بررسی تلویزیون Q80A QLED 4K سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مطالعه 16 دقیقه
تلویزیون Q80A سامسونگ، در زمینه‌ی کنتراست و عمق رنگ مشکی عملکرد چندان خوبی ندارد؛ اما با رابط کاربری سریع و زاویه‌ی دید وسیع این ضعف‌ها را تا حدی جبران می‌کند. با بررسی کیولد Q80A سامسونگ همراه زومیت باشید.
تبلیغات

با اینکه محتوای 4K هنوز آن‌چنان فراگیر نشده و هنوز بسیاری از فیلم‌ها، سریال‌ها و بازی‌ها در رزولوشن Full HD اجرا می‌شوند؛ اما قابلیت نمایش محتوای 4K در فهرست معیارهای خرید بسیاری از ما جا خوش کرده‌ است. از سوی دیگر، قابلیت‌های هوشمند تلویزیون‌ سامسونگ هم به بخش جدایی‌ناپذیری از تجربه سرگرمی تبدیل شده‌اند؛ اینکه بتوانید روی مبل نشیمن خانه لم دهید و با استفاده از تلویزیون، اپلیکیشن‌های سرگرمی مختلف را اجرا کنید، جذابیت‌ها و البته مزایای خاص خودش را دارد.

مقاله‌ی پیش‌ رو در تاریخ ۱۹ مهر ۱۴۰۰ با افزودن بررسی ویدیویی تلویزیون به‌روز شد.

فارغ از قابلیت‌های هوشمند و پشتیبانی از محتوای 4K، اولین نکاتی که در زمان خرید تلویزیون بیشتر به آن‌ها توجه می‌کنیم، کیفیت تصویر، عمق و طراوات رنگ‌ها، کنتراست و روشنایی هستند؛ تمام این پارامترها به‌صورت مستقیم به فناوری به‌کاررفته در پنل تلویزیون‌ها بستگی دارد. سامسونگ، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تلویزیون در جهان، سال ۲۰۱۷ از فناوری کیولِد (QLED یا کوانتوم دات LED) به‌عنوان رقیبی برای OLED رونمایی کرد. فناوری QLED تقریباً از قوانین حاکم بر تلویزیون‌های LCD پیروی می‌کند، با این تفاوت که کریستال‌های ریز یا همان نقاط کوانتومی، مانند فیلتری عمل می‌کنند تا رنگ‌های روشن‌تر و خالص‌تری نسبت به پنل‌های LCD سنتی تولید شود.

تلویزیون هوشمند Q80A سامسونگ، به‌عنوان جایگزینی برای تلویزیون‌های سری Q80 و Q80T، از فناوری کیولد برای روشنایی و رنگ‌دهی به پنل ADS خود استفاده می‌کند و قابلیت پخش محتوای 4K را دارد. Q80A محصول میان‌رده سامسونگ به‌حساب می‌آید و پشت سر تلویزیون‌های گران‌قیمت Neo QLED شرکت کره‌ای قرار می‌گیرد. از لحاظ قیمت، تلویزیون C1 OLED ال جی را می‌توان رقیب جدی Q80A به حساب آورد. در ادامه با بررسی زومیت از Q80A همراه باشید تا ببینیم تلویزیون کیولد سامسونگ چه برتری‌هایی را نسبت به رقبای OLED‌ ارائه می‌کند؟

بررسی ویدیویی تلویزیون Q80A QLED 4K سامسونگ

تماشا در یوتیوب | تماشا در IGTV

شما می‌توانید برای خرید اینترنتی تلویزیون Q80A سامسونگ به صفحه‌ی این محصول در فروشگاه اینترنتی افرالند مراجعه کنید.

طراحی و درگاه‌های تلویزیون Q80A سامسونگ

تلویزیون کیولد Q80A سامسونگ جایگزین مدل‌های Q80 و Q80T سال ۲۰۲۰ سامسونگ به‌حساب می‌آید و این موضوع را در بخش طراحی ظاهری به‌‌طرز مشهودی نشان می‌دهد. در نمای جلو، حاشیه‌های باریک ۹ میلی‌متری و قاب فلزی مینیمالیستی تلویزیون، پنل QLED را دربرگرفته و ظاهر مدرنی را به آن بخشیده‌اند.

مرورگر تلویزیون Q80A سامسونگ

کره‌ای‌ها در طراحی پایه‌ی Q80A به سنت‌های خود وفادار بوده و از همان پایه‌ی مستطیلی و فلزی آشنا استفاده کرده‌اند. پایه، ارتفاع مناسب و وزن نسبتاً زیادی دارد و تلویزیون را به خوبی در جای خود نگه می‌دارد. در بخش پشتی پایه، یک پوشش پلاستیکی جداگانه وجود دارد که برای پنهان‌کردن کابل‌ها به‌کار می‌رود. از نظر نگارنده، پایه مستطیلی و زمخت Q80A، چندان با حاشیه‌های باریک و طراحی مینیمال تلویزیون هماهنگ نیست و از جذابیت بصری آن می‌کاهد.

تلویزیون Q80A‌ در مدل‌های ۸۵، ۷۵، ۶۵، ۵۵ و ۵۰ اینچ عرضه می‌شود و بسته به مدل، می‌توانید آن را با مانت‌های ۲۰۰×۲۰۰، ۳۰۰×۴۰۰،‌ ۴۰۰×۴۰۰ و ۴۰۰×۶۰۰ میلی‌متری VESA به دیوار متصل کنید تا در صورتی که مثل ما چندان از ظاهر پایه‌ی تلویزیون راضی نبودید یا فضای کمی داشتید، به مشکل برنخورید. یک دکمه‌ی فیزیکی هم برای خاموش و روشن کردن، تعویض کانال، منبع سیگنال تصویر و همچنین تنظیم صدا، زیر نام سامسونگ در لبه‌ی پایینی فریم تعبیه شده است.

از آن‌جایی که پنل‌های کیولد در واقع نوعی LCD به‌شمار می‌آیند و از تجهیزات نورپردازی استفاده می‌کنند، بنابراین انتظار می‌رود که ضخامت بیشتری هم نسبت به پنل‌های OLED داشته و از آن‌ها سنگین‌تر باشند. ما برای بررسی، مدل ۵۵ اینچ Q80A را دراختیار داشتیم که ابعاد آن با پایه ۲۵٫۶×۷۸٫۲×۱۲۲٫۶ سانتی‌متر است و وزن آن به حدود ۲۱ کیلوگرم می‌رسد. تلویزیون ضخامت یکپارچه‌ای به‌اندازه‌ی ۶٫۲ سانتی‌متر دارد؛ بنابراین می‌توان Q80A را یک تلویزیون باریک به حساب آورد. پنل پشت تلویزیون جنسی کاملاً پلاستیکی دارد؛ اما در مجموع کیفیت مواد به‌کاررفته در آن را مطلوب ارزیابی می‌کنیم.

در بخش درگاه‌ها و اتصالات، Q80A ترکیب نسبتاً کامل و متداولی را در اختیارتان می‌گذارد. چهار پورت HDMI، دو پورت USB 2.0، خروجی صدای اپتیکال، ورودی آنتن و پورت اترنت، مجموعه‌ی اتصالات تلویزیون کیولد سامسونگ را تشکیل می‌دهند. تمام این اتصالات در لبه‌ی سمت راست تلویزیون تعبیه شده‌اند.

پایه تلویزیون Q80A سامسونگ
پورت و درگاه های تلویزیون Q80A سامسونگ
ضخامت تلویزیون Q80A سامسونگ
لوگو تلویزیون Q80A سامسونگ

متأسفانه فقط یکی از ورودی‌های HDMI از نوع HDMI 2.1 است که می‌تواند از سیگنال 4K با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و همچنین استاندارد Free-Sync شرکت AMD پشتیبانی کند و بقیه پورت‌های آن‌ها از نوع HDMI 2.0 هستند. برای مقایسه، هر چهار پورت HDMI تلویزیون C1 ال جی اتصال HDMI 2.1 را دراختیار می‌گذارند. از سوی دیگر، هیچ‌یک از پورت‌ها با استاندارد G-SYNC سازگاری ندارند؛ بنابراین استفاده از تلویزیون Q80A به‌عنوان یک مانیتور برای کامپیوترهای مجهز به گرافیک انویدیا، تصمیمی منطقی نخواهد بود.

یکی دیگر از درگاه‌های HDMI تلویزیون از استاندارد ARC/eARC پشتیبانی می‌کند که می‌تواند صدای Dolby Atmos و 5.1 Dolby Digital را ازطریق یک کابل HDMI و بدون نیاز به تجهیزات اضافه، به سیستم صوتی خارجی مثل ساندبار منتقل کند؛ اما امکان انتقال صدای DTS:X برای Q80A درنظر گرفته نشده است. در مورد صدای 5.1 Dolby Digital هم تنها به همان یک درگاه HDMI محدود نخواهید بود و می‌توانید این استاندارد صدا را ازطریق درگاه اپتیکال نیز دریافت کنید.

ریموت کنترل تلویزیون Q80a سامسونگ
ریموت کنترل تلویزیون Q80A سامسونگ

نکته مثبت دیگر در بخش درگاه‌ها و اتصالات Q80A، پشتیبانی از CEC است و در صورتی که کنسول بازی به تلویزیون متصل کرده باشید، می‌توانید منوی کنسول را با استفاده از ریموت تلویزیون کنترل کنید. کره‌ای‌ها تلویزیون هوشمند کیولد خود را به بلوتوث ۴٫۲ و وای‌فای ۵ مجهز کرده‌اند که از دو باند فرکانسی ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند.

کیفیت تصویر تلویزیون Q80A سامسونگ

تلویزیون Q80A سامسونگ از پنل ۱۰ بیتی ADS با فناوری QLED، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و رزولوشن 4K UHD یا ۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل استفاده می‌کند. این پنل پسرفت قابل‌توجهی درمقایسه‌با پنل VA نسل قبل به‌شمار می‌آید. پنل‌های ADS برخلاف پنل‌های VA، نسبت کنتراست پایین‌تری دارند و مشکی را خاکستری‌تر نشان می‌دهند. باوجوداین زاویه‌ی دید پنل‌های ADS وسیع‌تر است و بنابراین می‌تواند برای استفاده در خانه‌هایی با مبلمان عریض انتخاب مناسب‌تری باشد.

سامسونگ ادعا می‌کند که در Q80A از قدرتمند‌ترین پردازنده‌ی 4K خود با نام Quantum Processor 4K استفاده کرده است که با استفاده از یادگیری ماشین می‌تواند هر فریم از محتوای تصویری غیر 4K را به 4K آپ‌اسکیل کند. علاوه‌براین، کره‌ای‌ها می‌گویند که Q80A می‌تواند محتوای 4K‌ با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز را با استفاده از تکنولوژی +Motion Xcelerator Turbo به روان‌ترین شکل ممکن نشان دهد تا کاربر بتواند جزئیات تصاویر پرتحرک، مثل بازی‌های نسل جدید یا مسابقات ورزشی را شفاف و بدون گسستگی و تاری مشاهده کند. Q80A از استانداردهای تصویر HDR شامل +HDR 10 و HDR 10 و HLG پشتیبانی می‌کند؛ اما با محتوای Dolby Vision سازگاری ندارد.

پخش کننده ویدیو تلویزیون Q80A سامسونگ

در تلویزیون‌های LCD نور LED-های آبی زمینه با عبور از نوعی فیلتر کریستال مایع، به خود رنگ می‌گیرد. این فیلتر در تکنولوژی QLED تغییر می‌کند و با غشایی از نقاط کوانتومی جایگزین می‌شود تا دقت رنگ‌های تولید شده بهبود پیدا کند. نقاط کوانتومی در واقع نانوکریستال‌هایی هستند که نور یک طول موج را جذب و به نور رنگ دیگری تبدیل می‌کنند. رنگ نور جدید به ابعاد نقاط کوانتومی بستگی دارد؛ نقاط بزرگ‌تر رنگ‌های نزدیک به قرمز و نقاط کوچک‌تر رنگ‌های نزدیک به سبز را از خود ساطع می‌کنند.

با وجود استفاده از تکنولوژی کوانتوم دات، تلویزیون‌های QLED هم در زمان نشان دادن محتوای روشن با پس‌زمینه‌ی تیره (مثل زیرنویس‌ها) از مشکل شکل‌گیری هاله (Blooming) در اطراف سوژه، رایج در پنل‌های LCD، رنج می‌برند. چنین مشکلی در تلویزیون‌های OLED که در آن‌ها هر پیکسل به‌صورت جداگانه و مستقل از پیکسل‌های دیگر، روشن، خاموش، پرنور یا کم‌نور می‌شود، پیش نمی‌آید. بااین‌حال، به خاطر ماهیت پنل‌های OLED، پنل‌های QLED با کیفیت می‌توانند در زمینه‌ی روشنایی، از آن‌ها سبقت بگیرند.

تلویزیون Q80A برای نمایش تصاویر SDR و HDR، پنج حالت تصویر مختلف را دراختیار قرار می‌دهد. متأسفانه تلویزیون در زمان نمایش تصاویر ثابت، به صورت خودکار حالت FILMMAKER MODE‌ که دقت رنگ بالایی را دراختیار قرار می‌دهد، از دسترس خارج می‌کند و تنها چهار حالت نمایش تصویر دیگر برایتان قابل انتخاب هستند. سامسونگ ادعا می‌کند که FILMMAKER MODE قادر است نزدیک‌ترین تجربه به محتوای مدنظر کارگردان را دراختیار بگذارد. با اتصال کامپیوتر با کابل HDMI به تلویزیون، همین پروفایل‌ها هم از دسترس خارج شده و با دو پروفایل Etertain و Graphic جایگزین می‌شوند.

حالت‌های نمایش تصویر SDR

  • Dynamic
  • Standard
  • Natural
  • Movie
  • FILMMAKER MODE

حالت‌های نمایش تصویر HDR

  • Dynamic
  • Standard
  • Natural
  • Movie
  • FILMMAKER MODE

با توجه به اینکه در اغلب ویدئوها، حداکثر ۲۵ درصد فضای پنل سفید می‌شود، ما برای مقایسه روشنایی بیشینه‌ی حالت‌های SDR و HDR‌ از مقیاس ۱۰ درصد استفاده می‌کنیم. علاوه‌براین، ازآنجاکه محتوای SDR برای ما کاربران ایرانی متداول‌تر و فراگیرتر است، روشنایی تلویزیون در هنگام نمایش این نوع از محتوا را در تمام حالت‌ها (البته به جز FILMMAKER MODE) اندازه‌گیری کردیم.

نشتی نور تلویزیون Q80A سامسونگ
کنتراست تلویزیون Q80A سامسونگ

در مورد پروفایل‌های مختلف نمایش تصویر، جا دارد اشاره کنیم که Q80A به‌صورت پیش‌فرض از پروفایل Standard استفاده می‌کند و روشنایی پیش‌فرض پروفایل مذکور نیز روی ۳۸ از ۵۰ تنظیم شده است. برای اندازه‌گیری روشنایی پروفایل Movie نیز متوجه شدیم که روشنایی آن روی سطح ۲۹ از ۵۰ قرار دارد. اعداد قید شده در جدول را نیز با همین سطوح روشنایی پیش‌فرض به‌دست آورده‌ایم.

روشنایی صفحه‌نمایش تلویزیون ۵۵ اینچی کیولد Q80A سامسونگ

حالت‌های تصویر / درصد سفیدی الگو

۲ درصد

۱۰ درصد

۲۵ درصد

۵۰ درصد

۹۰ درصد

۱۰۰ درصد

SDR

Dynamic

۵۸۲

۵۶۰

۵۵۰

۴۹۴

۴۶۵

۴۶۳

Standard

۴۵۵

۴۳۶

۴۲۵

۱۸۵

۳۳۰

۳۲۸

Natural

۴۷۴

۵۴۶

۵۳۱

۴۱۴

۲۶۰

۲۳۰

Movie

۱۸۳

۱۸۷

۲۰۱

۲۰۰

۲۰۰

۱۹۵

HDR

Dynamic

--

۱۳۵۲

--

--

--

--

Standard

--

۷۵۲

--

--

--

--

Natural

--

۵۸۲

--

--

--

--

Movie

--

۷۲۴

--

--

--

--

FILMMAKER MODE

--

۷۱۸

--

--

--

--

براساس اعلام اتحاد UHD حداقل روشنایی استاندارد برای نمایش محتوای HDR‌ در پنل‌های LCD باید ۱۰۰۰ نیت باشد. طبق اندازه‌گیری‌های ما و با درنظر داشتن استاندارد UHD، فقط پروفایل Dynamic تلویزیون Q80A با روشنایی ۱۳۵۲ نیت توانست عملکرد مورد انتظار را در هنگام نمایش محتوای HDR دراختیار بگذارد و روشنایی سایر پروفایل‌ها به بیشتر از ۷۵۰ نیت نرسید که حدود ۴۰ درصد از عملکرد تلویزیون C1 ال جی کمتر است. پروفایل Dynamic، محتوای SDR‌ را با روشنایی ۵۶۰ نیت نمایش می‌دهد و نسبت به سایر حالت‌ها روشنایی بیشتری تولید می‌کند.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، پنل‌های کیولد گران‌قیمت می‌توانند در زمینه‌ی روشنایی از پنل‌های OLED هم سبقت بگیرند. با نگاهی به اعداد به دست آمده در تست‌های روشنایی نمایشگر C1 ال جی که پیش‌تر توسط زومیت انجام شد، می‌توان دید که چنین سناریویی حداقل برای Q80A صادق نیست و محصول سامسونگ در رقابت با تلویزیون OLED دیگرْ شرکت کره‌ای کم می‌آورد.

ازآنجاکه پروفایل Dynamic، روشنایی بیشتری نسبت به سایر حالت‌های تصویر دراختیار قرار می‌دهد، برای سنجش کنتراست تصویر نیز از همین پروفایل استفاده کردیم. Q80A کنتراست تصویری برابر با ۴۹۷٫۲ را ارائه می‌کند که با توجه به ماهیت پنل‌های LCD، اگرچه عالی نیست؛ اما نتیجه‌ی مناسبی به‌حساب می‌آید.

ویدئوهای HDR از فضاهای رنگی DCI-P3 و Rec. 2020 برای نمایش محتوا استفاده می‌کنند؛ بنابراین تلویزیونی که از استانداردهای تصویر HDR پشتیبانی می‌کند، برای ارائه‌ی بهترین تجربه، باید این دو فضای رنگی را به‌خوبی پوشش دهد. به‌منظور سنجش چند و چون دقت رنگ پروفایل‌های مختلف تلویزیون Q80A، لپ‌تاپمان را به‌صورت بی‌سیم به تلویزیون متصل کردیم تا چهار حالت اصلی نمایش تصویر را دراختیار داشته باشیم. طبیعتا برای اندازه‌گیری دقت رنگ پروفایل‌های Graphic و Entertain نیز از اتصال HDMI بهره گرفتیم. متأسفانه در این بخش هم نتوانستیم دقت رنگ پروفایل FILMMAKER MODE را بسنجیم.

عملکرد تلویزیون ۵۵ اینچی کیولد Q80A سامسونگ در پوشش فضاهای رنگی

حالت تصویر / فضای رنگی

sRGB

DCI-P3

Rec. 2020

پوشش

خطای میانگین

پوشش

خطای میانگین

پوشش

خطای میانگین

Dynamic

۹۹٫۵

۱۳٫۳

۸۶

۱۳٫۴

۶۳٫۲

۱۴٫۸

Standard

۹۹٫۵

۱۰٫۳

۸۶٫۵

۱۱٫۶

۶۳٫۵

۱۳٫۲

Natural

۹۹٫۵

۹٫۵

۸۶٫۱

۱۰٫۵

۶۳٫۲

۱۱٫۷

Movie

۹۸٫۵

۳

۷۵٫۶

۴

۵۳

۶٫۳

Graphic

۹۹٫۳

۸٫۳

۸۵٫۹

۹٫۸

۶۳٫۱

۱۱٫۵

Entertain

۹۹٫۷

۱۰٫۵

۸۶٫۵

۱۱٫۵

۶۳٫۵

۱۲٫۶

با توجه به نتایج به‌دست آمده در بررسی‌های ما، تلویزیون Q80A رنگ‌ها را در تمام حالت‌های تصویر به‌شدت سرد نشان می‌دهد که این مسئله در حالت Dynamic نسبت به سایر پروفایل‌ها شدیدتر است و حالت Movie کمترین میزان سردی در رنگ‌ها را به نمایش می‌گذارد. در واقع خطای رنگ سفید در Q80A بسیار بالا است و رنگ‌های سفید به آبی متمایل هستند.

تمام حالت‌های تصویر تلویزیون Q80A سامسونگ، فضای رنگی sRGB را به‌صورت کامل پوشش می‌دهند؛ اما در بهترین حالت، فضاهای رنگی وسیع‌تر DCI-P3 و Rec.2020 را به ترتیب ۸۶ و ۶۳ درصد پوشش می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود که Q80A در زمینه‌ی نمایش رنگ‌های محتوای HDR هم عملکرد متوسطی داشته باشد. از لحاظ خطای رنگی میانگین نیز حالت Movie کمترین خطا را دارد، یعنی دقیق‌ترین رنگ‌ها را در هر سه فضای رنگی ارائه می‌کند؛ بنابراین اگر دوست دارید رنگ‌ها را هرچه نزدیک‌تر به واقعیت تجربه کنید، به خاطر داشته باشید که حتماً از پروفایل Movie استفاده کنید.

نتایج به‌دست‌آمده برای دقت رنگ تلویزیون Q80A، با تنظیمات پیش‌فرض هرکدام از حالت‌های تصویر گزارش شده‌اند. خوشبختانه سامسونگ برای کسانی که دوست دارند کنترل بیشتری روی مشخصات حالت تصویر داشته باشند، در بخش تنظیمات، گزینه‌ای به نام Expert Settings را درنظر گرفته است که در آن می‌شود پارامترهای مختلفی از جمله روشنایی، بالانس سفیدی، کنتراست و رنگ را به دلخواه تغییر داد. با توجه به تجربه‌ای که از کار با Expert Settings داشتیم، برای هرچه نزدیک‌تر شدن رنگ‌ها به واقعیت، تغییر گزینه‌هایی همچون شدت رنگ، افزایش دما و بالانس سفیدی می‌تواند راهگشا باشد.

قابلیت Local Dimming نیز ازطریق گزینه‌ی Expert Settings دردسترس قرار دارد. Local Dimming یا تیرگی موضعی برای بهبود عمق رنگ مشکی و درنتیجه کنتراست بهتر در تلویزیون‌های LCD گنجانده می‌شود و همان‌طور که از نامش برمی‌آید، مناطق تیره‌ی تصویر را کم‌نور می‌کند تا رنگ مشکی عمیق‌تر نشان داده شود و کنتراست تصویر بالاتر برود. این قابلیت در تلویزیون Q80A عملکرد چندان مناسبی ندارد و به‌نظر می‌رسد به جای کم‌نور کردن مناطق تیره، روشنایی کل تصویر را پایین می‌آورد که تجربه دیداری را بدتر می‌کند.

زاویه دید تلویزیون Q80A سامسونگ

به‌لطف پنل ADS، تلویزیون Q80A سامسونگ زاویه‌ی دید وسیعی در حدود ۶۰ تا ۷۰ درجه دارد که آن را برای استفاده در خانه‌ها و سالن‌های سمینار به گزینه‌ی مناسبی تبدیل می‌کند.

قابلیت Free-Sync اجازه می‌دهد تا در رزولوشن‌های مختلف از جمله 4K، نرخ نوسازی متغیر (VRR) به شکل عالی و در بازه‌ی ۲۰ تا ۱۲۰ هرتز برای سیستم‌هایی با کارت‌های گرافیک AMD و همچنین کنسول‌ بازی، پیاده‌سازی شود. زمانی که دستگاه را ازطریق ورودی HDMI 2.1 به تلویزیون متصل کنید و وارد Game Mode شوید، Free-Sync به‌صورت خودکار فعال می‌شود و می‌توانید از بازی‌ها در رزولوشن 4K و نرخ فریم متغیر تا ۱۲۰ فریم‌برثانیه، بدون بروز پدیده‌ی Screen tearing لذت ببرید؛ البته از تکنولوژی G-Sync انویدیا خبری نیست و بنابراین در صورتی که قصد دارید از تلویزیون کیولد سامسونگ به‌عنوان مانیتور برای کامپیوتری با کارت گرافیک انویدیا استفاده کنید، این نکته را مد نظر داشته باشید.

یکی از مشکلاتی که می‌تواند برای گیمرها آزاردهنده باشد، بالا بودن تأخیر ورودی (Input Lag) است که تأخیر تلویزیون در زمان دریافت سیگنال‌های ورودی و نمایش محتوا را نشان می‌دهد. خوشبختانه با وارد شدن به Game Mode، تلویزیون Q80A سامسونگ تأخیر ورودی بسیار کمی را ارائه می‌کند و حتی در صورت بالاتر رفتن رزولوشن و نرخ نوسازی هم به عملکرد خوب خود ادامه می‌دهد. طبق بررسی‌های انجام شده، تأخیر ورودی Q80A در رزولوشن 4K با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز حدود ۵٫۳ میلی‌ثانیه است که می‌تواند برای گیمرها نویددهنده‌ی تجربه لذت‌بخشی در هنگام اجرای بازی‌ها باشد.

صدا و تجربه صوتی تلویزیون Q80A سامسونگ

تلویزیون Q80A‌ از اسپیکرهای ۲٫۲٫۲ کانال با توان خروجی ۶۰ وات بهره می‌برد که مثل اکثر تلویزیون‌های هم‌رده‌ی موجود در بازار، در بخش زیرین آن تعبیه شده‌اند و صدا را به سمت پایین پرتاب می‌کنند. سامسونگ می‌گوید که با استفاده از تکنولوژی OTS، صدای سوژه در حین حرکت تصویر دنبال شده و به‌صورت واقع‌گرایانه و سه‌بعدی پخش می‌شود.

در صورتی که از ساندبارهای سازگار استفاده کنید، Q80A می‌تواند صدا را به صورت کاملاً هماهنگ ازطریق اسپیکرهای تلویزیون و ساندبار به شما ارائه کند. سامسونگ قابلیت مذکور را Q-Symphony می‌نامد. علاوه‌براین، قابلیت SpaceFit Sound، پروفایل صدا را براساس محیطی که در آن قرار گرفته‌اید، انتخاب و تنظیم می‌کند تا تجربه‌ی بهتری از صداها داشته باشید.

تلویزیون Q80A سامسونگ صدای پرقدرت و شفافی را تولید می‌کند که می‌توان فرکانس‌های آن را به‌خوبی تفکیک کرد. باوجوداین ، در فرکانس‌های بالا (صداهای زیر)، آثار دیستورشن را تا حدی خواهید شنید. در صورتی که می‌خواهید از تلویزیون در فضای خانه استفاده کنید، نیازی به خرید ساندبار نخواهید داشت و از کیفیت و حجم صدای اسپیکرهای Q80A راضی خواهید بود.

نرم‌افزار و کنترل تلویزیون Q80A سامسونگ

تلویزیون هوشمند Q80A سامسونگ از نسخه‌ی ۲۰۲۱ رابط کاربری نام‌آشنای تایزن (Tizen) بهره می‌برد. ظاهر نسخه‌ی جدید تایزن جذاب و مینیمال است، نرم و روان اجرا می‌شود و ما در حین کار با آن با تأخیر یا باگ خاصی مواجه نشدیم. اپ‌های سرگرمی مثل نتفلیکس و آمازون پرایم به‌صورت پیش‌فرض روی Q80A نصب هستند و چند بازی هم از همان ابتدا در اختیارتان قرار می‌گیرد.

متأسفانه اپ استور سامسونگ از لحاظ تنوع اپلیکیشن‌ها چندان غنی نیست و حتی برخی برنامه‌های متداول مثل اسپاتیفای را در کتابخانه‌ی خود ندارد. بااین‌حال، در زمینه‌ی اپلیکیشن‌های مبتنی بر پخش سرگرمی و مدیا کمبودی احساس نخواهید کرد. Q80A‌ با دستیار الکسای آمازون، گوگل اسیستنت و بیکسبی سازگار است و از برنامه‌ی Smart Things معروف سامسونگ هم پشتیبانی می‌کند تا به‌راحتی بتوانید سایر دستگاه‌های هوشمند خود را به آن متصل کنید.

رابط کاربری تلویزیون Q80A سامسونگ

یکی از قابلیت‌های خوب رابط کاربری Q80A حالت Game Mode است که در زمان اجرای بازی‌ها ازطریق کنسول یا پی‌سی، اطلاعاتی همچون نرخ فریم، تأخیر ورودی و نرخ نوسازی را نمایش می‌دهد. کره‌ای‌ها برای مواقعی که نیاز دارید دو پنجره را هم‌زمان کنار هم مشاهده کنید، قابلیت Multi Window را درنظر گرفته‌اند که با استفاده از آن می‌توانید ابعاد پنجره‌ها را نیز کم و زیاد کنید.

مدل‌های ۲۰۲۱ تلویزیون‌های کیولد سامسونگ به ریموت کنترل بازطراحی‌شده‌ی مدل‌های قبلی مجهز هستند؛ ما حین کار با ریموت‌کنترل سامسونگ تجربه‌ی بسیار خوبی داشتیم. کنترل Q80A بدنه‌ی سبک و جمع‌وجوری از جنس پلاستیک دارد و همان‌طور که ماهیت تلویزیون‌های هوشمند ایجاب می‌کند، به جز دکمه‌های میانبر برای نتفلیکس، پرایم ویدئو و چند میانبر متداول دیگر، دکمه‌های اضافی دیگری در آن وجود ندارد.

از آن‌جایی که کنترل تلویزیون Q80A به باتری‌های شارژی مجهز شده است و از باتری‌های قابل تعویض متداول استفاده نمی‌کند، می‌توانید آن را با استفاده از کابل USB-C یا ازطریق پنل خورشیدی پشت ریموت شارژ کنید. خوشبختانه کنترل Q80A از فرامین صوتی برای باز کردن اپ‌ها، تغییر درگاه‌های ورودی و تنظمیات پشتیبانی می‌کند، اما نمی‌توان با فرمان صوتی، در اپلیکیشن‌ها به‌دنبال محتوای خاصی گشت.

تنها نکته‌ی منفی ریموت کنترل Q80A را پشتیبانی نکردن از قابلیتی مشابه مجیک‌ماوس و فقدان کلید چرخان اسکرول (Scroll Wheel) می‌دانیم که می‌تواند اسکرول کردن و انتخاب گزینه‌ها در اپلیکیشن‌هایی مثل مرورگر را اندکی سخت کند.

جمع‌بندی

تلویزیون کیولد Q80A سامسونگ یکی از محصولات میان‌رده روبه‌بالای شرکت کره‌ای به‌حساب می‌آید که سعی می‌کند از نظر کیفیت پنل، با تلویزیون‌های OLED رقابت کند؛ اما نمی‌تواند روشنایی، دقت رنگ و عمق رنگ مشکی را به خوبی رقبای خود تولید کند و این موضوع را نیز از DNA تلویزیون‌های LCD به یادگار دارد. مهم‌ترین نقطه‌قوت Q80A دربرابر رقیب هم‌قیمتش یعنی C1 ال جی، نبود خطر Burn-in به حساب می‌آید.

تلویزیون Q80A سامسونگ

Q80A به‌خاطر پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر و فرمت‌های متعدد HDR، تأخیر ورودی کم و البته نمایش محتوای 4K‌ می‌تواند به یک گزینه‌ی مناسب برای گیمرهای کنسول‌های نسل نهم تبدیل شود؛ البته می‌توانید در محدوده‌ی قیمت Q80A، همین کارایی و امکانات را از تلویزیون C1 OLED ال جی هم دریافت کنید.

برای اطلاع از قیمت تلویزیون در فروشگاه‌های اینترنتی از جمله مقایسه مشخصات و قیمت تلویزیون سامسونگ،‌ تلویزیون ال جی، تلویزیون شیائومی و تلویزیون سونی از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

شما می‌توانید برای خرید اینترنتی تلویزیون Q80A سامسونگ به صفحه‌ی این محصول در فروشگاه اینترنتی افرالند مراجعه کنید.

نکات مثبت

  • اسپیکرهای قدرتمند
  • زاویه دید وسیع
  • پشتیبانی از FreeSync
  • تأخیر ورودی پایین در زمان نمایش محتوای 4K با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز
  • رابط کاربری روان و بدون لگ
  • ریموت کنترل خوش‌دست و سبک

نکات منفی

  • پوشش ناقص فضای رنگی DCI P3
  • سطح روشنایی و کنتراست پایین‌تر از رقبا
  • وقوع پدیده‌ی Blooming در اطراف محتوای سفید روی زمینه‌ی تیره
  • پشتیبانی‌نکردن از فناوری G-SYNC
  • پشتیبانی از سیگنال 4K و ۱۲۰ هرتز تنها روی یک درگاه HDMI
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات