تلویزیون ۵۵ اینچ SSD-55 اسنوا از نمای روبه‌رو

بررسی تلویزیون 4K اسنوا؛ ۵۵ اینچی اقتصادی برای فیلم‌بازها!

چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
آیا تلویزیون ایرانی ارزش خرید دارد؟ اگر ویژگی‌هایی چون پنل IPS LCD، وضوح 4K، پشتیبانی از HDR، رابط هوشمند و صدای فراگیر را به‌آن اضافه کنیم چطور؟
تبلیغات

با ممنوعیت واردات لوازم خانگی از سال ۹۷، دامنه‌ی انتخاب کاربران ایرانی تنها به محصولات ساخت داخل محدود می‌شود و دراین‌بین شرکت‌هایی چون اسنوا با عرضه‌ی مدل‌های متنوع در بازه‌های قیمتی مختلف روانه، می‌خواهند سهمی از بازار عجیب ایران را داشته باشند.

تلویزیون ۵۵ اینچی اسنوا مدل SSD-55SA630UL با تکیه بر امکانات متعدد خود چون وضوح UHD، بلندگوهای ۱۵ وات، پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای، سیستم‌عامل اندروید و پشتیبانی از AirPlay، روی کاغذ، گزینه‌ای مناسب در بازه قیمتی ۲۰ میلیون تومان به‌شمار می‌رود؛ اما این تلویزیون اسنوا در عمل چگونه ظاهر می‌شود؟ با بررسی تلویزیون ۵۵ اینچی اسنوا همراه زومیت باشید.

طراحی و درگاه‌های تلویزیون تلویزیون اسنوا

قسمت عمده‌‌ای از نمایی جلویی تلویزیون را پنل ۵۵ اینچی IPS LCD دربرگرفته است و تنها حاشیه‌های باریکی اطراف آن به‌چشم می‌خورد. سطح رویی پنل ازطریق شیشه‌ای محافظ و انعطاف‌پذیر محافظت می‌شود که به‌نظر می‌رسد استحکام بالایی دربرابر ضربات داشته باشد؛ ازاین‌رو اگر فرزندتان علاقه زیادی به پرت کردن اشیا سمت تلویزیون دارد، احتمالا نماینده اسنوا بتواند از زیر حملات، جان سالم به‌در ببرد.

تلویزیون ۵۵ اینچی اسنوا بدون احتساب پایه‌ها وزنی معادل ۱۲ کیلوگرم و ابعادی معادل ۷۳ × ۷۱٫۳ × ۱۲۳٫۴ سانتی‌متر دارد. با افزوده‌شدن پایه به دستگاه، ضخامت آن نیز به ۲۲٫۸ سانتی‌متر می‌رسد و وزنش نیز افزایشی ۲۰۰ گرمی را تجربه می‌کند.

نمای پشتی تلویزیون ۵۵ اینچ SSD-55 اسنوا

در بدنه‌ی دستگاه از زرق‌وبرق مدل‌های گران‌قیمت خبری نیست، کل بدنه، ساختار پلاستیکی دارد؛ ای‌کاش اسنوا در فریم دستگاه از پلاستیک براق یا حتی برس‌خورده استفاده نمی‌کرد؛ اما همچنان SSD-55 ظاهر معقولی دارد و روی میز تلویزیون یا هنگام اتصال به دیوار، در چیدمان خانه‌تان خودنمایی می‌کند.

صحبت از اتصال به دیوار شد و اگر قصد چنین کاری را دارید، تلویزیون SSD-55 اسنوا با پشتیبانی از مانت ۳۰۰ × ۳۰۰ چنین امکانی را برای شما فراهم می‌کند. باتوجه به بیرون‌زدگی کابینت پشت دستگاه، پس از نصب تلویزیون به دیوار، فضایی خالی به عمق ۴٫۲ سانتی‌متر ایجاد می‌شود که ظاهر تلویزیون روی دیوار را به‌کلی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

پایه‌های تلویزیون ۵۵ اینچ SSD-55 اسنوا

پایه‌های هشتی-شکل تلویزیون در انتهای عرضی آن قرار دارند و شکل ظاهری آن یادآور مدل‌هایی از سامسونگ، سونی و ال‌جی است؛ البته که نمی‌توان چنین اقدامی را «کپی» دانست؛ چراکه این پایه‌ها طراحی ظاهری زیبایی دارند و به‌طور گسترده توسط شرکت‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته می‌شوند.

پنل پشتی از پلاستیک سخت ساخته شده است و با کمی فشار می‌توان انعطاف اندک آن را مشاهده کرد. سطح مات پنل به تمیزتر ماندن آن و جذب نشدن اثرانگشت و چربی کمک شایان‌ذکری می‌کند.

درگاه‌های تلویزیون SSD-55 هم به‌صورت افقی و هم به‌صورت عمودی در سمت راست و پایین کابینت پشت، قرار گرفته‌اند. متاسفانه اسنوا پرکاربردترین درگاه‌ها را به‌صورت افقی و در قسمت پایین کابینت قرار داده است که دسترسی به آن‌ها را بسیار دشوار می‌کند؛ درحالی‌که درگاه‌های کم‌اهمیت‌تر مانند درگاه ورودی صدا و کامپوننت به‌صورت عمودی و در فضایی قابل دسترس‌تر قرار دارند.

درگاه‌های پایین کابینت پشتی تلویزیون ۵۵ اینچ SSD-55 اسنوا
درگاه‌های سمت راست کابینت پشتی تلویزیون ۵۵ اینچ SSD-55 اسنوا

اهمیت موضوع زمانی مشخص می‌شود که بخواهید یک فلش‌مموری به درگاه USB تلویزیون وصل کنید؛ اگر این کار را بدون نگاه به قسمت درگاه‌ها انجام دهید، قطعا پروسه‌ی اتصال به چند دقیقه به‌درازا می‌انجامد.

درگاه‌های زیر کابینت شامل دو درگاه USB 2.0، سه درگاه HDMI (یکی نسخه ۲٫۰ و دو مورد دیگر نسخه‌ی ۱٫۴)، یک درگاه LAN و یک درگاه آنتن می‌شود. باوجود گیرنده‌ی دیجیتال داخلی نیز دیگر به خرید گیرنده‌های دیجیتال خارجی نیازی نخواهید داشت. تلویزیون ۵۵ اینچ اسنوا همچنین از یک رابط کامپوزیت، یک رابط کامپوننت، خروجی دیجیتال و خروجی هدفون استفاده می‌کند.

باتوجه به استفاده از HDMI 2.0، خبری از فناوری VRR یا نرخ‌نوسازی متغیر نخواهد بود. این ویژگی بیشتر برای گیمرها و کسانی که قصد اتصال کنسول به تلویزیون را دارند، اهمیت پیدا می‌کند و درصورت وجود آن می‌توانند از پارگی تصویر جلوگیری و تاخیر ورودی کمتری را تجربه کنند.

نکته‌ی جالب درباره‌ی تلویزیون ۵۵ اینچی اسنوا، وجود دو کنترل به‌همراه محصول است و کاربر می‌تواند میان کنترل معمولی (شامل ۴۵ دکمه) و کنترل مجهز به ماوس (شامل ۱۸ دکمه) بسته به استفاده‌ی خود یکی را انتخاب کند.

کنترل مجهز به ماوس تلویزیون ۵۵ اینچ SSD-55 اسنوا
کنترل ساده تلویزیون ۵۵ اینچ SSD-55 اسنوا

از نظر کیفیت دکمه‌ها، کنترل مجهز به ماوس از دکمه‌های بهتر با عمق حرکتی مناسب‌تری بهره می‌برد و با طراحی زیبا و مینی‌مالی که دارد، با طراحی مدرن خانه‌ها نیز هماهنگی بهتری پیدا خواهد کرد.

کیفیت تصویر تلویزیون اسنوا

اسنوا برای تلویزیون SSD-55 پنل ۵۵ اینچ از نوع IPS-LCD با عمق رنگ ۱۰ بیت را برگزیده است که از وضوح UHD نیز بهره می‌برد. این شرکت همچنین نرخ‌نوسازی تصویر را برابر با ۶۰ هرتز، زمان پاسخ‌دهی را ۵ ثانیه و زاویه دید را ۱۷۸ درجه اعلام می‌کند. دقت کنید که احتمالا عمق رنگ پنل همان ۲+۸ بیت باشد؛ بدین‌معنی که پنل با استفاده از فناوری FRC، عمق رنگی وسیع‌تری را شبیه‌سازی می‌کند.

حتی با وجود فراگیرتر شدن محتوای 4K، همچنان دسترسی به چنین محتواهایی دشوار است؛ اما باوجود فناوری بهبود کیفیت تصویر در تلویزیون SSD-55، دیگر جای نگرانی نخواهد بود و می‌توانید محتوای خود را با کیفیت بالاتر تماشا کنید؛ البته باتوجه به نرم‌افزاری بودن این ویژگی، امکان عملکرد نادرست وجود دارد و باتوجه به وضوح ویدیوی اصلی، نتیجه‌ی خروجی متفاوت خواهد بود.

تماشای فیلم با تلویزیون ۵۵ اینچ SSD-55 اسنوا

نماینده‌ی اسنوا همچنین می‌تواند ویدیوهای مبتنی‌بر استاندارد HDR10 را اجرا کند که به‌معنی گستره‌ی دینامیکی وسیع‌ترِ ویدیوها خواهد بود.

کنتراست نمایشگر تلویزیون ۵۵ اینچ SSD-55 اسنوا

در تلویزیون SSD-55 خبری از Local Dimming نیست و نوردهی ازطریق لبه‌ها صورت می‌گیرد. خوشبختانه نشت نور شدیدی وجود ندارد و هنگام تماشای فیلم در بخش‌های تاریک با قسمت‌های مشکی یک‌نواختی روبه‌رو خواهید شد.

نشت نور در تلویزیون ۵۵ اینچ SSD-55 اسنوا

اسنوا برای تلویزیون خود ۴ پروفایل تصویری درنظر گرفته است که شامل یک پروفایل برای شخصی‌سازی خروجی با نام «شخصی» و سه پروفایل پیش‌فرض با نام‌های ملایم، پویا و استاندارد می‌شود.

برای دریافت بالاترین میزان روشنایی پروفایل «پویا» بهترین گزینه خواهد بود چرا که می‌تواند روشنایی پنل را تا حداکثر ۳۲۲ نیت افزایش دهد. دو پروفایل ملایم و استاندارد نیز به‌ترتیب روشنایی ۲۵۱ و ۳۱۶ نیت را ارائه می‌کنند که جز مورد اول، برای محیط‌های داخلی گزینه‌ی مناسبی به‌شمار می‌رود. درصورت پخش محتوای HDR نیز تفاوتی در میزان روشنایی ایجاد نمی‌شود و درنهایت روشنایی پنل به ۳۱۶ نیت می‌رسد.

باتوجه به اینکه پروفایل «پویا» بالاترین میزان روشنایی را ارائه می‌کند، موفق به اندازه‌گیری کنتراست ۱۱۳٫۶ شدیم که در این بازه‌ی قیمتی مقداری قابل‌قبول به‌حساب می‌آید.

روشنایی صفحه‌نمایش تلویزیون ۵۵ اینچی SSD-55 اسنوا

حالت‌های تصویر / درصد سفیدی الگو

۲ درصد

۱۰ درصد

۲۵ درصد

۵۰ درصد

۹۰ درصد

۱۰۰ درصد

SDR

ملایم

۲۴۴

۲۵۳

۲۵۱

۲۵۱

۲۵۱

۲۵۱

پویا

۳۱۲

۳۱۶

۳۱۸

۳۲۰

۳۲۳

۳۲۲

استاندارد

۳۱۱

۳۱۴

۳۱۶

۳۱۴

۳۱۶

۳۱۶

HDR

استاندارد

--

۳۱۶

--

--

--

--

* تمامی اطلاعات ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

محصول اسنوا حتی در زمینه‌ی پوشش فضاهای رنگی نیز رفتاری یکسان دارد و دو پروفایل استاندارد و پویا بدون تغییر ۹۸٫۵ و ۷۳٫۵ درصد از فضاهای رنگی sRGB و DCI-P3 را پوشش می‌دهند. پوشش فضای رنگی Rec. 2020 نیز در هر دو پروفایل معادل ۵۵٫۴ درصد است.

تفاوت اصلی به دقت رنگ‌ها بازمی‌گردد؛ به‌طوری‌که پروفایل استاندارد رنگ‌های به‌مراتب دقیق‌تری را نمایش می‌دهد؛ البته حتی در دقیق‌ترین حالت نیز، نمایش رنگ‌ها خطای زیادی دارد. افزون‌براین رنگ‌های نمایش داده‌شده در تلویزیون SSD-55، تمایل زیادی به سردی دارند و با تغییر پروفایل نیز تغییری در شرایط ایجاد نمی‌شود.

عملکرد تلویزیون ۵۵ اینچی SSD-55 اسنوا در پوشش فضاهای رنگی

حالت تصویر / فضای رنگی

sRGB

DCI-P3

Rec. 2020

پوشش

خطای میانگین

پوشش

خطای میانگین

پوشش

خطای میانگین

استاندارد

۹۸٫۵

۱۵

۷۳٫۵

۱۵٫۱

۵۵٫۴

۱۶٫۳

پویا

۹۸٫۵

۱۸٫۷

۷۳٫۴

۱۸٫۷

۵۵٫۳

۲۰

* تمامی اطلاعات ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

متاسفانه در تلویزیون اسنوا از Game Mode برای کاهش تاخیر ورودی خبری نیست و باوجود نرخ‌نوسازی ۶۰ هرتز، ویژگی چندانی برای برآورده کردن نیاز گیمرها باقی نمی‌ماند.

زاویه دید تلویزیون ۵۵ اینچ SSD-55 اسنوا

درنهایت باید به زاویه‌ی دید پنل اشاره کنیم که طبق اعلام شرکت معادل برابر با ۱۷۸ درجه است روی کاغذ نیز باتوجه به IPS LCD بودن آن، باید نتیجه‌ای نزدیک به همین عدد را شاهد باشیم؛ اما درعمل درصورتی که در زاویه‌ای بیش از ۴۵ درجه قرار بگیرید (عمود به سطح تلویزیون)، تغییر رنگ‌ها و کنتراست را شاهد خواهید بود. درنتیجه زاویه دید چیزی درحدود ۹۰ تا ۱۰۰ درجه خواهد بود.

صدا و تجربه‌ی صوتی تلویزیون اسنوا مدل SSD-55SA630UL

با اینکه برخی از خریداران استفاده از مجموعه‌ی بلندگوهای ۲ تا ۵ تکه را ترجیح می‌دهند، اما همچنان بلندگوهای تلویزیون فاکتور مهمی برای ارزیابی دستگاه به‌شمار می‌رود. اسنوا برای این مدل از دو بلندگوی ۱۵ واتی استفاده کرده است که در مجموع توان صوتی تلویزیون را تا ۳۰ وات افزایش می‌دهند.

بلندگوها در لبه پایین دستگاه و دقیقا زیر کابینت پشت قرار دارند و مستقیماً صدا را به میز می‌کوبند؛ کاری که تاحدودی جزئیات صدا را کاهش می‌دهد و مانع رسیدن صدایی شفاف به کاربر می‌شود. ازسوی دیگر بسته به سطح زیر تلویزیون ممکن است صدا بم‌تر یا زیرتر بشود.

خروجی بلندگو تلویزیون ۵۵ اینچ SSD-55 اسنوا

حجم صدا برای پوشش فضای ۳۰ تا ۴۰ مترمربع کافی است؛ اما با تنظیم صدا روی حجم ۷۰ تا ۱۰۰ درصد، رفته‌رفته شفافیت کاهش پیدا می‌کند و لرزش فرکانس‌ها و درهم‌ریختگی آن‌ها کاملا مشهود می‌شود. این اتفاق روی صدای ووکال تاثیر کمتری دارد و بیشتر در فیلم‌های اکشن و سکانس‌های شلوغ احساس می‌شود.

تلویزیون اسنوا همچنین از فناوری‌های صوتی دالبی، دالبی دیجیتال و دالبی دیجیتال پلاس نیز پشتیبانی می‌کند که به‌معنی تولید صدایی فراگیرتر خواهد بود؛ اما همانطور که در مقاله «دالبی اتموس چیست» اشاره شد، این دسته از سیستم‌های صوتی نه به‌صورت سخت‌افزاری، بلکه با حقه‌های نرم‌افزاری موفق به شبیه‌سازی فناوری دالبی می‌شوند.

نرم‌افزار و کنترل تلویزیون اسنوا

رابط کاربری تلویزیون‌های هوشمند اسنوا که با نام «هوما» شناخته می‌شود، برپایه‌ی اندروید ۹ توسعه یافته است و تمرکز ویژه‌ای بر محتوای ویدیویی دارد. رابط کاربری هوما از لانچر Done به‌همراه اپلیکیشن استریم فیلم و سریال DoneTV و فروشگاه نرم‌افزاری DoneApps استفاده می‌کند.

کاربران می‌توانند با استفاده از دستیار صوتی Dana، فرامین خود را به‌صورت صوتی و تنها با نگه‌داشتن دکمه میکروفون در ریموت کنترل دستگاه اجرا کنند؛ برای مثال به‌راحتی با گفتن «بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ را نشانم بده»، لیستی از فیلم‌های این سال نمایش داده خواهد شد که با انتخاب هرکدام، محتوای موردنظر در اپلیکیشن DoneTV نمایش داده خواهد شد.

رابط کاربری هوما تلویزیون ۵۵ اینچ SSD-55 اسنوا

برخلاف دیگر سرویس‌های VOD، در DoneTV از خریداری اشتراک ماهانه و مواردی از این دست خبری نیست و تنها با یک کلیک و افزودن حساب کاربری Done، می‌توانید به دنیایی از محتوا اعم از فیلم، انیمیشن، سریال و کتاب‌های صوتی دسترسی داشته باشید.

پوسته‌ی هوما باوجود اندروید ۹، امکان نصب انواع برنامه‌های اندروید را چه ازطریق فروشگاه نرم‌افزاری و چه ازطریف فایل APK دارد. مشکلی که با رابط کاربری دستگاه داشتم در درجه‌ی اول کندی و بعضاً تاخیر یا اجرا نشدن فرامین مختلف بود و پس از آن سختی استفاده از مرورگر آزارم می‌داد.

از مورد اول یعنی کندی و سنگینی رابط کاربری آغاز می‌کنم؛ موردی که در جای جای نرم‌افزار دیده می‌شود. درواقع به‌نظر می‌رسد که حتی پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای دستگاه به‌همراه رم ۱٫۵ گیگابایتی آن نیز نمی‌توانند از پس بار پردازشی سنگین پوسته بربیایند.

از سوی دیگر بااینکه درکنار دستگاه، کنترلر مجهز به ماوس نیز عرضه می‌شود؛ اما به‌سختی می‌توان دکمه‌ای را فشرد؛ چراکه که حتی با فشردن دکمه نیز ممکن است محل نشان‌گر ماوس تغییر کند و گزینه‌ی دیگری انتخاب شود. همین مورد استفاده از مرورگر تلویزیون را به‌امری طاقت‌فرسا تبدیل می‌کند.

وب‌گردی با تلویزیون ۵۵ اینچ SSD-55 اسنوا

مورد آزاردهنده‌ی دیگر به محدودیت‌های اخیر گوگل‌پلی مربوط می‌شود. درحقیقت باوجود اپلیکیشن‌محور بودن نرم‌افزار، امکان دسترسی به بزرگ‌ترین فروشگاه نرم‌افزاری دنیای اندروید وجود ندارد و بااینکه فروشگاه DoneApps برنامه و بازی‌های متنوعی را عرضه می‌کند، همچنان توان رقابت با گوگل‌پلی را ندارد.

از ضعف‌ها گفتیم و باید به یکی از نقاط قوت هوما نیز اشاره کنیم. بهره‌مندی از پنل بزرگ با وضوح 4K زمانی موضوعیت پیدا می‌کند که نرم‌افزار بتواند از حجم بالای پیکسل‌ها استفاده حداکثری بکند. خوشبختانه آیکون‌ها، نوشته‌ها و عکس‌های نمایش داده‌شده در اسلایدرها با بهترین کیفیت نمایش داده می‌شوند و برخلاف برخی پوسته‌های ایرانی، در کیفیت 4K محتوایی واضح و شارپ را نمایش می‌دهد.

در انتها پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی از ویژگی‌های کامل، بررسی پلتفرم هوما به قلم زینب عابدی‌راد را مطالعه کنید.

جمع‌بندی

با توجه به اینکه قیمت تلویزیون SSD-55SA630UL اسنوا در بازه‌ی قیمتی ۲۰ میلیون تومانی قرار دارد، می‌توان مدل‌هایی با ابعاد مشابه از جی پلاس، دوو، ایکس ویژن و تی‌سی‌ال نیز خریداری کرد؛ دستگاه‌هایی که از نظر ظاهری هم شباهت بسیاری به یکدیگر دارند؛ اما آنچه می‌تواند ورق را به‌سمت اسنوا برگرداند، چیزی جز محتوا نیست.

رابط کاربری تلویزیون ۵۵ اینچ SSD-55 اسنوا

نرم‌افزار DoneTV نقشی کلیدی در ارزش‌گذاری تلویزیون اسنوا ایفا می‌کند و برای کسانی که اوقات فراغت خود را با محتوای ویدیویی سپری می‌کنند، به مرکزی برای وقت‌گذرانی تبدیل خواهد شد. در این پلتفرم می‌توانید فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی و خارجی را با دوبله‌ی فارسی تماشا کنید و به‌راحتی در میهمانی‌های خود به آرشیو بزرگی از محتوا به‌صورت کاملا رایگان دسترسی داشته باشید.

نقاط قوت تلویزیون اسنوا

  • پنل ۵۵ اینچ با وضوح 4K
  • پشتیبانی از انواع کدک‌های ویدیویی
  • سرعت بالای اجرای محتوای ویدیویی
  • عرضه به‌همراه ریموت مجهز به ماوس
  • خروجی صدای فراگیر
  • حداکثر روشنایی ۳۰۰ نیت
  • عمق مناسب رنگ مشکی

نقاط ضعف تلویزیون اسنوا

  • دقت رنگ پایین پنل
  • نرخ‌نوسازی ۶۰ هرتز
  • نبود حالت Game Mode
  • محل قرارگیری نامناسب پورت‌های اصلی
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات