۵ دستاورد تکنولوژیکی که برای مقابله با مجرمان به کمک نیروی پلیس آمده‌اند!

دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۳
مطالعه 7 دقیقه
این روزها فناوری به تمامی عرصه‌ها وارد شده تغییراتی تعیین کننده ایجاد نموده است. این‌بار نوبت به اختراعات شگفت انگیز تکنولوژیکی رسیده که وارد امور قضایی و جنایی شده به کمک نیروهای پلیس آمده و به تهدیدی جدید علیه گروه‌های خلافکار و تروریستی تبدیل شده است. در اینجا به معرفی تعدادی از این فناوری‌ها و موارد استفاده از آن‌ها می‌پردازیم. پس با ما در این گشت و گذار تکنولوژیکی همراه شوید.
تبلیغات

دوربین‌های متحرک

هنگامی که به دلیل ملاحظات امنیتی نمی‌توان مامورین پلیس را به قلب شبکه‌های جنایی فرستاد، یا در موقعیت‌هایی که بدلیل کمبود مدرک ماموران نیازمند مراقبت و تجسس بدون جلب توجه هستند ابزار کارآمدی که به کمک نیروی پلیس می‌آید دوربین مراقبتی روبوتیک است. دستگاهی که دارای یک موتور الکترونی و چرخ‌های کوچک ویژه‌ای است که به آن اجازه حرکت در تمامی جهات را می‌دهد. یک مامور پلیس قادر است از طریق بیسیم این دوربین را کنترل و از نقطه‌ای به نقطه دیگر حرکت دهد. از دیگر مزیت‌های این دوربین امکان بالا رفتن از سطوح و دیوارهاست که دسترسی آسان‌تر به صحنه جرم را امکان‌پذیر می‌نماید. در ایالت نیویورک آمریکا، نیروی ویژه پلیس در وضعیت اضطراری، یکی از این دوربین‌ها را همیشه به همراه دارد.گروهبان استاف در این‌باره می‌گوید: وقتی یکی از این دوربین‌ها را به همراه داریم احساس می‌کنم یک تفنگ دوربین دار همراه خود دارم. هیچ‌گاه متوجه نمی‌شوید چه کسی به یکی از آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید. ضمن این که حمل آن‌ها با دست کاری‌ ساده است. وقتی مجوز گشتن منزل را داریم و تعداد طبقات زیاد است داشتن آن‌ها مثل داشتن یک جفت چشم اضافی است. او در ادامه می‌افزاید «با کمک این دوربین‌های روبوتیک، نیروی ما چند برابر شده است. این وسیله مخصوصا برای زیر نظر داشتن مظنونین بسیار کارآمد است. گاهی اوقات نیروهای ویژه برای گریز از موقعیت‌های مخاطره آمیز از سگ‌های پلیس استفاده کرده که برای حیوانات ایجاد خطر می‌کند. علاوه بر قیمت بالای سگ‌های آموزش دیده پلیس، پای احساسات نیز به میان کشیده می‌شود. معمولا افراد دوست ندارند شاهد آسیب دیدن سگ‌ها باشند. ضمن اینکه حس خاصی به آنها نداریم، هیچ اتفاق ناخوشایندی نیز برای‌شان نمی‌افتد. اگر هدف تیر اندازی قرار بگیرند یا توسط مهاجمین آسیب ببیند حداقل می‌دانیم که افراد خطرناکی در موقعیت حضور ندارند».

از این دوربین‌ها در داخل و خارج ساختمان‌ها استفاده می‌شود. در مینیاپولیس، از آن‌ها در عملیات خنثی سازی بمب استفاده می‌کنند. به این صورت که از راه دور آن‌ها را به زیر ماشین فرستاده وضعیت را ارزیابی کرده وجود بمب را مشخص می‌کنند.

در مورد استفاده از این دوربین‌ها باید به نکاتی توجه شود. ماموری که وظیفه حرکت دادن دوربین را برعهده دارد باید آموزش‌های ویژه دیده باشد. در موقعیت‌های خطرناک و حساس این مامور باید توسط فرد دیگری پوشش داده شود چون فرد کنترل کننده باید به طور کامل برروی سوژه مورد نظر تمرکز کند پس لازم است مورد حفاظت قرار داشته باشد.

سیستم اعلام خطر تیراندازی

وقتی که یک حادثه تیراندازی به مرکز پلیس مخابره می‌شود تا زمان رسیدن نیرو به محل حادثه مظنون وقت کافی برای اعمال جنایتکارانه‌اش خواهد داشت. سپس مامورین باید وقت و انرژی زیادی صرف کنند تا مدارک لازم را جمع‌آوری کرده، افراد را مورد بازجویی قرار داده، تا بفهمند در حقیقت چه اتفاقی رخ داده. و اینجا همان جایی بود که سیستم کشف تیراندازی به کمک پلیس آمد. دپارتمان پلیس ناسائو سیستمی به نام شات اسپاتر را راه اندازی کرد که متشکل از حسگرهایی بود که در مناطق پر خطر نصب شده وضعیت را به دقت مورد بررسی قرار می‌داد. این سامانه به خصوص در مناطقی که عملیات تیراندازی مرتبا صورت گرفته و شاهدین از شدت ترس سکوت می‌کردند مورد استفاده قرار گرفت. کمیسر فلانگان در این مورد می‌گوید: وقتی ما به نواحی مختلف نگاه کردیم متوجه تیراندازی‌های بی‌هدف بسیاری شدیم که تنها در کار ما ایجاد اختلال میکرد. در بعضی مناطق تنها تیر هوایی شلیک می‌شد. در بعضی نقاط ساختمان ها مورد هدف قرار می‌گرفتند. پلیس درصدد بود این وضعیت ناخوشایند را متوقف کند و در اینجا شات اسپاتر وارد عمل شد. اطلاعات دریافت شده توسط حس‌گرها به ماشین‌های پاترول پلیس منتقل شده داده‌ها دسته‌بندی می‌شد. علاوه بر این سرعت عمل نیروها نیز بالاتر رفت، چرا که در حین کار بروی داده‌ها، در حال حرکت به سوی سوژه نیز بودند. با کمک این سیستم پلیس به سرعت نسبت به دستگیری مظنونینی که شلیک‌شان توسط این برنامه ضبط شده بود اقدام کرد.

police-tech-mid

فلاناگان می‌گوید: «وقتی که ما فهمیدیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است همه چیز آسان‌تر شد. در سال ۲۰۱۰ این سیستم ۳۱۷ حادثه تیراندازی را ثبت کرد. این عدد در سال ۲۰۱۱ به ۷۱ مورد کاهش یافت یعنی تقریبا ۸۰ درصد کاهش. اما دلایل این افت بالا چه بود؟ یکی از دلایل عمده را می‌توان اطلاع جنایتکاران از وجود این سیستم دانست. دلیل دیگر در ارتباط با واکنش سریع و موفقیت آمیز پلیس در زمینه شناسایی مجرمین، جمع‌آوری اطلاعات توسط گشتی های پلیس و بهبود روش‌های دسته بندی اطلاعات دانست. البته در اینجا باید به مشکلاتی که در زمینه کار با این تکنولوژی پیش می‌آیند نیز اشاره کرد. مهم‌ترین مشکل زمانی رخ داد که باید تفاوت بین سلاح واقعی و نوع مشقی آن را برای سیستم مشخص می‌نمود. ارائه دهندگان سیستم به شدت نسبت به درخواست‌های ما پی‌گیر و مشتاق بودند. ما خیلی نسبت به صدای مزاحم پس زمینه حساس بودیم و آن‌ها این مشکل را برای ما حل کردند. در آخر باید گفت این سیستم بسیار کارا و موثر بوده است و در شرایط کنونی هر چیزی که به کاهش درگیری و خشونت مسلحانه کمک کند قدمی است مثبت در راستای حفظ آرامش شهروندان.

تبلت‌های همه کاره

سرعت و دقت بالا رهاوردی است که آی‌پد و دیگر تبلت‌ها به‌ نیروی پلیس اعطا کرده‌اند و همین امر آن‌ها را به ضروری‌ترین جزء تحقیقات جنایی مبدل کرده است.

تبلت‌ها اکنون به دستگاهی چند منظوره درخدمت پلیس تبدیل شده‌اند. دیگر لازم نیست مامورین پلیس برای پر کردن فرم یا نوشتن گزارش از صحنه جرم به ادارات برگردند. حتی با کمک آن‌ها می‌توان از مظنونین عکس گرفته و اثر انگشت آنان را مورد بررسی قرار داد. همچنین امکان دست‌یابی سریع و آسان‌تر به بانک‌های اطلاعاتی را فراهم می‌کنند. سال گذشته در ایالت نبراسکا ۳۲۱ مامور پلیس شهری ۱۵ آیپد و تبلت موتورلا را مورد آزمایش قرار دادند. یکی از ماموران پلیس می‌گوید: ما در نظر داشتیم برنامه ای برای آموزش استفاده از تلفن‌های دستی برگزار کنیم ولی آی‌پد کل سیستم را دچار تغییر کرد، چرا که واجد قابلیت‌هایی‌ است باورنکردنی. این دستگاه تحولی عمیق در عرصه روش‌های جمع آوری و دسته‌بندی کردن اطلاعات ایجاد کرد. اکنون ارزش آن‌ها در نیروی پلیس به اثبات رسیده است. من به این باور رسیده‌ام که تبلت‌ها به عاملی تعیین کننده در پیشرفت‌های آتی نیروی ما تبدیل خواهند شد. هیچکدام از تبلت‌های مورد استفاده تاکنون آسیب ندیده‌اند.

زنبورهای پرنده

در میان تکنولوژی‌های مورداستفاده پلیس هیچ‌کدام به اندازه این زنبورک‌ها بحث برانگیز نبودند. این زنبورها که مجهز به دوربین‌های کوچکی هستند می‌توانند در شرایط اضطراری برای تصویر برداری از صحنه جرم مورد استفاده قرار گیرند. مهمترین ویژگی آنها استفاده بی‌خطرشان در موقعیت‌های حساس است. با ۲۴ اینچ طول این دوربین ویدیویی پرنده می‌تواند به راحتی از طریق یک هلیکوپتر در حال پرواز آزاد شود، به سادگی در هر مکانی پرواز کند و از طریق خلبان و با کمک لپ‌تاپ و یک دستگاه کنترل از راه دور هدایت شود و در ارتفاعی بین ۲۵ تا ۳۰۰ پا بالاتر از زمین شناور باقی بماند. سوخت آن از گازوئیل تامین شده و با کمک پره به جهات مختلف پرواز می‌کند. تنها کافی است مشخص کنید به کجا برود. در حال حاضر از این وسیله در عملیات مربوط به آدم ربایی و واکنش به کمین های صورت گرفته توسط مجرمان استفاده می‌شود. مدیر پروژه می‌گوید ما نمی‌خواهیم نیروهایمان در معرض خطر قرار گیرند، از این رو با کمک این زنبورهای پرنده از موقعیت فیلم‌برداری کرده و آن‌ را در اختیار کماندوها قرار می‌دهیم تا در تصمیم گیری‌ در زمینه نحوه واکنش به آن‌ها کمک کند.

دارت‌های مجهز به GPS

سرعت بالا در هنگام تعقیب‌و گریز خطرات فراوانی هم برای نیروهای پلیس و هم تبه‌کاران در پی دارد. برای کاهش این خطر یک کمپانی اقدام به ساخت دارت‌هایی مجهز به ردیاب نموده است که به اتوموبیل فراری شلیک شده به آن متصل می‌شود و زمینه را برای یک تعقیب بدون خطر و امن فراهم می‌کند. این دارت‌ها که از فوم و دیگر مواد ساخته می‌شوند، دارای لیزر بوده و از یک تفنگ بادی شلیک می‌شود. این دارت با کمک نیروی مغناطیسی و چسبی خاص به اتوموبیل مظنون چسبیده و توسط ماشین پلیس کنترل می‌شود. از آنجایی که با یک شلیک به سوژه متصل می‌شود نیاز به مراقبت مامور نداشته در امر تعقیب و مراقبت اختلالی ایجاد نمی‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات