری Dimming Pro کارکردی هوشمندانه‌تر دارد. به کمک این قابلیت، تلویزیون سوژه‌ی اصلی در تصویر در حال پخش را تشخیص می‌دهد و اطلاعات آن را به پردازنده ارسال می‌کند. سپس عملیات Dimming (خاموش کردن یا کم‌نور کردن پیکسل‌ها) متناسب با سوژه انجام می‌شود. با این کار اگر سوژه‌ی اصلی واضح‌تر، طبیعی‌تر و شارپ‌تر دیده خواهد شد.

فناوری‌های Quantum Dot و NanoCell در تلویزیون جدید ال‌جی با هم ترکیب شده‌اند

تلویزیون QNED80 به فناوری نانوسل مجهز شده است که با استفاده از نانوذرات، ناخالصی‌های رنگی را فیلتر کرده و رنگ‌های واقعی‌تری تولید می‌کند؛ اما ال‌جی تاکید ویژه‌ای بر استفاده‌ی این تلویزیون از تکنولوژی Quantum Dot دارد که می‌توانید آن را در نام‌گذاری مدل تلویزیون هم مشاهده کنید.

به‌زبان ساده، Quantum Dot ذره‌‌ای با خواص نیمه‌رسانا است که می‌تواند ابعادی بین ۲ تا ۱۰ نانومتر داشته باشد. زمانی که نور به این ذرات تابانده شود، ذره‌های بزرگ‌تر رنگ‌های نزدیک به طیف قرمز را تولید می‌کنند و ذره‌های کوچک‌تر، باعث تولید رنگ‌های نزدیک به طیف سبز می‌شوند؛ بدین ترتیب، تلویزیون‌های LCD که از چراغ‌های LED به‌عنوان منبع نور استفاده می‌کنند می‌توانند رنگ‌های عمیق‌تر و غنی‌تری تولید کنند که طیف رنگی کامل‌تری را نسبت به تکنولوژی‌های قدیمی پوشش می‌دهند.

تماشای فیلم روی تلویزیون QNED80 ال جی

به‌لطف ذرات Quantum Dot، تلویزیون می‌تواند تصویر پرنورتری نیز تولید کند که به بالا رفتن نسبت کنتراست تصویر درمقایسه‌با تلویزیون‌های LCD بدون فناوری Quantum Dot می‌انجامد و همین موضوع می‌تواند بر بهبود تجربه‌ی تماشای ویدیوهای HDR تأثیر مثبتی داشته باشد.

نوردهی پیکسل‌ها در تلویزیون QNED80 به‌صورت Edge-lit صورت می‌گیرد؛ بدین‌مفهوم که چراغ‌های LED به‌جای آنکه مانند تلویزیون‌های گران‌قیمت‌تر، پشت پنل باشند، در لبه‌ی پنل جای گرفته‌اند. با وجود Edge-lit بودن پنل، تلویزیون اقتصادی ال‌جی از تیرگی موضعی (Local Dimming) پشتیبانی می‌کند؛ بدین‌مفهوم که روشنایی چراغ‌های LED به‌صورت ناحیه‌بندی‌شده و مستقل از هم تغییر می‌کند تا بدین‌ترتیب تلویزیون بتواند کنتراست موضعی بهتری را به‌نمایش بگذارد.

مقایسه روشنایی و کنتراست QNED80 با تلویزیون‌های دیگر

تلویزیون / پارامتر

روشنایی (الگوی ۵۰ درصد)

کنتراست

LG QNED80

۵۸۰

۱۱۶

LG NANO84

۲۹۵

۱۴۹

LG C2

۵۲۵

LG QNED96

۴۷۰

--

تمام اعداد جدول بالا حاصل اندازه‌گیری‌های زومیت است.

باتوجه به ماهیت Edge-lit پنل، روشنایی رنگ مشکی در تلویزیون QNED80 را در حاشیه‌ی تصویر حدود ۵ نیت به‌دست آوردیم؛ اما در میانه‌های تصویر، حتی با دقت ۰٫۰۱ نیتی در دستگاه روشنایی‌سنج زومیت، روشنایی رنگ مشکی را صفر نیت به‌دست آوردیم.

معمولا گفته می‌شود تلویزیون‌های IPS در مقایسه‌با رقبای OLEDـشان کنتراست بالایی ندارند؛ اما QNED80 به لطف استفاده از فناوری Quantum Dot و البته ابزارهای متعدد مبتنی بر هوش مصنوعی، سطح کنتراست قابل قبولی دارد. اصلی‌ترین نمود این واقعیت، رنگ مشکی است که برخلاف عملکرد رایج تلویزیون‌های IPS گرایش بسیار کمتری به سمت خاکستری دارد؛ هرچند که عمق رنگ مشکی و سطح کنتراست آن به پای رقبای QLED با پنل VA نمی‌رسد.

زاویه دید تلویزیون QNED80 ال جی

تلویزیون QNED80 به‌لطف بهره‌گیری از پنل IPS زوایای دید عریضی دارد و حتی در گوشه‌ها نیز تا حدود زیادی طراوت و پویایی رنگ‌ها را حفظ می‌کند.

در کنار فناوری Quantum Dot و Local Dimming، سطح روشنایی تلویزیون QNED80 نیز به بهبود وضعیت کنتراست تصویر کمک می‌کند؛ تلویزیون ال‌ جی روشنایی قابل دفاعی دارد، حداکثر روشنایی در زمان پخش ویدیوهای عادی به مرز ۹۰۰ نیت می‌رسد و در صورت پخش ویدیوی HDR می‌توانید انتظار روشنایی نزدیک به ۱۰۰۰ نیت را هم داشته باشید؛ توجه کنید که این اعداد زمانی به‌دست می‌آیند که تنها بخش کوچکی از تصویر روشن باشد، حداکثر روشنایی تلویزیون در شرایطی که ۵۰ درصد از تصویر روشن باشد، به مرز ۶۰۰ نیت نزدیک می‌شود.

روشنایی صفحه‌نمایش تلویزیون ۷۵ اینچی QNED80 ال‌جی

حالت‌های تصویر / درصد سفیدی الگو

۲ درصد

۱۰ درصد

۲۵ درصد

۵۰ درصد

۹۰ درصد

۱۰۰ درصد

SDR

Vivid

۸۵۰

۸۸۵

۶۴۹

۵۸۰

۵۶۰

۵۶۰

Standard

۶۸۹

۶۵۵

۶۱۰

۵۳۰

۵۲۷

۵۲۳

Cinema

۳۷۲

۴۲۸

۴۲۹

۴۳۸

۴۳۰

۴۳۵

Expert Bright

۴۱۳

۵۴۳

۵۴۷

۵۵۰

۵۴۸

۵۴۰

Expert Dark

۲۸۰

۳۲۰

۳۲۵

۳۲۸

۳۲۸

۳۲۹

HDR

Vivid

--

۹۰۳

--

--

--

--

Standard

--

۹۱۶

--

--

--

--

Cinema

--

۸۷۴

--

--

--

--

* تمام اعداد جدول بالا حاصل اندازه‌گیری‌های زومیت است.

وجود فناوری Local Dimming در کنار محدودیت تعداد چراغ‌های LED و تعداد نواحی نوردهی باعث می‌شود تا پدیده‌ی Blooming با شدت بیشتری نمایان باشد؛ بدین‌مفهوم که در پس‌زمینه‌های تیره و حوالی اجسام روشن، هاله‌ای از نور شکل می‌گیرد که در محیط‌های تاریک بیش‌از پیش به‌چشم می‌آید؛ به‌عنوان مثال وقتی فیلمی را با زیرنویس تماشا می‌کنید یا وقتی نشانگر مجیک‌ریموت تلویزیون را روی صفحه حرکت می‌دهید، بروز Blooming را می‌توان تشخیص داد. توجه داشته باشید که می‌توان از تنظیمات تلویزیون، شدت Local Dimming را کاهش داد یا آن را غیرفعال کرد.

عملکرد تلویزیون ۷۵ اینچی QNED80 ال‌جی در پوشش فضاهای رنگی

حالت تصویر / فضای رنگی

sRGB

DCI-P3

Rec. 2020

پوشش

خطای میانگین

پوشش

خطای میانگین

پوشش

خطای میانگین

Vivid

۱۰۰

۹٫۳

۹۱٫۱

۹

۶۸٫۴

۱۰٫۴

Standard

۱۰۰

۷٫۱

۹۰٫۸

۷٫۷

۶۸٫۲

۹٫۴

Cinema

۱۰۰

۳٫۳

۹۰٫۷

۲٫۷

۶۵٫۷

--

Expert Bright

۱۰۰

۳٫۲

۹۰٫۹

۲٫۷

۶۵٫۹

--

تمام اعداد جدول بالا حاصل اندازه‌گیری‌های زومیت است.

تلویزیون ۷۵ اینچی QNED80 رنگ‌های زنده و جذابی تولید می‌کند، این دستگاه در تست‌های زومیت توانست تا ۹۰ درصد فضای رنگی DCI P3 را با دقت مناسبی پوشش دهد. همچنین پوشش‌دهی ۱۰۰ درصدی فضای رنگی sRGB با خطای کمتر از ۱۰ درصد، به خصوص در پروفایل‌های Cinema و Expert Bright هم قابل توجه است.

در مقام مقایسه با تلویزیون‌های دیگر، مشاهده می‌کنید که تلویزیون نسبتا اقتصادی ال‌جی در زمینه‌ی پوشش فضای رنگی DCI P3 در دقیق‌ترین پروفایل رنگی‌اش، پابه‌پای مدل گران‌قیمت QNED96 می‌آید و حتی رنگ دقیق‌تری نیز تولید می‌کند.

مقایسه دقت رنگ QNED80 با تلویزیون‌های دیگر

تلویزیون / پارامتر

(دقیق‌ترین پروفایل)

DCI P3

پوشش‌دهی

دقت رنگ

LG QNED80

۹۰٫۷

۲٫۷

LG NANO84

۸۲٫۹

--

LG C2

۹۸٫۷

۲٫۱

LG QNED96

۹۰٫۸

۳٫۹

تمام اعداد جدول بالا حاصل اندازه‌گیری‌های زومیت است.

ال‌جی برای بهبود تجربه‌ی کاربران، قابلیت‌های تکمیلی بیشتری هم برای QNED80‌ در نظر گرفته است؛ برای مثال این تلویزیون از HDR10 Pro پشتیبانی می‌کند و تجربه‌ی تماشای ویدیوهای HDR را نسبت به حالت عادی ارتقا می‌دهد؛ البته تجربه‌ی خوب تلویزیون در پخش ویدیوی HDR را به پوشش ۹۰ درصدی فضای رنگی DCI P3 و روشنایی حدود ۹۰۰ نیتی‌اش هم مدیون هستیم.

فیلم دیدن روی تلویزیون QNED80 ال جی

تلویزیون QNED80 به‌لطف بهره‌گیری از پنل IPS زوایای دید عریضی دارد و حتی در گوشه‌ها نیز تا حدود زیادی طراوت و پویایی رنگ‌ها را حفظ می‌کند؛ هرچند که سطح کنتراست آن به‌پای رقبای QLED با پنل VA نمی‌رسد و رنگ مشکی را نیز به‌اندازه‌ی این تلویزیون‌ها عمیق به‌تصویر نمی‌کشد.

یکی از ویژگی‌های جالب تلویزیون QNED جدید ال‌جی، حالت FilmMaker Mode است؛ زمانی که بخواهید یک فیلم سینمایی را روی این حالت تماشا کنید، تلویزیون در صورت امکان، دقیقا همان تنظیماتی مدنظر کارگردان فیلم را برای نور، روشنایی، رنگ و صدا فراهم می‌کند تا تجربه‌ای به‌دست آورید که دقیقا مطابق واقعیت موجود در ذهن کارگردان است.

ایکس باکس سری ایکس در کنار تلویزیون تلویزیون QNED80 ال جی

نکته‌ی مثبت بعدی درباره‌ی QNED80، پشتیبانی آن از HDMI 2.1 و AMD FreeSync است که در کنار نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، این تلویزیون را به گزینه‌ای بسیار عالی برای گیمرهای کنسول‌های نسل نهم مانند ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵ تبدیل می‌کند. از سوی دیگر در صورت همکاری استودیوهای بازی‌سازی با ال‌جی، به‌دلیل پشتیبانی این تلویزیون از استاندارد HGiG، می‌توانید پشتیبانی از HDR در بازی‌ها را هم به مجموع ابزارهای در دسترستان اضافه کنید.

می‌توان طراحی تلویزیون QNED80 ال‌جی را کم‌ریسک و مطمئن دانست. خبری از طراحی‌های چشمگیر سری سیگنچر نیست؛ اما یکی از بزرگترین نقطه‌ضعف‌های سری‌های قبلی که به‌شدت مورد انتقاد کاربران قرار گرفته بود برطرف شده است و به جای پایه‌ی هلالی‌شکل مرکزی، دو پایه در دو طرف دستگاه قرار گرفته‌اند که تعادل را به شکل کامل فراهم می‌کنند.

حاشیه‌های نمایشگر در تلویزیون QNED80 ال جی
لوگوی تلویزیون QNED80 ال جی
پایه تلویزیون QNED80 ال جی
پنل پشتی تلویزیون QNED80 ال جی

فریم تلویزیون QNED80 بسیار باریک طراحی شده است و تقریبا تمام نمای روبه‌رویی را پوشش می‌دهد. در نتیجه اگر طرفدار نصب تلویزیون روی دیوار هستید، می‌توانید با انتخاب رنگ مشکی برای TV Wall، قاب تلویزیون را ناپدید کرده و ترکیبی دیدنی ایجاد کنید.

خوشبختانه دیگر خبری از پایه‌ هلالی نیست

تلویزیون QNED80 ال‌جی کیفیت صدای قابل قبولی دارد. خروجی صدای اسپیکرها در مجموع ۴۰ وات است و صدا به‌سمت پایین پرتاب می‌شود. هرچند نباید انتظار کیفیت صدای مشابه ساندبارهای و بلندگوهای اختصاصی جداگانه را داشته باشید، اما با در نظر گرفتن پشتیبانی از صدای ۲٫۲ کاناله، در مجموع تجربه‌ی صوتی خوبی خواهید داشت.

کنار تلویزیون ۴ پورت HDMI قرار گرفته‌اند که دو درگاه از HDMI 2.1 پشتیبانی می‌کنند. در این بخش یک پورت USB هم برای اتصال حافظه‌های جانبی در نظر گرفته شده است.

درگاه USB در تلویزیون QNED80 ال‌جی
درگاه های تلویزیون QNED80 ال‌جی
درگاه های تلویزیون QNED80 ال جی

پورت‌های پشت دستگاه شامل یک درگاه USB، پورت LAN، ورودی RF و SPDIF (خروجی اپتیکال صدا) هستند. همچنین به هر دو مدل ارتباطی DVB-S2 و DVB-T2 هم دسترسی خواهید داشت.

تلویزیون QNED80 به بلوتوث نسخه‌ی ۵ مجهز شده، از اتصال WiFi پشتیبانی می‌کند و پشتیبانی از Apple Airplay هم به آن اضافه شده است.

شاید بتوان اصلی‌ترین نقطه‌ضعف QNED80‌ را سیستم‌عامل دانست. این تلویزیون علاوه‌بر رابط هوشمند LG ThinQ، از سیستم‌عامل webOS 22 استفاده می‌کند که البته بسیاری از کاربران مشکل خاصی با آن ندارند و تعدادی از پرطرفدارترین نرم‌افزارهای داخلی هم برای آن توسعه داده شده‌اند. جابه‌جایی بین منوهای مختلف دستگاه کُندی چندانی ندارد و به‌لطف عملکرد بسیار دقیق مجیک‌ریموت ال‌جی کار کردن با سیستم‌عامل دستگاه چالش‌برانگیز نیست.

رابط کاربری تلویزیون QNED80 ال جی

صرف‌نظر از مزایای webOS و سادگی استفاده از آن، شاید وجود سیستم‌عامل اندروید کاربران بیشتری را خوشحال می‌کرد؛ چرا‌که دغدغه‌هایی مانند نصب ابزار تغییر آی‌پی یا مدیریت بهتر فایل با اندروید مرتفع می‌شود؛ اما در webOS پاسخ معقولی برایشان نیست.

قیمت تلویزیون QNED80 ال‌جی هم می‌تواند چالش دیگری برای علاقمندان آن ایجاد کند. اما با توجه به مجموعه‌ی گسترده‌ امکانات موجود در این دستگاه و کیفیت مثال‌زدنی تلویزیون‌ ال‌جی، احتمالا می‌توان برای خرید آن توجیه مناسبی هم پیدا کرد.

عکاس: هادی غنی‌زادگان

نکات مثبت

  • طیف گسترده قابلیت‌های هوش مصنوعی
  • پنل ۱۲۰ هرتزی و پشتیبانی از AMD FreeSync
  • پشتیبانی از فناوری Quantum Dot برای نمایش رنگ‌های زنده‌تر و کنتراست بالاتر

نکات منفی

  • محدودیت‌های سیستم‌عامل webOS
  • وجود رقبای هم‌قیمت Mini LED قدیمی‌تر
  • قیمت در بازار ایران و فقدان خدمات پس‌از فروش
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات