بررسی تلویزیون 75 اینچ KE821S جی پلاس

دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 20 دقیقه
آیا تلویزیون‌های سری KE821S با دستی پر به رقابت با برندهای دیگر آمده‌اند؟ آیا قیمت مناسب تنها ویژگی مثبت آن‌ها است؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با بررسی تلویزیون ۷۵ اینچی جی پلاس همراه زومیت باشید.
تبلیغات

تلویزیون به‌عنوان یکی از مهم‌ترین لوازم خانگی، جایگاه ثابتی در خانه‌هایمان دارد. تلویزیون‌ دیگر صرفاً ابزاری برای تماشای محتوای ویدئویی نیست؛ بلکه امروزه بسیاری از افراد برای استفاده از سرویس‌های استریم ویدئو، بازی و حتی وب‌گردی‌‌های ساده از آن بهره می‌گیرند. بازار تلویزیون‌های به‌اصطلاح غیرهوشمند هر روز در حال کوچک‌ترشدن است؛ چراکه بخش عمده‌ای از کاربران به تلویزیون‌های مبتنی‌بر سه سیستم‌‌عامل اندروید (اندروید تی‌وی و اندروید عادی)، تایزن و WebOS گرایش یافته‌اند.

تماشا در یوتیوب | تماشا در IGTV

اواخر سال ۱۳۹۷ زمزمه‌های ایجاد برند محصولات خانگی گلدیران با نام جی‌پلاس به‌گوش می‌رسید. با توجه به تجربه‌ی همکاری گلدیران و ال‌جی در سالیان پیش از محدودیت‌های واردات، جای تعجبی نداشت که تلویزیون به‌عنوان نخستین دسته از محصولات این برند وارد بازار شود. پس از نسل اول، شاهد محوصلات بهبودیافته و متنوع‌‌‌تر جی‌پلاس بودیم. تلویزیون‌های فعلی جی پلاس ازجمله KE821S درمقایسه‌با نسل‌های قبل بهبودهای پرشماری پیدا کرده‌اند و بسیاری از نواقص آن‌ها برطرف شده است.

زومیت مدل ۷۵ اینچی KE821S را برای بررسی دراختیار داشت. هر ۴ تلویزیون سری KE821S با اندروید تی‌وی ۹ عرضه می‌شوند و طبق اطلاعات فنی ارائه‌‌شده، تفاوت‌های زیادی به‌جز مواردی مثل حافظه‌ی ذخیره‌سازی و پایه در آن‌ها وجود ندارد. برای مشاهده‌ی ایدئال تصویر در تلویزیونی با چنین ابعاد بزرگی، ازنظر تئوری حدود ۳٫۵ متر فاصله از آن نیاز است. باید به موضوع زاویه‌ی دید نیز توجه کرد؛ بدین مفهوم که هرچه نزدیک‌تر به تلویزیون نشسته باشید، باید زاویه‌ی مستقیم‌تری نیز درمقایسه‌با آن داشته باشید.

والپیپر منظره و دریاچه در تلویزیون ke821s جی پلاس

در رده‌ی قیمتی 75KE821S، تلویزیون مشابهی نخواهید یافت و برای خرید از برندهای خارجی باید هزینه‌ی خیلی بیشتری پرداخت کنید؛ البته این اختلاف قیمت در مدل‌های کوچک‌تر KE821S کمتر می‌شود. پیش از بررسی این تلویزیون، درادامه مشخصات فنی تلویزیون ۷۵ اینچی جی پلاس را مشاهده کنید:

مشخصات فنی تلویزیون ۷۵ اینچ KE821S جی پلاس

مشخصات پنل

نوع پنل

VA LCD

ابعاد پنل

۷۴/۵ اینچ

رزولوشن

۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل

مشخصات ویدئویی

HDR

بله

نوردهی

EDGE LED

مشخصات صوتی

قدرت خروجی صدا

دو اسپیکر ۹ واتی

استانداردها و قابلیت‌‌ها

-

تلویزیون هوشمند

سیستم‌عامل

اندروید TV نسخه ۹

پردازنده

چهار هسته‌‌ی ۹۰۰ مگاهرتزی Cortex A53

فروشگاه محتوا

بله، گوگل‌پلی و امکان نصب فایل‌های APK

کنترلر حرکتی

بله

پخش‌کننده‌ی‌ ویدئو و موسیقی

بله

ورودی و خروجی

HDMI

۳ عدد

USB

۲ عدد USB 2.0

درگاه شبکه

بله

ورودی کامپوزیت

بله

ورودی کامپوننت

بله

بلوتوث

بله

وای‌فای

بله

خروجی هدفون

بله

دیگر مشخصات مشخصات

منبع تغذیه

۲۰۰ تا ۲۴۰ ولت برق متناوب شهری با فرکانس ۵۰ تا ۶۰ هرتز

مصرف در زمان آماده‌به‌کار

۰/۵ وات

تلویزیون جی پلاس KE821S را شرکت گلدیران برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

طراحی و درگاه‌ها

طراحی تلویزیون جی پلاس 75KE821S نه‌تنها پیشرفت بزرگی درمقایسه‌با محصولات پیشین این شرکت محسوب می‌شود؛ بلکه می‌توان از آن به‌عنوان یکی از ویژگی‌های مثبت و ترغیب‌کننده‌ی خرید نام برد. استفاده از فریم فلزی حس خوبی در ابتدا به کاربر القا می‌کند؛ البته تراش‌کاری بخش بدون رنگ فریم پایینی دستگاه به‌دلیل بازتاب ناهمگون کمی به این حس ضربه می‌زند. درمجموع، کیفیت اتصال‌های فریم فلزی و سرمه‌ای رنگ در نمونه‌ی بررسی‌شده مناسب ارزیابی می‌شود. فریم یک‌سانتی‌متری و نوار سیاه اطراف پنل کاملاً رضایت‌بخش هستند.

لوگو جی پلاس Gplus در فریم پایین تلویزیون ke821s

در فریم پایینی دستگاه، نام جی‌پلاس به‌چشم می‌خورد و در زیر تلویزیون و این نام، از کلید روشن و خاموش کردن استفاده شده است. امکان تغییر کانال‌ها، حجم صدا و ... در این کلید وجود ندارد و تک‌کاربری است. علاوه‌بر چراغ وضعیت فعالیت تلویزیون، این بخش دریافت سیگنال‌های کنترل غیرحرکتی دستگاه را نیز ازطریق اینفرارد برعهده دارد.

بخش پشتی تلویزیون از دو بخش تشکیل شده است: بخش پلاستیکی و قطور پایینی با ضخامت کمتر از ۴۶ میلی‌متر که تجهیزات صوتی،‌ درگاه‌ها و سخت‌افزار تلویزیون و بخش بالایی با ضخامت ۱۷ میلی‌متر که پوشش پلاستیکی شفاف و زیبایی در آن قرار دارد. کیفیت پلاستیک بخش ضخیم دستگاه مناسب‌تر از بسیاری از رقبای هم‌رده‌ی داخلی و خارجی ارزیابی می‌شود و استفاده از بخش شفاف ادامه‌دار تا فریم‌های دستگاه نیز حس خوبی ازنظر ظاهری القا می‌کند.

نمای پشت تلویزیون ke821s جی پلاس وطراحی دو بخش شیشه‌ای و براق
پایه فلزی و بزرگ تلویزیون ke821s جی پلاس

درحالی‌که مدل‌های ۶۵ و ۵۵ اینچی از پایه‌ی مرکزی و متفاوتی بهره می‌برند، تلویزیون ۷۵ اینچی جی‌ پلاس را پایه‌ی بزرگ دو بخشی با طولی نزدیک به ۱٫۵ متر روی میز نگه می‌دارد. این پایه‌ی فلزی به‌خوبی از عهده‌ی حفظ پایداری تلویزیون ۴۷ کیلوگرمی Gplus برمی‌آید؛ به‌طوری‌که دستگاه در تکان‌های عادی نوسان خاصی ندارد. برای اتصال تلویزیون بزرگی همچون 75KE821S با طول ۱٫۷ متر به دیوار از اتصال VESA با ابعاد ۶۰۰ در ۲۰۰ میلی‌متر استفاده می‌شود. درمجموع، جی‌پلاس را در طراحی و کیفیت ساخت تلویزیون جدیدش موفق می‌دانیم.

ازنظر درگاه‌ها، تقریباً با نمونه‌ای مشابه رقبا مواجه هستیم؛ زیرا ۲ درگاه HDMI و ۲ درگاه USB 2.0 به‌همراه ورودی AV برای دسترسی راحت‌تر نزدیک به لبه‌ی‌ پشتی و در سمت چپ قرار گرفته‌اند. بخش دیگری از درگاه‌ها ازجمله ورودی آنتن و شبکه، خروجی هدفون، صدای دیجیتال به‌همراه درگاه سوم HDMI دورتر از لبه‌ها و به‌سمت پایین تعبیه شده‌اند.

درگاه Lan، سومین HDMI و آنتن در تلویزیون ke821s جی پلاس
درگاه USB در تلویزیون ke821s جی پلاس
درگاه خروجی هدفون و صدای دیجتال در تلویزیون ke821s جی پلاس
درگاه های HDMI، USB و غیره در تلویزیون ke821s جی پلاس

هر سه درگاه HDMI به دریافت سیگنال‌های 4K با نرخ ۶۰ هرتزی قادر هستند؛ پس تلویزیون جی پلاس از درگاه HDMI 2.0 بهره می‌گیرد. به‌لطف پشتیبانی از CEC، امکان کنترل تجهیزات متصل به تلویزیون به درگاه HDMI با کنترلر دستگاه وجود دارد. برای مثال، ما با ریموت کنترل تلویزیون منوهای پلی‌استیشن را توانستیم کنترل کنیم. درگاه‌های USB نیز به‌لطف شدت جریان ۵۰۰ میلی‌آمپرساعت و ولتاژ ۵ ولتی به‌راحتی با انواع هارد اکسترنال سازگار هستند.

ازنظر تنوع درگاه، 75KE821S تقریباً مشابه رقبایش عمل می‌کند، با این تفاوت که برخی رقبا از سه درگاه USB بهره می‌برند. همچنین طبق انتظار، این تلویزیون از وای‌فای برای اتصال بی‌سیم به شبکه و بلوتوث برای اتصال پخش‌کننده‌های صدا و ... پشتیبانی می‌کند.

تصویر

همان‌طورکه پیش‌تر نیز اشاره شد، KE821S در مدل‌های ۵۵، ۶۵، ۷۵ و ۸۲ اینچی عرضه می‌شو.؛ هر چهار مدل از پنل‌های VA بهره می‌برند و از سازنده‌ی آن اطلاعی در دست نیست. ازنظر عمق رنگ مشکی و کنتراست، پنل‌های VA LCD عموماً بهتر از IPS LCD‌-ها عمل می‌کنند؛ ولی زاویه‌ی دید ضعیف‌تری دارند. سامسونگ را می‌توان بزرگ‌ترین استفاده‌کننده از پنل‌های VA در دنیای تلویزیون‌ها دانست. جی‌پلاس در این تلویزیون از نوردهی Edge LED بهره می‌گیرد.

نمایش فیلم در تلویزیون ۷۵ اینچ ke821s جی پلاس

در وب‌سایت رسمی جی‌پلاس و گلدیران، اطلاعاتی از نوع استاندارد HDR تلویزیون KE821S دردسترس نیست؛ البته پیش‌تر نیز چنین چیزی را در تلویزیون‌های اقتصادی دیده بودیم. به‌طورکلی، HDR در پنل‌های اقتصادی چندان قابل‌اتکا نیست؛ زیرا پشتیبانی از رنگ‌ها و بیشینه‌ی روشنایی لازم برای تجربه‌‌کردن چنین محتوایی در محصولات اقتصادی مناسب نیست. استفاده از لفظ طیف رنگ میلیاردی در تبلیغات صفحه‌ی مشخصات این تلویزیون به‌معنی پنل ۱۰ بیت در آن نیست و بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی دارد.

تلویزیون جی پلاس از پنل‌های مرسوم ۸ بیتی (احتمالاً همراه‌با تکنیک FRC) بهره می‌گیرد. تقریباً تمام تلویزیون‌های اقتصادی و میان‌رده از پنل‌های ۸ بیتی استفاده می‌کنند و استفاده از پنل‌های ۱۰ بیتی با نمایش میلیاردی واقعی رنگ‌ها به محصولات OLED و LCD‌های پرچم‌دار محدود می‌شود؛ از‌این‌رو، نمی‌توان به جی‌پلاس خرده‌ای گرفت. با اتصال کنسول بازی به تلویزیون متأسفانه دستگاه به‌عنوان پشتیبانی‌کننده‌ی HDR شناسایی نشد. اگر پشتیبانی از استانداردهای متنوع HDR برای شما اهمیت ویژه‌ای دارد،‌ محصولات ال‌جی و سامسونگ با برچسب قیمتی گران‌اتر عملکرد بسیار بهتری در این بخش خواهند داشت.

تست زاویه‌ دید از جهت‌های مختلف برای تلویزیون ke821s جی پلاس

ازنظر نگارنده، برای تجربه‌ی مناسب استفاده از تلویزیون ۷۵ اینچ بین ۳٫۵ تا ۴٫۵ متر فاصله از آن نیاز است؛ زیرا فاصله‌‌ی کمتر از ۳ متر هم تجربه‌ی بصری ازنظر شارپ‌بودن و هم زاویه‌ی دید را با مشکل روبه‌رو می‌کند. هرچه در فاصله‌ی دورتر (در بازه‌ی استاندارد) نشسته باشید، تجربه‌ی تماشای گروهی بهتری ازنظر زاویه‌ی دید خواهید داشت. درمجموع، زاویه‌ی دید KE821S به‌دلیل استفاده از پنل VA پایین‌تر از متوسط ارزیابی می‌شود.

سه حالت تنظیمات تصویر Dynamic و Mild و حالت پیش‌فرض Standard در تنظیمات تصویر به‌چشم می‌خورند. حالت چهارم User نیز برای شخصی‌سازی همه‌ی موارد تنظیمات تصویر دراختیار کاربران است. توصیه می‌کنیم کنتراست را در حالت User روی ۱۰۰ درصد تنظیم کنید.

در بخش تنظیمات تصویر گزینه‌ی MEMC نیز برای فریم‌سازی و کاهش پدیده‌ی پرش تصویر به‌چشم می‌خورد و خوشبختانه امکان مقایسه‌ی هم‌زمان حالت‌های مختلف نیز وجود دارد. استفاده‌ی نابجا از این قابلیت به تجربه‌ی سینمایی ضربه خواهد زد؛ چراکه ممکن است حرکت‌ها تصنعی به‌نظر برسند. توصیه می‌کنیم که حالت Smooth انتخاب کنید.

نمایش پس‌زمینه خاکستری در تلویزیون ke821s جی پلاس
نمایش بزرگ نمایی شده نوردهی در تلویزیون ke821s جی پلاس

نمایش الگوی خاسکتری رنگ و یکپارچگی آن (تصویر سمت راست) - نمایش نشت نور و عملکرد پنل در نمایش الگوی سفید در زمینه‌ی‌ سیاه (تصویر سمت چپ)

در آزمایش روشنایی، الگوی HDR10 ما باعث افزایش روشنایی بیشینه نشد و روشنایی SDR و HDR یکسان اندازه‌گیری شد. پیش‌تر در تلویزیون‌های دیگر هم‌رده نیز، یکسان‌بودن روشنایی در این دو حالت را دیده‌ایم. آزمایش یادشده را علاوه‌بر الگو با بخش‌های روشن تصاویر انواع محتوای HDR نیز آزمودیم که به نتیجه‌ی یکسانی رسیدیم.

در آزمایش با الگوی ۵۰ درصد شطرنجی، در هشت ناحیه‌ی تلویزیون و در حالت پیش‌فرض میانگین روشنایی ۲٫۸۵ نیت برای رنگ مشکی را شاهد هستیم و میانگین روشنایی رنگ سفید نیز در این آزمایش ۲۰۲ نیت به‌‌دست آمد. در حالت‌های دیگر نیز، روشنایی فراتر از ۲۲۰ نیت نرفت که رضایت‌بخش نیست. روشنایی رنگ مشکی به‌لطف پنل VA در حد متوسطی است؛ البته در حالت داینامیک، رنگ مشکی روشنایی زیادی در حد ۵٫۵ نیت تولید می‌کند. کنتراست Native درحدود ۷۲ به‌دست می‌آید که کمتر از استانداردهای بازار محسوب می‌شود. نتایج زیر نیز با الگوی‌ سفید در مرکز نمایشگر با ابعاد مختلف ثبت شده‌اند.

حالت‌های تصویر / درصد سفیدی الگو

۲ درصد

۱۰ درصد (HDR)

۲۵ درصد

۵۰ درصد

۹۰ درصد

۱۰۰ درصد سفید

۱۰۰ درصد مشکی

Standard

۲۵۰

۲۵۵ (۲۵۰)

۲۵۳

۲۵۲

۲۵۰

۲۴۰

۴/۴

Dynamic

۲۶۴

۲۶۷ (۲۶۵)

۲۵۵

۲۵۵

۲۵۴

۲۵۲

۷/۵

Mild

۱۷۰

۱۶۶ (۱۷۳)

۱۶۹

۱۶۹

۱۶۴

۱۶۷

۱/۳

User (با کنتراست ۱۰۰)

۲۶۴

۲۶۶ (۲۶۴)

۲۶۶

۲۶۷

۲۶۷

۲۶۰

۵

* تمامی نتایج جدول بالا را زومیت با ابزاری مخصوص به‌‌دست آورده است.

روشنایی به‌دست‌آمده برای کسانی که در فضایی نسبتاً کم‌نور تلویزیون تماشا می‌کنند، چندان مشکل‌ساز نخواهد شد؛ اما امیدواریم در آینده، پنل‌های روشن‌تری در محصولات جی‌پلاس شاهد باشیم. ازنظر بازتاب نور از سطح نمایشگر، تلویزیون ۷۵ اینچی جی پلاس نمره‌ی قبولی دریافت می‌کند.

KE821S از فضای رنگی گسترده مانند DCI P3 پشتیبانی نمی‌کند که موضوع عجیبی برای تلویزیونی در رده‌ی محصولات اقتصادی نیست. تلویزیون به‌صورت میانگین ۹۶٫۵ درصد فضای رنگی sRGB و ۷۷٫۲ درصد DCI P3 را پوشش می‌دهد که از برخی مدل‌های هم‌رده‌ی اقتصادی بیشتر است. در عمل، طراوت رنگ‌ها در حالتی که اسلاید رنگ روی ۷۰ درصد در حالت User تنظیم شود، علاقه‌مندان رنگ‌های زنده‌تر را راضی خواهند شد.

حالت تصویر

پوشش sRGB

پوشش DCI-P3

میانگین خطا در sRGB (حالت Normal)

میانگین خطا در sRGB (حالت Warm)

Standard

۹۶/۳

۷۷/۳

۸/۶

۴/۳

Dynamic

۹۶/۸

۷۷/۳

۹/۱

۵/۱

Mild

۹۶/۵

۷۶/۸

۸/۱

-

User (با کنتراست ۱۰۰)

۹۵/۳

۷۷/۸

۱۲/۶

-

خطاهای به‌دست‌آمده در تلویزیون ۷۵ اینچی جی پلاس پذیرفتنی هستند؛ چراکه در بسیاری از تلویزیون‌های هم‌رده و حتی گران‌تر نیز چنین خطاهایی وجود دارد. برای مثال، این خطاها با تلویزیونی مثل Mi TV 4S برابری می‌کند. مشخصا به کالیبره‌سازی رنگ سفید در این تلویزیون توجه نشده و درمجموع در همه‌ی حالت‌ها، تصویری سرد را شاهد هستیم که به‌سادگی با تغییر حالت دمای رنگ به Warm تا حد زیادی می‌توان آن را اصلاح کرد. تأثیر کنترل سردی در جدول و تصاویر آزمایش به‌خوبی مشخص است.

تنظیمات تصویر در نمایش فیلم در تلویزیون ke821s جی پلاس

فقدان حالت Game یکی از نکات دیگری است که اشاره به آن خالی از لطف نیست؛ بنابراین، میانگین تأخیر ورودی به حدود ۸۰ میلی‌ثانیه می‌رسد که برای گیمرها (تنها برای گیمرها) مهم خواهد بود. حالت Game در تلویزیون‌های اقتصادی دو یا سه سال اخیر سامسونگ و ال‌جی و... به‌صورت میانگین تأخیری ۱۵ میلی‌ثانیه‌ای دارند که در بازی‌های سریع می‌توان تفاوت آن را لمس کرد. در بازی‌های معمولی، تأخیر ناشی از پردازش تصویر به‌هیچ‌وجه آزاردهنده‌ نیست.

عملکرد و قابلیت‌های هوشمند

تلویزیون هوشمند یا اسمارت تی‌وی موضوعی است که این روزها در حال تبدیل به استاندارد همه‌گیر است و تقریباً درصد عمده‌ی تلویزیون‌ها (حتی نمونه‌های اقتصادی) را تشکیل می‌دهد. رابط‌های انحصاری WebOS و Tizen در تلویزیون‌های ال‌جی و سامسونگ با رقیبی جدی به‌نام اندروید با تنوع برندهای استفاده‌کننده از آن روبه‌رو هستند. آزادی‌عمل و تنوع بیشتر در دنیای اندروید بسیاری را به‌سمت استفاده از تلویزیون‌های مبتنی‌بر اندروید TV می‌کشاند. جی ‌پلاس در سری KE821S از اندروید تی وی ۹ بهره می‌گیرد.

منو و صفحه اصلی رابط کاربری تلویزیون ke821s جی پلاس

اندروید تی‌وی چه در مدیریت منابع و چه در راحتی کار و چه در اپلیکیشن‌های اختصاصی (هرچند اندک) از تلویزیون‌های مبتنی‌بر اندروید عادی یک پله بالاتر قرار می‌گیرد. شما می‌توانید فایل‌های APK عادی و نرم‌افزارهای اندروید را نیز در این تلویزیون‌ها نصب و از فروشگاه‌های اپ ایرانی و... استفاده کنید. اینکه آیا تلویزیون جی پلاس به‌روزرسانی نسخه‌‌های دیگر اندروید تی‌وی را دریافت خواهد کرد یا خیر، هنوز مشخص نیست؛ اما احتمال آن را کم می‌دانیم.

برخلاف تلویزیون‌های شیائومی و...، جی‌پلاس از رابط کاربری شخصی‌سازی‌شده‌ی خودش استفاده می‌کند و شما عملا تنظیمات و منوهای اندروید تی‌وی خالص را نخواهید دید. ما به طریقی به منوهای اندروید تی وی در این تلویزیون دست پیدا کردیم؛ اما تغییراتی مثل نوع تصویر و تنظیمات صدا با آن‌ها انجام نمی‌گیرد. شما با گوگل‌پلی نسخه‌ی اندروید تی وی در تلویزیون KE821S روبه‌رو خواهید شد و برنامه‌های بهینه‌شده‌ای برای تلویزیون‌های اندروید تی‌وی مثل نماوا و فیلمو به‌راحتی از آن دریافت‌کردنی هستند.

گوگل پلی و اندروید تی وی در تلویزیون ke821s جی پلاس

هر چهار تلویزیون سری KE821S به پردازنده‌‌‌‌ای با چهار هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس ۹۰۰ مگاهرتز مجهز شده‌اند. انتظار داریم جی‌پلاس در آینده از هسته‌هایی با فرکانس بیشتر استفاده کند. واحد گرافیکی Mali 470 چندان برای بازی مناسب نیست و از این نظر، نباید روی آن حساب باز کرد. هر چهار مدل با ۱٫۵ گیگابایت رم عرضه می‌شوند و حافظه‌ی ذخیره‌سازی درنظرگرفته‌شده برای مدل‌های ۷۵ و ۸۲ اینچ ۴ گیگابایت است که تقریباً ۳،۸۰۰ مگابایت آن دردسترس قرار دارد. طبق اطلاعات سازنده، مدل‌های ۵۵ و ۶۵ اینچی حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۸ گیگابایتی دارند.

حرکت در منوها سریع و روان است؛ اما هنگام مشاهده‌ی «برخی» محتوای 4K و حتی FHD، تأخیر در اجرای فرامینی مثل جلو و عقب بردن فیلم یا برخی تنظیمات احساس می‌کنید که تلویزیون به روانی نمونه‌های حتی ارزان WebOS و Tizen عمل نمی‌کند. پیش‌تر، با چنین تأخیرهایی در اندرویدباکس‌ها و تلویزیون‌های با پردازنده و رم کم نیز مواجه شده‌ایم. پخش‌کننده‌ی ویدئو پیش‌فرض تلویزیون به‌خوبی از زیرنویس فارسی پشتیبانی می‌کند. انواع فایل‌های تصویری و صوتی با فرمت‌های مختلف رایج با کدک‌هایی همچون H.265 و H.264 و با بیت‌ریت‌های مختلف در تلویزیون جی پلاس به‌راحتی اجرا می‌شوند.

استفاده از مرورگر کروم و نمایش زومیت در تلویزیون ke821s جی پلاس

وقتی برای نخستین‌بار تلویزیون (به‌اصلاح Cold Boot) را روشن می‌کنید، نزدیک به ۴۰ ثانیه زمان برای آماده‌به‌کارشدن آن نیاز است؛ البته در دفعات بعد به‌دلیل اینکه تلویزیون با فشردن کلید پاور روی کنترل وارد مرحله‌ی آماده‌باش می‌شود، به‌راحتی و حداکثر در سه ثانیه آماده‌ی استفاده خواهد بود. نخستین صفحه‌ای که دربرابر شما نمایان می‌شود، Smart TV نام دارد که در نگاه اول به‌دلیل نصب‌نبودن نرم‌افزارهای پیشنهادشده و... کمی خالی به‌نظر می‌رسد. با اسکرول به سمت پایین، تمام اپلیکیشن‌های نصب‌شده و بخش شخصی‌سازی‌شدنی اپ‌های دلخواه قرار دارد.

رابط کاربری اندروید تی وی بدون نصب پوسته ظاهر زیباتر و مینیمال‌تری دارد؛ اما رابط کاربری KE821S زیباتر و استفاده از آن راحت‌‌تر از برخی نمونه‌های مشابه است. در بخش ورودی‌ها، از درگاه‌های USB خبری نیست و برای دسترسی به آن باید از بخش مدیریت فایل استفاده کنید.

ایر پلی از مک بوک روی تلویزیون ke821s جی پلاس

Mirror کردن یا اشتراک محتوا بین گوشی و تلویزیون با مراحل ساده‌ای در تلویزیون جی پلاس انجام می‌شود و تنها کافی است با نصب اپلیکیشن EShare از گوگل‌پلی و اتصال تلویزیون به شبکه‌ی داخلی یکسان به‌راحتی با خواندن QR کد از تلویزیون با اپ موبایل اتصال را برقرار کنید. استفاده از گوشی به‌عنوان ماوس و کیبورد، اشتراک‌گذاری تصاویر و فایل‌ها و اشتراک محتوای ویدئویی فقط بخشی از قابلیت‌های این اپ محسوب می‌شوند. همچنین، امکان اشتراک محتوا با آیفون‌‌ها و آیپدها نیز با اپ iMirror وجود دارد. درمجموع، در این زمینه مشکلی مشاهده نشد و مراحل کار ساده و سریع انجام شدند.

تجربه‌ی صوتی و کنترل

یکی از نکات مثبت KE821S عرضه‌شدن آن با دو ریموت کنترل معمولی و حرکتی است. کنترلر اصلی دستگاه حس کیفیت را القا نمی‌کند و وزن کم آن نیز در القای این حس بی‌تأثیر نیست. در زمان استفاده باید کنترلر به‌سمت تلویزیون گرفته شود تا فرامین را گیرنده‌‌ی اینفرارد دریافت کند. همچنین، کلیدهای کامل اعداد و هرآنچه نیاز داشته باشید، ازجمله کلید پر‌استفاده‌ی Menu روی آن تعبیه شده‌اند. متأسفانه ابعاد کلید بازگشت و برخی کلیدهای دیگر بهینه نیستند و کارکردن با آن‌ها سخت‌تر است.

مقایسه ابعاد کنترلر حرکتی با کنترل معمولی تلویزیون ke821s جی پلاس

ریموت کنترل کوچک‌تر و حرکتی دستگاه به قرارگیری در راستای دریافت‌کننده‌ی اینفرارد نیازی ندارد و ارتباط بی‌سیم خود را بدون دانگل خاصی با تلویزیون برقرار می‌کند. این ریموت کنترل درمقایسه‌با کنترل اصلی دستگاه ازنظر کیفیت حس بسیار بهتری ارائه می‌کند و در عمل نیز، انتقال فرامین با آن سریع‌تر انجام می‌شود. ناگفته نماند از کلید Menu در این کنترل خبری نیست؛ بااین‌حال برای انجام اکثر کارها شما را از کنترل اصلی ‌بی‌نیاز می‌کند.

با اینکه دقت و کیفیت کار با کنترل حرکتی KE821S به‌اندازه‌‌ی کنترل‌های جادویی ال‌جی نیست، وجود آن تا حد بسیار زیادی کار با این تلویزیون هوشمند را ساده کرده است. با استفاده از این کنترل، به‌راحتی می‌توانید در منوهای دستگاه‌های متصل به تلویزیون مثل پلی‌استیشن ۴ گشت‌وگذار کنید.

ریموت کنترل اصلی و غیر حرکتی تلویزیون ke821s جی پلاس
ریموت کنترل حرکتی تلویزیون ke821s جی پلاس

جی پلاس در KE821S از اسپیکر دوکاناله با توان ۱۸ وات بهره گرفته است. این توان برای تلویزیون ۷۵ اینچ روی کاغذ پذیرفتنی و در عمل نیز ازنظر زومیت کافی است. کیفیت صدای زیروبَم متوسط ارزیابی می‌شوند و به‌جز در حجم صداهای زیاد، دیستورشن خاصی نخواهید شنید. همانند همیشه استفاده از سینمای خانگی برای دریافت بهترین تجربه‌ی صوتی پیشنهاد می‌شود. در توضیحات تولیدکننده، سخنی از پشتیبانی استانداردهای صدای فراگیر به میان نیامده است؛ اما تنظیمات صدا ویژگی به‌نام Surround گنجانده شده است که در عمل چندان مؤثر نبود.

جمع‌بندی

KE821S ازنظر القای حس کیفیت به‌لطف فریم فلزی، بخش شفاف پشتی و زبان طراحی نمره‌ی قبولی در میان محصولات هم‌قیمت خود کسب می‌کند. اگر ابعاد تلویزیون ملاک اصلی شما باشد، در این بازه‌ی قیمتی انتخاب‌های زیادی نخواهید داشت و از این نظر، می‌توان KE821S را انتخاب مناسبی دانست. چنین تلویزیون‌ بزرگی به فضای مناسبی برای نیز برای قرارگیری نیاز دارد؛ پس پیش از هرچیز بودجه و ابعاد موردنیازتان را مدنظر قرار دهید.

عمق رنگ مشکی برای تلویزیونی در این رده‌ی قیمتی مناسب است؛ اما انتظار روشنایی بیشتری داشتیم. در بررسی‌های ما، حالت HDR تفاوتی در روشنایی ایجاد نکرد. ازنظر پوشش فضاهای رنگی و طراوت رنگ‌ها، با تلویزیونی تقریباً مشابه نمونه‌های هم‌قیمت بازار رو‌به‌رو هستیم و ازنظر دقت رنگ، به‌راحتی با تغییر دمای رنگ به Warm می‌توان نتیجه‌ی متوسط را به نتیجه‌ی رضایت‌بخش تبدیل کرد. از پنل VA انتظار زاویه‌ی دید خوبی نباید داشت و KE821S نیز از این قضیه مستثنا نیست. تنوع حالات تصویر و قابلیت‌های موجود در تنظیمات تصویر کمتر از تلویزیون‌های برندهای مطرح است؛ اما این موضوع برای بسیاری عامل مهمی در تصمیم‌گیری محسوب نمی‌شود.

استفاده از کنترلر حرکتی و کار با تلویزیون ke821s جی پلاس

عرضه‌شدن با اندروید تی ‌وی ۹ یکی از نکات مثبت این سری از تلویزیون‌های جی‌پلاس محسوب می‌شود که ترکیب آن با کنترل حرکتی، کاربران خانگی را راضی خواهد کرد. تنوع اپلیکیشن‌ها، روان‌بودن منو‌ها، قابلیت اتصال تجهیزات بلوتوث،‌ اشتراک‌گذاری ساده‌ی محتوا بین گوشی و تلویزیون همگی باعث شده است تا KE821S از این نظر، نمره‌ی قبولی کسب کند؛ البته نباید از ضعف نسبی پردازنده و تأثیر آن بر سرعت کم اجرای فرامین حین تماشای برخی محتوا نیز چشم‌پوشی کرد.

این تلویزیون با دو کنترل معمولی و کنترل حرکتی روانه‌ی بازار شده است. هرچند کنترلر حرکتی به‌اندازه‌ی کنترل‌های جادویی ال‌جی دقیق نیست، در عمل وجود آن تا حدی استفاده از تلویزیون را ساده‌تر کرده است. درمجموع، می‌توان گفت مدل ۷۵ اینچ KE821S برای عاشقان تلویزیون‌های بزرگ گزینه‌ی مناسبی است که قصد ندارند حساب بانکی خود را خالی کنند. این یعنی باید ابعاد و قیمت را در رقابت با حریفان قَدَر خارجی به‌عنوان نکات مثبت KE821S در نظر گرفت.

برای اطلاع از قیمت تلویزیون در فروشگاه‌های اینترنتی از جمله مقایسه مشخصات و قیمت تلویزیون سامسونگ،‌ تلویزیون ال جی، تلویزیون شیائومی و تلویزیون سونی از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

نکات مثبت

  • طراحی مناسب و القای حس کیفیت
  • اندروید تی‌وی ۹
  • عرضه با کنترلر حرکتی
  • دقت رنگ پذیرفتنی (نیازمند تغییر اندک به‌وسیله‌ی کاربر)
  • قیمت مناسب درمقایسه‌با ابعاد

نکات منفی

  • فقدان حالت بازی (Game Mode) برای تأخیر کم
  • زاویه‌‌ی دید نه‌چندان مناسب
  • تنظیمات کمتر درمقایسه‌با نمونه‌های برندهای خارجی
  • تأخیر در انجام برخی از فرامین، به‌‌ویژه در زمان نمایش محتوای 4K
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات