دیکشنری مریام-وبستر واژه سال ۲۰۲۵ را اعلام کرد

سه‌شنبه 25 آذر 1404 - 15:45
مطالعه 1 دقیقه
ابزارهای هوش مصنوعی
سال ۲۰۲۵ اوج شکوه هوش مصنوعی بود، اما واژه‌‌ی Slop چهره‌ی تاریک و بی‌کیفیت آن را به همه نشان داد.
تبلیغات

سال ۲۰۲۵ به‌عنوان نقطه اوج نفوذ هوش مصنوعی در صنایع مختلف شناخته می‌شود؛ سالی که میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری انجام شد و شرکت‌های بزرگ، هوش مصنوعی را به هسته‌ی محصولات و خدمات خود آوردند. حتی مجله‌ی تایم نیز «معماران هوش مصنوعی» را به‌عنوان شخصیت سال معرفی کرد.

با وجود توجه گسترده، هوش مصنوعی از زاویه‌ی متفاوتی هم خبرساز شد. دیکشنری مریام-وبستر واژه‌ی «Slop» را به‌عنوان کلمه سال ۲۰۲۵ انتخاب کرد؛ اصطلاحی که به محتوای دیجیتال بی‌کیفیت و عمدتاً تولیدشده با هوش مصنوعی اشاره دارد و از آن به‌عنوان «تفاله هوش مصنوعی» هم یاد می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های ویدیویی مانند یوتیوب و تیک‌تاک پر از چنین محتواهایی شده‌اند؛ تا حدی که یوتیوب ناچار به تغییر سیاست‌های خود برای جلوگیری از رشد اسلاپ شد. حتی گزارش‌هایی از هزینه‌های سنگین شرکت‌ها برای تولید انبوه محتوای هوش مصنوعی منتشر شده است.

مریام-وبستر در توضیح انتخاب واژه‌ی «تفاله هوش مصنوعی»، به مفاهیمی مانند ویدیوهای جعلی، اخبار دروغین و کتاب‌های نوشته‌شده با هوش مصنوعی اشاره می‌کند و می‌گوید واژه‌ی Slop لحنی طعنه‌آمیز دارد؛ گویی پاسخ کنایه‌آمیزی به ادعای جایگزینی خلاقیت انسانی توسط هوش مصنوعی است.

بااین حال، همه‌چیز به Slop ختم نمی‌شود. هوش مصنوعی در کنار تولید محتوای کم‌ارزش، کاربردهای مفیدی مانند افزایش دسترس‌پذیری، تحلیل داده و خودکارسازی وظایف دارد؛ موضوعی که امید به پررنگ‌ترشدن جنبه‌های مثبت هوش مصنوعی در سال‌های آینده را زنده نگه می‌دارد.

تبلیغات
تبلیغات

نظرات